[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:43

@ Dinkie Toy ik vind wel dat jij juist teveel doet om het te voorkomen zo kan een paard ook helemaal gefrusteerd raken.

Zelf heb ik al jaren een zuiger ong 18 jaar hij was 11 toen ie het ging doen, al die moderne middelen om een paard te doen stoppen is IMO onzin zoals die maagspullen.
Ik heb het toendertijd ooit gevraagd aan Utrecht en die vonden het ook niks kan iets iets ieeetts helpen maar zal een paard nooit doen stoppen, is geldklopperij

c_alsemgeest

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:47

dan is de mening in utrecht blijkbaar veranderd... toen united daar stond na zijn koliekoperatie werd een maagzuurremmer juist aangeraden. Omdat uit de laatste onderzoeken over luchtzuigen was gebleken dat het goed effect had.
Wel werden de 'reguliere' middelen aangeraden, maar vaak zit daar vrijwel hetzelfde in als in de homeopatische varianten... je moet even goed de ingrediënten napluizen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 16:58

Ik stond daar ook met koliek maar die stond helemaal los van het luchtzuigen stond daar in 2008

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:53

@tita ik zal wel moeten anders kan ik weer een andere stal zoeken..
Als je had gelezen, had je gezien dat het niet van mijn kant komt.. Maar dat de staleigenaresse dat allemaal wil, omdat ze vind dat haar paard het overneemt..

Ook tegen CindyUniek:
Haar merrie zuigt niet echt aan de palen maar ze pakt wel de palen vast met haar tanden :)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:54

Laatst bijgewerkt door DinkieToy op 22-03-11 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 17:57

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 00:29

tita schreef:
Ik stond daar ook met koliek maar die stond helemaal los van het luchtzuigen stond daar in 2008

Bij mij stond het ook los van het zuigen, was door een verstopping, door stro in 2009.
Maar hij had ook een retentiemaag (uitgerekte maag), hier had hij veel pijn aan en ging dus flink zuigen.
Hij heeft toen ook heel veel cola gekregen, zodat zijn maaginhoud weer door kon stromen... dat bleef erin hangen omdat zijn maag en darmen niks meer deden.
Toen het allemaal weer ging werken (na een maand) had hij erg last van zuur en leken er ook meer maagzweren te ontstaan, toen heeft hij daar een middel gehad, het zuigen ging weer terug naar 'normale proporties (zuigen tijdens het eten van biks) Er werd mij toen aangeraden thuis ook een zuurremmer te geven wanneer ik zag dat het zuigen weer toe ging nemen.
Al is het alleen maar bijgeloof, het helpt bij united erg goed... wanneer hij maagcompositum krijgt zuigt hij nagenoeg niet, wanneer hij het niet krijgt gaat het een hele periode goed... maar na een paar weken begint hij weer meer te zuigen. Dus ik blijf het maar geven. :)

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:49

Helaas moet ik mij ook melden in dit topic.
Mijn 3 jarige merrie is gaan luchtzuigen...
Ik zal het verhaal zo kort mogelijk opschrijven (voor zover dat gaat)

Het is begonnen ongeveer 10 maanden geleden, ik zou haar naar een andere stal verhuizen. Helaas toen ik had opgezegd is het anders gelopen en omdat ik nog niet op me nieuwe stal terecht kon ben ik tijdelijk op een ander stal gaan staan. Hier kwamen ze overdag niet los, dit moest ik zelf doen. En werk gewoon 4 hele dagen per week, dus dat arme kind moest wachten tot ik kwam. Maar ik dacht het is maar voor 4 weken, het is even niet anders. Tot ze na 2,5 week ineens daar ging luchtzuigen, ik stond werkelijk te huilen, meer van de schrik en omdat ik geen idee had wat ik moest doen. Ik heb haar toen veel afleiding gegeven enz. Ging toen iets beter, 1,5 week later ben ik naar mijn huidige stal verhuisd hier kwam ze lekker op het land en heb het haar niet meer zien doen.
Tot ongeveer 3 maanden geleden, stond ze in eens in de paddock op een paal te zuigen. Ik heb toen een draadje gespannen zodat ze daar niet bij kon. Daarna heb ik het haar niet meer zien doen, terwijl ze het in haar stal overal op kan doen. En ja wel hoor, afgelopen zondag heeft ze ontdekt dat ze ook in haar stal op de deur kan luchtzuigen |(
Ik baal er enorm van, maar dat komt meer omdat ik geen idee heb wat de reden is, ik ben nu al 2 avonden info aan het zoeken op het internet, maar ik wordt het niet heel veel wijzer van.
Gister heeft niemand het haar horen/ zien doen, en vandaag heeft 1 iemand het haar wel eventjes zien doen.
Ik heb dus totaal geen ervaring met luchtzuigende paarden en weet dus ook echt niet wat ik nou wel of juist niet moet doen.
Ik zal hieronder even haar voerschema noteren:
ochtend half 8: kwartje biks
ochtend 10 uur: ruim voldoende hooi/ kuil
middag 14 uur: paar worteljes
middag 17 uur: hooi/kuil
avond 18 uur: kwartje biks
avond 21.30: ruim voldoende hooi/kuil
Ik zet hooi/ kuil, omdat het wel kuil is, maar niet van dat hele vochtige zure spul. En het is kuil van hele goede kwaliteit.

