PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 16:37

Mac schreef:
Ja, juíst (schijnbaar) uit het niets komt dat vaak. Vaak zelfs al na het eerste beetje opwarmen in stap, zoals jij ook omschrijft. Ik zou er met jouw omschrijving vanuit gaan dat dit een accute aanval van spierbevangenheid is, veroorzaakt door PSSM en het protocol daarvoor aanhouden. Je zou je dierenarts kunnen vragen om een bloz te doen om de spierenzymen te checken zodat je een idee hebt van de ernst van de aanval.

Verandering in eten, beweging, maar ook het weer kunnen allemaal factoren zijn.
Is het hooi getest?

Het hooi is niet getest, komt wel van eigen land af waar ze zomers ook zonder problemen op hebben gestaan, en ons andere pssm1 paardje heeft nergens last van, maarja elk paard is natuurlijk anders. We gaan het wel nakijken wss.

Op dit moment is hij weer helemaal de oude, dierenarts heeft hem nog een keer nagekeken, lijkt alsof er niks gebeurt is. Ze verdenkt het weer samen met de overgang naar de paddock.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 21:38

Lolaaatje schreef:
Mac schreef:
Eiwitten zijn idd meer voor PSSM1 dan voor PSSM2/MIM
Voor energie en volume zijn vetten aan te raden. Ik vind gemicroniseerd lijnzaad heel fijn werken en dat eten de meesten ook graag.

Paarden met PSSM1 houden vaak veel vocht vast, waardoor ze opgeblazen lijken. Vaak wordt dat beter als ze goed op het management gaan reageren.

Overigens is gras voor een symptomatisch paard met PSSM1 meestal geen goed idee.

Ow...begreep uit de vorige posts dat eiwitten voor 1 niet perse bijhoeven,eerder voor de 2.
Lijnzaad wil ze niet...niet in olie en niet in zaadjes..zelfs geen 5grm dus tis nu een scheutje olijfolie geworden.
Gras, ja ik weet het...das een punt,maar in overleg met de da laten we haar voorlopig toch op deze stal. De ontspanning daar (na een jaar klungelen en stress) ,de giga loopruimte,veel buiten en omdat het strookbegrazing is vind de da in onze omgeving een vd betere opties.
Ze heeft gelukkig ook nog geen ernstige aanvallen gehad ofzo ,vooral beetje stram af en toe .
Ze leert nu met behulp van onze instructrice ook der lichaam beter gebruiken dus ik hoop echt dat alles samen haar wat soepeler maakt

Helemaal niet om stom te doen maar om je hopelijk iets te laten beseffen.

Voordat mijn pssm1 paard een aanval had gehad vond ik het allemaal een klein beetje overdreven dat ze beter niet op gras kunnen.
Ik kwam er per toeval achter dat hij pssm1 heeft, ik verzorgde toen de testen voor een stamboek en dacht ach ik stuur die van ons mee.
Tot hij zijn eerste “grote” aanval had (even afkloppen, tot nu toe de enige).
Hij stond achter in het land, en mijn altijd zo enthousiaste paard kon letterlijk amper zijn ene been voor het ander been krijgen. We hebben er een eeuwigheid over gedaan om op stal te komen en wat had ik een medelijden met hem.
De schuldgevoelens die ik toen had, zal ik nooit meer vergeten. En hij is ook nooit meer op het gras gekomen.

Strookbegrazing is leuk, maar juist het korte gefrustreerde gras waar ze nog op om knabbelen als het verse strookje op is, zitten de meeste suikers in en dus niet beslist beter.

Berryz

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 15:46

Nu leer ik ook weer bij. Ik wist niet dat opgeblazen mee onder symptomatisch viel. Zeer goed om te weten.

Hier vorig jaar ook een aanval dat 'uit het niks' leek voor een ander, maar voor mij heel duidelijk was waarom.
Dag voor de bekapping was de vitamine E namelijk op. Dat + te kort bekapt + warmte betekende een mank paard.

Omdat ik al verwachte dat het PSSM/spierbevangen was ipv de hoefbevangen dat alle omstaanders zeiden, had ik bloed laten nemen. Maar de CK waarden waren toen niet verhoogd. Vanaf dat de vitamine E terug in het dieet zat was ze weer in orde.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-23 18:03

Pfoe nu je het zegt, ik ben er maar 3 dagen in de week dus misschien dat de andere eigenaar de dag ervoor vergeten was vitamine E te geven

Vandaag aan de hand weer lekker wat grondwerk met hem gedaan en tijdens en na de tijd geen problemen gehad! Hij lijkt weer helemaal goed in zn lijf te zitten, maar we doen het nog maar even rustig aan en bouwen weer op naar wat hij aankan. We hebben hem in maart bij ons gekregen, en van wat we begrepen kreeg hij bij de vorige eigenaar geen vitamine e en suikerarm, dus hij heeft daar aardig wat problemen gehad. We hopen wel echt dat het nu met de extra vitamine e, suikerarm over en regelmatig bewegen dat hij het goed blijft volhouden in de winter

(Edit, had mn zinnen niet affgemaakt)

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:26

Heeft iemand van jullie wel eens mesotherapie geprobeerd of er ervaringen over gehoord?

