[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 10:24

ik heb dat nog nooit meegemaakt.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 10:29

ik ook niet tijdens het rijden maar ik hem het wel eens een paard zien doen.
Het paard zoog lucht over de tong en kon dit zonder sperriem ook doen tijden het rijden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:45

Nope, niet tijdens het rijden. Maar als ik hem bij het opstappen te dicht bij de bakrand zet, pakt hij die wel even ;).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 10:26

Ik heb ook ooit een paard gekend dat in de lucht kon luchtzuigen. Hij maakte daar een soort slurpende/knorrende beweging bij :j

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:58

Ik ook nog niet tijdens het rijden idd..
Idd wel als ik te dicht bij de bakrand kom, net als Anoukie.. dan wil ze die graag meepakken, maar niet tijdens het rijden!
Ik was vorige week met een vriendin mee naar een stal, daar zuigen meerdere paarden lucht..
De ene doet het in de lucht, die krult zijn lippen, doet z'n tong er tussen en zuigt het zo..
De ander zet z'n kin tegen de binnenkant van de voerbak en zuigt dan (in de lucht)
De ander zuigt het ook zo uit de lucht..
Gaat 'opgekropt' staan en zuigt dan ook met z'n tong en lippen
dit zijn trouwens allemaal paardjes met een verleden... Dus niet van elkaar over genomen.. ;)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:08

wat zijn sommige hardnekkige zuigers dan zeg!

die van mij kan/doet het gelukkig alleen dmv iets beetpakken (rand, paaltje)
en eigenlijk hoe lekkerder ze in haar vel zit, hoe minder ze zuigt
maar ze staan bij mij dan ook 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer

en overnemen gebeurt echt niet hoor, ik heb hier al 2 veulens uit gefokt, waarvan ik er 1 nog zelf heb die is nu 4 die staat gewoon bij haar en heeft het nog nooit gedaan :n
dus als het echt zo overneembaar was (als sommigen helaas nog steeds denken) zou een veulen dat wel van zijn moeder doen

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:11

Ik weet inmiddels dat het niet overgenomen wordt :j
Ik dacht altijd van wel, maar weet nu gelukkig wel beter :)
De reden dat ik het er bij zette, is omdat veel mensen het nog wel denken.. Dus om even duidelijk te maken dat het niet komt door overname.. :)

Die van mij doet het (gelukkig) ook alleen dmv haar voerbak of een paaltje, ben ik toch wel erg blij mee! :)
Mijn paard is van 24/7 (alleen :o )op het land, naar 's nachts op stal gekomen, die doet het nu ook een stuk minder! :-)

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:13

oh ik doelde ook niet op jou hoor :D
maar idd de grote groep die dat nog steeds denken

waarom staat hij alleen?
als ik die van mij alleen zou zetten zou ze van de stress de hele dag gaan zuigen denk

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 13:22

Ze stond eerst alleen, omdat de vorige staleigenaar haar nergens bij in durfde te zetten :o
Ze kon nog wel eens iets dominant over komen.. En aangezien er al leiders in de groepen waren, wilde hij haar niet ergens anders bij hebben..
Ze stond daarvoor met onze merrie, maar die is door een ongeluk om het leven gekomen..
Toen kochten we een ruintje voor erbij, maar zij en ruinen gaan niet zo goed.. En aangezien hij nog erg klein was, kon hij er niet bij in staan..
Daarna ben ik verhuisd van stal en kwam ze bij 2 ruinen.. ze ging naar buiten tussen 10 en 3.. en ging naar binnen tussen 10 en 5 :o .. Ik wilde haar eigenlijk zo veel mogelijk buiten hebben, maargoed.. Ze had iig vriendjes, dus we zouden het zien
Dat ging vrij goed, maar ze mocht absoluut niet zonder band staan, omdat de mensen bang waren dat hun paard het over nam..
(voornamelijk het duurdere paard :o )
Dus na een paar keer met ze in duscussie geweest te zijn, heb ik gezegd een andere stal te gaan zoeken, waar ze wel zonder band mocht staan..
En die heb ik nu gevonden :)
Ze staat nu met een andere merrie op het land van 8-6.. Daarna staan ze met z'n 4tjes op stal.. Ze zit heeerlijk in d'r velletje, ik heb d'r nog nooit zo vrolijk gezien :D

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:53

Zijn er hier misschien mensen die kunnen helpen? Want ik weet het even niet meer.

