Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:50

@fargo geef jij 1 of 2 keer daags?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:57

Wij hebben het 3,5 jaar lang 2 keer daags gedaan, nu het laatste half jaar geven we het in de avond voor de nacht in 1 keer. Ons paard is nu natuurlijk al lang gewend, maar ik heb het idee dat ze zeker in de fase dat er nog veel wordt bijgesteld in het lichaam dat het dan fijner is om het te verdelen om bijwerkingen ook zo laag mogelijk of acceptabel mogelijk te houden. Zodat ze blijven eten en niet te duizelig en misselijk worden.
Als je paard uiteindelijk echt in balans is en weer helemaal op orde zou je kunnen overwegen om het uiteindelijk in 1 keer te geven.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 20:59

Fijn zoveel reacties, zo krijg je toch een duidelijker beeld!
Maar, hmm... iedereen geeft wel duidelijk een stuk minder..
Is dat op advies van de DA, of door te proberen wat het beste werkt?
Mijn DA vond het wel een idee om als het goed gaat wat te minderen en te kijken waarmee het goed blijft gaan.
Mijn merrie begint wel weer wat vrolijker en minder schrikkerig te worden, dus dat is positief! En ze eet ook gewoon weer goed.

Fijn dat Willy zijn been weer dunner is geworden, dat is toch eng als het zo lang dik blijft..

Sigrid, kunnen de medicijnen geen kwaad tijdens de dracht?
Fijn dat het met jouw merrie ook weer beter gaat!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:02

Hey, Indy is 1,55 en schat zo'n 500 kg. Hij krijgt ook 1 mg. Inderdaad eerst opgebouwd. Ik twijfelde de laatste tijd aan de hoeveelheid omdat zijn haar weer hard groeit en erg 'geel' is. Maar ik verhoog niet graag de dosis. Ik probeer nu eerst de magnesium een paar maanden. En het voorjaar doet hem ook altijd erg goed.
Indy heeft ook nog wel eens last van een olifantsbeen. Veel stappen op het harde doet hem ook goed. Maar ik merk inderdaad dat het steeds wat langer duurt voordat het beter wordt. (toch handig zo'n dagboekje ;) ) En lopen doet hij dan echt NIET graag.
Succes met de paardjes allemaal. Voor de een is het voorjaar een fijne periode, voor de ander een crime.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 23:54

SparklingApp schreef:
Fijn zoveel reacties, zo krijg je toch een duidelijker beeld!
Maar, hmm... iedereen geeft wel duidelijk een stuk minder..
Is dat op advies van de DA, of door te proberen wat het beste werkt?
Mijn DA vond het wel een idee om als het goed gaat wat te minderen en te kijken waarmee het goed blijft gaan.
Mijn merrie begint wel weer wat vrolijker en minder schrikkerig te worden, dus dat is positief! En ze eet ook gewoon weer goed.

Fijn dat Willy zijn been weer dunner is geworden, dat is toch eng als het zo lang dik blijft..

Sigrid, kunnen de medicijnen geen kwaad tijdens de dracht?
Fijn dat het met jouw merrie ook weer beter gaat!

Ben inderdaad blij dat Willy's been de goede kant in gaat, hij at ook minder door de AB, vandaag was de AB op en had hij echt weer trek! Jippie!!

Dat vind ik niet een goede redenatie van je DA want er is een vuistregel/richtlijn hoeveel je ongeveer zou kunnen geven en dat is echt een richtlijn, geen verplichte hoeveelheid. Ik zou zelf langzaamaan opbouwen, die situatie aan kijken en kijken of er nog meer nodig is.. zoals sigrid gedaan heeft dus.
Vuistregel is het gewicht van je paard * 0,002 mg pergolide.
Dus 750 kg x 0,002 = 1,5 mg voor willy.
Daarnaast kijk je naar de symptomen en de heftigheid van de situatie (is je paard hoefbevangen etc etc)
En zelfs al had Willy vrij veel problemen indertijd, toch streefden wij om met zo weinig als mogelijk het goede resultaat te krijgen.
Je moet daarbij ook denken aan de bijwerkingen, pergolide werkt in op hartklep van paard, duizeligheid, misselijkheid en geen trek in eten zijn mogelijke bijwerkingen die makkelijker voorkomen bij hoge dosis.
Hoeveel weegt jouw paard?!

