[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:20

Deijs schreef:
Dag dames,

Heeft jullie paard ook weleens een allergische reactie gehad op de pillen? Mijn pony lijkt opeens heel veel jeuk te hebben en krijgt kale plekken.

Ja, mijn fjord.
Ik had hier al eerder de vraag gesteld of iemand dit herkende, maar daar kwam toen niet veel respons op.
Harde manenkam en jeuk, veel jeuk en kale plekken. Ik dacht dat het kwam door de bietenpulp/luzernebrokjes. Die zijn waarschijnlijk met melasse (melassevrij is hier niet te koop). Daar ben ik mee gestopt en ik heb extra magnesium gegeven. Na 6 weken: geen verbetering, jeuk bleef...

Voor mij lijkt het op seme (ik heb hier jaarrond knutjes) en mijn andere paard is al bijna zijn hele leven een eczemer, dus ervaring genoeg op dat gebied.

Mijn fjord (en andere paard) lopen nu onder een eczeemdeken (en regendeken). Ik ben onlangs gestopt met pergolide om te kijken of de jeuk inderdaad daarvan komt.
Is nog te kort om daar iets zinnigs over te zeggen.

Ze staat nu op 750 gram care4life, elke dag gemalen lijnzaad + magnesium met binnenkort weer
curcuma. Verder onbeperkt hooi en gras als dat er is.

Kun jij wat meer vertellen over de verschijnselen van jouw paard? Is het begonnen met het geven van pergolide/prascend?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:40

Maris schreef:
Meestal hoor je rond de 3e week, maar dat kan idd best later ook lijkt mij.
Wil hij wel eten ? Houd APF in je achterhoofd......

Zijn hooi eet hij prima. En krachtvoer uiteindelijk ook, maar met lange tanden.
Wat is APF?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:43

Dimple schreef:
Pandora2 schreef:
[
O ja...heel belangrijk is wel het dieet ... ook en zeker bij cushing-patienten !

Ze krijgt nu alleen hooi en Fiberforce gemengd met Sensitive. (beide cavalor) Ik had haar al van de suikers afgehaald vanwege haar gewicht. Denk dat ze max kilo per dag krijgt (misschien nog wel minder, zal de weegschaal eens meenemen)

Wat fijn om te horen dat jij alles nog doet als 5 jaar te voren!

Ik kijk niet uit naar het weideseizoen straks. Dat wordt een graasmasker of halve dagen paddock (en dat laatste is minder makkelijk te realiseren omdat ze niet alleen wil staan en niemand zijn paard bij die van mij wil zetten)

Samen een paddock delen :D Mijn paard staat in de Noordbeemster en ik heb hetzelfde probleem.
Wat is de reden dat niemand zijn paard bij die van jou wil zetten?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:43

Essie73
Moderator Algemeen

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:46

Dank je Maris! Moet dat voor altijd gegeven worden of juist nu omdat hij zich niet lekker voelt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:50

Essie73 schreef:
Dank je Maris! Moet dat voor altijd gegeven worden of juist nu omdat hij zich niet lekker voelt?

ik heb er zelf geen ervaring mee he >! Maar in de VS geven ze het in de tijd dat ze de veil verwachten. Dus een aantal weken lang en dan bouwen ze het langzaam af.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:53

Essie73 schreef:
Samen een paddock delen :D Mijn paard staat in de Noordbeemster en ik heb hetzelfde probleem.
Wat is de reden dat niemand zijn paard bij die van jou wil zetten?

Sta jij bij mij op stal?? :))
Ik sta ook in de Noordbeemster. Welke stal sta jij? (Mag per PB)

De meeste paarden bij ons op stal kunnen de weidegang goed gebruiken. Ze gaan er vanaf maart al op. De winterperiode staan ze in de paddock en staat ze samen met 2 andere merries.
Iedereen wil zijn paard gewoon op het land, vinden ze prettiger.

Vorig jaar heeft ons andere paard (helaas niet meer onder ons) in wei gestaan náást de paddock. Dat ging goed. Maar daar is niet voor het hele weide seizoen genoeg gras. Ze gaat dan nogal lopen zeg maar :o
Staleigenaar denkt wel mee hoor!

En hartje zomer is zand gewoon te heet om in te staan, dus dan moet ze met graasmasker.

Maris, welke link bedoelde je specifiek gericht op die van mij?

Sensitive gebruik ik nog maar kort om te kijken hoe ze zou reageren. Ik stap straks helemaal over op FiberForce. Eet ze prima. Bedankt voor het meedenken!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:54

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:56

Ik heb in korte tijd zoveel informatie verzameld, wow!
Ik sla alles op!

Thx Maris!
En wat bedoel je met 'veil'?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:58

Ik herken je paard niet, dus denk niet dat we bij elkaar op stal staan. Ik sta op stal Bastiaan. En jij?

Afgelopen jaar heeft Maxx 24/7 op het land gestaan. Vlak na de zomer bleek hij Cushing te hebben. We hebben dus echt zo ontzettend veel geluk gehad. Hij is wel enorm dik geworden, maar gelukkig niet HB.
Dit jaar wil ik het heel langzaam opbouwen en gaat hij sws snachts op stal

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:01

De pergolide veil is de periode dat paarden reageren met allerlei klachten op het opbouwen van de pergolide. dan kunnen ze echt niet lekker zijn.

