[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:52

Madeliefjes schreef:
Ze moet binnenkort naar de keuring en daarna gaat de boett erop. Nu nog niet omdat ze gevoelig is voor schuurplekken van dekens en ze moet NERGENS schuurplekken hebben voor de keuring. Beetje hopeloos allemaal. Nou ja duimen maar.

dat vind ik zo'n moeilijk iets, ik wil met de mijne dit jaar ook naar de keuring,
ze heeft al 2 maanden ofzo de deken erop...ik houd wel mijn hart vast, want met lelijke plekken
kun je niet op de keuring verschijnen en deze is voor ons pas 1 september! Ach gut

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:46

ik wil met indi ook met de keuring, maar ik ga express pas volgend jaar omdat ze nu pas een beetje manen begint te krijgen, en een tinker zonder manen zal vast niet door de keuring heen komen... ik hoop ook dat het zo blijft gaan als nu, want nu heeft ze redelijke manen en haar staart begint ook weer te groeien... alleen niet in de lengte??? en de voorpluk dus ook nie... weet iemand iets wat je daar aan kunt doen?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 12:10

Die van mij gaat ook naar de keuring... maar heeft gewoon dr deken om... mocht ze een plekje hebben van de deken dan kijken ze daar echt wel door heen hoor.

Sausja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 14:54

Manen van mn paard zijn vorig jaar zo erg afgeschuurd, lijkt alsof ze in een jaar tijd ook niet meer zijn aangegroeid. Of maar een heel klein beetje. Helaas!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:02

ik heb op verschillende keuringen ook paarden met eczeemdekens gezien.
Vlak voor ze in de ring moesten ging de deken er af, en direct erna er weer op.
Een schuurplek van de deken hier of daar is volgens mij niet iets waar de jury op let.
Zijn het exterieur en de gangen niet belangrijker?
Natuurlijk telt de verzorging ook hoor Knipoog

@ikenindi, misschien heeft Indi niet de aanleg om een volle voorpluk te krijgen?
Mijn eerste tinker (zie profiel) had ook een zeer matig voorplukje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:05

ja bij indi juist wel. al zeker 26 cm gegroeid, maar haar voorpluk niet! en haar staartwortel is wel al dik behaard weer, maar de onderkant van de staart is ( of lijkt) helemaal niet gegroeid...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:06

Kiara schreef:
@ikenindi, misschien heeft Indi niet de aanleg om een volle voorpluk te krijgen?
Mijn eerste tinker (zie profiel) had ook een zeer matig voorplukje.

maar dan zal het toch wel iets moeten groeien? en de staart dan? die voorpluk vind ik niet heel erg. dat hangt anders toch maar voor haar ogen, maar die staart groeit ook niet:s zou puntjes bij knippen helpen? ze heeft een zwarte staart, maar sommige puntjes zijn bruin. mss teken dat het dood is?

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:10

Weet iemand of zomereczeem ergelijk is?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 15:36

ergelijk wel, erfelijk niet;) al beweren sommigen van wel. misschien is er wel aanleg voor. dat weet ik niet, maar volgens mij komt het gewoon door omstandigheden. de meningen zijn er nog over verdeeld...

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 16:00

Aanleg voor allergieen kan erfelijk zijn. Een moeder met zomereczeem kan dus een veulen krijgen met een allergie tegen iets anders of hetzelfde of geen allergie.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 18:32

kan je de regen/eczeemdeken trouwens oplaten met wat nat weer (regen )
ik deed hem nu elke x af met regen enzo.. maar mijn paard gaat dan wel lopen schuren.
dus kan hij gewoon op blijven in de regen ?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 21:18

Zeker wel erfelijk!

Ik heb van de vader van mijn merrie veel nakomelingen gezien... allemaal eczeem...

Zou wel heel toevallig zijn...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:09

XxSultanxX
ik liet mijn deken gewoon op met regen.
Ze zijn zó weer droog.
Mij werd ook altijd geadviseerd de deken op te laten.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:20

ik heb die van mij er idd ook altijd op, maar vraag me af of dat wel goed is idd...

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:02

Goedenmorgen,
Aantal van jullie kunnen vast nog wel herinneren 2mnd geleden dat ik een berichtje met een paar foto's heb geplaatst over een fjordenveulen.

Ik kreeg allerlei reacties dat ze bloedwormen zou hebben, en dat ze zeker iets onder de leden had.
Nu bijna 3maand verder is ze inmiddels zo veranderd, dat ik dat graag even aan jullie wil laten zien:

Afbeelding
Afbeelding

Groetjes,
Mieke

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:11

weet je nu wel wat er mis was dan?
kan me de berichtjes zo niet meer herinneren sorry Bloos

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:26

Ik heb er een wormkuur doorheen gedrukt, en daar zaten inderdaad wormen in.
heb ik de behandeling herhaald, en daarna waren ze weg.
Nu krijgt ze over een week een equest voor de helft en dan 2 weken later de andere helft.
Ze heeft nog niet geschuurd, maar de pony die wel eczeem heeft heeft ook nog niet geschuurd dus alles kan nog komen.

ik wacht af, vond het wel even leuk om foto's aan jullie te laten zien hoe ze er nu uit ziet. Ze is wat dik maar ik heb liever een te dik veulen als een te dunne nu heeft cun tenminste een reserve als ze straks de lucht in schiet.

