[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:57

[/quote]

Ik zit alleen nog steeds met dat zand, kan nergens echt vinden of dat nu een trigger is.[/quote]

Volgens de Uithof is alleen fijnstof en niet zand per se de trigger.. maar ja, wanneer is zand zo fijn dat het fijnstof is.. ik vind het ook erg stoffig nu en die van ons is duidelijk benauwder :(
De definitie van fijnstof zit m in de grootte van de partikels.. zoveel micrometer.. bij een bepaalde grootte kan het wel of niet bij inademen in de longen komen. Dus ja, zand of het stof wat er rond vliegt kan een trigger zijn, is mijn conclusie helaas...

superpony

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 00:19

Er zijn speciale paarden vernevelaars. De flexineb is denk ik wel de beste, maar er zijn ook goedkopere modellen met snoer. Die hebben wij zelf en die werkt op zich wel goed. Het doet wat het moet doen. Ook hebben wij een humane op batterij en die doet het ook goed.
Bij de paardenvernevelaar zit een soort bak voor om het hoofd, maar wij gebruiken zelf een halster met graasmasker die dichtgeplakt is.
Wij vernevelen altijd met zoutoplossing. Dat is wel terug te vinden welke verhouding je zout en water moet mengen of je koopt het kant en klaar. Je vernevelt ongeveer 20/30min en daarna ook zo een tijd stappen en later ook draf erbij pakken.

De zouttherapie die men hier ook noemt, kan je niet zelf doen.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 07:52

superpony schreef:
Er zijn speciale paarden vernevelaars. De flexineb is denk ik wel de beste, maar er zijn ook goedkopere modellen met snoer. Die hebben wij zelf en die werkt op zich wel goed. Het doet wat het moet doen. Ook hebben wij een humane op batterij en die doet het ook goed.
Bij de paardenvernevelaar zit een soort bak voor om het hoofd, maar wij gebruiken zelf een halster met graasmasker die dichtgeplakt is.
Wij vernevelen altijd met zoutoplossing. Dat is wel terug te vinden welke verhouding je zout en water moet mengen of je koopt het kant en klaar. Je vernevelt ongeveer 20/30min en daarna ook zo een tijd stappen en later ook draf erbij pakken.

De zouttherapie die men hier ook noemt, kan je niet zelf doen.

Ja, ik heb de Flexineb gekocht... geen succes... Paashaas wordt er helemaal hysterisch van helaas. Dat ding is al kweet niet hoe vaak door de lucht gevlogen. Per kapot onderdeel kog een x 50€ belachelijk voor een stukje plastic!!! (Naast de 900€ die de aanschaf was) - ik heb het opgegeven :(

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 09:54

Mijn merrie vind hem ook eng. Het ging dit jaar beter na vervanging van de medcub maar juist in de periode dat ze minder was qua luchtwegen vond ze het verschrikkelijk. Denk het gevoel dat het haar geeft. Ze reageert ook heel heftig op warm water bijvoorbeeld. Blijft ze maar schudden en briesen. Dat doet ze ook met de flexineb nu en vanwege dat dat hele ding dan mee gaat en herrie maakt flipt ze.... zucht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 11:43

Flexineb is natuurlijk wel een heel specifiek apparaat. Duur, maar er is niks vergelijkbaar nog.

Wij hebben een goedkope met snoer en die maakt veel herrie. Had hem eerst voor mn merrie en ruin en heb hem bij beiden gewoon om gedaan en ze wennen er wel aan. Nu alleen mn ruin nog die hem nodig heeft. Die zet ik er wel mee vast, zodat ik wat anders kan doen en staat hij hem wel wat af te schudden. Dan schiet er weleens wat los, dus lastig. Bij een flexineb is dat toch beter bedacht en daarmee kun je stappen bijv.

Het wordt bij dravers erg veel gebruikt. Het is echt een kwestie van wennen. Meestal helpt het als iemand anders het een aantal keren doet.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:31

Yoo, dat vind ik wel héél veel geld hoor. Heeft er iemand ervaring met de Equine Haler van de Sportpaardenarts?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:39

Vlinder2009 schreef:
Yoo, dat vind ik wel héél veel geld hoor. Heeft er iemand ervaring met de Equine Haler van de Sportpaardenarts?

