[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:03

6.3 is 190, is een tussenmaat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:20

ik zie ook 145 staan aan het einde?
dus heb je een 145/195 denk ik

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:34

Ja daarom twijfelde ik ook. Ik kan kiezen tussen 191 en 198. Ze is maar 1.45 groot, maar een Mérens dus de breedte heb ik wel nodig.

Zie nu in de maattabel dat 6.3 inderdaad 191 is, dus ik bestel die maat! Bedankt voor het meedenken.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 21:49

Ik heb voor mijn merens van 155 ook 191! 195 is te lang, 185 te smal.

Afbeelding

Pien1989

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:34

Hoi allemaal,
Ik ben helemaal nieuw in dit topic en ben via de zoekopdracht wel enkele tips en adviezen tegen gekomen maar wilde het toch nog eens aan jullie vragen omdat ik echt door de bomen het bos niet meer zie…
Mijn friese merrie van 12 heeft altijd wel licht geschuurd in de zomermaanden maar dit was altijd perfect onder controle te houden met Leovet Manenliquid om te twee dagen. Vaak schuurde ze haar staart en ook wel iets de manen maar nooit heel erg. Ze stond tot vorig jaar ook altijd zonder vliegendeken omdat de eigenaar dat destijds liever niet wilde.
Inmiddels is ze van mij en krijgt ze elke dag de eczeemdeken van Rambo op als ze naar buiten gaat tegen de vliegende beesten.
Ze is twee jaar geleden naar een andere stal gegaan, twee dorpen verderop. Geen tot nauwelijks jeuk gehad vorige zomer.
Sinds een maandje of twee staan we op een nieuwe stal en sinds twee weken is het schuren in een soort stroomversnelling gekomen. Ik had het best onder controle met mijn leovet en soms wassen met teershampoo maar nu lijkt het geëxplodeerd

Ze heeft een extreem gevoelige huid want van sommige producten krijgt ze extreme bulten of meer jeuk en schilfers.
Ze krijgt altijd jaarlijks preventief dectomax omdat haar moeder gevoelig was voor mijt. Deze heeft ze een half jaar geleden gehad.
Ik heb gisteren voor alle zekerheid gewassen met bye myte maar savonds op stal begon ze gelijk weer enorm te schuren. Ik heb haar ecxeemdeken nu ook Snachts op.
Ze schuurt met name haar staart, voorpluk en hals ook echt open. Ben echt radeloos omdat het sneu is om haar zo te zien.

Hebben jullie tips waar ik moet beginnen? Ik betwijfel of het eczeem is maar wil het ook niet helemaal uitsluiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 17:54

niet meer laten enten met dectomax hoor.
preventief enten daar mee heeft totaal geen zin, en bovendien is er al resistentie tegen.
laat dat dus achterwege.
ik heb er ervaring mee, ik heb een tinker

staart voorpluk en hals is sowieso geen mijt in mijn ervaring.
heb wel luis gezien op die plekken,maar altijd pas winters
die zitten vaker op de onderbenen namelijk.

denk dat je moet kijken naar wat andere zaken.
vind ze het daar leuk.is ze relax?
paarden gaan soms ook op een nieuwe stal schuren door stress.
het voer is er anders, komt ze op gras?
hoe anders is het gras?
staan er andere struiken,bomen in de directe omgeving.
wat voor voer krijgt ze?

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:52

Ze heeft hier zeker meer gras dan op de vorige stal maar de stal waar ze geboren is stond ook veel gras en die man keek niet zo nauw dus daar liep ze hele dagen onbeperkt in. Toen dus nauwelijks last.

Er zitten op de nieuwe stal heel veel zwaluwen, ook boven haar hoofd. Hebben jullie daar ervaring mee?
Kan schimmel ook jeuken of is dat onwaarschijnlijk?

Qua stress is ze erg gevoelig. Echter schuurde ze hier de eerste weken helemaal niet en is ze relaxter dan op de vorige stal.
Qua bomen moet ik echt even kijken want heb geen idee wat het voor bomen zijn. Zijn er bepaalde bomen die meer jeuk veroorzaken?

ellepel schreef:
niet meer laten enten met dectomax hoor.
preventief enten daar mee heeft totaal geen zin, en bovendien is er al resistentie tegen.
laat dat dus achterwege.
ik heb er ervaring mee, ik heb een tinker

staart voorpluk en hals is sowieso geen mijt in mijn ervaring.
heb wel luis gezien op die plekken,maar altijd pas winters
die zitten vaker op de onderbenen namelijk.

denk dat je moet kijken naar wat andere zaken.
vind ze het daar leuk.is ze relax?
paarden gaan soms ook op een nieuwe stal schuren door stress.
het voer is er anders, komt ze op gras?
hoe anders is het gras?
staan er andere struiken,bomen in de directe omgeving.
wat voor voer krijgt ze?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 08:55

Volgens mij kan de ene omgeving ook gewoon meer mugjes hebben dan de andere omgeving.

