[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:52

regina schreef:
heej allemaal!

mijn shetlander (1 jaar pas) heeft sinds dit jaar ook zomereczeem en ik vroeg me af wanneer je de deken nu af kan laten. ik heb verschillende dingen gelezen, varierend van september tot november. maar wat klopt er nu? het is nu mooi rustig onder de deken, en ik wil liever niet dat het voor de winter nog erger wordt natuurlijk.

sorry als het al ergens in de topic staat, maar ik ga niet alle 145 pagina's lezen ;)

Ik heb ook nog steeds mijn vraagtekens bij het hebben van zomereczeem op 1 jarige leeftijd, iemand die dit vaker heeft gehoord/gezien/meegemaakt? ik ben bang dat als hij het al zo jong heeft, dat het over een aantal jaar heel erg wordt.

Ik zou ook even goed nagaan of de voeding bijv. wel correct is.Of eventjes bloed laten trekken en Da ernaar laten kijken.
Het kan zomereczeem zijn, maar het wordt natuurlijk al snel gezegd 'het is zomereczeem' zonder dat er gekeken is naar eventuele andere oorzaken.
Ik zou zelf eerst alles uitsluiten voor zover dat mogelijk is. Misschien is het wel een reactie op de voeding en is verandering van voeding al voldoende.

lemanthia

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:15

voor de liefhebbers vanaf heden derfen ook bij de divoza verkrijgbaar.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:25

He, dat is makkelijk. Verkopen ze ook de creme? Die gebruik ik het meest.

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 07:44

ja lotion en de creme. zag het gisteravond toevallig

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:34

Gisteren was het hier 8 graden 's ochtends, brrrr ik heb koud gehad :')

Eind september durf ik Zyta alweer langzaam zonder deken zetten voor een paar uurtjes.
Vorig jaar was het volledig af ergens in oktober.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:03

Heerlijk, hier pas ergens in november.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:35

@Mindim: het hangt ook af van het weer hoor, vorig jaar had ik het 'geluk' dat die zo vroeg af kon.
Hopen dat het dit jaar hetzelfde is :j

Zyta heeft nog niets geschuurd aan de manen dit jaar (ik hoooop dat het zo blijft!!!),
alles is heel gebleven behalve haar gezicht en oren dus ik mag mezelf voor de eerste keer gelukkig prijzen.

Ze heeft zelf meer op de wei gestaan dan afgelopen jaren!

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:40

bedankt voor jullie reacties, ben weer iets wijzer geworden ;)

aan het voedsel kan het haast niet liggen. hij krijgt alleen 24/7 weidegang, verder niets. met de deken is het ook duidelijk verbeterd, en met een dag zonder (als proef) was het direct weer erger, dus lijkt mij toch wel duidelijk zomereczeem :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:11

Deaglán schreef:
_Cher schreef:
Weet iemand hier waar je een los hals stuk kunt bestellen? Lijkt me erg fijn voor straks als de regendeken weer op gaat, dan hoeft ze niet haar hele eczeemdeken eronder.

Die van ivanho heb ik nog 1 liggen beige maat M (volgens mij), als je interesse hebt mag je hem van mij voor de helft van de prijs hebben.

Bedankt maat die is helaas te klein.
Die halsdekens zijn wel duur zeg, vooral omdat ik er voor beide paarden 1 wil. Misschien dat ik zelf eens creatief ga doen. Heb alleen geen idee waar ik zulke stof kan bestellen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:27

regina schreef:

aan het voedsel kan het haast niet liggen. hij krijgt alleen 24/7 weidegang, verder niets. met de deken is het ook duidelijk verbeterd, en met een dag zonder (als proef) was het direct weer erger, dus lijkt mij toch wel duidelijk zomereczeem :)

als de deken duidelijk helpt is wel fijn natuurlijk :). deken is dan ook belangrijk.
maar dat betekent niet dat je niet verder hoeft te kijken. kan toch zijn dat hij dan juist bepaalde vitamines of iets dergelijks mist.
de deken is nodig om van buitenaf te weren maar als het echt Ze zou ik zeker gaan onderzoeken hoe je hem van binnenuit kunt helpen, da's het belangrijkste.
Dan zou je de symptomen misschien kunnen verminderen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:31

@Regina: hier helpt het vooral door haar van de wei te houden tot deze is kaalgevreten door de rest (of gewoon tot het gras goed gebleekt is), verder geef ik een vitaminekorrel bij en een handje of 2 nature's best.

