[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:36

Metformine wordt ook bij mensen gebruikt met suiker.. Heb nooit gehoord dat ze zoiets ook voor paarden hebben?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:40

Sommige DA raden ook gewoon de Metformine voor mensen aan voor paarden...heb hier nog een volledige doos staan :D Toen mijn zwarte zwaar hoefbevangen was, kwam DA hiermee aanzetten. Heb het nooit durven geven omdat ik er te weinig positieve dingen over vond...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:41

iana schreef:
Jannepauli schreef:
Ik hoop dat je de goede geraden hebt - ze gaan nl het liefst op de kale wei staan!Ga je ontwormen op basis van knoflook olie? Nee toch?

Haar uitleg was: het helpt de wormen afdrijven uit de darmen, zonder dat ze gedood worden...de vogels eten die dan op.
En als je na de jaarlijkse mestcontrole toch moet ontwormen, kan dit veel efficiënter en zullen de aanwezige wormen minder resistent zijn.

Ik moest knoflook in zijn geheel (zonder te pletten) 3 weken in de fles laten "trekken" en dit 1 week geven.

Zien jullie de ruwe spelt wel zitten?

Oh mijn hemel.... lang leve de natuur en de vogels die paardenwormen opeten. Zucht...
Er zijn helaas nog een heleboel mensen en homeopaten die in de bakersprookjes uit de middeleeuwen geloven. Ook fabrikanten die handig inspelen op de hang naar 'natuurlijk' en daarom wormmiddelen in de vorm van kruidensamenstellingen aan de man/vrouw brengen. Jammer, want het is echt wel aangetoond dat deze middelen niet werken en als je je eens zou verdiepen in de rampzalige schade die een fikse wormbesmetting in het paardenlijf kan aanrichten, zou je je wel bedenken.
Knoflook is NIET geschikt voor paarden: er is een vervelende en schadelijke aandoening die hierdoor kan ontstaan: Heinz-body Anemia, een ziekte van het bloed met uiteindelijk dodelijke afloop. Als je wilt ontwormen, laat dan een mestonderzoek doen ( en eventueel bloedonderzoek) en gebruik op basis van het advies wat je krijgt, de reguliere middelen.

Ruwe spelt: is in ieder geval beter dan mais en andere granen, met name omdat het een lagere G.I. index heeft. Maar een paard met IR moet dit niet onbeperkt krijgen want uiteindelijk zorgt het toch voor een hoger bloedsuiker.

Nogmaals: als je een bewezen IR paard hebt, dan is hooi ( en gras in beperkte mate) voldoende, mits je er een goed vitamine/mineralen product bij geeft zoals bv Safe & Sound van Dodson & Horrell. Of beter nog Formula for Feet van Equilife, een vit/min korrel. Wil je toch een extra voer geven, geef dan voer waar zetmeel+suiker lager is dan 10% maar dat wel voldoende vits/mins bevat. Recentelijk heeft Cavalor een mooi voer gemaakt dat zeer geschikt is voor IR (en Cushing) paarden: Fiber Force. (suikers 8%)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:06

@Jannepauli
bedankt voor de klare uitleg! Van de knoflook ben ik nu afgestapt, er staat veel negatiefs over geschreven inderdaad (voor paarden dan)
Bij die vogels had ik ook mijn bedenkingen maar ja, het kan wel en de cirkel zou mooi rond zijn maar in realiteit ist wat anders.

De ruwe spelt zou ik wel een kans willen geven, gewoon om haar supplementen er mee te mengen, zoals haar olijfolie, vit. korrels van Dodson&Horrel, glucobalance (hier gelooft ze niet in maar heb net een nieuw bestelling gedaan)

Heb ook een fles Sedochol voor 10 dagen 50 ml te geven, reinigen van de lever...ken jij dat?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:14

Toen Winnie bij me toekwam en toen ik zag dat hij "ziek" was, heb ik ook de DA laten komen. Een reguliere DA die nog niet meteen van IR gehoord had. Na de resultaten van het bloedonderzoek moest ik ook Sedochol geven. Hierdoor knapte hij wel op, hij begon een mooiere vacht te krijgen en meer energie...

Later, ander DA, bleek dat Winnie IR is en ben ik overgestapt op Safe & Sound van D&H. Als supplement krijgt hij er een handje Ultimate Balancer bij.

