[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:37

- Mag ik de benen wassen met betadine zeep en de korstjes eraf halen ? of beter afblijven ? (dan worden ze wel nat ?)
- Mag ik met dit paard evenveel rijden als daarvoor of moet het rustiger aan ?
- Is de benen opscheren noodzakelijk.
- de benen staan dik is dit normaal bij mok ? na lang rondstappen nemen ze ook niet echt veel af ?
- welke zalf of samenstelling raden jullie mij aan ?

Evelyne

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:47

Ik zou absoluut niet wassen met wat voor betadine product dan ook. De korstjes zou ik ook laten zitten.
Benen scheren is niet noodzakelijk maar als je een tinker hebt met veel sok dan zou het wel handig kunnen zijn om het te knippen. Scheren kan de huid verder irriteren.
Het kan voor komen dat de benen dik worden van mok. Stappen helpt niet.
Ik zou het proberen met mokzalf of sudocreme. Maar ik zou vooral eerst proberen te weten te komen of het van binnenuit of buitenaf komt.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:27

Ik zou juist het advies geven om wel te wassen en het zoveel mogelijk open te houden. Opscheren beter niet, scheren kan juist vaak meer irritatie geven. Als je een paard hebt met veel behang kun je het knippen om het luchtig te houden.
Wat rijden betreft: zolang je paard er niet kreupel op loopt is het volgens mij geen probleem om gewoon aan het werk te blijven.
Verder sluit ik me aan bij Evelyne. Als de benen dik zijn moet je ook goed opletten dat het niet naar binnen slaat. Je paard kan dan bloedvergiftiging oplopen. Je kunt ook altijd raad vragen aan je DA.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:31

En juist omdat het tot bloedvergifting kan leiden moet je juist NIET wassen en de korstjes eraf halen! Als het open is kan er vanalles in komen en zo kan het verkeerd aflopen.
Mijn paard heeft ooit van wassen met betadine shampoo en open houden bloedvergiftiging gekregen.. De onderkant van zijn been was bijna net zo dik als de bovenkant.. We moesten maar afwachten of hij de nacht door zou komen.. En dit is allemaal binnen 1 dag zo erg geworden! Hij kon niet eens meer lopen op dat been en stond dus op 3 benen. Hij moest de trailer op maar kon dat eigenlijk niet,hij heeft het toch gedaan voor mijn moeder doordat zij een ongelooflijk sterke band met haar heeft. Hij wist dat hij haar wilde helpen. Mijn moeder heeft die nacht in zijn stal geslapen, met zijn hoofd op haar schoot. GELUKKIG heeft hij het allemaal overleefd!

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 12:40

Daar is uiteraard een discussie over mogelijk, want laat je de kostjes zitten behandel je de kosten ipv de huid, dan smeer je alleen de kosten maar dikker en dikker en krijg je een kloek waaronder het weer kan gaan irriteren, broeien... Voorkom dit als je de korsten laat zitten!! Dat heeft echt geen enkele zin...Het is juist de bedoeling met goede hygiene te behandelen.
Dus overal waar te voor staat is niet goed, dus 1 keer per week(of om de twee weken, ligt er ook aan hoe vies de voeten/haren zijn) de korsten verwijderen en niet iedere dag, want dat gebeurt zowie zo als je ze zachtjes wast, ik zeg zachtjes omdat je niet grondig moet gaan zitten schubben tijdens het wassen. Dat roept net zo als bij het scheren eventueel juist weer irritatie op.
Om kosten hygiënisch schoon te maken kun je ook Ballistol Animal gebruiken alvoren je de creme er op smeert. Want soms is het weer er niet naar om te gaan wassen. Fohn doe boel wel droog aub, zet hem niet met natte sokken, benen op stal. Wel met een dikke laag creme die de vuil afstoot en de huid verzorgt.

Maar goed dit hielp bij Riccardo en die had echt ernstige mok gradatie.
Ik hoop dat het andere paarden ook helpt.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 14:18

Onze methode bij de fries: benen scheren (hij heeft niet zoveel sok gelukkig, dus dat scheelt weer met aangroeien) en 1x wassen als het een beetje open (ontstoken) is met betadine shampoo en daarna smeren wij er silkoot op. Dit is een waterafstotende olie. Verder krijgt hij ook een vitamine shot en indien nodig een wormenkuur erbij. Dit werkt erg goed. Ik moet er echter bij zeggen dat we er altijd vroeg bij zijn geweest en hij niet zoveel last ervan heeft (klopt t af)

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:20

ik heb het weer onder controlle gelukkig en het lijkt weer weg te trekken
ik behandel het deze week wel nog eens om goed en zeker van te zijn dat het ook weg gaat en weg blijft

wat ik heb gedaan,
ik heb het been opgeschoren en gewassen met betadine scub
ik heb geen korstjes eraf gepulkt maar wel alles goed schoon gemaakt,
En heb Rivanol tabletten gehaald (enkel in duitsland verkrijgbaar bij de apotheek)dit betreft de 1,0 MG
deze opgelost in water en daar een bandage in geweekt dit om het aangetaste been gedaan en zo 2 dagen laten zitten en je paard droog laten staan (niet in de modder dus vanwege die bandage)
en na 2 dagen weer eens erf om te kijken/eventueel nieuwe aan te brengen..
werkt super en bestrijt de bacateriele infectie in de huid. :)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:46

Ik ben een trouwe sudocreme smeerder, maar dit werkt niet meer, het lijkt een nieuwe variant die begint met schiffers, dan kloven en uiteindelijk wat korsten. Ik heb al mokzalf van de DA gesmeerd, dit helpt, ik smeer 4 dagen door als de symptomen weg zijn. Als ik stop komt het toch weer terug. Moet ik nu weer mokzalf gaan smeren? Een vriendin raadde mij aan 2x goed met imaverol te wassen, dat is eigenlijk tegen schimmel, maar schijnt ook goed te werken. Iemand hier ervaring mee?

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 13:20

Ik zou het juist vooral niet wassen, vaak komt mok door vocht en bacteriën, je kan dus het beste vocht vermijden. Ik kam zijn sokken iedere dag uit (losse korsten ook goed eruit kammen, als korsten vast zitten laat ik ze ook gewoon zitten en dan komen ze vanzelf wel los) en daarna insmeren met zinkzwavelpasta. Werkt bij mij erg goed!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:07

Ik zou me eerder afvragen waarom het paard mok heeft. Mok komt vaak van binnenuit. Dus kan je wel aan het smeren blijven. Misschien houd je het onder controle maar het blijft (in mijn geval) sluimeren.
Ben begonnen met mokthee en dat lijkt goed te werken *\o/* . En ik heb de voeding aangepast. Maar dat nog maar net dus daar kan ik nog niet zoveel van zeggen.
Ik voer nu Marstall Vito.

Ik heb het wel gewassen, op een gegeven moment ben je alsmaar aan het smeren op de korsten en ander smeer dat zich op de korsten verzameld. Ik was het 1x per week en föhn het dan droog. Eerst werd ze wel 3 meter groot en snorken :D maar toen ze voelde dat het wel lekker warm was toen was het oké. Ik was het niet met betadineshampo want dat is best agressief. Ik was het met een lavendel oplossing van de homeopaat dat heel zacht is voor de huid. En daarna ga ik zachtjes met een kammetje door de haren (ze heeft geen sokken) om de losse korstjes weg te kammen. Zo staat het ook op de site van huppa.nl.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 14:12

Tessebes schreef:
Ik ben een trouwe sudocreme smeerder, maar dit werkt niet meer, het lijkt een nieuwe variant die begint met schiffers, dan kloven en uiteindelijk wat korsten. Ik heb al mokzalf van de DA gesmeerd, dit helpt, ik smeer 4 dagen door als de symptomen weg zijn. Als ik stop komt het toch weer terug. Moet ik nu weer mokzalf gaan smeren? Een vriendin raadde mij aan 2x goed met imaverol te wassen, dat is eigenlijk tegen schimmel, maar schijnt ook goed te werken. Iemand hier ervaring mee?

Dit had ik ook. Toen kwam de cubarmix, de hydrocortiderm, derfen en het eindigde met prednison dat wel werkte maar toen ik stopte kwam de mok weer terug. Was een proces van jaren. Als sinds ik haar heb had ze mok. Ze was 4 toen ik haar kocht en toen kreeg ze het al, ze is nu 13 jaar.....Dan was het er weer, dan niet. Soms matig, soms maar een klein beetje en er waren ook periodes dat ze helemaal niet had. Maar het kwam altijd terug |( . Ben nu een andere weg ingeslagen en hoop dat dit de oplossing is :j

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 14:58

Ik kwam toevallig dit topic tegen, heb t niet helemaal doorgelezen mijn excuses als het daarom een al beantwoordde vraag is.

Mijn 3 jarig paard heb ik gekocht met op zijn achterbenen zowel aan de binnen als buitenkant van de kogel kale plekken.
Er groeit dus totaal geen haar op en is baby roze.
Er is mij verteld dat hij als 2 jarige in een duingebied stond en door zeewater in combinatie met zon zijn witte achterbeentjes zijn verbrand, maar dat dit goed zou komen met veel tijd en geduld.

Paard loopt geen pas kreupel, loopt super en heeft hier totaal geen last van overigens (ook 100% goedgekeurd).
Maar toch vraag ik me af of dit iemand bekend voor komt? Kan ik er iets aan doen dat de haren terug komen (het is al een jaar geleden)?
Aan de binnenkant van zijn kogels komen wel al donshaartjes terug overigens.

Sudo, Blauwspray, Uierzalf en creme, betadine, groene leem met teatree oil heb ik al allemaal geprobeerd. Niks heeft echt resultaat geboekt.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:32

Misschien een rare vraag en ook niet helemaal op de juiste plek, maar heeft iemand ervaring met het smeren van een anti-mok-zalfje op schimmel? Iemand kreeg dat laatst aanbevolen voor een schimmelplek op het hoofd van d'r paard en ja hoor, het ging helemaal weg :j ! Op zich vind ik het niet geheel onlogisch, want imo hebben mok en 'gewone' schimmel wel wat gemeen. Nu heeft mijn paard ook wat last van schimmel (zo'n akelig woord :') aan de manenkam, maar ik twijfel nog of ik er wel zomaar zo'n zalf op zou smeren? Momenteel verzorg ik het met betadine en imaverol.
Sorry voor de rare vraag :o ...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:12

Zowel schimmel als mok is een verzamelnaam voor verschillende huidziektes je moet net zo lang door gaan tot je iets gevonden heb wat bij jouw paard aanslaat.

Ben alleen behoorlijk teleurgesteld in de DA vaak weten de gewone mensen er meer van af.

Heeft iemand hier ervaring mee? zie onderstaande link
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ps/119715/

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 08:26

Gister kwam ik erachter dat mijn pony weer mok heeft :o
Echter is alles al open gesprongen en is het vrij nat, zwerig?
De mok ' wond' is ook vrij groot.

Haar been is ook best dik ervan geworden en met lopen trekt ze eraan want hij is vrij pijnlijk.
Ik heb gisteravond in gesmeerd met betadine zover het lukt.
Ik vroeg mij af, omdat het alles open is, kan ik er wel mokzalf opsmeren, zal dat niet prikken?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 12:10

Eerst ontsmetten en dan pas smeren

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 13:50

tita schreef:
Zowel schimmel als mok is een verzamelnaam voor verschillende huidziektes je moet net zo lang door gaan tot je iets gevonden heb wat bij jouw paard aanslaat.

Ben alleen behoorlijk teleurgesteld in de DA vaak weten de gewone mensen er meer van af.

Heeft iemand hier ervaring mee? zie onderstaande link
http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... ps/119715/

Ik heb ook de ervaring dat een dierenarts echt niet de beste behandelmethodes heeft bij mok. Het gaat van mokzalf naar hydrocortiderm en cubarmix en als laatste naar prednison. Spreek helaas uit ervaring.
En eenmaal bij prednison aangekomen is het eindstation bereikt. En dan wordt geadviseerd daar maar mee door te gaan op een zo laag mogelijke dosering. Mijn merrie kreeg daar hele rare bijwerkingen van waardoor ik haar niet meer kon rijden. Ben zelf aan het uitzoeken geslagen en ik ben uitgekomen op mokthee en verandering van voer (Marstall vito). Maar als ik bij de dierenarts aankwam of het van het voer kon komen of dat we konden uitzoeken waarom ze mok heeft en niet alleen de mok proberen te bestrijden dan werd ik heel raar aangekeken en werd gezegd dat het soms nou eenmaal zo was :roll: .

Met de beschermers heb ik trouwens geen ervaring maar het lijkt mij niet echt goed om de benen af te sluiten ook niet voor de pezen ed.

*edit* ik val in de herhaling geloof ik, een maand geleden ongeveer het zelfde geplaatst :=

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:01

Ik heb vanavond toch maar de DA gebeld..
Ze was er best ziek van, duf en niet veel eten..

