Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:40

Ik was ook langzaam aan het afbouwen, van 4 naar 3 zakjes Abler.
Helaas trapte mijn paard 1,5 week geleden haar ijzer scheef met de lip in haar voet.
Ondanks preventief hoefverband en zak eindigde dat toch in een flinke diepe hoefzweer. Daar heeft ze een aantal dagen pijnstilling voor gekregen, wat dus niet goed is voor haar maag. Pijn ook niet, dat in het begin waarschijnlijk een trigger geweest.
We hebben haar meteen weer op 4 zakjes gezet en als het goed blijft gaan met haar hoef beginnen we volgende week weer met afbouwen.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:58

Tirsaaah schreef:
Ja hoor, die van mij heeft het in Augustus gehad en waarschijnlijk is het nu alweer terug. Wij dachten dat ze koliek had door haar ernstige verschijnselen, maar na vele onderzoeken in Utrecht waar ze als spoed patiënt werd opgenomen, bleek het om maagzweren te gaan. Haar symptomen waren de eerste keer: flink staken (heftiger als "normaal") ,heel kort galopperen, flink met haar staart zwaaien, moeite met name in de galop en naar haar buikschoppen. Ook had ze op die dag dat we het constanteerde opgezwollen uiers. Nu heeft ze er ook nog naar haar buik kijken bij het halthouden en in stal naar haar buik trappen bij. S'avonds na het eten leek het net of ze stikte, alleen maar veranderen van staan en liggen en ze liet duidelijk merken dat ze zich vreselijk poedersuiker voelde. Dierenarts erbij, die vertrouwde het ook niet, toen zijn we met spoed naar Utrecht gereden. Door een maagscopie hadden ze geconstateerd dat het om maagzweren ging. 1 maand aan de Gastrogard gezeten en nu zijn we een ruime 1000 euro lichter en zijn de maagzweren toch weer terug. Onderhand heb ik er zoveel over opgezocht en zoveel dierenartsen gesproken dat ik er een boek over kan schrijven. Mocht iemand vragen hebben ben ik altijd bereid om ze te antwoorden. Van ervaringen wordt je altijd wijzer. Als iemand weet hoe ze aan die maagzweren kan komen zou dat ook fijn zijn. Eigenlijk leeft zij in de ideale situatie om maagzweren te voorkomen, en toch zijn ze weer terug... (Onbeperkt ruwvoer, geen hardnekkig krachtvoer, niet te veel suikers, overdag de hele dag op een rustig weiland met enkel 1 ander rustig paard, snachts uitzicht op buiten, stress proberen we zoveel mogelijk te voorkomen enz. Enz) Wij denken dat het komt vanuit pijn in haar lichaam, maar waar moet je beginnen met zoeken?

Een pony bij ons op stal had om onverklaarbare redenen ook steeds last van terugkerende maagzweren. Na heel lang zoeken bleek hij, ondanks zijn jeugdige leeftijd -9 jaar-, Cushing/PPID te hebben.
Deze ziekte zorgt voor een hoog cortisolgehalte (=stresshormoon) in het bloed, wat terugkerende maagzweren veroorzaakte. Ook reageerde hij hierdoor onvoldoende op de omeprazol. Misschien een idee om je paard op Cushing/PPID te laten testen?

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:13

Ook ik ga me hier aanmelden, ik geloof dat er hier al een hoop meer ervaren zijn met maagzweren en koliek dan ik!

Even korte uitleg:
In april vorig jaar een zwaar verwaarloosde merrie gekocht. Het arme dier had geen spier om op te staan, broodmager, doffe vacht kwam eraf bij het aaien en ga zo maar even door.. veel op stal gestaan met weinig ruwvoer, dus alle gevolgen van verveling en verwaarlozing van dien.

Zo haalde ik haar op vorig jaar:
Afbeelding

En door goede voeding en zorg nu gelukkig inmiddels zo:
Afbeelding

Maar; echter zijn we nog lang niet van alle zorg af.
Ze zuigt namelijk gigantisch veel lucht, aan alles wat ze vinden kan, de gehele dag door. Ze krijgt onbeperkt ruwvoer in slowfeeders, staat zomer's 24/7 buiten en 's winters overdag. 'S nachts krijgen ze ook ruwvoer in slowdeers en op dik strobed, dus staan nooit zonder eten.

Via een oproep op bokt (een oude verzorgster van haar bleek opzoek naar haar te zijn) kreeg ik de informatie dat ze bij de oude eigenaar wekelijks plat met koliek lag, maar dat ze haar gewoon lieten liggen tot het wel weer wegtrok _-:( En zo heeft ze het blijkbaar tot ik haar kocht overleefd.

