Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:26

Kan ik me ook wel weer voorstellen Lappie. Voor dat soort gelegenheden zou het haast de moeite zijn om ook een doosje met pilletjes van 0,5mg of 0,25 mg te hebben, dat doseert dan makkelijker :D ;) maar bestelt weer lastiger :+

Maar heb overigens wel begrepen dat er in ergere gevallen best hogere dosis zou kunnen worden gegeven al blijven ponies natuurlijk best lastige gevallen :j

amen

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:05

@LL ik heb wel 0,25 mg gram voor je als je wilt proberen, iets hoger te gaan doseren....

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:59

Tis momenteel niet echt aan de orde, maar vooral als die weer slecht gaat lopen. Maar bedankt Sigrid, zal het in gedachte houden.
Hij heeft overigens momenteel ook best wel kuiltjes boven z'n ogen :j

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:24

Mijn da heeft gezegd dat als je paard heel erg slecht is je wel 3 mg mag geven.
Ze zei ook dat ze in gevallen van paarden die zo slecht er aan toe zijn (bijna dood) dat ze dan ook wel direct begint met 3mg. En dan kijkt of ze af kan bouwen.

Met Illo gaat het ook nog steeds goed, nog steeds lekker jolig en ondeugend, en zijn haar is sinds ik hem in de eerste week van januari heb geschoren nog niet gegroeid, alleen wel van die varkensharen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:34

Ik ben benieuwd of jullie paarden ook veranderd zijn van karakter sinds het begin van de medicijnen ? Mijn pony krijgt nu ruim 4 weken parlodel en hij is veranderd van een zeer alerte, temperamentvolle pony in eentje die permanent een beetje van de wereld is en verder erg moe en neerslachtig is. En dat vind ik heel naar om te zien. Ik ben nu behoorlijk aan het twijfelen aan het medicijn en of de dosering misschien te hoog is etc. Mijn DA heeft helemaal niet meer geinformeerd hoe het gaat nadat ze de meds voorgeschreven heeft en eigenlijk heb ik ook niet zoveel vertrouwen meer in haar. Ik vind het zooo moeilijk om het nu goed te doen voor mijn pony en ben bang dat hij het ook op aan het geven is nu.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:31

Illo was juist neerslachtig en sloom voordat ik de medicijnen gaf, hij krijgt ze sinds half november, en is juist nu weer helemaal opgeknapt, is weer vrolijk en jolig als ie los staat, gaat weer uit zich zelf rennen en jolige bokken geven, is weer ondeugend.
Ik geef wel pergolide net als de meeste hier.
Ik zou eens contact opnemen met een andere da en van medicijn veranderen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 09:33

Nado schreef:
Ik ben benieuwd of jullie paarden ook veranderd zijn van karakter sinds het begin van de medicijnen ? Mijn pony krijgt nu ruim 4 weken parlodel en hij is veranderd van een zeer alerte, temperamentvolle pony in eentje die permanent een beetje van de wereld is en verder erg moe en neerslachtig is. En dat vind ik heel naar om te zien. Ik ben nu behoorlijk aan het twijfelen aan het medicijn en of de dosering misschien te hoog is etc. Mijn DA heeft helemaal niet meer geinformeerd hoe het gaat nadat ze de meds voorgeschreven heeft en eigenlijk heb ik ook niet zoveel vertrouwen meer in haar. Ik vind het zooo moeilijk om het nu goed te doen voor mijn pony en ben bang dat hij het ook op aan het geven is nu.

dat klinkt toch niet goed! |(
Ik was gisteren bij mijn oude lesgeefster,zij heeft een 17 jarige ruin met cushing(het tweede paard met cushing).
Ik herkende hem haast niet meer.Totaal niet allert....stond een beetje voor zich uit te suffen,redelijk van de wereld.
Ook aan de pergolide sinds december.
Je zou toch zeggen dat na ruim twee maanden het karakter weer terugkomt?
Wat is dat voor spul dat het een paard zo verandert,of doet de cushing dat?

