[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 21:25

Misschien een idee om het hooi te weken? , gaan de overtollige suikers er ook uit! [Een half uur in een cement bak]

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:18

helaas ook geprobeerd maar zelfs dan nog hoest ze
geen idee waarom dierenarts staat voor raadsel maar alleen kuil doet ze het goed op .

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 22:34

Stro? Grasbrok? , misschien beter als ik eerst je topic doorlees Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 07:31

oh wacht es.. je hebt kuil en je hebt kuil natuurlijk he ik ga er meteen vanuit dat je van die zware kuil voert.
maar je hebt ook voordroogkuil en dat is minder vet natuurlijk.
welke word er bij jou gevoerd dan?
en van kuil heb je ook 1e en 2e snee, misschien dat dat verschil uit kan maken?

maar ja..t kan dus ook net zo goed zo zijn dat ze t wat uit verveling doet

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 11:19

ik heb de voordroog kuil 2e snee.
en komt van dezelfde wei als vorig jaar .

ja verveling zou kunnen maar ze wil zelf ook niet langer naar buiten 1 uur is echt de grens kom je dr niet halen gaat ze zelf .
Ze staan bij ons wel op paddocks want haar in het verse gras zetten werkt niet dan is ze binnen een week een kamerolifantje.
Ik denk dat ik eens wat harder ga werken an dr teveel kilos die ze gekregen heeft door blesure .
Alleen ze voeren zo graag bij ons op stal dus word pezen . Daar valt bijna niet tegenop te rijden .

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 12:36

als je voordroog voert 2e snee dan zou het denk ik niet daarvan komen, zal best dan een stukje verveling zijn dat ze daarom schuurt
heb je trouwens al geprobeerd om de staart te spoelen met azijn?
wel uitkijken dat er dan geen open plekjes zitten want dan prikt azijn.
werkt bij best veel paarden heel goed tegen de jeuk.
krijgt ze buiten in die paddock wel eten?
bij ons willen ze alleen maar naar binnen als er geen eten meer is

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 14:17

hoe vaak spoelen jullie met azijn?

weet je wat ik las vandaag(in een boekje over kruiden voor mensen!) dat lijnzaadolie ook tegen eczeem werkt. mss ook bij paarden? en er stonden heeeeeeeeel veel kruiden in om bloed te zuiveren en tegen eczeem en huidaandoeningen...

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:52

De mijne krijgt een vrij hoge dosis lijnzaadolie per dag. Ze heeft deze week helaas wel geschuurd. Dus of het helpt?? Verder staat ze dus op een kale wei en staat ze om 4 uur al binnen. Dus ik heb toch maar dat homeopatische middel (puur culico) besteld. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dat gaat verlopen. Ik heb mijn paardje pas een jaar en heb geloof ik nu al alles uitgeprobeerd. Ze moet binnenkort naar de keuring en daarna gaat de boett erop. Nu nog niet omdat ze gevoelig is voor schuurplekken van dekens en ze moet NERGENS schuurplekken hebben voor de keuring. Beetje hopeloos allemaal. Nou ja duimen maar.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 21:53

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 09:14

Madeliefjes schreef:
De mijne krijgt een vrij hoge dosis lijnzaadolie per dag. Ze heeft deze week helaas wel geschuurd. Dus of het helpt?? Verder staat ze dus op een kale wei en staat ze om 4 uur al binnen. Dus ik heb toch maar dat homeopatische middel (puur culico) besteld. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe dat gaat verlopen. Ik heb mijn paardje pas een jaar en heb geloof ik nu al alles uitgeprobeerd. Ze moet binnenkort naar de keuring en daarna gaat de boett erop. Nu nog niet omdat ze gevoelig is voor schuurplekken van dekens en ze moet NERGENS schuurplekken hebben voor de keuring. Beetje hopeloos allemaal. Nou ja duimen maar.

kan je dan niet beter nu juist de boett om doen? kale manen en staart zijn ook niet heel geweldig. je kunt ook een paardenbh onder de deken doen... ff googlen...

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 10:09

Kreeg gister een snaai van iemand op stal ;
"EEEEEEEEEEEEEEEH waarom heb jij in HEMELSNAAM de deken nog op!?
WEET JE WEL hoe warm het hier IS? "

Nou ten eerste valt dat warme wel mee aangezien ie naast een open deur staat.
Ten tweede schuurt ie dan minder.

Het helpt echt, z'n staart is nog wonderbaarlijk mooi Ja

Heb wel een gewone weinig-grams-deken ( Knipoog ) op, met een flinke staartflap. Z'n manen schuurtie sowieso niet.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 11:51

@Karina1977: Ik zou toch nog eens heel goed kijken of het geen (aars)wormen zijn, als ze alleen haar staart schuurt. Een aantal weken geleden hadden 3 paarden bij ons op stal ook aarsmaden. Je ziet dan een beetje gelige afscheiding (dit zijn eitjes en het leggen daarvan veroorzaakt jeuk) rond de anus zitten. Je vertelde dat hij 1x een spuit heeft gekregen (ik neem aan dat je een wormenkuur bedoelt). Miss dat in die wormenkuur niet de juiste werkzame stoffen zaten? Of dat je paardje niet volledig ontwormt is door de kuur?

@ Mik_ : miss is een eczeemdeken een fijnere optie... Een normale deken is nu miss nog niet zo heet maar als t warmer wordt (en eczeem erger) is het voor je paardje geen pretje... Een eczeemdeken is speciaal voor ophouden in warmte gemaakt. Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:10

mij lijkt een `gewone` deken idd niet heel fijn vor het paard...

mensen, vraagje... hebben jullie paarden hun voorpluk ook zo kort geschuurd ooit? het lijkt bij indi helemaal niet aan te groeien terwijl de manen wel groeien?