Schimmel kan jeuken maar geeft vaak hele andere plekken, en dan met name ook op de huid en niet zo zeer in de manen/ staart.

Ik ken geen connectie tussen zwaluwen en ZE, behalve dat er altijd gezegd wordt dat zwaluwen op stal betekent dat het stalklimaat goed is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 10:04

ik hoor het wel vaker hoor zwaluwen in de stal en jeuk.
hier ook zwaluwen,maar de paarden die er onder stonden hebben dan geen jeuk gehad.
wat betreft de bomen, niet de bomen zelf, maar er zitten vaak meer vliegen bij bomen die dus jeuk kunnen geven.
het is soms een hele puzzel waar het van kan komen.

zo heb ik een andere vitaminekorrel voor de paarden en mijn eczemer heeft ineens meer jeuk.
dus verdenk ik toch dat supplement er van.
dan stop ik daar even mee en kijk hoe het gaat.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:21

Ja het is dus echt zoeken zoeken zoeken… lastig zo!
Heb afgelopen dagen de deken opgehouden en merk dat het een fractie minder geworden is.
Ze schuurt nog wel enorm op haar staart en hoofd (oren en voorpluk en kaak) maar niet meer extreem dat zodra ze op stal kwam ze gelijk overal tegenaan schuurde.
Op haar hoofd heeft ze nu echt kale plekken
Hebben jullie ervaring met friesian oil?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:08

Pien het is zeker zoeken wat helpt bij jou paard. Stress speelt zeker een rol volgens mij. Mijn merens schuurde bij de vorige eigenaar heel erg. Bij ons gelijk veel minder, ondanks gras en veel beestjes. Ze heeft wel een vliegendeken op als er veel beestjes zijn, ze wordt daar wel prikkelbaar van. Maar staat ook vaak gewoon bloot. Ik heb de eerste jaren druppels van puur gebruikt. En ik ben vrij snel met magnesium begonnen en de laatste jaren in de zomermaanden cbd druppels. Het gaat nu prima, vliegendeken zn en in september/oktober een rsih want dan heeft ze die wel even nodig. Maar geen geschuurd meer nu.
Succes met je zoektocht!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 10:08

ik ben bij olie altijd wat huiverig,mijn ruin krijgt er onherroepelijk rare plekken van omdat het bij hem met zon echt enorm irriteert.
volgens mij is friesiaj oil ook bedoeld tegen de behandeling van mijt en andere problemen in de kootholtes of onderbenen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:21

Nou, inmiddels weer even verder met happy skin van green valley, en geen jeuk meer.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hij ziet er dan zo goed uit.
Voor hem zelf ook fijn, minder jeuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:26

Ik moet zeggen dat die van mij ook aardig goed gaat. Ik smeer nu derfen een paar keer per week en heb vanaf februari de deken op. Dressuur rijd ik zonder deken, buiten met.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:16

Ninx schreef:
Nou, inmiddels weer even verder met happy skin van green valley, en geen jeuk meer.
Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Hij ziet er dan zo goed uit.
Voor hem zelf ook fijn, minder jeuk.

En welke producten gebruik jij nu van happy skin, en hoelang doe jij ermee?

Mijn oude haf van 27 heeft nu gigantisch jeuk aan haar oren en bovenkant hoofd.
Haar oren schuurt ze gigantisch open tot bloedens toe.
Dus smeer nu uit nood maar hydrocortiderm.
Maar dat moet ik nu zelfs 2 x per dag smeren en zelfs dan schuurt ze het soms weer open.

Ik heb veel producten al geprobeerd maar bijna niks werkt.
Zit nu aan cbd olie te denken, en evt zonodig zalmolie.
Of Fidavet Cavalesse oral.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:08

Hoi allemaal,

Ik heb mijn pony met (erge)zomereczeem al 15 jaar, normaal gesproken was het met een eczeemdeken op best te doen, vorige zomer had hij zelfs nog aardig wat manen over.