Graag hoor ik wat ik nu juist wel en niet moet doen???
En hebben die van jullie allemaal geen band om?

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:11

@stoere..
Het is geen ramp dat je paard een luchtzuiger is :)
Ik wist eerst niet wat het inhield en had haar dus band, die ik bij de koop meekreeg, gewoon omgedaan en heb later pas uitgezocht wat het nou eigenlijk was..
Het kan komen uit verveling inderdaad, maar vaak zit er toch iets anders achter..
Door het luchtzuigen maken ze namelijk speeksel aan.. Door dit speeksel wordt de maag(wand) 'gesmeerd' Vaak zuigen ze dus lucht omdat ze een geirriteerde maagwand of een maagzweer hebben..
De luchtzuigband kan meer kwaad dan het luchtzuigen zelf!
Door het uitzetten van de keel, bij het luchtzuigen, of het 'aansjorren' van de band.. Kan er een inwendige strottenhoofdbeschadiging ontstaan.. Volgens mij zijn er nog andere dingen die kunnen ontstaan, maar dat weet ik zo niet :o

Ze krijgen geen koliek van het luchtzuigen.. Er is met een scopie (camera) bewezen dat de binnekomende lucht, gewoon via de mond weer naar buiten gaat..
Daarbij maakt een paard zelf zo ontzettend veel gas en lucht aan, dat het beetje lucht van het luchtzuigen dat wwel binnenkomt, hier lang niet aan kan tippen en dus geen kwaad kan..

Qua eten kun je het beste zo veel mogelijk ruwvoer geven en zo weinig mogelijk krachtvoer..
krachtvoer valt hard op de maag, waardoor ze meer kunnen gaan luchtzuigen..
Ruwvoer is balisch (maakt speeksel aan) en valt ook niet hard op de maag :n (Als ik het zo goed zeg)
Hooi is dan nog het beste, hier zijn ze het langst op aan het kauwen, waardoor er dus weer meer speeksel wordt aangemaakt..
(Ik zag van de week ergens op tv dat paarden per kilo hooi 1 liter speeksel aanmaken..)
Heeft je paard wel krachtvoer nodig, kun je dit vaak mengen met lucerne of een andere ruwvoer.. Je kan ook zorgen dat ze van te voren wat ruwvoer krijgt, zodat ze een laagje in de maag heeft en het krachtvoer niet te hard 'aankomt' :)

Zelf voerde ik Pavo Nature's best..
Dit is muesli met lucerne er al doorheen..
Nu voer ik Pavo Dailyplus..
Dit is ruwvoer met kleine beetjes(!) krachtvoer er door.. (Je kan hier ook wat krachtvoer doorheen doen)

DailyPlus:
http://www.pavo.nl/producten/pavo+dailyplus/28
Natures best:
http://www.pavo.nl/producten/pavo+nature's+best/3

Ik hoop het zo duidelijk ( en goed!) te hebben uitgelegd.. Anders mag je altijd vragen :)
Als er iemand iets ziet wat niet klopt.. Wil je dat dan melden? Dan weet ik ook dat ik iets verkeerd inzie :o :)

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:30

Maagcompositum kost op het moment bij de paardendrogist 36,65!
Scheelt weer 5 euro :)

(emmertje van 750 gram trouwens!)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:57

Ik heb even een vraagje.. Mijn paardje doet al 19jaar luchtzuigen voornamelijk na het eten en als hij zich erg verveeld. Nu is mijn vraag kunnen andere paarden dit gedrag overnemen?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:33

Missmoonie86 schreef:
Ik heb even een vraagje.. Mijn paardje doet al 19jaar luchtzuigen voornamelijk na het eten en als hij zich erg verveeld. Nu is mijn vraag kunnen andere paarden dit gedrag overnemen?