Nu bij ons krijgt ze ook regelmatig koliek. Ze heeft ook nog steeds vaak een aparte, opgeblazen buik. Ze is inmiddels goed ontwormd, dat kan het niet zijn. Soms krijgt korte krampen die na een uur of twee zelf wegtrekken, soms echt koliek en komt de dierenarts er aan te pas.
Vorige week helaas echt een gigantisch heftige aanval die haar bijna het leven kostte. Vermoedelijk steeds gasvorming door het luchtzuigen, volgens de veearts. Ik dacht dat de koliek niet door luchtzuigen kon komen, volgens de veearts blijkbaar wel. Inmiddels dus al behoorlijk wat dierenarts rekeningen verder (goed, ik wist waar ik aan begon, maar hoopte dat het niet zo ver zou uitlopen dan het inmiddels al is) en na weer onderzoeken van de dierenarts, is het heel waarschijnlijk dat ze vol maagzweren zit. Uiteraard weten we dat nog niet zeker, maar het zou zomaar kunnen zijn, dat na behandeling van de maagzweren, ze ook minder zou luchtzuigen (tenzij het al aangeleerde gewoonte is na al die jaren...)

Na onderzoek via endoscopie zou ik indien nodig medicatie kunnen krijgen, moest rekenen op min 1500,- euro, met het idee dat het misschien niet het enige is.
Inmiddels had ik al een behoorlijk goed en gezond paard van alle rekeningen kopen, maar goed, het gaat om de kans voor dit beestje.. maar ik vond het een behoorlijke extra klap geld. Omdat ik ook niet tot de volgende aanval kan wachten, heb ik met meerdere veeartsen rondgebeld, en daarbij kreeg ik van 1 veearts de tip de medicatie via Abler te bestellen.

Whiehoee yes *\o/* Dat scheelt een hoop zeg!! Flink opgelucht. Maar nu dus het volgende:
Ze hebben verschillende zakjes, spuiten en tabletten. Ik zelf dacht de zakjes/korrels te bestellen, met probiotica, aangezien ze een makkelijke eter is. Volgens de veearts kom ik dan uit op 3 zakjes per dag voor een maand, erna een maand afbouwen met 1 zakje per dag.

Klopt dit ongeveer? Hebben jullie dit ook zo gedaan? En gewoon zo door het voer gegeven? En zijn er nog andere medicatie waar ik aan kan denken? Is dit een goede keuze?

Weet het na al het dokteren soms even niet meer.. Maar wil haar zo graag van de krampen af helpen!
Alvast dank voor het lezen en antwoorden!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:06

Ik heb het precies zo aangepakt, alleen ben ik begonnen met 4 zakjes per dag, paard weegt 700 kg.
Afbouwen doen we veel langzamer.
Na 4 weken 4 zakjes iedere week een zakje eraf, maar nu dus weer even omhoog naar 4 i.v.m. andere medicatie.
Zodra we op 1 zakje staan gaan we daar nog een maand mee verder en ik houd 1 pak van 50 zakjes achter de hand voor het geval de klachten terugkeren.

Totaal heb ik dan 200 zakjes gekocht en hoop dat het daarmee afgedaan is.

Paard is er tot nu toe goed van opgeknapt.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 09:54

3 zakjes is idd krap bij een paard.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:36

Ok.. volgens het gewichtsschema moeten we 3 pakjes per keer hebben (paard is 1.63 hoog, niet fors)
Ik kan voor de zekerheid er meer bij bestellen natuurlijk.
Hebben jullie ook de zakjes gekozen ipv de spuit? En gewoon door het voer heen geven?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 10:59

Zakjes inderdaad. Je kan het door het voer heen doen alleen sommige paarden laten de korreltjes liggen. Je kan het dan altijd op een broodje smeren met wat stroop. :)

Je kan dan bijvoorbeeld een schema zoals deze aanhouden:
28 dagen 4 zakjes
10 dagen 3 zakjes
10 dagen 2 zakjes
10 dagen 1 zakje

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:06

Rooompie, wat is ze opgeknapt bij jullie zeg !! Wat super fijn dat jullie dit paard een kans willen geven.
De meeste mensen hier in het topic geven idd zakjes en dan vaak "de gewone", dus zonder de probiotica.