Ik ben vorige week met Grays in de kliniek geweest voor zijn gebitsbehandeling, maar heb hem ook meteen helemaal door de mangel laten halen. Hij gaf geen reacties op de testen die de veearts deed op zijn rug, echt 0 beweging. Zijn spieren daar zijn compleet verkrampt. We gaan kijken of we het met het werken aan de hand wat losser kunnen krijgen. Als dit niet werkt, gaat hij in overleg op de röntgen voor KS en éventueel kan nog een scopie voor maagzweren. Hier heeft hij echter niet veel symptomen van en ik wil het niet zomaar doen.

Hij staat veel met z’n ziel onder z’n arm. Heb hem deels geschoren zodat hij een deken op kan met het gure weer, maar dan staat hij met deken nog steeds te zweten. Ik merk geen verschil met/zonder supplementen. Het is lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:54

Ik denk dat het wel goed is als zo'n rug zo vast zit hem op de foto te zetten. Je zal niet de eerste zijn waarbij paars Ks heeft of artrose in de SI maar waar alles gegooid wordt op "pssm"

Meso therapie kan heel fijn werken om paarden met rugproblemen uit die cirkel van pijn te krijgen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 11:58

Dax had vorig weekend ineens dat hij soort stond te boeren tijdens eten, heb het gefilmd maar geen idee hoe hier te plaatsen (Danuah heeft ze gezien), vraag me af of dit met zn pssm te maken heeft.
Daarna niets geen last meer van gehad.
Heel raar.
Verder loopt ie echt prut, denk weer in de nacht op stal en de vele regen veroorzaker.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:04

Mijn paard krijgt dat door gras, die gaat dan ook boeren om gas kwijt te raken als dat achter lukt. Had je paard ook een gasbuik?
Het fructaangehalte is erg hoog nu, mijn paard had gister gaskoliek. Da zei dat er momenteel veel paarden met gaskoliek staan door het fructaan.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:18

Nee hij stond al aantal uur op stal, en loopt met graaskorf buiten dus krijgt niet superveel binnen

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:43

Spenk schreef:
Ik denk dat het wel goed is als zo'n rug zo vast zit hem op de foto te zetten. Je zal niet de eerste zijn waarbij paars Ks heeft of artrose in de SI maar waar alles gegooid wordt op "pssm"

Meso therapie kan heel fijn werken om paarden met rugproblemen uit die cirkel van pijn te krijgen.

Dat was ook mijn idee inderdaad. Ondanks dat het zelden voorkomt bij de Tinkers, lijkt het mij ook geen slecht plan. Hij is 5 dus wellicht wat jong(?) hiervoor, maar kan het beter uitgesloten hebben. Il kan alle PSSM2 symptomen afvinken hoor, maar wie weet staat dit er wel los van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 12:55

Ja komt het zelden voor of missen mensen de signalen en zie je het daarom niet veel? Dat is ook wel een verschil. Zeker recreatie ruiters zie je ook regelmatig dat ze helemaal geen flauw benul hebben dat het niet zo hoort.

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:24

Die van mij liep vandaag ook weer top onder het zadel. Ik wou het nog even rustig aan doen, maar meneer had andere plannen, want zodra ik om draf vroeg was het oortjes naar voren en galop :') ach, hij voelt zich iig goed. Nog even rustig aan en steeds verder de grenzen opzoeken en opbouwen, maar ik denk dat hij weer goed bijgekomen is van afgelopen maandag.
Dus, goed bijhouden met zn vitamine E en we blijven toch een beetje voorzichtig aan doen.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 13:49

Danuah schreef:
Heeft iemand van jullie wel eens mesotherapie geprobeerd of er ervaringen over gehoord?

Ik ben vorige week met Grays in de kliniek geweest voor zijn gebitsbehandeling, maar heb hem ook meteen helemaal door de mangel laten halen. Hij gaf geen reacties op de testen die de veearts deed op zijn rug, echt 0 beweging. Zijn spieren daar zijn compleet verkrampt. We gaan kijken of we het met het werken aan de hand wat losser kunnen krijgen. Als dit niet werkt, gaat hij in overleg op de röntgen voor KS en éventueel kan nog een scopie voor maagzweren. Hier heeft hij echter niet veel symptomen van en ik wil het niet zomaar doen.