Nado@ heb je de indruk dat er uberhaupt iets beter gaat met Nado?Of ben je helemaal niet blij met het totale beeld?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:38

Nado dat is naar, misschien toch nog eens contact opnemen met de DA die het voorgeschreven heeft?

Mijn paard en pony zijn ook erg verandert door de Cushing, met medicijnen gaat het stukken beter, maar ik heb de hoop opgegeven dat ze qua gedrag nog de oude worden.
Mijn pony was altijd al een chagerijnig dier en weinig op mensen gericht, maar mijn paard, mijn grote maatje sluit zich enorm af, die wil eigenlijk ook niet meer dat ik haar aanraak, volgens mij hoeft het voor haar op deze manier ook niet meer zo.
Ze heeft ook nog veel korstjes van een huidontsteking en dat lijkt gewoon bijna niet te genezen, het zit er nu al weken en als ik een klein korstje er af haal zit er gewoon nog een wondje onder..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:52

die van mij krijgt haar streken alweer terug....sinds ze aan de pergolide is, word ze steeds vrolijker...omdat ze beter in haar vel komt te zitten....en haar lichaam steeds beter naar behoren gaat functioneren...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:20

SparklingApp schreef:
Nado dat is naar, misschien toch nog eens contact opnemen met de DA die het voorgeschreven heeft?

Mijn paard en pony zijn ook erg verandert door de Cushing, met medicijnen gaat het stukken beter, maar ik heb de hoop opgegeven dat ze qua gedrag nog de oude worden.
Mijn pony was altijd al een chagerijnig dier en weinig op mensen gericht, maar mijn paard, mijn grote maatje sluit zich enorm af, die wil eigenlijk ook niet meer dat ik haar aanraak, volgens mij hoeft het voor haar op deze manier ook niet meer zo.
Ze heeft ook nog veel korstjes van een huidontsteking en dat lijkt gewoon bijna niet te genezen, het zit er nu al weken en als ik een klein korstje er af haal zit er gewoon nog een wondje onder..

Die ontstekingen komen echt alleen door de onwijs slechte weerstand van je paard (veroorzaakt door de cushing) maar gewoon aan te pakken door MSM te geven en ook aan de echinacea te gaan. Geef je dat al? Want daarmee help je de weerstand, de weerstand heeft echt ondersteuning nodig en dan krijg je steeds minder van die nare weerstand ellende-bijwerkingen als huidontstekingen etc.

Het is echt wel de bedoeling dat je paard weer optimistischer en vrolijker wordt door de behandeling met pergolide, want de cushing veroorzaakt depressiviteit etc maar door de pergolide moet dat weer beter worden omdat de cortisol overproductie wordt voorkomen. Als de dosis erg snel opgebouwd wordt dan kan het paard tijdelijk suffer en misselijker zijn omdat dat bijwerkingen van de pergolide zijn. Maar als je het goed opbouwt en bijvoorbeeld over de dag verdeeld in 2 keer zouden die bijwerkingen minder moeten zijn.
Mijn paard werd ook veel optimistischer toen ik hem magnesium ging geven, dat helpt ook, hij keek vanaf het begin dat ik ging geven beter uit zijn ogen en was minder gestressed en had ook minder last van spierspanning ..
ik hoop dat je paard snel opknapt en je pony ook.

