Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:46

Christyj138 schreef:
Ik zit midden in het risico gebied, 6 km van berg en dal, kan een buitenrit kwaad?

Het Rhinovirus is een stuk groter dan het influenzavirus en blijft daarom moeilijker in de lucht hangen.
De gevarenzone ligt in enige meters stilstaande lucht en niet in de kilometers buitenlucht die ze bij influenza noteren.

Ik zou het niet doen als ik jou was, maar als je niemand of niets aanraakt denk ik dat het wel kan.
MEGAkans dat je een hoop kwade paardenmensen tegen komt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:47

nicky_rilana schreef:
Echwel schreef:
Laat je tijdens een buitenrit je paard dan zijn neus in mest duwen, normaal doe ik dat toch ook niet

ik niet maar ik ken wel mensen die hun paard laten ruiken aan mest

Dat noem je nou gezond verstand.
Met gezond verstand kan je gewoon op buitenrit. Is niet voor niets dat dat overal op inet is te vinden en dat DA's dat ook bevestigen.
Gister ben ik 2 ruiters in het bos tegen gekomen. Op geruime afstand gepasseerd, niets aan de hand. En vandaag is het ook heerlijk weg, dus kan maar zo zijn dat ik vandaag ook even rondje bos doe.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:48

x_Lys schreef:
diesel83 schreef:
Ik kreeg net melding van een manege in *** dat er rhino in *** is uitgebroken!!weet iemand hier al meer van? gadverdamme

Via waar krijg je die melding? En om welke stal in *** zou dit dan gaan?

Jongens, doe nou niet mee aan het geruchtencircuit!! Als je vermoedens hebt, meldt het bij een moderator, maar laat plaatnamen achterwege.
Ik heb een grote dressuurwedstrijd die voor vandaag op de planning stond afgelast....en heb gisteren wel 4 telefoontjes gehad met de vraag of we een uitbraak hadden? We hadden immers de wedstrijd gecancelled.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:49

Ik doe helemaal niet aan geruchten circuit. Ik was alleen benieuwd, aangezien ik nog in heel wat stallen in *** kom en ik dus zo kan checken of het waar is ja of nee ;).
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-12 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaats verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:51

Bailey_4ever schreef:
Dus Lovely, 80 procent van alle paarden is nu ook ziek? We moeten alle paarden maar gewoon bij elkaar laten lopen en afwachten hoeveel er moeten worden afgemaakt? De boel lekker blijven verspreiden en het zo een europese besmetting maken?

Nog al overdreven maar als iedereen zo nonchalent en onvooruitdenkend als jou zou reageren zou het nog eens een mogelijkheid worden.

Ik zou paniek zaaien als ik in een priester pakje gillend rond zou rennen, dat de aarde zou vergaan, dat de paarden allemaal zullen sterven en dat we nog 3 dagen te leven hebben.

Er is nog nooit iemand slechter geworden van preventie :n

:')

Wat sla jij een akelige toon aan zeg. 80% van de paarden is drager van het virus en heeft er weerstand tegen opgebouwd. Soms komt het op een stal voor dat de paarden ziek worden en het virus zo meer ruimte krijgt (hogere infectiedruk) en de paarden niet genoeg weerstand blijken te hebben. Deze situatie komt alleen voor als het virus daar de ruimte voor heeft gekregen. Een ziek paard kan alleen een ander paard ziek maken als er direct contact is EN als de weerstand van het gezonde paard ook niet sterk genoeg is om het virus te verslaan. Ieder normaal gezond en sterk paard kan het virus hebben of zal alleen wat verkouden worden voor een tijdje. En simpel verkoudheidje is vaak ook door het rhinovirus en gaat gewoon weer over.

Bij merries en zwakke paarden is het risico op abortus of schade aan het zenuwstelsel mogelijk als het virus echt sterk is geworden. Merries kunnen elk moment in de dracht besmet worden, terwijl de abortus vaak later plaats vindt. Van de besmetting merk je eigenlijk nooit iets. De schade aan het zenuwstelsel komt veel minder vaak voor en heeft helaas ook ernstige gevolgen. Maar hier geldt ook weer dat een sterk en gezond paard minder snel die vorm van rhino zal krijgen, hier is ook een heel onvoorspelbare pechfactor in het spel. Maar let wel dat deze pech factor er altijd is en niet pas als er al ergens in het land paarden ziek zijn.