Anderen hier in het topic weten er veel meer over, maar zouden die koliekaanvallen niet altijd "alleen" van de maag kunnen zijn ? Dus geen darmkoliek ?
tegen gaskoliek zou het misschien fijn zijn om colosan in huis te hebben.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:16

Ik heb een oude ruin die een paar jaar geleden ineens ook steeds koliek kreeg. Die bleek een schimmel in de darm te hebben. Heb micro comp van Den Hoek gegeven. Sindsdien geen last meer. Moet bij hem wel altijd oppassen op het gras. Te lang op het gras krijgt hij ook kramp van. Dus mss niet alleen de maag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:28

@roompie: met een ranke EV van 1.58 heb ik al minimaal 3 zakjes per dag nodig om goed effect te zien. Dus zou het overwegen om desnoods maar een week aan 4 zakjes te starten. Mijn DA spreekt altijd van 6 weken volledige dosis en daarna wekelijks beginnen afbouwen.
ikzelf heb zowel pasta als korrels, omdat als mijn merrie echt slecht is ze amper iets van "krachtvoer" eet en dan hebbe, korrels weinig zin en duurt het te lang alvorens er verbetering in komt

maagzweren kunnen alleszins ook koliekachtige symptomen veroorzaken.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:32

Rooompie schreef:
Ok.. volgens het gewichtsschema moeten we 3 pakjes per keer hebben (paard is 1.63 hoog, niet fors)
Ik kan voor de zekerheid er meer bij bestellen natuurlijk.
Hebben jullie ook de zakjes gekozen ipv de spuit? En gewoon door het voer heen geven?

Heb je een idee wat jouw paard weegt?

Een paar pagina's terug heb ik wat rekenwerk gedaan om te berekenen hoeveel zakjes nodig hebt bij verschillende gewichten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:34

Even voor je opgezocht:

tiwi1969 schreef:
Als ik mijn paard van 700 kg 4 Mg/kg omeprazol wil geven heb ik dagelijks een complete spuit pepticure nodig.
Voor 1 week kost dit ong. 155 euro. (Medpeds)

Voor het zelfde geld heb ik 100 zakjes abprazole met ieder 700 Mg omeprazol.
Ieder zakje levert voor mijn paard 1mg/kg, dus 4 zakjes per dag=4mg/kg
100 zakjes/4 = 25 dagen i.p.v. 7 voor het zelfde geld is toch wel een stuk voordeliger.

Als jullie toch denken dat het anders is dan zou ik graag jullie berekening zien.

tiwi1969 schreef:
Zie mijn bovenstaande berekening t.a.v. Abler.

3 zakjes van 700 mg. is 2100 mg/600 kg = 3,5 mg/kg Drie zakjes is voor een paard van 600 kg dus aan de krappe kant.
Een paard van 600 kg heeft 2400 mg per dag nodig = 3,4 zakjes.
Ik zou, als je ervoor kiest om geen 4 zakjes te geven, dus 3,5 zakjes geven.

De inhoud van pepticure:
Elke maatverdeling op de zuiger van de spuit levert voldoende Omeprazol om 50 kg lichaamsgewicht te behandelen. De inhoud van één spuit levert voldoende om een paard van 700 kg te behandelen met een dosis van 4 mg Omeprazol per kg

Op basis van deze informatie staat 4 zakjes Abler gelijk aan 1 spuit Pepticure.

Dat een paard van 600 kg beter reageert op 1 spuit Pepticure per dag dan op 3 zakjes Abler dan ligt er waarschijnlijk aan dat de dosering van Abler te laag (3,5mg/kg)is en van de Pepticure aan de hoge kant (4,6mg/kg), je geeft dan immers voor 100 kg meer dan je paard weegt.

Spoiler:
ik ben boekhouder en reken altijd alles na

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:34

Mijn paard had ook gas- en krampkolieken door zn maagzweren. Stond ook regelmatig met een enorm opgeblazen buik. Op het laatst had hij gewoon meerdere koliekaanvallen per dag. Na 2 kuren abler is dit helemaal weggegaan, geen koliek meer en nu is zn buik altijd normaal gevuld. Eerste kuur had ik 4 weken gedaan en bleek toch te kort want het kwam snel weer terug. Na 6 weken behandelen en 4 weken afbouwen was hij er wel eindelijk helemaal vanaf.
Z'n verwaarloosd ding wat zo heftig problemen heeft gehad zou ik dus zeker die 6 weken behandelen en daarna langzaam afbouwen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:47

Tweet had ook heel fikse gasvorming toen de zweren op hun ergst waren.

Gasvorming (compleet met opgeblazen ballonbuik) kan dus absoluut samen hangen met zweren.
Ik vermoed dat Tweet niet alleen maagzweren had, maar ook een aantal in de darm.