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 12:13

Gijs heeft bijna een jaar lang lijnzaadolie over zn voer gekregen. Ik geen enkele werking daarvan gezien. Hij leek misschien meer te glimmen maar nu hij dat niet meer krijgt staat hij evengoed te glimmen als een spiegeltje Lachen

De bultjes op zn kont zijn inmiddels veranderd in heel kleine plekjes met korstjes. Het begin van de ellende. Toch heb ik het idee dat hij door zn Boett pyama minder jeuk heeft eraan. En het onderhand om de dag wassen met Teer en 1x per week met betadinescrub lijkt ook jeukstillend te werken.

Het enige wat hij doet is s'ochtends als een gek zn manenkam schuren met Boett en al op. De Boett beschermt wel zn manen maar ik zie dat de deken zelf nu wat mankementjes gaat vertonen. Daar baal ik dan weer van... Hij moet er tenslotte de hele zomer nog mee doen... Misschien moet ik de wanden van de deurpost van de loopstal die gewoon van steen zijn bekleden met iets... Ik heb wel 1 schuurmatje van rubber... Dat kan ik natuurlijk wel even proberen... Hm... een mooi weekend klusje.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 13:59

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:01

@Oxer: Hoe gaat het nu met jouw paard? Jij was erg positief over Puur culico.
Ik ben heel benieuwd of het nu het 3e jaar nog steeds goed gaat!

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 14:04

Mijn shet heeft ook eczeem, maar moet zeggen dat ze dit jaar eigenlijk nauwelijks nog geschuurd. We zijn heel strikt met "regeltjes" op tijd naar binnen en 2x per dag sprayen tegen vliegen, verder krijgt ze alleen hooi en 2x100 gram bks met een laag eiwit. Smeren doen we eigenlijk nooit. Ik heb overwogen om een deken te kopen maar we hebben het redelijk onder controle en zo is pony lief in het bezit van en een staart en een bos manen!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:38

Franka_Vosje schreef:
@Oxer: Hoe gaat het nu met jouw paard? Jij was erg positief over Puur culico.
Ik ben heel benieuwd of het nu het 3e jaar nog steeds goed gaat!

Ik heet geen 'Oxer' Haha! maar ik geef mijn paard nu voor het tweede jaar de Puur Culico en Allergie druppels. Maar ik merk helaas geen enkel verschil... Deze zomer blijf ik het nog geven, want wie weet. Maar als het dan nog niet werkt, dan wil ik volgend jaar waarschijnlijk proberen om die antischimmelinjecties preventief te geven. Moet nog wel even uitzoeken welke ze precies bij dat onderzoek in Duitsland gebruikt hebben. Weet iemand dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:42

was t niet zo dat pas na 2 jaar je verschil moet merken met die druppels?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 15:50

Citaat:
Ik heet geen 'Oxer' Haha!

Nee jij niet, maar er was hier een Oxer die is erover begonnen, en heeft me overtuigd. Bij haar werkte het als een trein, paard schuurde zich kaal en staat nu probleemloos zonder deken.
Maar ik stuur haar wel een PM.
En vraag meteen of ze hier wil reageren.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 16:54

Mijn pony is sinds een paar dagen begonnen met rossen in de staart. Ben hier uiteraard niet blij mee, madam heeft altijd een volle staart en zit er niet op te wachten dat ze die volle staart straks kaal heeft.
Waar het wegkomt weet ik niet, maar het zal gewoon irritatie zijn. Wat zouden jullie aanraden er op te smeren ? [ Liefst iets écht diervriendelijks, omdat ze een veulen aan de voet heeft. ] Lachen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 19:17

@ dendie .
Ze heeft een injectie gehad geen gewone ontwormings kuur deze was onder andere tegen aarsmaden .
De dierenarts kon ook geen aarsmaden vinden maar dit leek hem ook het meest logische.
Maar ook dat is het niet .
Ze schuurt nu ook steeds meer aan dr billen ben echt radeloos weet niet wat ik er tegen moet doen . Huilen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 01:45

hoe zit het met het groeien van de voorpluk bij jullie paarden? die van indi groeit niet, terwijl haar manen zelf wel al onwijs gegroeid zijn...

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 04:43

Azijn met daarin een scheutje dettol. Niet op wonden of ruwe plekken gebruiken en voorzichtig bij de ogen. Het werkt vrij goed als anti-insectenmiddel en helpt schimmel om zeep. Is te proberen en voor een paar euro kun je liters aanmaken.
Wij hebben een merrie die ieder jaar bultjes op haar hoofd kreeg zodra het warm is en er vliegen zijn. Na een paar keer dit spul er op was het gebeurd met de bultjes en ze zijn ook niet meer teruggekomen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:45

Ik heb een probleempje ...
mijn pony's eczeemdeken is een week geleden stuk gegaan echt helemaal stuk, hij lag in 4 stukken in de wei (hoe die dat voor elkaar gekregen heb weet ik ook niet Tong uitsteken ) heb geen andere eczeemdeken en ben toen metteen die dag naar ooteman gegaan ik wou graag de equitheme deken maar in die maat hadden ze ehm niet meer op voorraad. Ze zeiden dat de deken er toen vrijdag zou zijn (2 dage later dus) dus ik dagt van jaa 2 dage kan wel en heb zn regendeken opgedaan, Vrijdags kreeg ik geen telefoon thuis dat de deken er was en toen heb ik dinsdag maar terrug gebeld , bleek dus dat de deken er nu pas volgende week er is ....
GRRRR
moet ie nu nog een hele week zonder deken lopen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen