Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:09

Ik heb een heel deel bij gelezen in dit topic. Mijn merrie bijt tijdens het aansingelen en heeft een opgeblazen buik. Eet verder goed is niet sloom ed. Na de huis-tuin-keukenmiddeltjes en de alternatieve dingen geprobeerd te hebben heb ik nu in overleg met de dierenarts een pot ekygard uitgehaald. Ik ben benieuwd als ik hierop verbetering ga zien. Ik heb toch al goede ervaringen gelezen in het topic.

Whisperke

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:51

Ik heb indertijd hier al eens gereageerd..

Wat betreft voer ben ik destijds overgegaan op vitalbix.
Waarom: - je hoeft er maar heel weinig van te voeren
- elke krachtvoer gift is een aanslag op de maag
- ontwikkeld voor paarden met oa maagproblemen omdat je er maar zo weinig van hoeft te voeren.
- je paard komt aan alle benodigde vitamine en mineralen.

Verder hebben hun ook een lucerne ontwikkeld.
Zoals de meeste wel weten heeft lucerne ook een positieve werking op de maag.. paard maakt meer speeksel aan en speeksel neutraliseerd het maagzuur.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 14:03

Pavo maar je hebt m ook van Havens. Die heb ik ook wel eens

Weidebloem schreef:
AmFe schreef:
Ik heb muesli zonder suiker en zonder haver. Dat scheelt in t druk worden

Welk merk? Er zijn nl. meerdere mueslies suiker- en havervrij :D

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:15

Even een korte vraag voor degenen die het al besteld hebben.
Je moet met een creditcard betalen neem ik aan?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:27

klopt Zerena!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:30

Dan word het toch tijd om die te bestellen ;)

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:35

Op dit moment moet je het geld overmaken omdat met creditcard betalen niet mogelijk is.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:21

wat vinden jullie van sanequi (ondertussen bonpard) colon in vergelijking met cavalor fiberforce?
las hier van een 2tal mensen dat paarden met maagzweren hun symptomen weer verslechte met de fiberforce, terwijl dit eten toch ook ontwikkeld zou zijn hiervoor...

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:23

Mijn paard heeft een tijd terug sanequi colon gehad en dat at hij slecht. Fiber force vindt mijn paard wel smakelijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:46

Sanequi colon heeft mijn paard ook gehad, op tijdens beroerdste maagperiode. Was in overleg met veearts toen.

20 gram daarvan triggerde koliekachtige aanvallen. (maag dus)
Serieus 20 gram, afgewogen. Is meermaals gebeurd, zelfs eerst geweekt in water.
Heeft waarschijnlijk overigens niet aan de kwaliteit van dat voer gelegen, maar aan de ernst van zijn klachten.

Daarna hebben veearts en ik in overleg besloten om krachtvoer volledig af te schaffen voor Tweet.

En hij krijgt nu nig altijd (2 jaar na zijn kliniekopnames) enkel ruwvoer.
Wel véél daarvan.

Zeer enkele keer vitaminenkoek (toen maagklachten zeer ver onder controle waren ook weer na overleg veearts) dat gaat wel goed. Dat ging voor zijn klachten erg goed, daar had hij het al lang prima op gedaan. Vandaar de keus,want vitaminenkoek is in principe niet de meest logische keus voor een maagpatient.

Heeft wederom waarschijnlijk met de staat van zijn maag te maken, en niet met de kwaliteit van het voer.

Maar op advies van de veearts kijken we bij Tweet vooral naar waar hij het nu en in het verleden goed op deed.

Hij krijgt waarschijnlijk relatief weinig vitaminen en mineralen binnen met zijn dieet nu.

Maar hij doet het er erg goed op.
Dierenarts geeft aan dat dát het belangrijkste is.
Mochten er ooit aanwijzingen komen dat hij een tekort aan een of andere vitamine of mineraal heeft, dan gaan we dat op dát moment oplossen.

