[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:23

Vandaag weer hoesten. En verder niets, niet briesen, niet hoofdschudden etc. Grrrrr
Hebben jullie nog een tip tegen droge hoest voor een paard ? Ik geef hem nu een week luchtweg compositum.....

Andere jaren ventipulmin geprobeerd, maar dat hielp niets tot heel weinig. De hooikoorts is echt steeds weer de oorzaak.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:26

die luchtweg compositum is daar heel goed voor.
nog even afwachten, een week is nog te kort om al verschil te merken denk ik.

wat je verder kunt proberne:
foenegriek, heel oud,maar toch echt heel goed.

of je haalt echinaforce druppels.
dosering van mens aanhouden, 10-20 druppels 2tot 5x per dag.

verder doe je wel nat hooi en veel buiten??

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:29

Nat hooi altijd.
Veel buiten lukt niet altijd. Boer heeft geen tijd om ze vroeg buiten te zetten en hij staat in de rijbak, dus als er gereden wordt moet hij naar binnen.
Dus daar moet een andere oplossing voor komenwant zo schiet het ook niet op.

Door de luchtweg com was binnen 2 dagen zijn snotneus over, maar het hoesten dus niet. Ik wacht idd nog even af. Alleen luchtweg comp is vooral om slijm op te lossen, maar het is een super droge hoest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:31

denk toch nog even afwachten?
droge hoest doet dan toch denken aan bronchitis ,

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 16:40

maar die droge hoest begint ieder jaar rond deze tijd ......

Ik heb nog even zitten googlen, maar (droge) hoest kan idd ook bij hooikoorts horen.
En in de luchtweg comp zit al echinacea.
Andere jaren hielpt dat ( echinacea ) trouwens nog het beste tegen de hooikoorts bij mijn paard !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 18:01

ik zit zelf momenteel aan de echinaforce, ben snipverkouden en had nog een flesje staan.
ben er net 3 dagen mee bezig.

:D
hoort droge hoest ook bij hooikoorts?
dat wist ik eigenlijk helemaal niet

sjanien

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:53

Tjesse heeft atma en krijgt ook fenegriek van de welkoop en het helpt heel goed. Wat wij eerder ook deden bij een pony die veel hoeste druppels geven van vsm.

Op welk strooisel staat je paard?? Dat kan ook meespelen. Als het alleen aan de hooikoorts ligt dan heeft het niet met veel binnen staan te maken. Anders zou ik toch zorgen dat hij zoveel mogelijk buiten staat. Word er wel voldoende geventileerd in de stal?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:42

Hoi,

Foenegriek kan ik altijd natuurlijk proberen.
Stalbedekking lijkt me niet de oorzaak, het hoesten begint altijd in febr/maart en eindigt eind mei. Terwijl de bedekking hetzelfde blijft.
Hij heeft een stal met een buitenluik. Dus ik vraag me af of op stal staan dan wel zo goed is. De pollen kunnen zo binnen komen. Het lijkt me dat dan meer echt buiten staan beter is met hooikoorts. Dan kan tenminste de wind de pollen afvoeren.

Er schijnt wel een verband te kunnen zijn ( in ieder geval bij mensen ) tussen astma en hooikoorts. Als je door je neus ademt krijg je vooral last van niezen etc, adem je door je mond dan krijg je meer keel en longklachten door de hooikoorts wat uiteindelijk tot astma kan leiden. Ik geloof dat dat ook in dat artikel staat wat ik op de vorige pagina noemde.
Vraag is dan alleen of paarden ook door hun mond kunnen ademen ....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 12:49

maris,ik vind het wel toevallig dat die van jou schud, en gevoelig is voor suiker.lijkt wel erg op appie zo he

ga je bloedonderzoek laten doen?
moet je eigenlijk ook de mineralen laten prikken.
ben er wel erg benieuwd naar.

ik kreeg laatst de tip om zoveel mogelijk leverbesparend te voeren.
paarden met eczeem,headshaking,en suikerproblemen hebben een gevoelige lever die maar weinig kan hebben.
houd je je daar aan dan gaan de dingen al een stuk beter.

moet je dit artikel ook es lezen:
http://www.althos.nl/art-verslaghead.php

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:36

Er zitten wel een hoop herkenbare punten in het artikel.