Hoe gaat het met jullie paardjes?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 12:45

die van mij gaat goed,kreeg op en gegeven moment wel plekjes,maar hij krijgt nu bioresonantiedruppels en het trekt ook alweer weg, ook schuurd hij niet meer,wat hij wel even heeft gedaan.
maar ja t was ook even koud en winderig en nu weer warm dus ik wacht af hoe het verder gaat.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:08

@ Mieke_Cunna: Ik vind je beestje er goed uit zien op de foto's!! Ze is idd opgeknapt! Goed werk Lachen. Ik kan me je berichten/ foto's van toen nog wel herinneren (van toen ze echt nog klein was) met haar bolle wormenbuikje Knipoog

@ikenindi; miss is het een optie om een eczeemhoofdkap om te doen of gewoon een vliegenmasker met oren? Zo'n vliegenmasker beschermt de voorpluk en hielp vorig jaar erg goed tegen schuren bij mijn pownie. Nu schuurt hij zijn voorpluk gelukkig (nog) niet, gelukkig. Pling

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 13:40

ze heeft al een eczeemdeken met hoofdkap...

edit: zie hier een foto van arme indiana met pak aan...

Afbeelding

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 19:23

__KELLY schreef:
Ik heb een probleempje ...
mijn pony's eczeemdeken is een week geleden stuk gegaan echt helemaal stuk, hij lag in 4 stukken in de wei (hoe die dat voor elkaar gekregen heb weet ik ook niet Tong uitsteken ) heb geen andere eczeemdeken en ben toen metteen die dag naar ooteman gegaan ik wou graag de equitheme deken maar in die maat hadden ze ehm niet meer op voorraad. Ze zeiden dat de deken er toen vrijdag zou zijn (2 dage later dus) dus ik dagt van jaa 2 dage kan wel en heb zn regendeken opgedaan, Vrijdags kreeg ik geen telefoon thuis dat de deken er was en toen heb ik dinsdag maar terrug gebeld , bleek dus dat de deken er nu pas volgende week er is ....
GRRRR
moet ie nu nog een hele week zonder deken lopen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook ruim twee weken geleden de Equi Theme deken bij Ooteman besteld. Van de week had ik m nog steeds niet binnen dus ik heb ze maar eens gebeld.
De deken was uitverkocht in de maat die ik wou (160) en de leverancier zou volgende week nieuwe dekens opsturen. Maar die zijn dan wel van een ander merk. Precies dezelfde dekens maar met een ander merk en ze zijn ook iets goedkoper.
Gelukkig heb ik nog een andere eczeemdeken en een goede vliegendeken met buik maar ze hadden best uit zichzelf even kunnen bellen dat het langer zou duren tot de deken er was!

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 11:49

zweetvos schreef:
__KELLY schreef:
Ik heb een probleempje ...
mijn pony's eczeemdeken is een week geleden stuk gegaan echt helemaal stuk, hij lag in 4 stukken in de wei (hoe die dat voor elkaar gekregen heb weet ik ook niet Tong uitsteken ) heb geen andere eczeemdeken en ben toen metteen die dag naar ooteman gegaan ik wou graag de equitheme deken maar in die maat hadden ze ehm niet meer op voorraad. Ze zeiden dat de deken er toen vrijdag zou zijn (2 dage later dus) dus ik dagt van jaa 2 dage kan wel en heb zn regendeken opgedaan, Vrijdags kreeg ik geen telefoon thuis dat de deken er was en toen heb ik dinsdag maar terrug gebeld , bleek dus dat de deken er nu pas volgende week er is ....
GRRRR
moet ie nu nog een hele week zonder deken lopen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb ook ruim twee weken geleden de Equi Theme deken bij Ooteman besteld. Van de week had ik m nog steeds niet binnen dus ik heb ze maar eens gebeld.
De deken was uitverkocht in de maat die ik wou (160) en de leverancier zou volgende week nieuwe dekens opsturen. Maar die zijn dan wel van een ander merk. Precies dezelfde dekens maar met een ander merk en ze zijn ook iets goedkoper.
Gelukkig heb ik nog een andere eczeemdeken en een goede vliegendeken met buik maar ze hadden best uit zichzelf even kunnen bellen dat het langer zou duren tot de deken er was!

wat raar , ik zou hem wel in 175 krijgen
maar heb ehm nu al bij scheltinga in hoorn gehaald gister en moet ooteman nog even afbellen
heb ehm nu net omgedaan , was in het begin wel even kijken hoe die nou moest zitten etc. Tong uitsteken
want je moet dat nek stuk over zn hoofd heen trekken, gelukkig bleef mn pony rustig..

vind wel dan hij want meer gemaakt is voor de wat steverige pony's zoals fjorden etc. moest nu alles op zn strakst zetten maar hij zit nu wel goed ..

zal mij benieuwe hoe lang deze deken het gaat vol houden , hoop lang want 73 euri is ook niet niks Tong uitsteken

Lucky_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:34

ikenindi schreef:
ze heeft al een eczeemdeken met hoofdkap...

edit: zie hier een foto van arme indiana met pak aan...

Afbeelding

Die deken heeft mijn haffie ook, ik vind hem zo zielig zo... Voor zijn ogen is het ook niet bevordelijk, want hij loopt heel de tijd te tranen. Dus nu maar proberen zonder hoofdkap.
Nu hoorde ik iets omega 369, weet iemand er iets over? Schijnt te helpen tegen zomereczeem.
Een vriendin van mij hoorde dat dat bij 90% van de paarden hielp. Graag zou ik het horen als iemand er meer over weet... En misschien de kosten ervan, maar alles liever dan die deken, behalve de jeuk dan uiteraard!

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 15:53

@ Lucky_Star helaas helpt op dit moment niets beter dan een deken. Omega olie kan wel een paard verbeteren, maar jeuk vrij worden ze er helaas niet van...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 16:04

zou dat aan de deken liggen? indi heeft ook traanogen. wel maar een heel klein beetje...