Hij staat veel met z’n ziel onder z’n arm. Heb hem deels geschoren zodat hij een deken op kan met het gure weer, maar dan staat hij met deken nog steeds te zweten. Ik merk geen verschil met/zonder supplementen. Het is lastig.

Mijn dame met p1/p1 heeft het jaren geleden gekregen ivm artrose in lumbale wervels. Zij zat behalve op die plek niet vast in de rug. Heb er geen verschil mee gemerkt.

Naar wat ik begreep van mijn chiropractor (als arts opgeleid in antwerpen) is de NL meso niet te vergelijken met het origineel uit Zwitserland. Die is namelijk heel erg goed maar hier niet toegelaten op de markt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 16:46

Ik lees niet heel actief meer mee.
Mijn merrie is helaas met pensioen vanwege ernstige artrose.

Wel een tip.
Ik voer al heel lang de Pssm vital van Atcom. Dat was altijd een poeder.
Maar sinds kort hebben dit ook als brokjes.
Ik vind dit een heel mooi compleet voer en ook heel netjes geprijsd. Voer komt uit Duitsland, ik bestel het in een Nederlandse webshop.
Inclusief verzending betaal ik €60 voor 5 kilo en daar kan ik ongeveer 2 maanden mee vooruit.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-23 18:03

Naskapower schreef:
Ik lees niet heel actief meer mee.
Mijn merrie is helaas met pensioen vanwege ernstige artrose.

Wel een tip.
Ik voer al heel lang de Pssm vital van Atcom. Dat was altijd een poeder.
Maar sinds kort hebben dit ook als brokjes.
Ik vind dit een heel mooi compleet voer en ook heel netjes geprijsd. Voer komt uit Duitsland, ik bestel het in een Nederlandse webshop.
Inclusief verzending betaal ik €60 voor 5 kilo en daar kan ik ongeveer 2 maanden mee vooruit.

Ik heb laatst ook naar die gekeken maar vond hem persoonlijk wat tegen vallen in gehaltes voor dat geld. Maar ik was dan ook op zoek naar een goede basis balancer. De pssm extra's doe ik er zelf wel bij.

Hoe doet jouw pssmer het met pensioen en dus geen arbeid? Heb nu een 9jarige staan met artrose in de lumbaal, SI en lumbaalsacraal. Hoogst haalbare wordt waarschijnlijk stapritjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 10:42

Ik merk overigens wel dat bewegen toch ook paarden echt goed doet.

Ik ben heel secuur in training, volgensmij schema en echt spieren kweken en loshouden.

Paard heeft daarmee echt hele fijne rug en buikspieren en is soepel. Ik kan hem absoluut niet laten niksen dan valt die meteen terug.

Spieren kweken die sterk en soepel zijn lukt niet met niks doen.

De meningen zullen er over verdeeld zijn en paarden met pijn moet je natuurlijk niet trainen. Maar ik denk dat het gebrek aan correcte en regelmatige training ook zeker mee kan spelen in klachten. Dat heb ik in elk geval wel ervaren. En ik zie wel vaker dat zeker pssm 2 paarden die bijvoorbeeld stil komen te staan door een blessure en alleen maar op de wei lopen maar geen trainen dat die ineens vreselijk symptomatisch worden en heel erg terugvallen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 11:04

Bij PSSM1 maakt de aard van de aandoening beweging essentieel. Beweging zorgt ervoor dat er sneller glycogeen uit de spieren wordt vrijgemaakt, waardoor er minder snel een "bottleneck" ontstaat.
Na een accute aanval is het wel zaak om heel langzaam en secuur op te bouwen, maar daarna is beweging essentieel om een paard symptoomvrij te houden.

PSSM2/MIM is een heel andere aandoening waarbij er sprake is van spierafbraak/spierbeschadiging. Aangezien training gebaseerd is op het licht "beschadigen" van spierweefsel zodat het vervolgens tijdens rust sterker terugkomt moet je echt héél goed aan kunnen voelen hoeveel schade er is en hoeveel last een paard heeft om een goede balans te kunnen vinden. Ik zeg dus niet dat training niét goed is, maar als je traint op momenten dat MIM actief is en er in rust al spierschade plaats vindt en je zet daar nog training bovenop, dan is de afbraak groter dan waar het paard in herstel weer voor kan compenseren. Ik zou dus wel voorzichtig zijn met beweren dat beweging in de vorm van arbeid altijd goed is voor een paard met PSSM2/MIM.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:11

Ja alles valt en staat met aanvoelen ja. Je moet je kleinste verandering kunnen opmerken en daar gaat het heel vaak mis.