Macho is 25 en luchtzuiger. Hij krijgt al jaren Subli Zonder en kuil (van eigen land en van goede kwaliteit). Een week of drie geleden had hij ineens binnen een week vier kleine koliekaanvallen te pakken. Veearts twee keer bij geweest, laatste keer is er een mest- en een bloedonderzoek gedaan. Uit beiden kwam niks. Daarna ging het weer goed eigenlijk.

Eergisteren had hij zijn muesli niet gegeten. Ok, kan een keertje gebeuren, meestal eet hij zijn bak dan gedurende de nacht wel op. Niet dus en gisteren ook geen muesli gegeten. Wel een beetje kuil. Daarnaast weer die koliekachtige verschijnselen. Elke keer heel kort, het lijken wel oprispingen ofzo. Wat mijn stalgenoot zag was dan wel weer eng. Hij was gaan liggen in stal, benen gestrekt en zijn ogen draaide weg. Ook dit was weer heel kort, ik kwam twee minuten later de stal inlopen en toen stond hij me weer fris en fruitig aan te kijken. Tja, wat moet je daar nu mee. De veearts laten komen heeft dan geen zin meer. Ik snap er echt geen bal van. Wat zou het kunnen zijn? Stress heeft hij zo goed als niet. Wel eet zijn paddockmaatje nu ook slecht. Langs de uitloop van hun paddock staan allerhande grasjes en planten en iets van klimop. Wellicht hebben ze aan iets zitten eten wat niet goed voor ze was? Verder nog naar Macho's tanden gekeken. Er bleek een soort reststukje tand in zijn gebit te zitten. Zat dermate los dat ik het met weinig moeite er zelf uit kon krijgen. Was wel een venijnig scherp stukje. De tandarts ga ik maar weer laten komen om het geheel na te kijken. Helpt dat niks, dan tijdelijk maar op zaagsel of vlas zetten (want hij eet af en toe wat stro) en wellicht proberen om ergens heel fijn hooi te halen of iets van grasmix proberen ofzo. Of toch maar aan de Senior Priores slobber als ruwvoervervanger.

Heeft hier iemand nog suggesties wat het zou kunnen zijn? Want ik zit echt even op een dood spoor.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:08

klimop is sowieso giftig voor paarden...
Sommige krijgen er allergische reacties van, anderen onrust en kramperigheid (koliek)
Anderen hebben er weer geen reactie op... ligt maar net aan de gevoeligheid van je paard.
United heeft er een keer vreselijke diarree en kramp van gehad en die had op concours maar enkele blaadjes van de muur getrokken toen ik even niet oplette.

Je kan ook het kuil vervangen voor hooi, dat scheelt ook were wat zuren in zijn spijsvertering.
Als het niet nodig is nooit van het stro afhalen, knabbelen is goed.
En toch ook even de tandarts naar het gebit laten kijken, soms zijn de achterste kiezen niet goed... waardoor ze proppen doorslikken wat ook weer voor koliek kan zorgen. De achterste kiezen zijn bijna niet te zien zonder mondklem en een lamp :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-11 18:42

@ JoT: ik zou de kuil vervangen door hooi. kuil is voor luchtzuigers (en eigenlijk voor elke paardenmaag) vaak net te zuur. en ik zou hem niet op zaagsel of vlas zetten. stro valt ook onder ruwvoer en het is helemaal niet erg als ze daar van eten. zolang hij niet de hele stal leegvreet is er weinig aan de hand. door het kauwen op stro komt er ook veel speeksel vrij wat vervolgens weer evt. maagzuur en dergelijke terug-brengt. ik zou hem i.i.g. zoveel mogelijk hooi geven.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 12:40

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met gastro8 van cavalor?
Ik ben altijd erg te spreken over de cavalor supplementen en voer... (ervaring met cavalor als hoofdvoer, de hoofaid special vanuit de kliniek en elektrolyte-shots op een hete wedstrijdweek) maar zou wel meer ervaringen willen zien met dit middel, zeker omdat het vrij prijzig is.
Prenutin is dat ook, maar had niet echt veel effect bij united.
Maagcompositum is erg betaalbaar... en heeft redelijk tot goed effect op united's luchtzuig-gedrag. maar als dit product nog meer effect heeft dan zou ik wel willen switchen.

beschrijving:
Cavalor Gastro 8

Meer paarden dan men zou verwachten hebben last van maagirritatie. Cavalor Gastro 8 werkt op verschillende niveaus om de pH in de maag neutraal te houden en zo de maagwand te beschermen tegen irritatie.
Per dag: pony’s, recreatiepaarden en sportpaarden: 30 g.
Verpakking: emmer van 1.800 g.

Afbeelding

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 11:59

Hallo,

In mijn zoektocht naar een leuk paard ben ik er een tegen gekomen die lucht zuigt. Nu ben ik niet bekend met luchtzuigers en heb net als veel paardeneigenaren een "angst" voor het luchtzuigen.

Na veel lezen op het internet weet ik meer over het hoe en waarom, de gevolgen en "behandelingen".
Maar ik zou graag van mensen zelf nog hun ervaringen horen. Hoe kijken jullie tegen het luchtzuigen aan? Heb je dagelijks er nog"angst" voor? Dan meer in de vorm van gezondheid van je paard e.d. En hoe kijken jullie stalgenoten hier tegen aan?
Hoe vaak zuigen jullie paarden lucht? Ik heb geen idee wat normaal is.

Het paard in kwestie zou het doen om meer speeksel aan te maken. Er is een maagonderzoek geweest bij dit paard en die zag er prima uit. Paard staat nu 2 uur per dag buiten, en krijgt kuil als ruwvoer in voldoende mate (niet onbeperkt). Verder maakt ze op mij een gezonde en vrolijke indruk.
Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten, als ik zou besluiten dit paard te kopen?

Sorry voor het lange verhaal! En alvast bedankt voor het lezen!

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 16:14

Merel_Brit schreef:
Hallo,

In mijn zoektocht naar een leuk paard ben ik er een tegen gekomen die lucht zuigt. Nu ben ik niet bekend met luchtzuigers en heb net als veel paardeneigenaren een "angst" voor het luchtzuigen.

Na veel lezen op het internet weet ik meer over het hoe en waarom, de gevolgen en "behandelingen".
Maar ik zou graag van mensen zelf nog hun ervaringen horen. Hoe kijken jullie tegen het luchtzuigen aan? Heb je dagelijks er nog"angst" voor? Dan meer in de vorm van gezondheid van je paard e.d. En hoe kijken jullie stalgenoten hier tegen aan?
Hoe vaak zuigen jullie paarden lucht? Ik heb geen idee wat normaal is.

Het paard in kwestie zou het doen om meer speeksel aan te maken. Er is een maagonderzoek geweest bij dit paard en die zag er prima uit. Paard staat nu 2 uur per dag buiten, en krijgt kuil als ruwvoer in voldoende mate (niet onbeperkt). Verder maakt ze op mij een gezonde en vrolijke indruk.
Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten, als ik zou besluiten dit paard te kopen?

Sorry voor het lange verhaal! En alvast bedankt voor het lezen!

Enkele kleine "truukjes" die de meeste luchtzuigpaarden nog helpen.
-Luzerne door het eten
-Ervoor zorgen dat vóór ze hun krachtvoer eten ze al enkele happen ruwvoer binnen hebben (ter bescherming van de maagwand)
-Maagcompositum van de Groene Os om de PH-waarde in de maag een beetje onder controle te houden (werkt bij ons paard zeer goed)
-Voor veel afleiding zorgen, dus veel buiten of speeltjes in de stal (ons paard doet het meer als je in de stal bij haar staat, om aandacht zeg maar)
-Liefst gewoon droog hooi onbeperkt, of grote porties (kuil is agressiever voor de maag)
-Zorgen voor een plastic etensbak (ivm afslijten van de tanden)
-Krachtvoer verdelen over enkele maaltijden per dag

Dat is wat ik zoal toepas...

Ik denk dat op 80-90 procent van de stallen mensen negatief kijken naar luchtzuigers en ze liefst zouden afzonderen of niet tegenover andere paarden zetten. (Ik heb wél een stal gevonden waarvan ik nog niemand heb gehoord over dat ze liever niet bij Casu in de buurt komen! Is wel een kleine stal, dat zal er ook mee te maken hebben)

Ik maak me geen zorgen over de gezondheid van Casu, ze doet het al sinds haar 2 jaar en wordt binnen 9 dagen 9 jaar *\o/* Toen we pas op deze stal stonden had ze een metale bak en je zag haar tanden zo wegslijten, nu heeft ze een plastic bak en ze zijn al terug een stukje gegroeid!

Hoevaak zuigt ze lucht?
- Enkel als ze eet.
- Als ze eet en er staat iemand voor de stal of in de stal doet ze het nog meer, puur voor aandacht, ik zie het aan haar blik wanneer ze het ECHT nodig heeft of wanneer ze het gewoon doet voor aandacht. Het beste is natuurlijk negeren of gewoon uit de stal blijven als ze aan het eten is.

