Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tirsaaah schreef:Ja hoor, die van mij heeft het in Augustus gehad en waarschijnlijk is het nu alweer terug. Wij dachten dat ze koliek had door haar ernstige verschijnselen, maar na vele onderzoeken in Utrecht waar ze als spoed patiënt werd opgenomen, bleek het om maagzweren te gaan. Haar symptomen waren de eerste keer: flink staken (heftiger als "normaal") ,heel kort galopperen, flink met haar staart zwaaien, moeite met name in de galop en naar haar buikschoppen. Ook had ze op die dag dat we het constanteerde opgezwollen uiers. Nu heeft ze er ook nog naar haar buik kijken bij het halthouden en in stal naar haar buik trappen bij. S'avonds na het eten leek het net of ze stikte, alleen maar veranderen van staan en liggen en ze liet duidelijk merken dat ze zich vreselijk poedersuiker voelde. Dierenarts erbij, die vertrouwde het ook niet, toen zijn we met spoed naar Utrecht gereden. Door een maagscopie hadden ze geconstateerd dat het om maagzweren ging. 1 maand aan de Gastrogard gezeten en nu zijn we een ruime 1000 euro lichter en zijn de maagzweren toch weer terug. Onderhand heb ik er zoveel over opgezocht en zoveel dierenartsen gesproken dat ik er een boek over kan schrijven. Mocht iemand vragen hebben ben ik altijd bereid om ze te antwoorden. Van ervaringen wordt je altijd wijzer. Als iemand weet hoe ze aan die maagzweren kan komen zou dat ook fijn zijn. Eigenlijk leeft zij in de ideale situatie om maagzweren te voorkomen, en toch zijn ze weer terug... (Onbeperkt ruwvoer, geen hardnekkig krachtvoer, niet te veel suikers, overdag de hele dag op een rustig weiland met enkel 1 ander rustig paard, snachts uitzicht op buiten, stress proberen we zoveel mogelijk te voorkomen enz. Enz) Wij denken dat het komt vanuit pijn in haar lichaam, maar waar moet je beginnen met zoeken?
Rooompie schreef:Ok.. volgens het gewichtsschema moeten we 3 pakjes per keer hebben (paard is 1.63 hoog, niet fors)
Ik kan voor de zekerheid er meer bij bestellen natuurlijk.
Hebben jullie ook de zakjes gekozen ipv de spuit? En gewoon door het voer heen geven?
tiwi1969 schreef:Als ik mijn paard van 700 kg 4 Mg/kg omeprazol wil geven heb ik dagelijks een complete spuit pepticure nodig.
Voor 1 week kost dit ong. 155 euro. (Medpeds)
Voor het zelfde geld heb ik 100 zakjes abprazole met ieder 700 Mg omeprazol.
Ieder zakje levert voor mijn paard 1mg/kg, dus 4 zakjes per dag=4mg/kg
100 zakjes/4 = 25 dagen i.p.v. 7 voor het zelfde geld is toch wel een stuk voordeliger.
Als jullie toch denken dat het anders is dan zou ik graag jullie berekening zien.
tiwi1969 schreef:Zie mijn bovenstaande berekening t.a.v. Abler.
3 zakjes van 700 mg. is 2100 mg/600 kg = 3,5 mg/kg Drie zakjes is voor een paard van 600 kg dus aan de krappe kant.
Een paard van 600 kg heeft 2400 mg per dag nodig = 3,4 zakjes.
Ik zou, als je ervoor kiest om geen 4 zakjes te geven, dus 3,5 zakjes geven.
De inhoud van pepticure:
Elke maatverdeling op de zuiger van de spuit levert voldoende Omeprazol om 50 kg lichaamsgewicht te behandelen. De inhoud van één spuit levert voldoende om een paard van 700 kg te behandelen met een dosis van 4 mg Omeprazol per kg
Op basis van deze informatie staat 4 zakjes Abler gelijk aan 1 spuit Pepticure.
Dat een paard van 600 kg beter reageert op 1 spuit Pepticure per dag dan op 3 zakjes Abler dan ligt er waarschijnlijk aan dat de dosering van Abler te laag (3,5mg/kg)is en van de Pepticure aan de hoge kant (4,6mg/kg), je geeft dan immers voor 100 kg meer dan je paard weegt.Spoiler:
ik ben boekhouder en reken altijd alles na
henshem schreef:Wat een vervelende situatie! In dit topic zijn veel mensen met paarden met min of meer chronische maagproblemen. Een oorzaak waar ik in de door jou beschreven situatie aan denk, is het niet geleidelijk afbouwen met de medicatie.
Tirsaaah schreef:henshem schreef:Wat een vervelende situatie! In dit topic zijn veel mensen met paarden met min of meer chronische maagproblemen. Een oorzaak waar ik in de door jou beschreven situatie aan denk, is het niet geleidelijk afbouwen met de medicatie.
We hadden het precies gedaan zoals ze in Utrecht voorschreven, de eerste halve maand een volle spuit Gastrogard en de andere helft van de maand een halve spuit. Jaa het is echt verschrikkelijk. Sinds December ben ik bijna volledig gestopt met intensief trainen (alleen nog beweging geven door wat met een halstertje te longeren) en staat ze de hele dag op het land. We zitten te kijken naar verschillende dierenarts praktijken, maar ook dat schiet niet echt op. Want we weten niet naar waar we nu moeten beginnen met zoeken... We denken er aan om eerst maar haar bloed te laten onderzoeken en dan maar verder te kijken. Ze heeft al heel wat onderzoeken gehad en er zijn ook al een aantal röntgenfoto's gemaakt. Maar tot nu toe nog geen duidelijke oorzaak van waar de maagzweren nou precies vandaan konden komen.