Ja, ik vond het niets. Had ‘m in bruikleen van de kliniek voor mij pony, maar die was destijds heel kortademig dus had persoonlijk ook niet het idee dat het echt goed in de longen kwam. Ik zag geen enkele verbetering. In feite is t gewoon een pufje niet echt een inhalator.

Die dure heb ik overigens gebruikt op mijn werk bij verschillende paarden, maar had daarbij persoonlijk ook niet t idee dat het echt hielp. Resultaten van de scope bleef vrijwel hetzelfde. Voor dat geld zou ik m persoonlijk dan ook niet aanschaffen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 16:50

Vlinder2009 schreef:

Je paard 2 weken naar Utrecht in de dampbox en alle onderzoeken die zij altijd door je strot duwen is echt 3x duuder dan 1 flexineb.
Daarbij houdt hij zijn waarde als je netjes bent, dus verkoop je hem door voor bijv 500, heeft hij je niet de volle mep gekost.
Ik heb spijt dat ik hem niet heb gekocht toen, maar was net 2000 euro kwijt aan onderzoeken en medicijnen. Die wij hebben zijn nieuw ongeveer 300, maar zit je met snoer, ze hebben een minder mooie bak en minder vermogen.

Maar vernevelen werkt goed als je daarna altijd beweging geeft.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:36

Equipe haler heb ik weer weggedaan. Een gewone humane voor kinders werkte even goed/ dan wel beter en minder prijzig. Idd alleen voor pufjes zoas flixotide.

Ik heb voor de flexineb niet hoeven na te denken gezien het resultaat met de dampbox en de kosten van medicijnen (1 flixotide per week, reken maar uit). Helaas is ze er moeilijk mee maar ik gebruik hem ook voor mijn pony. Die accepteert hem beter.

Oh. Wandelen met flexineb is een zelfmoordpoging hier.... Met se grote dan.

Maar wederom. Zij is sowieso heel gevoelig op geuren/geluiden etc

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 17:45

Heeft iemand ervaring met Balsamic air oraal?
Thanks!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:13

Carolita schreef:
Heeft iemand ervaring met Balsamic air oraal?
Thanks!

Hebben wij vorig jaar eens gekregen na een kuur prednisolon/respulmin. Op zich fijn spul, als hij dan af en toe toch nog eens een kuchje gaf kreeg hij het, en dat werkte wel. Wij gaven het over het voer (door het avondprutje :+ )

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:25

Ik gebruik balsamic air ook regelmatig als kuur door het voer...heb het idee dat mijn pony daar echt baat bij heeft...hoesten niet zozeer veel minder...maar wel minder benauwd..

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 21:59

Ik geef balsamic air via een spuit in de mond (pony eet haar voer anders niet) en het helpt haar ontzettend. Ze ademt een stuk vrijer en rustiger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-18 23:58

Ik geef nu nog steeds balsamic air met een spuit in de mond en de balsamic control door het eten.

Tancreda, ik heb het al eerder gezegd, dan moet je het echt eens door iemand anders laten doen. Ik doe helemaal niet aan moeilijk doen, dus hier hebben ze altijd pech. Wat moet, dat moet en dat gebeurt gewoon. Ga geen strijd aan.

Puffen vind ik bij een paard niet voldoende doen.

Carolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 06:56

superpony schreef:
Ik geef nu nog steeds balsamic air met een spuit in de mond en de balsamic control door het eten.

Wat is het verschil tusse Balsamic air en control? En is het zonder recept te krijgen? Of moet via DA?
Thanks!

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 09:52

Balsamic air is kuur bij ernstige klachten...de control is onderhoud
Kan je gewoon online bestellen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 22:51

superpony schreef:

Tancreda, ik heb het al eerder gezegd, dan moet je het echt eens door iemand anders laten doen. Ik doe helemaal niet aan moeilijk doen, dus hier hebben ze altijd pech. Wat moet, dat moet en dat gebeurt gewoon. Ga geen strijd aan.

Iemand anders erbij heb ik ook wel eens geprobeerd. Ook met flixotide pufjes. Maar dat was helemaal een rampenplan. Ze accepteerde dat al helemaal niet, terwijl ik het wel kon. Best rottig want toen ging ik op vakantie en heeft ze 2 weken geen medicijnen gehad -O- -O- Met de flexineb zet ik haar vast. Los in stal heb ik ook geprobeerd, maar dat was ook geen succes.