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 00:03

ik heb even een vraagje. Heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is het wel een keer langsgekomen

Een paard bij mij op stal heeft Cushing, dat is onlangs geconstateerd. Maar hij mag dus nu echt amper meer dingen die hij lekker vind, en hij heeft nu dus speciaal voer maar dat vind hij nou ook niet echt lekker. Wat voeren jullie je paarden en wat geven jullie als extratje? zat me laatst namelijk al te bedenken of er geen suikervrije snoepjes voor paarden bestond

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 01:01

Hij krijgt alles wat en zoveel ie maar vreten wil :+
Aangezien meneer beslist niet wil groeien (vroeger van lucht) en ook niet meer veel dingen lust .. of iig periodes dingen niet meer lust.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 08:58

die van mij krijgt eigenlijk ook gewoon alles wat ze ervoor ook kreeg....

gewoon ruwvoer, 3 handjes bix van stalhouder met voerronde, van mij half kilo muesli en half bakje slobber met cushinaze van de paardendrogist er door, en omega 3 olie.

kilo wortels per dag....

@sparkling app...

er is weinig bekend over de werking van pergolide op dracht/vrucht bij paarden...
meeste paarden met cushing worden niet drachtig.

Mijn merrie kreeg na dag 1 van ki, 100 dgn een middel om haar klinisch drachtig te houden, regumate.

maar aangezien het geen optie is om haar niet te geven....

wacht ik maar gewoon af.....ze krijgt juli een veulen.

het paard zo weinig mogelijk suikers geven ivm hoefbevangenheid, is volgens mij zodra het paard na medicatie het lichaam weer wat op orde heeft, niet meer nodig....Ik pas wel op straks met gras ed, maar de hoefbevangeheid is vaak ook oorzaak, ivm suikerziekte, te hoog cortisol gehalte ed, als je dat weg haalt lijkt mij de kans op hoefbevangenheid ook weer te dalen....tenminste is dit is wat mij logisch lijkt....

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 15:57

boh vandaag op stal, wondje aan achterbeen en gelijk een einschusz been van hier tot tokio...

ging t net zo goed, heb je dit weer.....

maar om de 48 uur een spuit duplocycline en elke dag cubarmix er in....

ik baal..... ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:16

sigrid1182 schreef:
boh vandaag op stal, wondje aan achterbeen en gelijk een einschusz been van hier tot tokio...

ging t net zo goed, heb je dit weer.....

maar om de 48 uur een spuit duplocycline en elke dag cubarmix er in....

ik baal..... ;(

Ja die bijwerkingen zijn gewoon poedersuiker (excusez le mot).
Geef je al echinacea druppels om de weerstand op te krikken? Die geef ik altijd en bij dit soort akkefietjes krijgt ie extra en de dosis MSM gaat dan meestal ook even omhoog om van binnenuit te ondersteunen. Moet je het been ook 'snachts in de animalintex zetten (dat geeft verkoeling en verlichting en helpt been weer dunner te krijgen). Moet je ook koelen?
Wat is cubarmix eigenlijk, vroeg ze blond ;-)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 16:26

fargo schreef:
Dat vind ik niet een goede redenatie van je DA want er is een vuistregel/richtlijn hoeveel je ongeveer zou kunnen geven en dat is echt een richtlijn, geen verplichte hoeveelheid. Ik zou zelf langzaamaan opbouwen, die situatie aan kijken en kijken of er nog meer nodig is.. zoals sigrid gedaan heeft dus.
Vuistregel is het gewicht van je paard * 0,002 mg pergolide.
Dus 750 kg x 0,002 = 1,5 mg voor willy.
Daarnaast kijk je naar de symptomen en de heftigheid van de situatie (is je paard hoefbevangen etc etc)
En zelfs al had Willy vrij veel problemen indertijd, toch streefden wij om met zo weinig als mogelijk het goede resultaat te krijgen.
Je moet daarbij ook denken aan de bijwerkingen, pergolide werkt in op hartklep van paard, duizeligheid, misselijkheid en geen trek in eten zijn mogelijke bijwerkingen die makkelijker voorkomen bij hoge dosis.
Hoeveel weegt jouw paard?!