Er zijn een paar dingen belangrijk: jonge paarden moeten juist wel aan het virus blootgesteld worden zodat ze weerstand opbouwen. Bij elk jong paard dat met andere paarden op stal of in een wei staat, lukt dit zonder uitzondering omdat bijna alle paarden drager zijn van het virus.
Bij merries die aborteren is datgene wat er uit de merrie komt een soort virusbom en moet daar ontzettend voorzichtig mee omgegaan worden. Je kunt van de buitenkant niet zien wat de reden is van de afstoting en daarom doe elke veearts er verstandig aan om de resten zo te behandelen. De afgestoten vrucht moet dus ver van andere merries en zwakke paarden gehouden worden.

Omdat het rhinovirus overal is gaat het niet als een olievlek door het land zoals nu steeds gesuggereerd wordt. Dit virus werkt heel anders dan influenza of ziektes bij andere dieren zoals MKZ, Q-koorts, varkenspest en vogelgriep. Het virus is al overal en zal ook niet verdwijnen. Het steekt nu de kop op doordat de weerstand van paarden lager is (in het algemeen gesproken) door de weersverandering, het verharen en doordat het lang winter is geweest. Dus ja, voorzichtigheid is altijd goed, maar het hoeft niet overdreven te worden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:51

dat doe jij dan, maar dan vind ik dat jij geen verstand hebt, mijne blijft staan waar hij nu staat, en komt niet van het terijn af.
als een paard met rhino op jou niest en het snot spettert op jou trui en jij gaan dan naar een ander paard en die raakt dan die snot van dat andere paard aan dan krijgt hij ook rhino.
een paard kan best ver proesten, en ook al heb je genoeg afstand kan het snot nog op jou paard komen waar door hij ziek wordt.

als je nou zeker weet dat je niet in een risico gebied woont ( dit weet niemand zeker volgensmij) dan kan ik me voorstellen dat je een klein rondje buiten doet, en dat je dan ook bijna zeker weet dat je niemand tegen komt. maar als je dan toch al in een risico gebied zit zou ik echt niet gaan buiten rijden

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:52

x_Lys schreef:
Ik doe helemaal niet aan geruchten circuit. Ik was alleen benieuwd, aangezien ik nog in heel wat stallen in Den Haag kom en ik dus zo kan checken of het waar is ja of nee ;).

Bel dan gewoon je DA en vraag of hij/zij dat verstandig vindt. Mocht op 1 van die stallen -bevestigd_- rino zijn, geeft hij/zij dat wel aan. Denk dat het trouwens zo wie zo niet verstandig is om op meerdere stallen te komen. Zou het komende 2 weken beperken tot 1.

Black_riders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:52

ik had vandaag filmopnames in Amsterdam, durfde het niet aan omdat ik zelf twee hoogdrachtige merries op stal heb staan, dus ook helaas gecancelled. Veiligheid gaat echt voor alles baal er wel mega goed van maar goed kan niet anders.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:53

Lov, ben je afgestudeerd DA of directeur van de GGD? Misschien kan de KNHS jou beter bellen in het vervolg , je schijnt alles te weten.

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:54

Het gaat er niet om dat ik erheen ga als er enigsinds een roddel is van rhino. Maar ik kan wel met 1 telefoontje te weten komen of het waar is ja of nee. En dan kunnen de roddels hier juist ook uit de wereld geholpen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:56

Fitzroy schreef:
Lov, ben je afgestudeerd DA of directeur van de GGD? Misschien kan de KNHS jou beter bellen in het vervolg , je schijnt alles te weten.

MIsschien heb ik me iets beter ingelezen dan de meeste paniekzaaiers? Wat paniek betreft is er wel een enorm besmet gebied.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:56

Klopt, op elke stal zijn al virussen en bacterien aanwezig. Het is afhankelijk van de gezondheid van de paarden of dit naar boven komt.

