[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:11

Anoniem schreef:
Ja,als hij te dik is zou ik hem wel omdoen ja.

op de standfoto's van mij op pagina 143 kun je zien hoe ze nu is. ze is niet echt te dik ze heeft gewoon last van de suiker in het voer en ook heeft ze snel een mineralen tekort. Ze kreeg vetophopingen op haar schouders en nek en haar manenkam werd keihard vandaar de graaskorf maar aangezien er in haar manenkam al groot verschil zit sinds ze ander voer krijgt zit ik te twijfelen of het nog wel nodig is

Babootje

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:27

Grappig (en logisch ook) om te zien dat zo'n centraal insulineresistentie topic in het voorjaar zo'n opleving krijgt.
Misschien is het te proberen om het graasmasker alleen te gebruiken in het voorjaar (als het gras erg rijk en voedzaam is). Ook heb ik me laten vertellen dat het gras s morgens voedzamer is (omdat het s nachts kouder is) en er dus verschil kan zijn als ze s morgens of juist s middags op de wei staan. Bij 24/7 is het dan misschien een idee om alleen s morgens een graasmasker om te doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:13

Wat je zegt klopt niet.
Suikers/fructaan wordt gevormd onder invloed van licht. Als de temperaturen in de nacht boven de 10graden zijn, verbruikt de plant 's nachts ook het overdag gevormde en opgeslagen suiker. Per definitie is het gras dus 'armer' in de ochtend. Zodra de zon weer volop schijnt begint de suiker/fructaanvorming opnieuw en is gras dus 'rijker'in de middag. Een uitzondering hierop vormt de nachttemperatuur. In de hersft en winter en het vroege voorjaar zijn de nachttemperaturen laag: dan verwerkt de grasplant het suiker niet en is (bevroren) ochtendgras veel gevaarlijker dan later op de dag.

Het is overigens niet zo dat IR voorjaarsgebonden is; het is veel meer een kwestie van te suikerrijk voer ( graan, mais) wat het hele jaar door gegeven wordt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:20

Ik loop hier een beetje achter!

Hier hét bewijs dat je zelfs met een klein eet-gat best wat lekkers mee kan nemen voor onderweg :')
(ik heb m niet geholpen hoor!)

Afbeelding

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 15:41

Hi, kom even binnenvallen. Heeft er iemand goede ervaring,of hoe denken jullie er over als je je paard dat je verdenkt op IR van het gras haald, en in kleine porties 6 keer op een dag hooi en ingekuilt hooi voert.
Zou dit voldoende kunnen zijn om het suikerpijl constanter te houden?
Dit is namelijk wat ik nu aan het doen ben. In combi met lichte arbeid elke dag.
Gr.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:54

Voer je er verder niets bij?
Mijne is dus alszijnde niet IR getest, maar ik voer haar wel zo.
Zelfs met hooi kan ik haar zien aankomen, het is dus net wat voor hooi/voordroog je hebt.
Eigenlijk maakt het niet uit of ik lang uitgebloeid gras geef of hooi, alles moet beperkt gevoerd worden.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:39

Buiten een minerale liksteen, en handje voer na het werk niets. Voer is die balans musli van hartog.
Ik heb vandaag begrepen van mijn DA dat urine opvangen en naar hun brengen ook een mogelijkheid is.
Ze zouden dan de suikers in de urine kunnen opsporen en aan de hand daarvan meten hoe erg het is.
Dat dik worden had ze altijd wel iets, maar nu is ze raar dik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:05

De urine test is lang zo betrouwbaar niet als een bloedafname.

Wat het voeren betreft: als je niet weet hoeveel suikers er in het hooi/kuil zitten dan blijft het nog altijd vissen in het donker. Mt alleen hooi of kuil gaat je paard tekorten oplopen. Zorg voor een goed vitamine en mineralensupplement - een liksteen stelt niks voor.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:12

Ik zou zeker iets van vitaminen/mineralen bijgeven. Sinds ik dat doe vind ik mijn pony's er echt beter uitzien. Eerder deed ik dat alleen in de winter (bij hooi), maar nu het hele jaar door.
Juist omdat ik geen brok etc. voer en dus zo niet aan alle vitaminen/mineralen kom.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:49

Sorry, was vergeten te melden dat ik zins zondag joint composium van phytonics bij voer. Dit voer ik vooral nu bij voor dr spieren. Het gaat al beter, hierna wil ik idd op een vitamine preparaat.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 07:21

Als jullie zouden kunnen kiezen tussen kort gras of strookbegrazing met lang gras...wat is jullie keuze dan?

Ik vind dat het hier niet goed gaat met strookbegrazing.
Als de paaltjes pas herzet zijn komt ze binnen met een steenharde nek.

Kort gras zit bomvol suikers zeggen ze dan, ik denk dan toch eerder dat ze minder binnen krijgt en het minder schadelijk is.

Graag jullie ervaringen :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 08:41

@iana ik ga ook voor het (wel heeel errug ) kort afgegraasd stuk wei! Werkt hier ook veel makkelijker. Heb ze op dit moment ook wel op strookbegrazing staan, omdat er op ene helft gewoon teveel gras staat, maar eens alles afgegeten, heeft ze gewoon haar afgegraasd weitje. Met de strookbegrazing hier bedoel ik dan dat ik de paaltjes om de 2 dagen 5cm herzet...merrie gaat toch op haar knieën zitten om nog 10cm meer kunnen te eten ... :D

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:03

oei 5 cm! ik schuif een goeie drie meter op en het stuk is denk ik 20 meter breed.

we zijn van plan om het volgend jaar af te rijden voor hooi en dan de groep er op zetten, het is wel 1 hectare groot maar met zen 5en gaat het snel om alles kort te krijgen.

