[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:04

VivaLaVida schreef:
irissahorse schreef:
je kunt net zo goed alleen babyolie gebruiken inplaats van die dure dingen die niet helpen :P
mijn pony heeft zomereczeem en ik spuit alleen de manen en staart in met babyolie.

dan heeft jouw paard misschien last van kriebel........maar een echte Ze-er laat zich niet tegenhouden door een beetje baby olie....

die van mij heeft ook echt zomereczeem ;)
we hebben haar dan ook een soort spuitje gegeven :P
vergeten erbij te zeggen :+

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:19

Ik lees hier dat veel wachten met de deken op doen totdat de eerste tekenen van irritaties zichtbaar zijn bij hun paardje. Waarom? Je kan het toch beter voor zijn?
Mijn pony staat dan ook al een maand onder haar deken. Liever te vroeg dan 1 dagje te laat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:27

weet je waarom ik wacht?
omdat ik het fijner voor appie vind als hij langer zonder deken kan staan
en omdat ik elke keer hoop dat hij geen klachten krijgt,en de deken niet nodig is

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:29

Senna heeft 2 weken terug een paar dagen met de deken opgestaan. Ik heb hem toen af gedaan omdat ze voor het eerst het land opging en ik het veiliger vond om zonder deken te gaan, sindsdien staat ze zonder en ze heeft nergens last van. Ik smeer iedere keer biohuidolie erop en het gaat prima.
Ik wacht ook zolang morgelijk met de deken. Er zitten al wel zat beestjes en af en toe is ze driftig met haar staart aan het slaan, maar echt jeuk heeft ze nog niet.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:39

Ik wacht ook zo lang mogelijk met de deken.
Ik ben blij met elke dag dat Guus langer zonder deken heeft kunnen staan.
Tot nu toe nog geen tekenen van jeuk!

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:55

Ik wacht ook. Hij staat anders het hele jaar door met een deken om! Ik vind het voor Mier juist zo lekker als hij even zonder kan staan.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:08

ik zou serieus echt niet wachten met de deken opdoen! Dat heb ik namelijk vorig jaar ook gedaan met het gevolg dat hij gaat schuren als hij eenmaal jeuk heeft en door het schuren de hele huid kapot maakt waardoor het alleen maar erger word!

Mijn haflinger draagt nu de rambo sweetich hoody, ik lucht hem smorgens een half uur en savonds een half uur. gaat prima. De manenkam ziet er goed uit, tot nu toe totaal geen teken van zomereczeem. maar wat wel opvallend is is dat hij net voor de schoft wat maanuitval heeft, de manenkam word daar dunner en als ik met mijn vingers door de manen heen ga dan vallen de manen er gewoon uit :oo !
Ik heb geen idee waardoor dat komt.. de deken heeft een goede pasvorm en scheurt nergens, en er zijn nog geen tekenen van eczeem. opvallens is wel dat hij dit vorigjaar ook had rond de zelfde tijd van het jaar.

Ik wil graag nog een boett deken kopen van het merk boett. Ik weet dat die te bestellen zijn bij de paardendrogist maar hoe zit dat met passen? want de deken mag niet vies worden wil ik hem terug kunnen sturen. En dat lijkt me nogal lastig met die boetdeken?
Hoe hebben jullie het gedaan? want de maat inschatten volgens de maattabel vind ik nogal lastig.
in de rambo sweetich hoody heeft mijn paard een maat 190 (haflinger van ±150m) terwijl ik volgens de meettabel een maat 205 nodig had wat dus niet klopte.

Hebben nog meer mensen met een ruin er last van dat de ruin flinke jeuk heeft aan de koker en buiknaat op dit moment?
Wat smeren jullie er op wat werkt? Ik ben met theatrea olie bezig, dat desinfecteerd wel en houd de muggen wel weg maar stilt de jeuk niet en nu hij eenmaal al tot bloedens aan toe (allemaal kleine wondjes) eraan gebeten heeft.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:20

dat heb ik ook moniekk, alleen doe ik er nog niks aan, want ik weet niet precies wat ik erop moet smeren.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:23

moniekk schreef:
in de rambo sweetich hoody heeft mijn paard een maat 190 (haflinger van ±150m) terwijl ik volgens de meettabel een maat 205 nodig had wat dus niet klopte.