En toch heeft mijn DA meteen overleg gehad met de faculteit in Utrecht en die hanteren blijkbaar een andere dosis, ik zal zeker niet zeggen dat dat perse het juiste is (ik hoop van niet eigenlijk! ;) ) maar ik ga er vanuit dat daar ook wel kennis zit.
Mijn pony weegt denk ik tussen de 250 en de 300 en moest 1,25mg en krijgt nu 1mg.
Mijn paard volgens mij 560 en moest dus 2mg en krijgt nu 1,5...

Dat is zeker balen Sigrid!
Hopen dat het snel weer beter gaat en ze een mooi en gezond veulentje mag krijgen!

Die van mij krijgen qua voer niks anders of minder dan de anderen, ze zijn met pensioen en moeten daar ook wel van kunnen genieten.
Dit is natuurlijk wel een heel ander verhaal als het dier jonger is en/ of nog meer plezier in het leven heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 17:24

die vuistregel komt juist van Utrecht..

560 * 0,002 = 1,12 mg

En jouw paard had toch helemaal nog geen ernstige symptomen? Of was ze hoefbevangen of zo?
Tja je moet het uiteraard zelf weten maar - vanuit het niets op zo'n dosis - zonder echte aanleiding zou ikzelf bij mijn paard echt niet doen.

Sterker nog, als ze nog niet echt veel last heeft, kan het zelfs zijn dat ze op 0,5 of 0,75 het al super doen. Overdoseren is zonde (zowel voor het geld als voor de bijwerkingen).

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 18:13

Ik ben bij mn paard een paar weken terug begonnen met 0,5 en toen ze weer goed at omhoog gegaan en wilde eerst kijken hoe ze het hier op doet, die is idd niet hoefbevangen of iets. (bij haar zou ik ook wel 1 mg kunnen proberen, aangezien een hoop grote paarden het hier goed op doen)
Maar mijn pony krijgt 1 mg al 1,5 jaar ofzo en gaat nu na al die tijd slechter met lopen, dus daar durf ik niet aan te veranderen, die is wel chronisch hoefbevangen en ben bang dat dat een aflopende zaak is..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:41

Dit is al de 2e winter waarvan ik denk van 'goh, hij is er nog'. Elke keer ben ik bang voor de zomer/herfst, dat ie te slecht ter been wordt en het echt echt niet meer kan. Maar hij is er nog steeds :)

Daarom, er lag vandaag sneeuw, dus fototijd voor m'n 3 hoppes.

Afbeelding
Let niet op Lady (de grotere vos), dies echt zoooooooo niet fotogeniek. Die moet je echt in actie op de gevoelige plaat zetten :o

Afbeelding
Onderonsje met Peter :Y)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 17:17

Aaaaah Petertje kijkt blij en vrolijk! Fijn dat hij er nog bij is hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 16:47

Erg rustig hier??? Een goed teken hoop ik? Hoe gaat het met de paardjes?

Willy gaat de goede kant weer op, we zijn nog voornamelijk aan het stappen want er zit wel iets van een zwelling nog in zijn been net boven de kogel en daar wil ik nog even rustig aan mee doen, maar hij eet weer goed nu de AB gestopt is en is ook weer bijzonder vrolijk en bijdehand dus dat is mooi.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 18:59

met heros gaat het super! en als ik het hier zo lees nog op een redelijk lage dosis. Ik schat zn gewicht tussen de 650 en 750 en hij krijgt 0,75 mg.

Wat een leuke fotoshoot, je moet het er zeker elk jaar van nemen met leuke foto's. En vooral elke dag genieten zolang de paardjes er zijn!!!!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:06

Peter eet nog steeds niet super, wordt nu zo langzamerhand wel wat een bonkenrek -O-

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 22:36

@LL..
balen,.... er komt natuurlijk een dag dat zelfs met pergolide de boel niet meer te onderdrukken valt...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:26

SparklingApp schreef:
Ik ben bij mn paard een paar weken terug begonnen met 0,5 en toen ze weer goed at omhoog gegaan en wilde eerst kijken hoe ze het hier op doet, die is idd niet hoefbevangen of iets. (bij haar zou ik ook wel 1 mg kunnen proberen, aangezien een hoop grote paarden het hier goed op doen)
Maar mijn pony krijgt 1 mg al 1,5 jaar ofzo en gaat nu na al die tijd slechter met lopen, dus daar durf ik niet aan te veranderen, die is wel chronisch hoefbevangen en ben bang dat dat een aflopende zaak is..