Casu is ook gelukkig en actief. Je hebt natuurlijk ook paarden die het zo vaak doen dat ze er high van worden, met alle gevolgen van dien.

Een paard dat niet luchtzuigt is natuurlijk makkelijker, maar als het je droompaard is, is het een stomme reden om het paard te laten staan vermits je ze wel kan helpen het te verminderen. De kans is dat als ze het nog niet zo lang doet dat je het aanzienlijk kan verminderen of misschien wel stoppen! (Ons paard is veeeeeel minder gaan luchtzuigen dankzij de Maagcompositum)

Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt!

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 20:46

Thnx voor je reactie Yellowmofoon!
Ik heb veel aan de tips die ik ook via pb krijg. Blijf dus ook vooral sturen!

Dat maagcompositum, helpt dat ook bij een paard waarbij de maag is onderzocht en die geen maagzweer heeft? Ze zou het doen om meer speeksel aan te maken.
Het speeksel is natuurlijk weer om de PH-waarde in de maag op het juiste niveau te houden. Dus eigenlijk klinkt het ook wel logisch.

Deze merrie doet dit nu 2 jaar. Ik ben in de gelegenheid veel van de tips toe te passen. daarnaast zal ze meer afleiding bij ons hebben dan ze nu op de huidige stalling heeft. ik heb dus een hoop dat ze het minder zou doen bij ons.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:25

Merel_Brit schreef:
Ze zou het doen om meer speeksel aan te maken.
Het speeksel is natuurlijk weer om de PH-waarde in de maag op het juiste niveau te houden. Dus eigenlijk klinkt het ook wel logisch.

het wordt op een gegeven moment ook een verslaving he. door te zuigen komen er endorfinen vrij en hier krijgen ze een lekker/verdovend gevoel van. ze worden dus gewoon high :D en hierdoor blijven ze het vaak doen.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 22:14

@merel_britt: Ik heb geen angst voor het luchtzuigen bij mijn paard. Voel me enkel schuldig (nog elke dag) omdat ik een paard heb gekocht dat niet luchtzoog maar dat door mij op een 'slechte' stalling is geplaatst. Tegen de tijd dat ik erachter kwam dat er veel dingen daar niet klopten was het helaas al te laat. Ik heb haar meteen verhuisd maar heb haar er niet vanaf kunnen krijgen.

Zorg inderdaad voor veel weidegang, veel ruwvoer, veel aandacht maar bovenal veel liefde! Als ik in jouw schoenen stond zou ik er achter proberen te komen waarom ze luchtzuigt en proberen zoveel mogelijk van de tips hier toe te passen. Het zou voor mij geen reden zijn om het paard te laten staan als ze 'verder' gezond is en als ik zou weten waar het aan zou liggen. Beter dat zo'n paardje bij iemand terecht komt die er goed mee om kan gaan dan dat ze met een band om ergens bij mensen komt te staan die er geen verstand van hebben.

Verder nog de tip luister naar je eigen verstand en probeer je er zoveel mogelijk in te verdiepen. Nog steeds kom ik vaak mensen tegen die zeggen: Jij vindt een band zeker Zielugh maar straks krijgt ie nog koliek...... luchtzuigen is heel gevaarlijk. Dan haal ik mn schouders op en laat ze lekker l*llen

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:49

Ik heb ook een beetje een dilemma...
Zoals al eerder gemeld, heb ik m'n paard verhuisd zodat ze lekker zonder band kon staan :D
Helemaal blijblijblij :D Mevrouw vond het geen enkel probleem, ze zat alleen een beetje met de veulens omdat die nog wel eens kopieeer gedrag willen vertonen tov andere paarden :)

Maargoed, dat is geen probleem uiteraard..
Nou stond m'n paard vorige week ineens in een andere stal (geruild met de veulens.. ze stond in het midden van de merrie en de veulens.. nu staat ze in een hoek, naast de veulens)
Ook waren de zwarte 'draad-ogen' in het land ineens óp de palen geplaatst ipv dat ze nog op de zijkant zaten..
Dus ik er naar gevraagd, bleek dat die merrie van hun, de palen vastpakt, net als mijn merrie doet..
Daarbij trekt ze de palen er ook uit..
Oftewel was ze bang dat ze het overneemt :oo
Maargoed.. mijn paard kan niet meer luchtzuigen op het land.. Opzich gaat dit prima, zit nogsteeds goed in d'r velletje, dus geen probleem :)
Alleen, nu heeft ze net de 'leiding' gewonnen van de andere merrie..
En aangezien mevrouw zich nu wat 'verveelt' omdat ze niet kan luchtzuigen....
Gaat ze die andere merrie overdag maar wat achterna zitten :+
Afijn, dat is een drachtige, 17 jarige merrie.. En daardoor vind de staleigenaresse het niet zo'n goed idee.. Ze is immers al 17 en nog drachtig.. om dit laatste waren ze allang blij...