Ino is, tot mijn stomme verbazing, nog steeds behoorlijk schudvrij. Aan de longeerlijn doet hij het een beetje, onder het zadel af en toe in stap en ik zie het hem in de wei af en toe even doen. Maar eigenlijk gaat het nog best goed. *klopt meteen af*.
En dit ondanks dat ik een osteophaat moet laten komen, hij heeft overduidelijk geblokkeerde rug en nekwervels. Geen idee wat hij gedaan heeft, maar de ene dag had hij nergens last van, de volgende dag zat alles muurvast :(:) :(:) .
Ben alleen nog driftig aan het zoeken naar een goede osteopaat hier in de buurt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 17:40

Nethanja was ik tevreden over. Maar ik heb eigenlijk nog nooit over een osteopaat heel slechte verhalen ofzo gehoord.
Hier ook nog steeds weinig schudden en briesen. Wel vandaag een overschot aan energie ( ik heb hem gisteren een uurtje laten eten en voorjaarsgras geeft hem altijd nogal wat extra energie ).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:08

Gisteren mest enzo weggebracht. Ben heel benieuwd wat er uitgetest wordt.
Moet altijd eerst een paar dagen 'rotten' dus ik zal wel na het weekend wat horen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:19

Ik was vandaag zijn masker vergeten. Daar kwam ik pas achter toen mijn les begon. Ino was, ondanks de wind, gewoon schudvrij *\o/* *\o/* .

Mijn instructrice zou het helemaal geweldig vinden als ik met Ino zou starten trouwens, zo goed loopt hij ondanks de pijn in zijn rug. Ze noemde Oudenbosch als leuk concours voor ons, waarop ik zij dat dat niks was, want dat is buiten. Zij is er echter zeker van dat ik toestemming kan krijgen om met masker te rijden *\o/* .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:28

Volgens mij hebben alle paarden totnutoe maar weinig last !? (gelukkig )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 17:37

uh nou appie dus niet he???
die schudde juist best de afgelopen tijd..

we wachten het eerst nog wel af hoe het verder gaat met hem.
nu regenachtig weer dus schud hij nu niet

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:00

Was het bij Appie echt meerdere dagen zo erg als toen op t fimpje ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:56

ja, bijna alle dagen.
ben benieuwd hoe het gaat als het weer droog word

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:19

Bij Niek vanmorgen ook even schudden gezien maar de rest van de dag niet meer :? Er stond vanmorgen wel een hele harde wind hier.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:55

Ik heb vandaag bij Ino een paar kleine ticjes gezien. We zijn lekker gaan wandelen, en toen zag ik het 2 keer, en in de wei daarna ook. Hij had tijdens de wandeling en in de wei geen neusnetje en de wind kwam recht van voor. Voor zonder neusnetje een goede dag dus :D .

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:12

tot nu toe gaat met mw ook goed,ben benieuwd hoe het van de week gaat,want het gaat echt Lente worden :)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:22

Ik denk dat ik toch even een afspraak maak bij de DA!
Het probleem bij de pony van onze dochter is, dat wanneer ze gaat rijden(draven) en begint met briesen en schudden word ze zo geïrriteerd, dat ze gaat bokken en steigeren, met gevolg dat het kind eraf valt!
heb puur pollen gebruikt en heb een netje besteld.. maar wat is dit ontzettend vervelend zeg.. ze heeft in al die jaren nog nooit gesteigerd!
Zou dit echt door de pollen komen? herkennen jullie dit misschien??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:34

nog nooit meegemaakt.
als appie heel erg last heeft van schudden en ik ga toch rijden is hij juist superlos en loopt heel fijn aan de hulpen.
hoe raar dat ook mag klinken,maar goed.

sta dus zeker van een bok en steiger verhaal te kijken.

geeft je dochter wel lange teugel als het dier schud?
kan me wel voorstellen als ze dan ook nog es de teugels kort doet het dier door de ongecontroleerde schudbewegingen steeds een klap in de mond krijgt (en dus ook rug)
dat het dan daardoor op een gegeven moment boos word en dan je dochter er af wil hebben..

denk inderdaad toch es goed om na te laten kijken of er niet ergens een blokkade zit die dit veroorzaakt?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:35

nou, bij die van mij maakt het eigenlijk niet uit of ik stap, draaf of gallopeer, al wandel ik in het bos, als hij schud, dan schud hij.. Ik moet wel zeggen, dit jaar nog geen last, op een beetje briesen en neus jeuken na...

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 13:36

bokken en stijgeren doet die van mij ook niet...heb dat ook nog niet eerder gehoord, ik denk dan eigenlijk meer aan een blokkade oid

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:21

Ze geeft hem gewoon de vrijheid om te schudden, dus daar ligt het probleem niet..
Ik ga nu gewoon eens bellen na de DA.
Ze heeft verder geen pijn aan de rug, ik ga regelmatig even met mijn vingers over haar ruggenwervel.
Maar dat zou wel iets anders zijn dan jullie bedoelen met blokkade..
Word vervolgt! ;)