Nu heeft hij dit jaar ineens veel ergere eczeem, hij schuurde zijn voorhoofd, voorpluk en oren altijd wel aardig, maar nu is het zo erg dat zijn voorhoofd kaal is met lelijke wondjes, en ook zijn oren zijn aan de binnenkant helemaal stuk.
Hij kan in de wei nergens aan schuren, alleen aan zijn vriendjes of aan zijn benen en is hij is erg lenig en kan met zijn achterbeen van schoft tot oren krabben.
Ik heb hem nu zo'n soort panty vliegenkap op, die je over zijn hoofd moet trekken zeg maar, die bedekt ook goed zijn voorhoofd.
Maar ondanks dat, blijft het heel hevig.

Enige verschil met voorgaande jaren is dat hij meer muesli krijgt, omdat hij meer gereden wordt.

Iemand nog tips?
Ik hoorde ook iemand positief over gluco balance, iemand ervaring mee?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 10:38

Betere vliegenkap met sterkere stof ter bescherming. Bijvoorbeeld een Shires met oren.

Daarnaast de muesli vervangen voor een vitamine brokje laag in suikers.

Gluco balance geen ervaring mee. Hoor positieve verhalen, maar niet uit eigen ervaring.

car0linee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:56

Hier is de jeuk ook weer erger. Kon het met derfen onder controle houden maar ineens had ze daar na jaren gebruik grote plekken van in haar manen. Dus nu vanalles als alternatief aan het proberen. Maar blijft lastig.

Wel de keuze gemaakt om komend jaar immunotherapie te proberen. In januari krijgt ze allergie onderzoek en dan in februari starten met prikken. Hopelijk gaat dat voor haar werken. Die jeuk is helemaal niets.

Glucobalance voer ik hier ook. Is wel een heel fijn product. Ik zie wel duidelijk verschil.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 14:37

car0linee schreef:
Hier is de jeuk ook weer erger. Kon het met derfen onder controle houden maar ineens had ze daar na jaren gebruik grote plekken van in haar manen. Dus nu vanalles als alternatief aan het proberen. Maar blijft lastig.

Wel de keuze gemaakt om komend jaar immunotherapie te proberen. In januari krijgt ze allergie onderzoek en dan in februari starten met prikken. Hopelijk gaat dat voor haar werken. Die jeuk is helemaal niets.

Glucobalance voer ik hier ook. Is wel een heel fijn product. Ik zie wel duidelijk verschil.

Hier werkte de immunotherapie helaas niet :( ik had zo mn hoop erop gevestigd. Nu gaat het momenteel trouwens heel goed met de dermacontrol brokjes!

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 16:34

Hier echt zoveel beter met happy skin - ik heb alle 4 de producten, okay ik heb ze weer wel onder een deken gezet omdat ze toch weer een boel beten op haar rug had, maar ze heeft er geen overdreven jeuk (meer) van. Jippie!!! HEb haar wel van het gras af en ja veel zwaluwen in haar uitloopstal maar... die vangen ook veel insecten weg.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 19:02

sunny43 schreef:
Hier echt zoveel beter met happy skin - ik heb alle 4 de producten, okay ik heb ze weer wel onder een deken gezet omdat ze toch weer een boel beten op haar rug had, maar ze heeft er geen overdreven jeuk (meer) van. Jippie!!! HEb haar wel van het gras af en ja veel zwaluwen in haar uitloopstal maar... die vangen ook veel insecten weg.

Dat klinkt goed!
Welk deel van Nederland staan de jouwe?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 08:03

West-Brabant. En ook al veel geprobeerd... wilde eigenlijk niets meer... laatste wat ik test, zeg ik altijd... -O- tot ik me toch weer laat overhalen. Kast vol halve potjes. Jeuk maar een ander groot probleem is teken, en daar krijgen ze ook jeuk van. Daar zou het ook tegen helpen (maarja dat hebben al heel veel middelen beloofd!). Lijkt nu goed te gaan maar soms heb je van die periodes dat de teken niet actief zijn, dan denk je dat het werkt maar... dan is dat dus niet zo.

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:01

Sunny ik ken het probleem inderdaad!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 09:43

Glucabalance werkte hier voor het ene paard eerst heel fijn, later leek het steeds minder te werken. Bij de ander geen verschil. Momenteel hebben ze erg jeuk hier ondanks de Fibra anti itch. Het is inderdaad een enorme zoektocht naar wat wel en niet werkt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:26

Hoe zijn hier ervaringen met de skincalmin?
Ik heb nu de sweetitch voor de staart van mijn jonkie maar die skincalmin heeft een tuutje om aan te brengen