Ik geef mijn paard alles van Pavo, maar hier doen niet alle zomereczemers het goed op.
Het blijft zoeken maar eens je het gevonden hebt wat het best is voor jouw paard ben je nog zo blij :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:45

Ik ben in het najaar van 2011 overgestapt van havens muesli naar de eczem-muesli van marstall en alleen al van die omschakeling heb ik zoveel verbetering gezien bij mijn paard, da's ongelooflijk. hij heeft tot aug. zonder deken gestaan en dat ging super, maar toen ben ik toch weer overgestapt op deken omdat hij zich door het weer en de vele mugjes toch weer ging schuren, niet veel maar genoeg om alle bijgegroeide stukken staart weer te vernielen helaas. maar bij mijn paard heeft andere voeding echt al heel veel geholpen. dus zou hier indd zeker even naar kijken. kan toch ook een tekort zijn aan een bepaalde vitamine of mineraal, daar kunnen ze ook van gaan schuren. misschien zeker juist omdat hij zo jong is, heeft hij misschien wel een tekort omdat hij puur alleen op gras staat en toch nog in de groei is.

Shetshop_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:26

lemanthia schreef:
voor de liefhebbers vanaf heden derfen ook bij de divoza verkrijgbaar.

Ook bij de Shetshop is nu heel het assortiment van Derfen verkrijgbaar!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:53

Regina, juist dat kan een probleem zijn.
24/7 op de weide er verder niets is heel slecht voor tekorten, die ook klachten geven op organen (en ze zelfs kunnen beschadigen) en dan als gevolg hebben dat je paard jeuk krijgt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:20

Dit jaar heb ik Cavalesse gegeven. Ik heb pas in juli een deken om hoeven doen. En hij had zachte manen. Het supplement was op dus vanaf half juli is hij zonder, maar ik merk dat direct weer omdat de manen nu weer stug en droog zijn. Marstall Excel muesli is idd erg fijn. Maar alles bij elkaar wordt zo kostbaar. En de echte remedie bij mijn paard is opstallen tijdens avondschemer. Dit jaar heeft hij trouwens volledig weidegang en bij mijn paard is het nog nooit zo goed geweest. Hij is vrijwel van zijn jeuk af. Dus weidegang beperken heeft geen invloed bij die van mij. In grassen zitten ook juist hele goede vitamines en mineralen waar juist een ZE paard meer behoefte aan heeft.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:36

Mijn pony heeft zijn deken kapot geschuurd |(
Baal als een stekker. De deken zat al als een lapjesdeken in mekaar vanwege het vele schuren en dit was het 2e seizoen dat hij meegaat, maar ik had gehoopt dat hij het tot het einde van het seizoen zou redden, helaas...

Cavalesse hoor ik wel meer goede verhalen over ja, alleen wel prijzig. Misschien voor volgend jaar even onthouden.
Moet je dat door het voer heen doen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:48

Ja klopt, je kunt ongeveer 2 a 3 maand met een verpakking. Dus ongeveer 20 euro per maand.
Als de deken kapot geschuurd wordt heb je dan wel een ZE deken? Jeuk op de benen is logisch omdat die delen onbedekt zijn. Maar als hij de deken buiten altijd op heeft is schuurgedrag vreemd en is er missch ook een andere oorzaak.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:01

Ja altijd zijn eczeemdeken op.