Zie je maar weer hoe afhankelijk maat is van de bouw van je paard. Mijn Lusitano van zeker 1.60m heeft maat 185 van de Rambo en ik zou hem echt niet groter moeten hebben...

Als je bij de paardendrogist voldoende voorzorg neemt met passen dat de deken niet vuil wordt (je krijgt daarvoor ook tips erbij) kun je hem bij niet passen gewoon ruilen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:39

moniekk, is een kwestie van heel goed meten voor je besteld,

ik heb voor mijn merrie een maatje 4, ijslandse merrie en die past perfect , ik denk dat je voor jouw paard een M5 of 5 nodig hebt
bij kort in de rug , is de M5 voldoende, bij een wat langere rug, een 5 ,.
pas als ze heel zwaar gebouwd is zou ik aan een M6 denken
bij de maattabel van boett bij de paardendrogist staat dat de lengte de onderlengte is, maar dat lijtk me heel erg stug :+
shire met 170 onderlengte :p

dus ik ga uit van dat dat de bovenlengte is , dus schoft kont

maar mijn vermoeden is dat je hafje een M5 nodig heeft

maar meet even de exacte bovenlengte van je paard op , dan kun je kijken wat de overeenkomende maat Boett is, mijn ervaring is dat de maat klopt kwa cm die boett aangeeft

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:10

Ik heb deze ook dat is dezelfde als die bij divoza

Afbeelding

Volgens mij heb ik de harde borstels. Maar de manen of staart gaat daar niet kapot aan. Ze zijn zo gemaakt dat ze veilig kunnen schuren.

Sinds ik deze borstelframe heb hoef ik niet allerlei middeltjes te kopen.

Groetjes Mirjam

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:45

Moniek, ik heb ook de Rambo sweet itch hoody voor mijn paard, nu al het vierde jaar, ik gebruik elk jaar een nieuwe deken.
En tot nu toe is de Rambo deken de enigste deken die het een heel seizoenj volhoud, heb daarvoor een echte boett gehad, maar die was binnen een paar maanden helemaal in reepjes gescheurd, de stof is echt heel anders als de Rambo veel minder stevig vind ik.
Ik heb ook een ivanhoeve deken geprobeerd, maar die was ook al binnen een seizoen kapot, dan word het best een duur grapje die dekens.
Kun je anders niet proberen om aan een losse buikflap van bijvoorbeeld een pagony of boett deken en die dan over de Rambo deken heen doen?
Dat de Rambo deken onder niet helemaal dicht is vind ik ook wel jammer, voor de rest vind ik hem ook helemaal top.
Alleen ze mogen nog wel iets anders verzinnen op dat groene riempje die achteraan vast moet, daar poept mijn paard steeds op!

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:47

haha, dat heb ik ook :P

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:10

moniekk schreef:
Hebben nog meer mensen met een ruin er last van dat de ruin flinke jeuk heeft aan de koker en buiknaat op dit moment?
Wat smeren jullie er op wat werkt? Ik ben met theatrea olie bezig, dat desinfecteerd wel en houd de muggen wel weg maar stilt de jeuk niet en nu hij eenmaal al tot bloedens aan toe (allemaal kleine wondjes) eraan gebeten heeft.

Ik smeer zijn buik (net voor de koker) in met AVS-14. En de achterkant van zijn voorknieen. Dan zijn de plekken waar hij afgelopen dagen aan het bijten en krabben was, is nu weer over dus het lijkt erop dat het werkt.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:44

TJolieke schreef:
moniekk schreef:

Ik smeer zijn buik (net voor de koker) in met AVS-14. En de achterkant van zijn voorknieen. Dan zijn de plekken waar hij afgelopen dagen aan het bijten en krabben was, is nu weer over dus het lijkt erop dat het werkt.