Ik heb ook spelt gegeven in het begin (eerste dierenarts) maar daar heb ik niet veel "verbetering" door gezien, dus dat ben ik gestopt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:17

Is dat ook een advies van de homeopaat? Ik zou er niet over peinzen om dat te gebruiken: er zit 70% sorbitol in en als lever reiniging heeft dat geen enkele zin. Plus een bende E-nummers die ik zeker niet aan mijn paard zou willen verstrekken. Het is een soort van magnesiumoplossing en dat slaat nergens op als je de lever wilt reinigen :( maar kan wel een bepaald effect hebben bij IR

De vraag is sowieso of leverreiniging effectief is - maar als je er heil in wilt zien, zou ik toch liever gaan voor Drainage compositum van De Groene Os. En Glucobalance: één van mijn paarden is ernstig IR - die doet het prima op Glucobalance - als je niet beter wist zou je niet denken dat ze Ir is.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:41

Jannepauli schreef:
Is dat ook een advies van de homeopaat? Ik zou er niet over peinzen om dat te gebruiken: er zit 70% sorbitol in en als lever reiniging heeft dat geen enkele zin. Plus een bende E-nummers die ik zeker niet aan mijn paard zou willen verstrekken. Het is een soort van magnesiumoplossing en dat slaat nergens op als je de lever wilt reinigen :( maar kan wel een bepaald effect hebben bij IR

De vraag is sowieso of leverreiniging effectief is - maar als je er heil in wilt zien, zou ik toch liever gaan voor Drainage compositum van De Groene Os. En Glucobalance: één van mijn paarden is ernstig IR - die doet het prima op Glucobalance - als je niet beter wist zou je niet denken dat ze Ir is.

Ja, dat komt ook van de Homeopaat, ik gaf eigenlijkalles wat jullie alle twee geven (in de laatste 2 posts)
Ze krijgt al 2 jaar S&S en ultimate balancer met daarbij Glucobalance en 2 x/ jaar drainage compositum van de groene os.
Alles gaat goed totdat ze de wei op gaat, na 1 week is het schuren.
Ik heb haar dat ook gezegd en ze zei een paard van het gras afhouden is geen paard meer...tja, ik ben er ook niet voor maar de strookbegrazing werkt niet voor ons, hier stop ik mee. Het zal dus een weide met kort gras worden voor een halve dag en de rest hooi.

Het zijn er 5 die ik moet verzorgen en ik wil ze samen houden, het wordt slavenwerk voor mij en onhoudbaar om 1 paard apart te gaan zetten, die schreeuwt de hele dag door daar ben ik zeker van.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:56

Maar een paard met IR of erger ( hoefbevangenheid en die ligt op de loer) is ook niet okay. Wat een klets die homeopaat ..
Als je je paard dan op het gras gaat, doe dan een graaskorf om.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:21

Jannepauli schreef:
Was het wellicht Metformin?

Zou goed kunnen, ik ga volgende week het aan mijn dierenarts vragen!
En ik ga even googlen op ervaringen met dat spul ;)

Nou, er moest vandaag toch een dierenarts komen (andere dan mijn vaste), want ik vermoedde hoefbevangenheid.
Ja hoor, net op het randje.. en we zijn zo voorzichtig geweest #)
Paard staat dus op pijnstillers en ontstekingsremmers, nu maar hopen dat het beter gaat..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 12:59

Ik ben zins gisteren begonnen met het voeren van kleefkruid. Hebben mensen hier ervaringen mee?
Verder kan ik dr wel " normaal" kijken. Maar ja, afgelopen weekend pas het kwartje gevallen van IR, dus moet ook geen wonderen verwachten. Zo lastig als je ergens op zit te wachten.
Ze loopt wel een stuk soepeler al, dus ben sowieso blij.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 00:17

Nou, jammer dat het topic wat rustiger wordt.
Hoe is jullie ervaring met glucobalans?
Gr.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 08:09

Kvika, geen ervaring met kleefkruid hier..

Glucobalance wel, top product ter ondersteuning :j

Met Fiek weer een ultieme test gehad.. Van de week nieuw stuk wei open gegaan..
Maar totaal geen reactie, geen harde manenkam, opgezette buik of wat dan ook..
Met meetlint is hij nog net zo slank als voor hij de wei op ging van het voorjaar...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:33

Ik heb de test gedaan (toevallig omdat het op was) en haar hals was steenhard zonder de Glucobalans en nu MET, weer soepel.
Ik ben dus overtuigd van de werking ervan.
Het schuren verminderd dan ook, is een teken dat een gespannen nek meer jeuk geeft.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:49

Oke, dat klinkt dus goed.

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:19

Wat goed SuperRoos :)!

Sinds gisteren zijn we met de Metformine begonnen. Wat een joekels van pillen!!
Gelukkig eet paard ze vrij makkelijk (in tegen stelling tot de buut :+ ).