Ik zeg niet dat het altijd goed is maar wel dat IK en heel wat mensen die ik ken er wel goede ervaringen mee hebben.

Dit zijn wel allemaal ruiters die sportgericht rijden en niet die alleen maar buitenritjes maken. Dus daar kan natuurlijk ook een verschil zitten.

Ik kan aan hele bijna niet waarneembare dingen merken hoe de vlag er bij hangt. Dus dat is inderdaad wel een voorwaarde.

Maar zo ken ik er toch aardig wat die zo heel goed gemanaged kunnen worden.

Ik zie het sneller mis gaan daarmee bij ruiters die niet aanvoelen en maar wat doen even oneerbiedig gezegd.

Maar hier is niks doen en alleen vrije beweging hét recept voor symptomatisch worden.

En niet te vergeten hoe regelmatig paarden ook onbehandelde andere klachten hebben die op pssm gegooid worden. Zoals artrose, ks of ecvm.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-23 11:28

Ik snap wat je zegt hoor Spenk en we zeggen in feite hetzelfde.

Mijn ervaring is wel dat de PSSM2/MIM je in de loop van de jaren in gaat halen en dat het dan steeds moeilijker wordt om überhaupt nog op niveau te kunnen trainen, helemaal als daar blessures op andere aandoeningen bijkomen die de symptomen triggeren of verergeren. Vaak wordt het dan een vicieuse cirkel waar je in belandt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:45

Tot nu toe gaat dat hier goed , paard wordt 15, maar zegt natuurlijk niet het zo blijft. Maar denk wel allea staat en valt met hoe goed je ze managen kan. Ik heb dit paard al 10 jaar en wat je zegt is inderdaad waar. Toen die een peesblessure had heb ik ook wel poosje gedacht die nooit meer op niveau zou komen. Maar toen was die wel jonger (9) dus dat scheelde ook wat.

Ik bedoel ook vooral bij de jongere dieren helemaal stil zetten wat niet verbeterd ga dan toch eens denken aan toch bewegen op een correcte manier. Maar inderdaad je moet dan wel zelf kundig genoeg zijn om te weten hoe je een paard goed traint en wanneer het niet gaat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 11:49

Mijn pssm2 paard deed het ‘t beste inderdaad met dagelijks bewegen en per dag kijken hoe het ging die dag en wat hij aan kon.
Advies van mijn dierenarts was ook elke dag laten bewegen.
Ik kon hem daarmee echt goed houden, tot hij een rustperiode had omdat zijn kogel ingespoten was, toen werd hij slapper en stijver en bij de opbouw liep hij bij de eerste week draven een tussenpeesblessure op die niet meer wilde herstellen… en dan kom je in een kringetje… rust voor de pees, spieren slapper en stijver… geen herstel…
Bewegen is dus echt essentieel!

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 12:19

Trainen is sowieso geen optie meer met de mijne. Wandelen en lichte buitenritjes is het enige wat ze met deze artrose nog kan en mag.

Het is een trekpaard met p1 die soms een aanval heeft. Laatst zelf veroorzaakt; lekker weer, deken eraf, beetje ril en los door de buut. Dat gaf een mooi stuiterspectacel door de bak maar een uurtje later stond ze met spiertrillingen van voor tot achter. Was na een half uurtje vanzelf weer weg getrokken gelukkig.

Ik ben haar activiteit trouwens al een aantal weken aan het volgen met een tracker (om de invloed van pijnstilling te onderzoeken) en ze loopt gemiddeld 8km op een dag.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:13

Ik heb mijn n/p1 pownie geschoren.
Hij heeft ook astma en merkte dat hij zijn warmte slecht kwijt kon, oftewel hij stond te zweten op stal ‘s avonds/ ‘s nachts.
Nu maar afwachten of het hem daadwerkelijk helpt zodat we toch weer een beetje aan bewegen kunnen gaan denken.

Afbeelding

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:28

Zerena schreef:
Hij heeft ook astma en merkte dat hij zijn warmte slecht kwijt kon, oftewel hij stond te zweten op stal ‘s avonds/ ‘s nachts.
Nu maar afwachten of het hem daadwerkelijk helpt zodat we toch weer een beetje aan bewegen kunnen gaan denken.

[ [url=m/mdcYX3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij scheer ik ook. Heeft het snel te warm. Niet helemaal, alleen de borst en een deel van de hals.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 14:33

Floortje_NL schreef:
Zerena schreef:

[ [url=m/mdcYX3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij scheer ik ook. Heeft het snel te warm. Niet helemaal, alleen de borst en een deel van de hals.

Ik had eerst alleen een deel van de hals en borst gedaan en even aan gekeken.
Maar het was niet voldoende voor hem helaas.