Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tita schreef:Ik stond daar ook met koliek maar die stond helemaal los van het luchtzuigen stond daar in 2008
c_alsemgeest schreef:De meeste luchtzuigers doen het met eten, die van mij doet het tegenwoordig ook enkel met het eten van krachtvoer.
Je kan altijd even laten scopen op maagzweren, dan weet je meteen wat er zit van binnen, die van mij had ook een aantal flinke zweren zitten. (paarden hebben bijna altijd wel wat zweertjes in de maag, maar grotere of meerdere gaan pijn en ongemak veroorzaken).
Wanneer je dat weet kan je gericht gaan behandelen en heb je kans dat het zuigen nog ietsjes afneemt... alleen bijna nooit helemaal.
Vooral tijdens het eten doen ze het uit gewoonte en uit voorzorg, omdat ze verwachten dat het voer maagpijn gaat veroorzaken.
stoere schreef:Ik heb contact gehad met de kliniek in Utrecht om te vragen of ze een scopie van haar maag willen maken, en ik kreeg daar het volgende antwoord op:
Die maken we alleen als je er duidelijk aan het paard te zien is dat ze ergens last van heeft, bijv. weinig eetlust, doffe vacht, lusteloos enz enz. Nou niets daarvan is herkenbaar bij mijn merrie. Dus het gevolg... ze willen geen maagscopie doen. Vreemd maar waar.
c_alsemgeest schreef:De meeste luchtzuigers doen het met eten, die van mij doet het tegenwoordig ook enkel met het eten van krachtvoer.
Je kan altijd even laten scopen op maagzweren, dan weet je meteen wat er zit van binnen, die van mij had ook een aantal flinke zweren zitten. (paarden hebben bijna altijd wel wat zweertjes in de maag, maar grotere of meerdere gaan pijn en ongemak veroorzaken).
Wanneer je dat weet kan je gericht gaan behandelen en heb je kans dat het zuigen nog ietsjes afneemt... alleen bijna nooit helemaal.
Vooral tijdens het eten doen ze het uit gewoonte en uit voorzorg, omdat ze verwachten dat het voer maagpijn gaat veroorzaken.
SheeNegro schreef:Persoonlijk denk ik dat luchtzuigen en maagzweren niet veel met elkaar te maken hebben. Krijg je van luchtzuigen maagzweren, of zuigt een paard lucht als hij maagzweren heeft?
Ik heb een luchtzuiger met leverproblemen en paard met maagzweren die liever hout eet dan erop te zuigen..
In een boek "de aard van het paard" stond dat luchtzuigen dezelfde stof doet produceren als drugs bij mensen. Mijn pony is dus een junky?
Beide hebben ze geen last van kolieken, eten allebei eerst hun brokjes gretig op en laten hun hooi staan tot ze hun brokjes krijgen.