Zat nog even te lezen, waarom durf je aan je pony niets te wijzigen? Bang dat het juist slechter zal gaan? Maar in principe kun je pergolide juist een beetje opbouwen als je paardje er slechter op gaat reageren, niet zo maar effe tussendoor maar als je denkt dat het structureel slechter gaat en je paardje er dus misschien niet genoeg aan heeft.
Net als wij na 3,5 jaar vonden dat willy afgelopen najaar toch weer wat meer symptomen kreeg dan hij al die tijd gehad had. Was voor ons een teken dat zijn dosis te laag werd (en gelukkig "mocht" hij zowiezo qua vuistregel al meer hebben), maar ook zonder dat is het zo dat je als het nodig is de dosis langzaam kunt verhogen om weer meer grip op de situatie te krijgen. Just a thought...

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:01

Heel fijn dat je mee denkt!
Het is maar een B ponytje en ze krijgt nu 1mg, veel meer kan ik haar toch ook niet gaan geven lijkt me..
Of zou je dan liever minder geven als het goed gaat en dan weer wat meer als ze minder is?
Nu loopt ze met een groot paard die met een blessure staat en wordt ze door die ander verplicht meer te bewegen en nu loopt ze opvallend veel beter, of ze blij is met de verplichte beweging is natuurlijk weer een ander verhaal..

Mijn paard begint enorm te verharen en is ook wel weer wat vrolijker, daar ben ik dus erg blij mee, of ze weer helemaal de oude gaat worden twijfel ik aan.

LL, dat is balen.. hoe is hij er verder onder?

Fijn om te lezen dat het met Willy weer de goede kant op gaat en met Heros super, is natuurlijk helemaal super! +:)+

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:48

Verder is ie wel ok. Voor zijn doen goed mobiel, kijkt helder en gedraagt zich niet down oid. Hoewel die soms wel wat rare nukken heeft, vorige week heeft ie een paar dagen de achterwand v/d stal zitten aflikken? Hij eet alleen niet genoeg, en hoeft veel dingen gewoon niet.
Wat me wel opvalt is dat ie deze winter beduidend minder haar heeft gekregen.

Peter is ook een B pony, heb er wel eens over nagedacht om meer pergolide te geven. Maar hij krijgt nu al rijkelijk volgens de rekenregels...

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:14

Zijn jullie ook bekend met hoesten van de cushingpaardjes? Mijn paard hoest al vanaf eind oktober. Cushing paarden hebben natuurlijk een verminderde weestand.Hij heeft al verschillende antibioticakuren,sputolysin,en ventipulmingranulaat gehad..Zijn longen zijn meestal wel schoon..Het is een droog kuchje ,hij heeft er voornamelijk last van als hij eet en rolt bijvoorbeeld ...Geven jullie wat extra,s hiervoor? Misschien moet ik toch weer aan de echinacea...Verder doet hij het prima op de pergolide!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:22

Firegirl, ze zijn ook gevoeliger voor longontsteking e.d. maar zo te lezen zit je er bovenop. Fijn dat ie het verder prima doet.

SP: je zou het eens met Utrecht of een andere goede Da kunnen overleggen die thuis is in cushing. Petertje van Lappie krijgt ook een hogere dosis dan 1 mg dacht ik?? Toch Lappie? Als ze het met 1 mg als basis normaal goed doet, zou ik dat niet veranderen in de zin van verlagen. Het kan wel zijn dat ze het in de winter zwaarder heeft en dat je met bijv een kwart (of uiteindelijk een half) meer het al weer beter doet en dat blijkt in het voorjaar dat het weer super gaat, dan zou je terug kunnen gaan naar 1 mg. Zou het in het voorjaar heel gewoontjes gaan, dan zou ik op de hogere dosis blijven zodat ze niet terugvalt.

Fijn dat Heros het goed doet! Mooie dosis lijkt me!

sigrid: hoe is het bij jullie met het einschussbeen? Al weer op orde?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:09

Peter heeft vanaf dag 1, 1mg gekregen :)
Aangezien hij maar 1,24m is durf ik niet zo goed daar bijv. 0,5 (kwart is zo'n gepriegel :o ) bij te doen om te kijken wat het effect is.