Ik smeer klei op haar buik, alle anti jeuk middeltjes helpen allemaal niet. En klei is het enige wat tot nu toe helpt.

AVS 14 wat is dat voor spul en waar kan je het kopen en wat kost het?

JuulAlexia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 17:59

AngelsDitch schreef:
Ik lees hier dat veel wachten met de deken op doen totdat de eerste tekenen van irritaties zichtbaar zijn bij hun paardje. Waarom? Je kan het toch beter voor zijn?
Mijn pony staat dan ook al een maand onder haar deken. Liever te vroeg dan 1 dagje te laat.

Idd klopt.
Mijn pony heeft ook al zijn deken op, misschien zal het niet zo superfijn voor de pony zitten, maar als je pony jeuk en misschien pijn heeft is het al helemaal niet fijn! ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:29

Afbeelding

foto van vandaag.
ap zweette weer heel erg onder de boett,wat dat betreft vind ik het dus voor hem geen fijne deken.
de everline zit hem momenteel wat te krap omdat hij aan de dikke kant is :o

heb nu een lamicell vliegendeken,maar daar zat geen staartflap aan,morgen die even maken zodat die er wel aan zit en dan krijgt ap die eerst wel op.
zijn hele borst was helemaal nat van het zweet en op zijn hals was hij ook helemaal nat,dat heeft hij onder een vliegendeken helemaal niet

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:45

Pfff dat groene riempje.... heb heir hetzelfde probleem... haha.

EN hoe doen jullie dat toch met die oren... zucht.... ze schieten er steeds uit, zelfs met een halster erover. Op zich niet zo heel erg, maar door dat de oren er niet in zitten staat de hals open en kunnen er bij de gaten en door het open staan vliegjes naar binnen...

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:54

Ik heb net het hoofdmasker bij Colenel afgedaan, irriteerde hem erg hij bleef zijn snoet schuren aan de voerbak.
Verder heb ik de elastieken bij de achterbenen ingekort, daar zit de boel redelijk dicht nu. Ook het stukje tussen de voorbenen korter gemaakt en de elastieken van de buikflap, dus alles zit nu mooi aangesloten. En de hals is wat lang, die heb ik een beetje opgerold nu zit hij net achter de oren goed dicht en flapperen die sluitinkjes voor het hoofdmasker niet zo.
Volgens mij zitten er vanavond wel extreem veel muggen, hij blijft aan het schoppen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 18:59

ja klopt,zag ik vanmiddag al bij de andere paarden bij ons dat ze vrij onrustig waren vanwege de vliegen

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:04

Ik weet uit ervaring dat ik kan wachten. Meestal tot ongeveer half mei. Dan ga ik haar echt niet nu al onder het dek zetten. Ik vind mijn pony veel mooier zonder!! Half mei wordt ze op een zeker moment wat onrustig 's avonds en als ik dan meteen het dek op doe, dan is de onrust meteen over en ben ik het schuren voor.

Het lijkt er trouwens op dat we die stomme luizen in ieder geval onder controle hebben...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:27

Even een vraagje:
Heeft iemand toevallig nog een buikflap maat 185 over? (of evt. een hele eczeemdeken maat 185).
Alvast bedankt!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:32

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:35

ellepel schreef:
voor misty?

epplejeck heeft ze nu in de aanbieding weet ik

http://www.ej.nl/productdetails.aspx?id ... no=3320001

:j, ze heeft opeens dit jaar véél meer jeuk aan dr buik. Ze is er gewoon helemaal radeloos van. (op de grond gaan liggen en met dr buik over de grond schuren, naar mij toe of ik dr wil helpen..)

Dankjewel!: )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:36

ja het is momenteel flink mis hoor.
weet dat die van epplejeck wel goed zijn,maar jij had toch een deken?