Maar ook wij gaan op dit moment even niet op wedstrijd aangezien we alleen maar paarden van anderen hebben staan, die ongerust zijn.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:57

En vervolgens wel lekker allemaal naar Divoza of what ever omdat we toch niets met de paarden kunnen doen...
En een paard kan ook niezen en het via de lucht van het ene weiland naar het andere verspreiden, si dat een reden om ze op stal te laten staan..

het is net als met een griepvirus bij mensen, weerstand enz heeft er ook mee te maken,,,paniekvoetbal is echt niet goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:58

Echwel schreef:
En vervolgens wel lekker allemaal naar Divoza of what ever omdat we toch niets met de paarden kunnen doen...
En een paard kan ook niezen en het via de lucht van het ene weiland naar het andere verspreiden, si dat een reden om ze op stal te laten staan..

het is net als met een griepvirus bij mensen, weerstand enz heeft er ook mee te maken,,,paniekvoetbal is echt niet goed

Het virus gaat niet via de lucht van het ene weiland naar het andere :n.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:58

Lovely schreef:
Fitzroy schreef:

MIsschien heb ik me iets beter ingelezen dan de meeste paniekzaaiers? Wat paniek betreft is er wel een enorm besmet gebied.

Twee jaar geleden hadden wij droes, toen heeft onze DA ons ook verteld dat op èlke stal virussen en bacterien aanwezig zijn maar dat het afhankelijk van de gezondheid van de dieren is of het virus/bacterie zich uit.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:59

Nee dat weet ik, maar om nou te gaan panieken en niet meer naar buiten te gaan, risico loop je altijd....

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:59

Met het ritje wat ik ga rijden kom ik geen paarden tegen.
Pff erg moeilijk, hij staat al bijna de hele week stil

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:00

in welke gebieden in nederland zijn er gevallen bekent? ook in zuid-holland? behalve woubrugge...
Laatst bijgewerkt door puur op 04-03-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:00

Dus je wilt ons overkoepelend orgaan ook paniekzaaiers noemen?

Jij weet helemaal niet waar het virus in Woubrugge vandaan komt, dus je kunt er niets zinnigs over zeggen. De KNHS weet echt meer dan jij.

*was reactie op Lov*

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:01

Christyj138 schreef:

dan zou ik toch niet graag meteen naar buiten gaan, is het dan niet verstandig om haar eerst in een bak te rijden of zo?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:03

Tuurlijk risico loop je altijd, wij hebben toch besloten om niet met de paarden op wedstrijd te gaan omdat het niet onze paarden zijn en ons dus moeten verantwoorden tegenover de eigenaren. Maar goed, dat is een hele andere kwestie.

Ik vind persoonlijk ook dat het erg word uitgedikt als je het aan mij vraagt, omdat je inderdaad altijd risico loopt.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:03

x_Lys schreef:
Het gaat er niet om dat ik erheen ga als er enigsinds een roddel is van rhino. Maar ik kan wel met 1 telefoontje te weten komen of het waar is ja of nee. En dan kunnen de roddels hier juist ook uit de wereld geholpen worden.

Doe dat dan en plaats het niet op bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:04

Aieshja schreef:
Twee jaar geleden hadden wij droes, toen heeft onze DA ons ook verteld dat op èlke stal virussen en bacterien aanwezig zijn maar dat het afhankelijk van de gezondheid van de dieren is of het virus/bacterie zich uit.

Precies. Je hebt een verstandige dierenarts :). Maar als er op een stal eenmaal paarden ziek worden, dan wordt het virus steeds sterker en kan de weerstand het niet altijd opvangen. In dat geval moeten de paarden uitzieken en is het verstandig om er niet mee op pad te gaan en om het contact met andere paarden op een laag pitje te zetten. Maar dat is dus als je zieke paarden op stal hebt, dan wordt het tijd om de maatregelen aan te scherpen op die stal.

Fitzroy, ik weet niet waar je frustratie vandaan komt, maar als je betere informatie hebt dan kun je die misschien gewoon delen met iedereen? Als je alleen maar paniek wilt zaaien omdat je bang bent dat je paardjes ziek worden, dan maak je ook anderen onnodig bang. Mij heb je er niet mee :).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:04

Lovely schreef:
Echwel schreef:

Het virus gaat niet via de lucht van het ene weiland naar het andere :n.

Nou als het twee aangrenzende weilanden zijn en de paardjes staan dicht bij elkaar kan er vanalles gebeuren :P !

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 14:05

nicky_rilana schreef:
Christyj138 schreef:

dan zou ik toch niet graag meteen naar buiten gaan, is het dan niet verstandig om haar eerst in een bak te rijden of zo?

Het is een haflinger, en het is een heel lief dier, dus als ik na een week naar buiten ga maakt voor hem niet zoveel uit ;)

risico loop je zeker altijd, maar omdat ik erg dichtbij woon. Ik heb 25 maart wedstrijd en weet ook niet of ik wel ga, en ik ga voorlopig, afgelopen en aankomende week ook niet naar les.