Van januari tm april ging het super. Maar toen kreeg ze wat meer last (iig maakte ze met ademhaling meer geluid) en sindsdien doet ze weer moeilijk. Ik denk dat het bij haar echt het gevoel is dat ze vreselijk vind. Geluid maakt hij met de nieuwe medcup echt een stuk minder. blijkbaar had ik daar de eerste keer wat pech mee?

Balsamic air geef ik zo af en toe een kuurtje van een week. Heel fijn spul inderdaad. Balsamic control heb ik ook gegeven, maar niet echt verschil gemerkt. Ik geef eigenlijk weinig supplementen verder voor de luchtwegen. Als ze wat meer uitvloeiing krijgt en gaat hoesten eventueel sputolysin of equimucin.

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 23:07

Ik heb die balsamic air ook besteld. Alleen zou een vernevelapparaat voor mensen ook werken, als ik 5 ml fysiologisch zout en 5 ml balsamic air erin doe. En dan het kapje op 1 neusgat houden?

Mijn pony stond vandaag weer met wijde neusgaten, overduidelijke buikademhaling en klonk aardig benauwd. Morgen maar de dierenarts bellen :(

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 01:01

Op zich ligt het ook aan de sterkte. Ik had een humane eerst aan mn graasmasker die ik dichtgemaakt had ( wel nog 1 luchtgat ) Als je die verneveling goed kan verzamelen dat die goed wordt ingeademt, kan het best werken.
Ik zou zeggen probeer het een weekje een 20/30 minuten en ga daarna ook een 20/30min stappen en kijk of er wat los komt.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 09:54

Vlinder2009 schreef:

ik heb de equnie haler, maar daar moet wel een puffer in. mijn tinker is allergisch voor graspollen en word daar erg benauwd door. en hoesten en als z 1 keer benauwd is helpt helemaal niks zelfs cortico spuiten niet alleen in de herfst als de trigger weg is. heb haar vorig jaar van april tot oktober preventief op de flixotide gehad en daar gebruik ik die equie haler voor.ze is niet benauwd geweest en nu doe ik et weer

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 12:20

In plaats van de equi haler...een baby masker met voorzetkamer gewoon via de apotheek...stuk goedkoper en werkt precies hetzelfde...en dan idd met flixotide puffer

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:47

Tancreda4 schreef:
Mijn merrie vind hem ook eng. Het ging dit jaar beter na vervanging van de medcub maar juist in de periode dat ze minder was qua luchtwegen vond ze het verschrikkelijk. Denk het gevoel dat het haar geeft. Ze reageert ook heel heftig op warm water bijvoorbeeld. Blijft ze maar schudden en briesen. Dat doet ze ook met de flexineb nu en vanwege dat dat hele ding dan mee gaat en herrie maakt flipt ze.... zucht.

Herrie maakt??? De Flexineb is geruisloos
https://m.youtube.com/watch?v=RoV-nFufMUg

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 13:49

Ik kom eventjes binnenvallen, ik vroeg me af of het kwaad kon, mijn ruintje van 26 die hoest altijd standaard wanneer we voor de eerste keer gaan draven tijdens het rijden. Gewoon zo’n lange kuch (rokershoestje noem ik het altijd :+ ) dit doet hij echt altijd als een soort ritueeltje en daarna niet meer. Gewoon 1 keer. Waarom zou hij dit doen en kan het kwaad?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 16:44

Popstra schreef:
Herrie maakt??? De Flexineb is geruisloos
https://m.youtube.com/watch?v=RoV-nFufMUg

Ja als je er mee gaan rammelen met hoofdschudden maakt het geluid, de medcup maakt een mini pffft geluid wat mijn merrie ook goed hoort (daarom heb ik soundless oornet aan). En op het filmpje hoor je duidelijk de ademhaling. Anders dan als je niet zo'n ding om hebt. Tel daar een geluidsgevoelig paard bij op die het gevaarte ansich al wat spannend vind....

Deze merrie reageert ook op het zoemen van hommels of meikevers. Dus wel apart verhaal :Y)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:31

Ik gebruik 2 medcups, de blauwe en de groene snelle en beide hoor je absoluut niet hier.