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:19

Ik kom mij ook in het topic melden als dat mag. Dinsdag komt de DA om mijn haflinger te testen op IR.

Twee zomers geleden is mijn paard halverwege de zomer vreselijk beginnen schuren. Ze had een volle, lange manenbos en tegen het einde van de zomer was daar niets meer van over. Ze was toen 4 en ze kreeg de stempel zomereczeem. Het volgende seizoen goed voorbereid: tijdig deken erop, gestart met druppels en tijdig smeren. Tegen de zomer gingen ze van het schrale land de volle weides op met een enorme jeukboost tot gevolg. Ze leek echt 'onploft', als ik nu foto's zie realiseer ik me pas hoe dik ze eigenlijk was. Omdat het weidebeleid voor de weide eigenaars toen niet aanpasbaar was, ben ik op zoek gegaan naar een ander plekje. Ze is toen sterk terug gebracht qua weidegang. Meer hooi op de paddock. Helaas was het kwaad geschied en heeft ze geschuurd tot november.

Dit jaar, nog steeds met het idee dat het ZE had, wederom tijdig begonnen met dekens. Het vroor nog, eind maart. Ik had er twee nieuwe gekocht nadat er het vorige seizoen twee Rambo's doorgegaan waren. Eind april was nummer 1 er al aan voor de moeite. Ze schuurde dus nog steeds, wel matig, ondanks de deken. Ze kreeg strookbegrazing, maar vond dat niet voldoende en is toen uitgebroken naar een volle wei waar ze zich lekker tegoed heeft gedaan. Gevolg: weer onploft, jeukboost en eind mei had ik twee kapotte dekens. Hiervoor was ze redelijk op gewicht, in de winter werd ze meer gereden (ik stond toen op een pensionstal en kon zelf nog rijden maar dat zit er door rugproblemen niet meer intensief in).

Toen begon ik er aan te twijfelen of het wel zomereczeem was, paardlief zonder deken gezet en van het gras afgehaald. Goed gesmeerd en het ging stilletjes aan beter. Ze hield haar manen redelijk goed, op het stuk dat reeds weg geschuurd was na. Maar met het smeren van Befiks is dat weer aan het groeien, wondjes beterde.

Elke dag zette ik een prikpaaltje opzij zodat ze een paar sprietjes gras had en eigenlijk ging het heel goed. Ze kreeg dus echt een minimum aan gras en dat was lang, uitgebloeid gras. Ze heeft nu een afgegeten/kapotgelopen track rond haar wei zodat ze gestimuleerd wordt tot meer bewegen. Ze kreeg/krijgt verder vitamine korrel van Pavo, 's ochtends en 's avonds hooi, een halve baal per dag ongeveer wat nu nog een beetje verminderd is. Ik weet het juiste gewicht niet, maar dat ga ik zeker wegen want volgens mij krijgt ze te weinig nu, na het lezen van dit topic. Recent hebben we met zo 'n lint haar gewicht gemeten en ze zou op 600kg zitten... Het ging eigenlijk de goede kant op, tot deze week.

Er is niets veranderd, ze krijgt nog steeds hetzelfde, ze heeft alleen nu geen manen meer. Er zitten weer wondjes op haar manenkam en het lijkt dat er vochtophopingen aan de manenkam zitten. Haar manenkam is ook ontzettend droog... Geen korsten. In het algemeen vind ik haar suffer, vorige zomer had ze dit ook en toen zijn we gestart met de vitaminen. Ok het was nu ook wel warm weer, maar toch, Tapi was niet 100% Tapi. Ik heb ook niet het idee dat ze afvalt, soms denk ik van wel en de volgende dag vind ik haar toch weer een opgeblazen ballon...

Dinsdag komt dus de DA om te testen op IR. Ik wil ook nog eens levertesten laten doen en vitaminen check. Haar levertesten waren vorige zomer ietwat gestoord, maar niet zorgwekkend. Verder is er toen niets gevonden.

Hopelijk komt er nu iets uit, want ik word er een beetje moedeloos van. Elke keer ben ik weer bang: wat ga ik vandaag aantreffen. Ze heeft zo veel jeuk, het doet gewoon pijn te weten dat ze zo veel last heeft.

Het gaat om Tapioka:

- september 2012: [ITP] Liefde...
- mei: [ITP] Spelen op het strand (video)
- 2 weken geleden: http://www.youtube.com/watch?v=P3Jy5wjEwVw

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:34

Vie, ben benieuwd of ze positief getest wordt.
Laatste filmpje viel mij wel op dat ze korter in de beweging is dan op het eerdere filmpje op het strand.
Valt dit je ook op in dagelijkse omgang?