Continue ruwvoer is top, maar het moet voor maagpatienten droog hooi zijn, geen kuilachtig spul. Ik weet niet wat je precies geeft?

Wat betreft luchtzuigen: mijn veearts adviseert om dat toch gewoon te laten gaan. In het geval van Tweet is luchtzuigen een vorm om met stress (mentaal of fysiek, pijn) om te gaan. Zou hij dat niet meer mogen, dan mist hij 1 van zijn belangrijke manieren om met stress om te gaan. Gevolg meer stress. En iedere vorm van stress is een aanslag op zijn maag.

Tweet kon op het moment van maagzweren en gasvorming vrijwel nergens meer tegen qua krachtvoer. 20 gram muesli speciaal voor paarden met gevoelige darmen triggerde al een "koliekaanval" (tussen " omdat het een maag probleem was)
Meerdere keren gebeurd, op afgewogen 20 gram.
Dus Tweet heeft een periode 0,0 aan krachtvoer of supplementen gehad.
Echt alleen veel goed droog hooi, en medicatie.

De krampen, zich tegen de grond gooien, duidelijk pijn, gasvorming komt mij echt allemaal bekend voor.

Tweet heeft wel langer dan standaard medicatie gehad, en blijft chronisch patient. Er zijn dus soms periodes dat hij weer medicamenteuze ondersteuning nodig heeft.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:37

Dank voor jullie berichten. Moet zeggen dat ik daar wel erg blij van wordt, maakte me ernstig zorgen, maar deze goede ervaringen met Abler geeft wel flink wat hoop!

Verder is het namelijk een super fijn en werkwillig paard. Doet altijd haar best, werkt heel graag.. zelfs met de krampen. Echt ongelofelijk dankbaar dier. Daarom hoop ik zo dat we meer voor haar kunnen doen dan dit, tot waar het budget het toelaat met al die dierenarts rekeningen..

Ze krijgt nu ruwvoer uit slowfeeders wat als hooi zou moeten doorgaan, stofvrij en mooie kwaliteit. Maar aangezien het verpakt is (helaas kunnen we niets anders, hebben geen overdekte opslag :( ) zit er ongetwijfeld teveel in dan goed zou zijn voor haar. Het is mooi droog spul, maar net niet zo droog als hooi. Het vervelende is dat ik er geen andere oplossing voor heb, dan verpakte balen, vanwege de opslag (heb er nog 1 staan die namelijk beter arm hooi zou moeten hebben, maar we zijn qua mogelijkheden hier heel beperkt helaas)

Ik heb snel nog mijn bestelling gewijzigd en er 100 zakjes extra bij besteld. Dan zal ik inderdaad 4 zakjes per keer gaan geven, 28 dagen lang, en dan langzaam afbouwen. Dank voor de tips.

Nu nog wat voor het luchtzuigen beginnen.. 's zomers op de wei was het echt minder, maar daar kon ze ook minder zuigen (al liep ze als het kon helemaal door naar de rand van het hek om daar in haar eentje te gaan zuigen tussendoor..)
Ik twijfel inderdaad nog om het zuigen te stoppen door alles af te bakenen en haar de kans proberen te ontnemen. Ik weet ook niet of dat inderdaad meer stress gaat opleveren dan het haar gewoon laten doen. Wie weet gaat het zuigen ook verminderen als de zweren weg zijn.. maar het is wellicht al een gewoonte geworden na al die jaren zuigen door de slechte zorg.

Zolang ze maar van die opgezette plof buik af komt. Onder het rijden kan ze dan ook giga veel scheten laten, komt al dat gas vrij. Je kan echt zien wanneer ze veel heeft staan zuigen, dan lijkt die buik echt een ballon en op knappen te staan!

Ben blij met jullie reacties, zijn we niet de enige met zo'n geval.. en is er hopelijk nog winst met de medicijnen te behalen, arm paard!

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:38

En nog iets, is de probiotica dan wel of niet aan te raden? Ik heb het er maar bij gekozen.. dacht wellicht goed.. Of hadden jullie daar geen extra baadt bij? Of gebruiken jullie daar wat anders voor?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:43

Tweet heeft korte tijd yea sacc gehad op advies van de veearts, tijdens zijn slechste periode.

Ook daar leek hij toen slecht op te reageren, dus wederom op advies van de veearts ook weer mee gestopt.

Bij Tweet zijn we echt heel erg aan het zoeken geweest wat voor hem de beste vorm was om met zijn klachten om te gaan.

We als in veearts en ik samen, steeds in heel goed overleg.
We hebben echt wat dingen moeten proberen voor we op een rij hadden wat wel en niet ging.