Nee, paarden nemen het niet van elkaar over.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:44

Ik heb sinds een half jaar een paard. Het is een P.R.E. van inmiddels 4 jaar.
Ook mijn paard zuigt lucht. Ze pakt gelukkig niks vast maar sabbelt een soort van op dr toch strekt dr hele hals en tuit dan zegmaar dr lippen en zuigt. Je hoort dan ook een soort boergeluid. Mijn DA zegt ook dat het verveling is maar er is niks wat die verveling weg kan nemen. Overdag staat ze lekker buiten in haar eigen verharde paddock waarin de wilgentakken heeft liggen om aan te knabbelen en kuilvoer krijgt. Ook heeft ze een bal liggen. Ik heb het idee dat ze vooral zuigt wanneer ze wat te eten heeft gekregen zoals een snoepje of wortel. Maar ook nadat ze musli op heeft. Of ze het ook na het eten van dr slobber doet durf ik niet met zekerheid te zeggen. Soms lijkt het alsof ze het doet om aandacht te krijgen maar ze wil het ook nog wel eens doen als ik dr sta te kriebelen of poetsen...

Ze krijgt zoveel kuil als ze ook daadwerkelijk op kan.
Ze krijgt 4 keer per dag kuil en 2 keer per dag bix in totaal 3/4 schep. Ze krijgt van mij nog wortels en musli wat ik vaak verstop in en onder het kuil en stro zodat ze er wat langer mee bezig is.

Heeft er iemand nog tips? Ik vind het niet erg dat ze het doet. Het hoort nu eenmaal bij dr maar ik wil natuurlijk niet dat ze een maagzweer krijgt of iets dergelijks.

Alvast bedankt!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 16:18

De meeste luchtzuigers doen het met eten, die van mij doet het tegenwoordig ook enkel met het eten van krachtvoer.
Je kan altijd even laten scopen op maagzweren, dan weet je meteen wat er zit van binnen, die van mij had ook een aantal flinke zweren zitten. (paarden hebben bijna altijd wel wat zweertjes in de maag, maar grotere of meerdere gaan pijn en ongemak veroorzaken).

Wanneer je dat weet kan je gericht gaan behandelen en heb je kans dat het zuigen nog ietsjes afneemt... alleen bijna nooit helemaal.
Vooral tijdens het eten doen ze het uit gewoonte en uit voorzorg, omdat ze verwachten dat het voer maagpijn gaat veroorzaken.

stoere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 17:17

c_alsemgeest schreef:
De meeste luchtzuigers doen het met eten, die van mij doet het tegenwoordig ook enkel met het eten van krachtvoer.
Je kan altijd even laten scopen op maagzweren, dan weet je meteen wat er zit van binnen, die van mij had ook een aantal flinke zweren zitten. (paarden hebben bijna altijd wel wat zweertjes in de maag, maar grotere of meerdere gaan pijn en ongemak veroorzaken).

Wanneer je dat weet kan je gericht gaan behandelen en heb je kans dat het zuigen nog ietsjes afneemt... alleen bijna nooit helemaal.
Vooral tijdens het eten doen ze het uit gewoonte en uit voorzorg, omdat ze verwachten dat het voer maagpijn gaat veroorzaken.

Ik heb contact gehad met de kliniek in Utrecht om te vragen of ze een scopie van haar maag willen maken, en ik kreeg daar het volgende antwoord op:
Die maken we alleen als je er duidelijk aan het paard te zien is dat ze ergens last van heeft, bijv. weinig eetlust, doffe vacht, lusteloos enz enz. Nou niets daarvan is herkenbaar bij mijn merrie. Dus het gevolg... ze willen geen maagscopie doen. Vreemd maar waar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:53

kleinere, goede kliniek bezoeken... die van mij is toen nagekeken bij Marree in honselersdijk, maar die zit bij jou niet naast de deur ;)
Klant betaald :P
Anders zeg je toch gewoon dat zijn conditie wat achteruit lijkt te gaan O:)

