Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SparklingApp schreef:Fijn zoveel reacties, zo krijg je toch een duidelijker beeld!
Maar, hmm... iedereen geeft wel duidelijk een stuk minder..
Is dat op advies van de DA, of door te proberen wat het beste werkt?
Mijn DA vond het wel een idee om als het goed gaat wat te minderen en te kijken waarmee het goed blijft gaan.
Mijn merrie begint wel weer wat vrolijker en minder schrikkerig te worden, dus dat is positief! En ze eet ook gewoon weer goed.
Fijn dat Willy zijn been weer dunner is geworden, dat is toch eng als het zo lang dik blijft..
Sigrid, kunnen de medicijnen geen kwaad tijdens de dracht?
Fijn dat het met jouw merrie ook weer beter gaat!
sigrid1182 schreef:boh vandaag op stal, wondje aan achterbeen en gelijk een einschusz been van hier tot tokio...
ging t net zo goed, heb je dit weer.....
maar om de 48 uur een spuit duplocycline en elke dag cubarmix er in....
ik baal.....
fargo schreef:Dat vind ik niet een goede redenatie van je DA want er is een vuistregel/richtlijn hoeveel je ongeveer zou kunnen geven en dat is echt een richtlijn, geen verplichte hoeveelheid. Ik zou zelf langzaamaan opbouwen, die situatie aan kijken en kijken of er nog meer nodig is.. zoals sigrid gedaan heeft dus.
Vuistregel is het gewicht van je paard * 0,002 mg pergolide.
Dus 750 kg x 0,002 = 1,5 mg voor willy.
Daarnaast kijk je naar de symptomen en de heftigheid van de situatie (is je paard hoefbevangen etc etc)
En zelfs al had Willy vrij veel problemen indertijd, toch streefden wij om met zo weinig als mogelijk het goede resultaat te krijgen.
Je moet daarbij ook denken aan de bijwerkingen, pergolide werkt in op hartklep van paard, duizeligheid, misselijkheid en geen trek in eten zijn mogelijke bijwerkingen die makkelijker voorkomen bij hoge dosis.
Hoeveel weegt jouw paard?!
SparklingApp schreef:Ik ben bij mn paard een paar weken terug begonnen met 0,5 en toen ze weer goed at omhoog gegaan en wilde eerst kijken hoe ze het hier op doet, die is idd niet hoefbevangen of iets. (bij haar zou ik ook wel 1 mg kunnen proberen, aangezien een hoop grote paarden het hier goed op doen)
Maar mijn pony krijgt 1 mg al 1,5 jaar ofzo en gaat nu na al die tijd slechter met lopen, dus daar durf ik niet aan te veranderen, die is wel chronisch hoefbevangen en ben bang dat dat een aflopende zaak is..