Dimple kijk ook nog eens even goed na op epsom zout wel effectieve magnesium bevat ( ik dacht eigenlijk van niet , maar ik kan het mis hebben hoor ). Magnesium is mn goed bij IR ( en bij spierstijfheid en veel stress ).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:09

Aha! Leerzaam Maris.
Ik heb de Epsoms gekozen omdat ik ongeveer een half jaar geleden nog een compleet hysterisch merrie had die overal van aan de loop ging.
Epsoms deed ook wat voor de darmen (reiniging) en hoefbevangen (waar de DA haar toen van verdacht. Nog steeds geen idee of ze dat is geweest of niet)

Magnesium Sulfaat (MgSO4): dit zit er in.
Maar wel goede tip om naar een goede pure variant te kijken. Al moet ik zeggen dat ze er goed op reageert.

Essie, loop door het land naar de Middenweg en we kunnen elkaar de hand schudden. Ze kunnen dus best samen staan :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:51

Dat complete hysterisch kan dus door de Cushing komen. Dit kan over gaan door de Pergolide.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:57

Het rare is dat ze sinds november het compleet tegenovergestelde is. Lusteloos en tammetjes.

Als de hysterie kan wezen op de cushing dan zou ze dat al minimaal 4 jaar moeten hebben. Daar was toen geen aanleiding voor en had ik een compleet gezond paard.
Dus dat lijkt me vreemd.
Maar ik zal eerst de uitslag afwachten totdat ik mijn conclusies ga trekken.

Mocht ze het niet hebben dan ben ik weer een heel stuk wijzer en heb ik heel veel info over cushing :D

Heeft iemand ervaring met homeopathie of bioresonantie en cushing?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:02

10tje2 schreef:
Deijs schreef:
Dag dames,

Heeft jullie paard ook weleens een allergische reactie gehad op de pillen? Mijn pony lijkt opeens heel veel jeuk te hebben en krijgt kale plekken.

Ja, mijn fjord.
Ik had hier al eerder de vraag gesteld of iemand dit herkende, maar daar kwam toen niet veel respons op.
Harde manenkam en jeuk, veel jeuk en kale plekken. Ik dacht dat het kwam door de bietenpulp/luzernebrokjes. Die zijn waarschijnlijk met melasse (melassevrij is hier niet te koop). Daar ben ik mee gestopt en ik heb extra magnesium gegeven. Na 6 weken: geen verbetering, jeuk bleef...

Voor mij lijkt het op seme (ik heb hier jaarrond knutjes) en mijn andere paard is al bijna zijn hele leven een eczemer, dus ervaring genoeg op dat gebied.

Mijn fjord (en andere paard) lopen nu onder een eczeemdeken (en regendeken). Ik ben onlangs gestopt met pergolide om te kijken of de jeuk inderdaad daarvan komt.
Is nog te kort om daar iets zinnigs over te zeggen.

Ze staat nu op 750 gram care4life, elke dag gemalen lijnzaad + magnesium met binnenkort weer
curcuma. Verder onbeperkt hooi en gras als dat er is.

Kun jij wat meer vertellen over de verschijnselen van jouw paard? Is het begonnen met het geven van pergolide/prascend?

Mijn pony heeft opeens veel jeuk gekregen nadat ik een week ongeveer begonnen was met pergolide. Hij heeft vooral jeuk bij zijn kaken, nek, manen, schoft en kont.
Normaal schuurt hij wel een klein deel van zijn kont kaal maar nu ook opeens zijn nek en wangen, dat heeft hij nog nooit gedaan.
Ik heb als tip van de DA gekregen om hem deel voor deel met Equimyl shampoo en voor de zekerheid Sebacil(om beestjes uit te sluiten)
Hij is ook insulineresistent maar het is nog nooit zo erg geweest. De dierenarts heeft deze symptomen nog niet eerder gezien bij medicijn gebruik dus ze gaat even informatie winnen erover.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:07

Ja hoor, weer een vraag.

Ergens las ik over de combi Glucosamin en Pracend niet ideaal zou zijn? Ik heb niet echt kunnen ontdekken of dit waar is of niet.

Iemand?? :o

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:22

Dimple schreef:
Ja hoor, weer een vraag.

Ergens las ik over de combi Glucosamin en Pracend niet ideaal zou zijn? Ik heb niet echt kunnen ontdekken of dit waar is of niet.

Iemand?? :o

Ik weet alleen dat glucosamine en IR niet zo goed samen gaan. Dit omdat glucosamine een inwerking heeft op de insuline-spiegel etc. Vraag me niet hoe dat precies zit.
Erik Laarakker heeft oa voor deze paarden joint comp ontwikkeld. Niet zo hoog in glucosamine als andere glucosamine producten maar wel effectief door toevoeging van andere stoffen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:38

Is dat zo? je bedoeld dat spul voor artrose?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:39

Deijs schreef:
Dag dames,

Mijn paard kreeg geen jeuk, maar wel hele kale plekken tijdens de opbouw van de medicatie. Puur een reactie van zijn lichaam op alle veranderingen. Ik heb hem ondersteund met Echinacea en een weerstandspakket van de paardendrogist. Samen met alle andere bijwerkingen is het gelukkig weer verdwenen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:46

Fargo gaf, dacht ik, idd ook Echinacea als oplossing voor de kale plekken. alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik het verband niet helemaal snap tussen Echinacea ( weerstand ) en kale plekken. Of die kale plekken moet komen door mijten ofzo, dan is een hogere weerstand natuurlijk goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:18

is vetopslag op de hals een symptoom van cushing?Ik dacht van IR?Of ben ik nu echt gek?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:22

Ja vetopslag op de hals, maar ook bij de staartaanzet, onder de buik bij de koker bij ruinen en de bolletjes boven de ogen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:25

laat ik nu denken dat de symptomen zijn van insuline resistentie en niet van cushing...heb ik het al die jaren verkeerd gedacht... :o

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:25

Van beiden :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 23:26

het vaak samen ja...ik weet er alles van :+
Maar paarden met alleen cushing?Hebben die ook vetopslag?