Is niet helemaal de standaard methode, maar we hebben Tweet eindelijk oké op de rit. (niet volledig klachtenvrij, maar beslist heel veel beter dan het geweest is) en dus doen we het maar zo met dit ouwetje...

Kortom, ernstig en chronisch maagpatient is en blijft puzzelen.
Liefst de theorie rond maagproblemen begrijpen, en dan in de praktijk puzzelen wat voor het specifieke individu de beste keus is.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:18

smiley schreef:
Op dit moment moet je het geld overmaken omdat met creditcard betalen niet mogelijk is.

Is dit al lang zo?

Hier een beetje jammer want mijn dierenarts is er echt van overtuigt dat de pronutrin voldoende moet zijn.
Overleg word er zo dus ook niet echt makkelijker op.
Inmiddels heb ik al meerdere emmertjes pronutrin opgevoerd en misschien dat het op het moment dat hij het kreeg dat het wat minder heftig was.
Maar uiteindelijk blijkt nu echt wel dat dat voor hem zeker niet afdoende is.

Ik denk dat ik nu maar op eigen houtje Abprazole ga proberen, kijken of ik daar wel echt verbetering van ga zien.
Mijn paard heeft trouwens geen maag onderzoek gehad, maar alles wijst zo overduidelijk op een maagzweer.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 09:41

Ik heb nooit cavalor gevoerd, wel allerlei andere merken en soorten voer. Sanequi (bonpard) colon was het enige waar hij supergoed op reageerde. Zowel zn maag als zn darmen blijven er stabiel mee en dat zegt bij hem erg veel. 1 hapje van ander krachtvoer kan alweer klachten geven.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 01:44

Hebben jullie ook zo lang op de medicatie moeten wachten? Ik heb het op 9 februari besteld, en heb zelfs de extra 30,- betaald voor spoedlevering (5-7 werkdagen) het is nu de 24ste en wacht met smart, daar ik bang ben dat ze elk moment weer een koliek en of pijn aanval krijgt. Helaas nog niets binnen.. hadden jullie dit ook?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 09:41

De vorige keer had ik het binnen 4 dagen in huis zonder spoedoverleg. Wordt dan vanuit de UK verstuurd met Royal Mail.

Heb je al wel bericht gekregen dat het verstuurd is?
Evt. heb ik 50 zakjes over, mijn reserve verpakking, maar woon niet bij je in de buurt.

Hier gaat het afbouwen nog goed, zit nu op 1 zakje en zie nog geen terugkeer van klachten.

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:28

Rooompie schreef:
Hebben jullie ook zo lang op de medicatie moeten wachten? Ik heb het op 9 februari besteld, en heb zelfs de extra 30,- betaald voor spoedlevering (5-7 werkdagen) het is nu de 24ste en wacht met smart, daar ik bang ben dat ze elk moment weer een koliek en of pijn aanval krijgt. Helaas nog niets binnen.. hadden jullie dit ook?

Ben bang dat het dan niet goed gegaan is. Ik had het na verzenden ook binnen 4 dagen in huis. Het enige wat meer tijd kost is geld overmaken, ik heb ze een betaalbewijs gemaild.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 10:57

Ik heb wel eens razendsnel gehad maar ook wel eens een paar weken moeten wachten. Wisselt dus erg sterk! Je kan altijd even contact met ze opnemen, klantenservice schijnt erg vriendelijk te zijn.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 14:21

Ik had betaald voor een spoedlevering en had het binnen 4 dagen binnen! Ik zal even contact met ze opnemen als ik jou was.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:19

hallo! anderhalf jaar geleden heb ik mijn paard behandeld met abler voor maagzweren. dit heeft goed geholpen en na nog wat osteobehandelingen was hij helemaal opgeknapt weer! Helaas sinds een korte tijd zie ik weer dat ie zijn buikje wat op trekt, hij is wat prikkelbaarder op zijn buik en rug en opzadelen geeft ie aan dat ie het niet leuk vind (terwijl normaal vind ie het nooit een punt, dus hij geeft heel duidelijk aan er is iets). Verder kwa bewegen vind ik hem weer een tikkeltje strammer geworden en ook daarbij trekt ie toch ook flink met zijn buikje.. Ik heb al met mijn masseur/osteo overlegd over de telefoon en ze denken stiekem toch ook wel weer aan maagzweer omdat t toch altijd op de loer licht. Mijn idee is nu om weer eens een onderhoudskuur te starten.. Helaas ben ik er helemaal uit kwa abler en mijn vraag is aan jullie hoelang en hoeveel tabletten per dag zou ik geven?