Nado, over het algemeen is pergolide het middel met de beste resultaten. Was er nu een speciale reden dat jouw DA voor parlodel ging??? Of weet jouw DA het eigenlijk ook niet precies.. Dat is niet erg, maar dan wel tijd voor jou om actie te ondernemen, het is jouw paard. Ik ken de bijwerkingen van parlodel niet, staan er dingen genoemd in de bijsluiter?? Veel sterkte. Als je paard echt depressief is, kan biomag (magnesium) jouw paard misschien ook verlichting geven. Wat waren de problemen van je paardje tot nu toe voordat je met de behandeling begon? Normaliter heeft een paard bij pergolide ook wel eens een dip rond de 3 weken en gaat het daarna de goede kant in. Hoe is het tot nu toe verlopen met de parlodel, de hele tijd al depri of is dat van de laatste tijd? Probeer je ook de weerstand te ondersteunen? Zie je verder verbeteringen of helemaal nog niet. Sorry veel vragen, probeer even om mee te denken net als de rest.. Als je grote twijfels hebt en geen verbetering ziet, dan zou je alsnog over kunnen stappen naar pergolide?

Sigrid, wat super dat je paard verder opknapt, dat klinkt zoals je het zou mogen verwachten (idealiter natuurlijk).

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:57

Ik heb niet het topic doorgelezen (moet ik nog aan beginnen)
Maar hoe kun je je paard laten testen op de ziekte van cushing? Is dit mogelijk door bloed onderzoek?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 09:23

maar er is een dexamethasone sepressie test, maar die geeft een kans op hoefbevangenheid..

verdenk je je paard van cushing? pintonatal?

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:01

sigrid1182 schreef:
maar er is een dexamethasone sepressie test, maar die geeft een kans op hoefbevangenheid..

verdenk je je paard van cushing? pintonatal?

Ja we hebben een quarter merrie van inmiddels 27 lentes jong en ik kan daar zoveel voer instoppen als ik wil maar echt aankomen doet ze niet, ja ze is nu niet meer graat mager maar ze is nog steeds te mager. Ze heeft een doorgezakte rug, drinkt en plast veel (is ook te zien aan haar stal, echt DRAMA) en is non stop aan de diaree. oh ja en haar haren op haar hals groeien de andere kant op. Ze heeft lang teddy haar.. ik kan wel even een fotootje zoeken.

edit: gevonden

http://www.mijnalbum.nl/Foto-M3WHMNRN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PIL6EK4B.jpg

ben nog een foto aan het uploaden, als iemand nou zegt van maak foto's van dichterbij oid dan hoor ik het graag. Ik wil dit ook gaan overleggen met de dierenarts.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:45

Maak eens foto s van die enorme vetbult op de manenkam, ik zie geen mager paard maar een paard met vetbulten.
Je kunt het beste gaan overleggen met de dierenarts of je het paard moet laten testen op IR of PPID ( PPID is de nieuwe en betere naam voor cushing) en/of EMS.
IR of EMS en PPID worden ook wel verward. Misschien heb je een beetje wat aan deze presentatie
http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/ en kun je aan je dierenarts gaan vragen wat jullie gaan doen.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:00

EstherHegt schreef:
Maak eens foto s van die enorme vetbult op de manenkam, ik zie geen mager paard maar een paard met vetbulten.
Je kunt het beste gaan overleggen met de dierenarts of je het paard moet laten testen op IR of PPID ( PPID is de nieuwe en betere naam voor cushing) en/of EMS.
IR of EMS en PPID worden ook wel verward. Misschien heb je een beetje wat aan deze presentatie
http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/ en kun je aan je dierenarts gaan vragen wat jullie gaan doen.

Dat is haar schoft volgens mij wat jij bedoeld of ik wordt gek haha.
Ik zal de link eens gaan lezen. Bedankt

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:23

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:27

PintoNatal schreef:
Dat is haar schoft volgens mij wat jij bedoeld of ik wordt gek haha.
Ik zal de link eens gaan lezen. Bedankt

Ja kan heel goed zijn, de foto die je nu stuurde wijst er wel op, maar help me eens, zie ik ook een geul bij ruggengraat?
Ik zie zeker een paard zonder bespiering, ik vind het ook echt terecht het paard na te laten lijken door een dierenarts om een diagnose te laten stellen.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:32

Dit paard wordt overigens al zeker vier jaar niet meer gereden oid hoor.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:35

ik vind haar haar niet echt cushing achtig aan doen, je ziet niet echt krul haar...,,,ze zou ook gewoon suikerziekte of last van nieren kunnen hebben...maar misschien hebben quaters ook wel hele andere haargroei.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 23:49

PintoNatal schreef:
Ik heb niet het topic doorgelezen (moet ik nog aan beginnen)
Maar hoe kun je je paard laten testen op de ziekte van cushing? Is dit mogelijk door bloed onderzoek?