Ze staan wel in groep hier, ik kan ze moeilijk apart zetten (praktisch gezien) ze zou ook de ganse dag door hinniken (schreeuwen) :(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 10:57

Jaja, 5cm...ben een gierig mens hé :o :o En dan nog wel 5cm over ongeveer 10m .... :D Zij staat wel alleen op dat stuk, dus hoeft het ietsiepietsie gras niet te delen met maatjes. Ben hiermee nu een week of 2 geleden begonnen, en zelfs met dat prutske gras erbij, wordt ze direct al veel '' voller '' ... dus ik hou het nog maar effe bij dit strookje...Tegen juli ofzo, krijgt ze dan het dubbele denk ik, dan wordt het gras ook weer wat minder rijk.
Eerst maaien voor hooi en dan de groep erop is inderdaad een goeie oplossing...helaas hier niet te doen wegens geen toegang voor traktor naar die weide :(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 11:52

Ik heb twee weides openstaan: één die kaal gegraasd is, en een die net gemaaid is en waar het gras beduidend langer is. Mag je raden waar ze staan..

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:27

Jannepauli schreef:
Ik heb twee weides openstaan: één die kaal gegraasd is, en een die net gemaaid is en waar het gras beduidend langer is. Mag je raden waar ze staan..

:D das geen moeilijke om te raden :D

Homeopate is net vertrokken, ze raadt mij aan om alleen ruwe spelt te voeren met een scheutje olijfolie. Verder nog een middel om de lever te reinigen en ontwormen op basis van knoflook die 3 weken in de olijfolie getrokken heeft.
Binnen 2 maanden een bloedname en 1 x/jaar mestonderzoek

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:59

Ik hoop dat je de goede geraden hebt - ze gaan nl het liefst op de kale wei staan!Ga je ontwormen op basis van knoflook olie? Nee toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:25

Jannepauli schreef:
Ik hoop dat je de goede geraden hebt - ze gaan nl het liefst op de kale wei staan!Ga je ontwormen op basis van knoflook olie? Nee toch?

Dat lijkt me ook niet zo heel erg betrouwbaar. Bovendien is knoflookvoeren aan paarden niet aan te bevelen (omdat knoflook tot de ui-achtigen behoort en die toxisch zijn voor paarden).

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:38

Jannepauli schreef:

Haar uitleg was: het helpt de wormen afdrijven uit de darmen, zonder dat ze gedood worden...de vogels eten die dan op.
En als je na de jaarlijkse mestcontrole toch moet ontwormen, kan dit veel efficiënter en zullen de aanwezige wormen minder resistent zijn.

Ik moest knoflook in zijn geheel (zonder te pletten) 3 weken in de fles laten "trekken" en dit 1 week geven.

Zien jullie de ruwe spelt wel zitten?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:10

Nieuwe bokker komt even binnen vallen :o
Heeft iemand ervaring met medicatie voor insulineresistentie?
Mijn dierenarts had het hierover, maar ik kan me de naam ervan niet herinneren ook.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:21

iana schreef:
Als jullie zouden kunnen kiezen tussen kort gras of strookbegrazing met lang gras...wat is jullie keuze dan?

Lang gras met strikte strookbegrazing (2x per dag klein beetje). Zo doe ik het al jaren en is de enige manier om mijn pony op gras te hebben. Kort gras kan ze max. een half uurtje op.

iana, jij geeft wel heel veel gras dan in één keer. Dan vind ik een harde nek niet heel vreemd.

Darah, glucobalance toevallig?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:27

Glucobalance was het niet. Ik dacht dat het iets met 'Equi' was?
Ik weet ook niet meer wat het precies zou doen, maar ik dacht de
pieken in suiker verminderen.
Ik moet echt voortaan dingen eens gaan opschrijven na die gesprekken :')

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 21:54

Darah3 schreef:
Glucobalance was het niet. Ik dacht dat het iets met 'Equi' was?
Ik weet ook niet meer wat het precies zou doen, maar ik dacht de
pieken in suiker verminderen.
Ik moet echt voortaan dingen eens gaan opschrijven na die gesprekken :')

* komt even binnen vallen*
Was het misschien Equilin?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:00

Pff echt erg, mijn geheugen is als een vergiet :o Durf niet te zeggen of het equilin is?
Mijn dierenarts had het toen had over pilvorm. Bij 24 uur per dag op gras zou je drie pilletjes per dag moeten geven? Ik ga het volgende week gewoon maar eens navragen (en opschrijven!!).
Hij wil sowieso even afwachten wat het dieet doet en of de bloedwaardes dan al verbeterd zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:20

Darah3 schreef:
Nieuwe bokker komt even binnen vallen :o
Heeft iemand ervaring met medicatie voor insulineresistentie?
Mijn dierenarts had het hierover, maar ik kan me de naam ervan niet herinneren ook.

Was het wellicht Metformin?