Groetjes Ilse

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-16 16:31

Hoeveel weeg jouw paard? De richtlijn voor behandeling met omeprazol is 28 dagen 4 mg per kg lichaamsgewicht. Na 28 dagen kan je gaan afbouwen per week mg/kg omlaag en in die tijd goed naar je paard kijken.

1 tablet/zakje is 700 mg omeprazol dus genoeg voor 175 kg paard.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 01:21

Hoi!
Ik heb de Abler zakjes inmiddels binnen, joepie! Eerst Abler gebeld, die gaven aan dat het allang afgeleverd was. Dus ik een hele reeks post kantoren bellen.. bleek dat er helaas wat was misgegaan bij de post.. het had al dagen geleden thuis afgeleverd moeten zijn, maar ze zeiden dat er niemand thuis was (gek want op het aangegeven tijdstip waren we er.. en lag geen 'niet thuis' briefje op de mat..) dus het bleek al 10 dagen bij de pickup point te liggen. Gelukkig was het er nog!!
Nu heeft ze het inmiddels een paar dagen gehad.. dus een halve week op weg. Ben heel erg benieuwd naar de vorderingen.. spannend, ik hoop zo enorm dat het haar gaat helpen!

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 19:54

Hoi allemaal,

Helaas moet ik mij hier ook aanmelden. Mijn pony heeft een maagzweer, dat weten we 100% zeker (verschillende deskundigen naar gekeken), en nu ben ik natuurlijk op zoek naar een goed medicijn. Hij krijgt al maag compositum van de groene os maar dit alleen is niet genoeg. Nu heb ik gekeken naar gastrogard en omeprazole, maar allebei deze medicijnen zijn helaas hartstikke duur (al helemaal voor 28 dagen). Weet iemand of er misschien ook alternatieven mogelijk zijn die net zo goed werken? Of een plek waar deze medicijnen wat goedkoper te krijgen zijn? En weet iemand misschien of het product leen ook werkt? Ponylief is al van zijn krachtvoer af en ik heb zijn training ook even stop gezet.
Alvast heel erg bedankt voor het lezen!! :)

miroxmill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 20:46

Nog even erbij vergeten te vragen, bij abler, kopen jullie de zakjes, de pillen of die spuitbussen? :o

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 22:12

Ik heb de zakjes van Abler, de gewone omeprazole, niet de plus.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 13:54

Ik heb nu ook de zakjes van Abler, we zijn net een week bezig. Met pro-botica.

Esja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:10

Na een heel groot deel van dit topic door gelezen te hebben, heb ik een vraag. Bij mijn paard zijn maagzweren geconstateerd na onderzoek op de kliniek middels een maagscopie. Hierop heeft hij medicatie gekregen, deze sloeg in eerste instantie goed aan, maar bij het minderen ging hij gelijk weer achteruit. Toen de dosering weer verhoogd en knapte hij gelukkig weer op. Echter gaan we de aankomende week de medicatie weer minderen. Nu las ik hier goede ervaringen met maagzout ter preventie, ik heb ook gelezen dat 2x een koffielepel een goede dosering zou zijn, maar moet je het ook in water oplossen? Bij mensen is dit namelijk wel zo. Overigens staat hij op onbeperkt ruwvoer (hooi), maar als hij last krijgt dan is dit helaas het voer wat hij als eerste niet meer eet, of in ieder geval te weinig. Alvast bedankt.