Je kunt zowel het bloed als urine laten onderzoeken. De test die Sigrid noemde geeft inderdaad kans op hoefbevangenheid. Onlangs noemde iemand dat er ook een vrij nieuwe test is die in de ochtend wordt gedaan waarmee ze ook veel kunnen zeggen. Weet niet meer wie die had laten doen, degene was vrij nieuw in het topic dacht ik.

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:29

Hallo! Ik zal me even voorstellen; Ik ben Ymke en heb een pony van (als ik het paspoort moet geloven) net 15. Ondanks dat schatten vele dierenartsen en ik zelf haar een stuk ouder, een jaar of 19. Mijn pony zit altijd erg dik in de vacht en dat verandert niet, ook al is het 30 graden. Ze wordt dan ook 3x per jaar geschoren.
Omdat er buiten die vacht meerdere symptomen waren die wezen op cushing heb ik bloed laten prikken. En ja hoor; waar een hormoonwaarde van onder de 15 hoorde te zijn had mijn Julaa een hormoonwaarde van boven de 150(!!). Ze gaat dan ook vanaf vandaag aan de medicijnen (weet niet uit mijn hoofd hoe het heet, is de goedkope versie). Ik ga het topic nog even doorlezen om jullie ervaringen te zien, zo krijg ik zelf ook een beter beeld. Toch maak ik me veel zorgen, want wat is de verwachte levensloop van een paard met cushing? De dierenarts kan dat me niet helemaal duidelijk uitleggen, en omdat er in dit topic bokkers zijn met ervaringen zou ik het fijn vinden om wat van jullie te horen! :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:59

Spekkie: welkom hier! Veel paarden met cushing knappen enorm op van medicatie (pergolide) en worden weer veel jonger, beter in hun vacht (en hun vel), fitter, vrolijker, noem maar op. Maar het herstel is wel afhankelijk van het feit of je pony al eens hoefbevangen is geweest. Over het algemeen herstellen de paarden die hoefbevangen zijn geweest ook wel, maar minder goed en ver als paarden die niet bevangen zijn geweest. Ons paard is nu 4 jaar aan de medicijnen en heel stabiel. Hij is ongeveer 28 a 29 jaar oud.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 21:04

Sorry dat ik jullie topic binnenval.

Ik had vanmiddag een topic geopend (in onderschrift) en daarna kreeg ik een berichtje van iemand dat ze vond dat de vacht van mijn verzorgpaard op de vacht van een paard met cushing lijkt.
Vinden jullie ook dat zijn vacht erop lijkt?
Afbeelding

Afbeelding

Verder heeft hij nog niet echt symptomen volgens mij.
Maar ik verzorg hem pas een halfjaar en ik weet niet hoe hij vroeger was.
Ik zal ook met de eigenaar hierover overleggen, maar ik zou graag willen weten wat jullie ervan denken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:56

Ik heb even de foto in je topic gekeken en het ziet er inderdaad uit als een vacht van een Cushing paard. Kan je haar ribben voelen net onder het zadel bij de flanken zeg maar, terwijl de rest wel dik is?

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:17

Bedankt voor je reactie.
Volgens mij niet, maar ik zal het binnenkort nog even goed voelen.

Ik las net ook in de bokt wiki over cushing en daar zag ik deze foto staan:
Afbeelding
Zijn vacht bij zijn borst en buik ziet er precies zo uit..
Aanstaande vrijdag ga ik er maar gelijk met de eigenaar over praten..