(Tweet is 2 x opgenomen geweest in de kliniek, en daarna ook nog langdurig vaak overleg)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:18

Jammer dat je niet over kunt gaan op hooi. Mijn paard heeft er veel baat bij gehad. Voorheen had ik ook een mooie kwaliteit kuil. Het probleem zit niet in het vocht maar met name in de zuurgraad in het verpakte kuil.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:40

Goede voordroog is minder goed dan echt hooi, maar volgens mij kan het op zich wel hoor. Je moet het toch doen met de mogelijkheden die je hebt he!
Ik gaf geen probiotica, maar de mijne krijgt sowieso al speciaal voer voor zn darmen, sanequi colon (heet nu weer anders geloof ik, te krijgen via de dierenarts) en daar doet hij het super op.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:24

Mocht iemand willen proberen, ik heb nog yea sacc ( zit ook oa in sanequi colon ) en darm compositum staan. Beide wel meer voor de darmen als voor de maag. Maar helpt beide wel voor de vertering. Pb me maar bij belangstelling.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:45

henshem schreef:
Wat een vervelende situatie! In dit topic zijn veel mensen met paarden met min of meer chronische maagproblemen. Een oorzaak waar ik in de door jou beschreven situatie aan denk, is het niet geleidelijk afbouwen met de medicatie.

We hadden het precies gedaan zoals ze in Utrecht voorschreven, de eerste halve maand een volle spuit Gastrogard en de andere helft van de maand een halve spuit. Jaa het is echt verschrikkelijk. Sinds December ben ik bijna volledig gestopt met intensief trainen (alleen nog beweging geven door wat met een halstertje te longeren) en staat ze de hele dag op het land. We zitten te kijken naar verschillende dierenarts praktijken, maar ook dat schiet niet echt op. Want we weten niet naar waar we nu moeten beginnen met zoeken... We denken er aan om eerst maar haar bloed te laten onderzoeken en dan maar verder te kijken. Ze heeft al heel wat onderzoeken gehad en er zijn ook al een aantal röntgenfoto's gemaakt. Maar tot nu toe nog geen duidelijke oorzaak van waar de maagzweren nou precies vandaan konden komen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:13

Die van mij was ook zo opgeblazen. Maar speedibeet deed wonderen en vervolgens de omeprazol! Gaat echt weg hoor!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:26

Tirsaaah schreef:
henshem schreef:
Wat een vervelende situatie! In dit topic zijn veel mensen met paarden met min of meer chronische maagproblemen. Een oorzaak waar ik in de door jou beschreven situatie aan denk, is het niet geleidelijk afbouwen met de medicatie.

We hadden het precies gedaan zoals ze in Utrecht voorschreven, de eerste halve maand een volle spuit Gastrogard en de andere helft van de maand een halve spuit. Jaa het is echt verschrikkelijk. Sinds December ben ik bijna volledig gestopt met intensief trainen (alleen nog beweging geven door wat met een halstertje te longeren) en staat ze de hele dag op het land. We zitten te kijken naar verschillende dierenarts praktijken, maar ook dat schiet niet echt op. Want we weten niet naar waar we nu moeten beginnen met zoeken... We denken er aan om eerst maar haar bloed te laten onderzoeken en dan maar verder te kijken. Ze heeft al heel wat onderzoeken gehad en er zijn ook al een aantal röntgenfoto's gemaakt. Maar tot nu toe nog geen duidelijke oorzaak van waar de maagzweren nou precies vandaan konden komen.

De algemene ervaring hier is toch dat je langer met de volle dosis (4mg per kg paard) moet behandelen om de behandeling op lange termijn effectief te laten zijn.
Het is een verschrikkelijk dure behandeling en daarom willen sommige dierenartsen nog wel eens te kort voorschrijven en doordat er snel verbetering optreedt als er met omeprazol behandeld wordt lijkt dat ook heel logisch.
Uit eindelijk is te kort behandelen alleen maar duurder dan langer doorgaan zodat er afdoende resultaat is op lange termijn. Anders kan je weer opnieuw beginnen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:26

Hoorde nu weer van iemand dat ze witte kool aan paarden geven, ter ondersteuning van de maag.
Iemand hier ervaring mee?

Via google vind ik eerder dat het giftig is voor paarden. Bij mensen zou het effect dan wel weer getest zijn.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:37

Kool zou ik nooit doen, dat wekt gasvorming in de darmen op met mogelijk koliek tot gevolg.

Met dit soort dingen krijg ik het idee dat mensen rare dingen proberen omdat de reguliere behandeling met omeprazol zo kostbaar is.