Maargoed, nu heeft ze onze paarden dus uit elkaar gehaald -O-
Ze staan nu náást elkaar in de wei, ipv bij elkaar in...

En nu? Zal ik het zo laten.. of niet?

In de stal heb ik de voerbak er uit laten halen (metaal) en heeft ze nu een 'losse' voederbak met van die haken..
Die voerbak wordt er uit gehaald na het eten, zodat ze hier niet op kan zuigen.. om zo het cirkeltje wat te 'doorbreken'..
Er zit een rubberen mat van 50x50 door de tralies, op de plaats waar de voerbak naast zat... zodat de veulens het niet af kunnen kijken..
En we hebben een staldeurtje, waar de hoofden doorheen kunnen.. Deze is dicht, zodat ze niet op de rand kan zuigen..

Al met al is ze dus toch niet zo makkelijk over het luchtzuigen naderhand :+

Maargoed, wat zouden jullie doen?
Laten voor wat het is... of een andere maatregel?

Ze komt nu trouwens van 8-6 buiten.. I.p.v. tijden waarvan het de vorige staleigenaresse uitkwam..
En ze krijgt veel meer ruwvoer.. Hoewel ze dit buiten niet eens opeet :+

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 02:05

Hmm...
Ik zou het allesinds niet leuk vinden dat mijn paard zo wordt afgezonderd. Geen vriendje op de wei en geen luikje op stal... Dat zou bij mijn paard het enkel verergeren door de stress omdat ze afgezonderd wordt.
Dat ze niet op de palen mag zuigen kan ik nog begrijpen, zo gaan die palen natuurlijk ook stuk.

Kan je ze niet in een andere stal zetten? Weg van de veulens?

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 18:25

Dan kan dus niet.. want er zijn maar 3 stallen.. dan zou ze in een hoek moeten met de merrie er naast.. Maar dat kan niet, want dan ziet juist de merrie het.. dat wil ze ook niet... :roll:

Merel_Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:41

Welk merk voer geven jullie aan je paard? Zou je beter kunnen kiezen voor brok of musli?

Ik hoor graag nog meer ervaringen van eigenaren van luchtzuigers! (mag ook via pb)

DinkieToy: wat vervelend dat je paard nu eigenlijk weer als "uitschot" behandeld wordt! Een paard blijft een paard en moet ook zo gehouden worden. Of hij nu wel of niet luchtzuigt. Hoeveel gras staat er in de wei? Zou ze geen hooi bij kunnen voeren zodat je paard drukker is met eten dan het achterna zitten van die merrie.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:35

Merel_Brit schreef:
Welk merk voer geven jullie aan je paard? Zou je beter kunnen kiezen voor brok of musli?

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, tenzij je echt weet dat ze een hele gevoelige maag heeft. (de meeste luchtzuigers waarschijnlijk wel)
Equifyt is natuurlijk eten zonder melasse en dergelijke, ons paard reageerde echter niet goed op Equifyt dus nu staat ze voornamelijk op Havens Green Vet

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:46

die van mij zou alleen maar meer willen zuigen als ze alleen stond...
vriendjes is voor haar echt een must om zich goed te voelen
ze kan zich beter afvragen waarom haar merrie het is gaan doen?!

merel_brit, mijn merrie is nu bijna 12 en doet het al vanaf dat ze 1,5 ofzo is
heeft al 2 veulens gehad, no problem
ik heb sinds 2,5 jaar een eigen stal, sindsdien staat ze 24/7 buiten
met 3 vriendjes en zuigt ze amper
ze krijgen veel hooi bij mij en dus alleen wat muesli na het rijden, dan wil ze altijd wel ff zuigen (na hardvoer zeg maar)
ik voer pavo nature's best

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 15:54

Die van mij krijgt krachtvoer van cavalor. Verdeeld over drie giften.
Zeer grote korrels waardoor ze langer over het opeten doen, daarbij zit er 'Florastimul' in... macrobiotisch mengsel (gisten e.d.) wat de darmflora stimuleerd.

Daarbij krijgt hij onbeperkt hooi en een handje meusli met daarin maagcompositum.
Door het biks krijgt hij ook een kleine hoeveelheid lucerne (zonder melasse, puur droge lucerne)