Aan de andere kant is het ook wel logisch, het is best een vervelend onderzoek voor het paard.
Je zou anders preventief een middel runnen geven die het maagzuur wat neutraliseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:56

stoere schreef:
Ik heb contact gehad met de kliniek in Utrecht om te vragen of ze een scopie van haar maag willen maken, en ik kreeg daar het volgende antwoord op:
Die maken we alleen als je er duidelijk aan het paard te zien is dat ze ergens last van heeft, bijv. weinig eetlust, doffe vacht, lusteloos enz enz. Nou niets daarvan is herkenbaar bij mijn merrie. Dus het gevolg... ze willen geen maagscopie doen. Vreemd maar waar.

In Heerhugowaard zit ook een kliniek die een endoscopie kan uitvoeren http://www.dierenkliniekmiddenwaard.nl/index.html/ :j Ik ben toen voor de endoscopie naar de Lingehoeve gereden omdat ik daar al een keertje eerder geweest was met mijn paard. Maar als ik had geweten dat het ook daar kon, zou ik lekker dichtbij huis zijn gebleven.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 14:57

c_alsemgeest schreef:

Zijn er ook middelen die ik haar preventief kan geven om ervoor te zorgen dat ze wat minder last van haar maag heeft?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:29

ik heb zelf goede ervaringen met prenutin en maagcompositum... maar dat is dan echt uitproberen of het bij die van jou ook wat doet.
Goed voerbeleid helpt het meeste denk ik :j

HowdyRowdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 15:57

Mijn paardje hapte ook altijd lucht. Ze deed dit niet door d'r tanden ergens op te zetten, maar door gewoon een rare beweging met d'r mond te maken. Ze deed het vooral na het eten en als ze zich verveelde of zich niet op d'r gemak voelde.
Ik vond dit heel erg voor d'r omdat er toch een reden voor moest zijn dat ze dit deed. Op de een of andere manier moest haar iets dwars zitten. De relatie met maagklachten daar heb ik altijd in geloofd en heb dan ook van alles geprobeerd om het te laten verminderen, zoals pronutrin, groene os etc maar niets hielp voldoende.

Nu geef ik d'r sinds een aantal maanden helemaal geen krachtvoer meer. Dit gaf al een enorme verbetering! Ook heb ik d'r twee maanden lang Pavo NervControl gegeven. Ze is nogal een hittepetit en hierdoor kreeg ze wat meer rust in d'r kop vooral tijdens de koude winter. En wat blijkt? Het luchthappen is nagenoeg verdwenen! Ik heb het d'r echt al wekenlang niet meer zien doen!!! Achteraf gezien denk ik dat ze het gewoon deed vanuit stress. Het is nogal een gevoelig paardje met veel bloed dat zich snel druk maakt.
Dus wat ik iedereen aanraad die ook een paard heeft die luchtzuigt, is een tijdje een kalmerend middel voeren zoals Pavo Nervcontrol. Doet je paard het vooral rondom het voeren, stop dan gewoon tijdelijk met het geven van krachtvoer. Dan kun je zien of dat effect heeft.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 16:31

De mijne doet aan luchtzuigen op hoge punten rond borsthoogte.
Bijvoorbeeld de palen van het schrikdraad in een kale paddoc die vrij laag zijn.
Water bakjes, een metertje van de grond. ideaal, ze trekt de boel uit de grond.
Op het gras doet ze het niet.

En een waterbakje wat op de grond ligt pakt ze ook niet beet om te zuigen.

Ze heeft het wel eens gepresteerd om te gaan luchtzuigen op de kont van een paddock genoot.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 19:22

Persoonlijk denk ik dat luchtzuigen en maagzweren niet veel met elkaar te maken hebben. Krijg je van luchtzuigen maagzweren, of zuigt een paard lucht als hij maagzweren heeft?
Ik heb een luchtzuiger met leverproblemen en paard met maagzweren die liever hout eet dan erop te zuigen..
In een boek "de aard van het paard" stond dat luchtzuigen dezelfde stof doet produceren als drugs bij mensen. Mijn pony is dus een junky?
Beide hebben ze geen last van kolieken, eten allebei eerst hun brokjes gretig op en laten hun hooi staan tot ze hun brokjes krijgen.