Mijne heeft gelukkig niet extreem jeuk, al is er wel jeuk. Maar wel korter/stijver in beweging. Toevallig ook een wat verhoogde leverwaarde, maar niet als IR getest. Wel kreeg ik te horen dat het mogelijk geen betrouwbare uitslag is omdat ik al sober voerde.

Misschien dat ik toch geen glucobalance ga proberen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:47

In de dagelijkse omgang is het me nog niet echt opgevallen, maar met het laatste filmpje van de horse agility vond ik haar idd zelf ook niet 100%. Voor mijn gevoel ging het niet helemaal soepel en moest ik haar 'meeslepen', zonder echt te slepen dan. :) En dan weet ik dat er iets niet ok is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 13:41

Ik reageerde vooral omdat het beeld mij bekend voorkwam. Ik moet mijn pony ook op gang krijgen terwijl ze van zichzelf heel voorwaarts was altijd. Ze lijkt het niet goed meer te kunnen.

Zo is mijne nu, ribben goed voelbaar, maar slanker krijgen is niet te doen..
Afbeelding

Zou het zin hebben nog eens te testen op IR? Ik heb niets veranderd qua voer, want ik voerde al sober.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:51

netjes toch zo!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:34

Even een update:
Mijn haf Luna zit nu een paar weken op ander voer (spillers happyhoof en marstall force) en loopt overdag van half 9 tot half 4 met graasmasker op de wei.
Ze is een totaal andere pony geworden, van boze en stront eigenwijze pony is ze veranderd naar een redelijk brave lieve en soepele pony. Ze wilde nooit ontspannen met rijden laat staan met haar neusje naar beneden lopen en nu is ze gewoon ontspannen en in stap loopt ze zelfs mooi rond!
Ze is al heel wat afgevallen en hoor van veel mensen dat ze er erg goed uitziet. Haar manenkam is al heel wat zachter geworden. Hopelijk trekken snel haar vetophopingen op haar hals en schouders weg ook al denk ik dat ik daar nog wat meer geduld voor moet hebben. Onze hoefsmid waar ze altijd enorme ruzie en gevechten mee had stond nu met zijn mond open en sprakeloos naar haar te kijken. Ze was zo braaf, hij hoefde haar helemaal niet te corrigeren. Wat moet zij zich verschrikkelijk gevoeld hebben en wat ben ik opgelucht dat het nu eindelijk dan toch lijkt dat we de oplossing van haar gedrag hebben gevonden.
Wel schuurt ze nog steeds haar staart. Ze heeft nu ook al ongeveer een week diarree en ze verhaart... Daarnaast is ze ook nog is ontzettend hengstig :=

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:33

@littlesannie fantastisch zeg! en op zo korte tijd al verbetering zien moet hemels zijn :)
ben blij voor jou en je Haf!

Hier is het schuren ook wat verminderd maar manenkam blijft dik en redelijk hard, ik ben al blij dat ze minder schuurt.
De weide is nu zo goed als afgegeten en hier blijft ze dan ook op staan als de anderen op het naast gelegen stuk gaan. Ik heb besloten om de paddock in 2en te delen zodat elke groep een deel van het schuthok heeft en de grote waterbak.
Bij mijn Haf ga ik dan de mini shet zetten, staat ze toch niet helemaal alleen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:19

Bloed zal morgen geprikt worden, DA had een spoedgeval.
Tapi vond nuchter blijf ook niet echt een optie, dus besloot ze deze nacht uit te breken naar een propvolle wei. Ik heb nu een ontplofte pony met overal vocht en zeer veel jeuk. Het laatste beetje manen is er aan voor de moeite, ze heeft haar billen flink geschuurd. Vochtbulten a/d manenkam en buik. Ze lijkt gewoon 'strak' te staan van het vocht. Zelfs haar oogleden stonden dik, niet normaal... Gelukkig geen koliekverschijnselen, alleen wel een heel suf en zielig uitziend hoopje ellende. Oh, ik wil toch zo graag weten wat er scheelt met mijn moppie.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:43

@Vie, bij jou zit het precies ook niet mee. Ben benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Rottig hé als je ze niet kan helpen :(:)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 18:48

@Vie, heb even in je profiel gaan piepen, nu weet ik weer wie je bent! Vorig jaar heb ik die westernpad van je gekocht op de 2de handsmarkt. Ik heb je Haf toen nog staan knuffelen.
Toen ik haar zag dacht ik dat je alles goed onder controle had, ze had toch lange manen toen? of vergis ik me?

Een tijdje geleden heb ik je nog gezien ergens in Limburg, wij hadden daar ook een stand ;)