Ik denk dat het komt omdat hij nu minder beweging krijgt en dus iets aan de dikke kant is geworden.
Even kijken hoe ik dat gaat oplossen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:06

Die van mij gaat met ups en downs. Paar weken geleden een flinke dip; echt weer wondjes waar de deken niet zit tot bloedens toe open geschuurd, maar dat zuo ook heel goed ermee te maken kunnen hebben, dat hij net behandeld was door de osteopaat.
Nu is het weer rustig.

Zit wel te twijfelen of ik volgend jaar ook nog blijf prikken. Het heeft namelijk minimaal effect. Bedoel, hij heeft nog steeds deken nodig.
Denk dat ik ermee stop en me eens verder ga verdiepen in wat ik verder nog met voer e.d. kan. Heb de tip voor een holistische therapeut geklregen van iemand die een fries met ZE had en die staat nu voor t 2e jaar 24/7 buiten zónder deken en mét alle haren nog en dus zonder jeuk!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:17

regina schreef:

leuk dat je zo zegt,want misschien ligt het juist wel aan die 24/7 weidegang.
ik verzorg een tinke die van teveel gras eten dik word en daar jeuk van krijgt.
het lijkt op zomereczeem,maar dat is het dus niet.
ook door tekorten in de voeding kunnen paarden jeuk krijegn dus kijk toch wel even goed naar je voeding :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 14:51

Hoe hebben jullie het voer en de eventuele tekorten getest???

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:00

regina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:01

haha, k begrijp wat jullie bedoelen, maar ik bedoelde dat het niet aan het bijvoeren kan liggen omdat hij dat niet krijgt ;) even misverstandje ;)
natuurlijk kan het aan de wei liggen, maar omdat hij nog zo jong is wil ik hem nog niet echt op een streng dieet zetten. hij groeit momenteel erg hard en is ook zeker niet dik. mijn andere ruin is gevoelig voor hoefbevangenheid en magnesiumtekort en mag maar heel kort per dag de wei op. Als de ZE pony gecastreerd is gaat hij samen met hem lopen en vanaf volgend jaar dus ook minder de wei op :)

maar inderdaad, zoals jaan zegt, hoe hebben jullie het getest dan? daar ben ik wel benieuwd naar :)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:02

Vorig jaar was mij Welsh ook te dik was resulteerde in veel jeuk. Dit jaar slank paard en geen jeuk.
Bewegen bewegen bewegen !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 15:04

ik heb bij appie op een gegeven momenbt bloedonderzoek laten doen.
ik was benieuwd of hij misschien last van zijn organen had of dat er iets anders aan de hand was waarom hij jeuk had.
er kam toen wel een beeld uit dat hij last kon hebben van wormen,nadat dit goed behandeld is werden zijn klachten toch wel juist verbeterd.
dus echt goed ontwormen is wel heel belangrijk,zeker op bloedworm.

ik heb toen ook laten kijken naar tekorten in mineralen,hij was ook moe en sloom,was stijf had een hele dikke harde manekam en toen kwam uit het bloedonderzoek dat hij een tekort aan selenium had.

dit kan komen doordat een dier dan ruwvoer krijgt met lage waarde( of op te kaal land staat) en te weinig krachtvoer/mineralen er bij om daar genoeg uit te halen.
dit was bij appie toen niet direct de hoofdoorzaak,mwaarschijnlijk heeft hij een deel van zijn darmen wat niet helemaal optimaal werkt en hij dan net wat te weinig uit het voer haalt en zo dus tekroten op kan lopen.
sindsdien krijgt hij dus een zoutblok op de wei en krijgt hij subli dieetmix met een vitaminesupplement en extra selenium.
en ik merk dan wel dat hij het daar veel beter op doet dan wanneer ik hem alleen maar op gras zet.

dat heb ik geprobeerd,alleen gras en kijken wat er gebeurd.
dan word hij ziek, voelt zich niet lekker,krijgt huidproblemen ,word weer sjaggie.
zet ik hem op vitamines erbij dan knapt hij weer op :j
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-08-12 15:06, in het totaal 3 keer bewerkt