Nu ben ik van plan Pronutrin bij te voeren aan mijn paardje met maagzweren, er staat dat je het minstens 2 weken moet geven eer je verbetering ziet. Maar aangezien er niks duidelijks is waarop ik mij kan baseren vraag ik mij af hoelang ik moet geven? Meneer is een echte stressfretter, een enorm rustig paard uiterlijk, maar hij kan van momenten kapot gaan vanbinnen van de stress. Hij lijkt er ergens terug last van te krijgen, zoals afgelopen winter (toen at hij niets, enkel met lange tanden zijn hooi), maar zolang hij nog gretig naar zijn brokjes vliegt maak ik mij geen overmatige zorgen.

voerschema hangt van dag tot dag af, omdat ze thuis staan.
6u15: Hooi (veel)
7u15 : 1 + 1/2e schep bietenpulp, 1 schep Cavalor Pianissimo
(13u30: Hooi of weide)
19u00: Hooi
21u30: Hooi, 1 + 1/2e schep bietenpulp, 1 schep Cavalor Pianissimo

HowdyRowdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 23:38

@shineegro, misschien zou het bij jouw paard ook nuttig zijn om eens een kuur te geven tegen zijn stress. Bij mij heeft het goed gewerkt en mijn paardje heeft nu al maanden niet meer luchthezogen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 18:27

Ik ken een paard die wel degelelijk is gaan luchtzuigen omdat die maagzweren had. Door de endorfine die ze aanmaakte met luchtzuigen, had ze minder last van haar maag.

Is er daadwerkelijk bewezen dat luchzuigen geen koliek veroorzaakt en dat de lucht gewoon weer uitgeademd wordt?

En ook dat andere paarden het niet overnemen ?:)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 19:43

SheeNegro schreef:
Persoonlijk denk ik dat luchtzuigen en maagzweren niet veel met elkaar te maken hebben. Krijg je van luchtzuigen maagzweren, of zuigt een paard lucht als hij maagzweren heeft?
Ik heb een luchtzuiger met leverproblemen en paard met maagzweren die liever hout eet dan erop te zuigen..
In een boek "de aard van het paard" stond dat luchtzuigen dezelfde stof doet produceren als drugs bij mensen. Mijn pony is dus een junky?
Beide hebben ze geen last van kolieken, eten allebei eerst hun brokjes gretig op en laten hun hooi staan tot ze hun brokjes krijgen.

het is toch echt al lang en breed onderzocht en hieruit is gekomen dat paarden die maagzweren hebben, hierdoor gaan luchtzuigen. dus niet maagzweren door het luchtzuigen. en bij luchtzuigen gaat het niet alleen om maagzweren als oorzaak maar ook maag en darmproblemen in het algemeen. veel lucthzuigers hebben bijv. geen maagzweren maar wel last van brandend maagzuur waar ze ook last van hebben. het kan zijn dat je luchtzuiger vroeger maagproblemen heeft gehad en als gevolg hiervan is gaan zuigen of dat hij last heeft van brandend maagzuur. het zuigen wordt een verslaving dus hij blijft het doen terwijl de oorzaak van het zuigen (de maagproblemen en/of maagzweren) allang verdwenen zijn. bij het zuigen komt endorfine vrij wat pijnstillend en verslavend werkt. dus ja, jou pony is een junky :D de mijne stond na het zuigen echt zo stoned als een garnaal in de wei. :+
dat je paard met maagzweren hout bijt (kribbebijter) is ook te verklaren. door op hout of andere dingen te bijten en te kauwen, komt er speeksel vrij. veel speeksel zorgt ervoor dat maagzuur verdunt wordt dus minder bijtend. dit werkt dus ook pijnstillend.
mijn paard heeft ook nog nooit koliek gehad (even afkloppen), en begint ook eerst aan z'n brokjes. (tenminste, het handje wat hij krijgt. de mijne krijgt juist last van het krachtvoer.
ik zou je paard met maagzweren inederdaad iets van pronutrin geven. nu staat hij nog hout te bijten, de stap naar zuigen is niet zo heel groot. pronutrin heb ik toendertijd een paar maanden meoten geven. was een dure grap. maar de mijne kreeg eerst van de diernarts een kuur met pillen om de maagzweer aan te pakken. deze pillen waren bestemd voor mensen. hierna pronutrin als onderhoudskuur.
ik ben maagcompositum van de groene os gaan geven. stuk goedkoper en werkt goed. verder geen krachtvoer en veel hooi.