Smiddags had ik het gewassen met betadine, mooi schoon geworden maar de wond stonk! :o
Daarom had ik dus gebeld.
Nou goed ze heeft meteen een penciline spuit gehad, en morgen moet ik zalf ophalen,, hydrocortiderm?? het was een zalf met penciline en antibiotica erin..
Nou lees ik hierboven dat er geen goede ervaringenmee zijn of niet goed gelezen? :o

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 06:45

Hydrocortiderm werkt op hormoonbasis en heeft (hier in ieder geval) alleen de eerste paar dagen werking gehad.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 07:08

Hier gaat het heel goed, ik heb eerst weken de benen behandeld met leovet kovenzalf gewoon omdat ik die had staan pas na weekje of 3 ben ik de sokken eraf gaan knippen.
Vorige week gewassen met betadine en ingesmeerd met klovenzalf van leovet en gister zag ik dat wonderwel een been helemaal rasp vrij was en bij de ander heeft ie nog wel wat mok ten hoogte van de kogel ook daar is de rasp verdwenen met zeker 70%

Dus woensdag nog maals wassen en ik denk dat het dan vrijwel over is,zal altijd gevoelig blijven allen vind ik zijn benen dik... Kan ik daar nog wat tegen doen er zit vocht dat kan ik voelen. Heb al gekeken naar Multi Milk heeft iemand daar ervaring mee?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:52

Dat de benen dik zijn is toch een teken dat er nog wat in het been aan de hand is....Worden ze wel dun met stappen?
Zou het ook niet te vaak wassen. En als het doet dan de benen droog föhnen.

Multi milk ken ik niet.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 08:54

tita schreef:
Hier gaat het heel goed, ik heb eerst weken de benen behandeld met leovet kovenzalf gewoon omdat ik die had staan pas na weekje of 3 ben ik de sokken eraf gaan knippen.
Vorige week gewassen met betadine en ingesmeerd met klovenzalf van leovet en gister zag ik dat wonderwel een been helemaal rasp vrij was en bij de ander heeft ie nog wel wat mok ten hoogte van de kogel ook daar is de rasp verdwenen met zeker 70%

Dus woensdag nog maals wassen en ik denk dat het dan vrijwel over is,zal altijd gevoelig blijven allen vind ik zijn benen dik... Kan ik daar nog wat tegen doen er zit vocht dat kan ik voelen. Heb al gekeken naar Multi Milk heeft iemand daar ervaring mee?

De mok kan naar binnen zijn geslagen en vandaar die dikke benen? (als ze met stappen en koelen niet slenken). Temp is goed?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 12:24

Het is vocht langs de pijpbeen zeg maar dat had ie ook in de winter op de vorige stal toen ie weinig buiten kwam.

Denk niet dat de mok naar binnen is geslagen ziet er uit als soort gallen je kan er op drukken laten we ook niet vergeten dat de mijne 28 is :D

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:59

Odessa1 schreef:
Dat de benen dik zijn is toch een teken dat er nog wat in het been aan de hand is....Worden ze wel dun met stappen?
Zou het ook niet te vaak wassen. En als het doet dan de benen droog föhnen.

Multi milk ken ik niet.

Ze zijn uiteindelijk weer dun geworden, na 1,5 dag. Ik heb gespoeld met koud water en zelf is ze veel in beweging op het land, stappen.

Fohnen lukte niet daar is ze een beetje panisch voor :+ Dus heb goed droog gedept met handdoek

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 14:25

Ik heb niet heel dit topic doorgelezen dus waarschijnlijk stel ik een vraag die al vaker gevraagd is.
Ik heb zelf ook een topic geopend maar daar is tot nu toe nog niet op gereageerd dus vandaar dat ik nu hier mijn vraag stel.
Mijn merrie van 16 heeft regelmatig last van mok en/of schimmel aan haar 2 witte achter voetjes, soms heeft ze het beide tegelijk. Nu heeft ze dus alleen last van schimmel. Na 4 keer wassen(iedere keer 4 dagen niet wassen of nat maken, ik was ook ruim erom heen) met imaverol halverwege maart is het uiteindelijk helemaal weggeweest. Sinds ongeveer 2 weken geleden zit het er weer en ben ik weer gaan wassen met imaverol, afgelopen maandag voor de derde keer. Nu mag je niet vaker wassen dan 4 keer staat in de bijsluiter, maar als het nog niet helemaal over is mag ik het dan nog voor een 5de keer wassen? De vorige keer zag ik veel eerder en sneller resultaat, nu duurt het allemaal veel langer, het wordt gelukkig niet erger. Als het helemaal niet over zou gaan kon ze nog ingeent worden tegen schimmel vertelde de D.A mij. Nu zou ik graag willen weten of dit kwaad kan, omdat er een aantal entingen/prikken zijn die absoluut niet goed zijn voor het paard en het gevolg de dood is. Ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen en misschien ook tips??!!