Merel_Brit schreef:Hallo,
In mijn zoektocht naar een leuk paard ben ik er een tegen gekomen die lucht zuigt. Nu ben ik niet bekend met luchtzuigers en heb net als veel paardeneigenaren een "angst" voor het luchtzuigen.
Na veel lezen op het internet weet ik meer over het hoe en waarom, de gevolgen en "behandelingen".
Maar ik zou graag van mensen zelf nog hun ervaringen horen. Hoe kijken jullie tegen het luchtzuigen aan? Heb je dagelijks er nog"angst" voor? Dan meer in de vorm van gezondheid van je paard e.d. En hoe kijken jullie stalgenoten hier tegen aan?
Hoe vaak zuigen jullie paarden lucht? Ik heb geen idee wat normaal is.
Het paard in kwestie zou het doen om meer speeksel aan te maken. Er is een maagonderzoek geweest bij dit paard en die zag er prima uit. Paard staat nu 2 uur per dag buiten, en krijgt kuil als ruwvoer in voldoende mate (niet onbeperkt). Verder maakt ze op mij een gezonde en vrolijke indruk.
Zijn er nog dingen waar ik op zou moeten letten, als ik zou besluiten dit paard te kopen?
Sorry voor het lange verhaal! En alvast bedankt voor het lezen!
Enkele kleine "truukjes" die de meeste luchtzuigpaarden nog helpen.
-Luzerne door het eten
-Ervoor zorgen dat vóór ze hun krachtvoer eten ze al enkele happen ruwvoer binnen hebben (ter bescherming van de maagwand)
-Maagcompositum van de Groene Os om de PH-waarde in de maag een beetje onder controle te houden (werkt bij ons paard zeer goed)
-Voor veel afleiding zorgen, dus veel buiten of speeltjes in de stal (ons paard doet het meer als je in de stal bij haar staat, om aandacht zeg maar)
-Liefst gewoon droog hooi onbeperkt, of grote porties (kuil is agressiever voor de maag)
-Zorgen voor een plastic etensbak (ivm afslijten van de tanden)
-Krachtvoer verdelen over enkele maaltijden per dag
Dat is wat ik zoal toepas...
Ik denk dat op 80-90 procent van de stallen mensen negatief kijken naar luchtzuigers en ze liefst zouden afzonderen of niet tegenover andere paarden zetten. (Ik heb wél een stal gevonden waarvan ik nog niemand heb gehoord over dat ze liever niet bij Casu in de buurt komen! Is wel een kleine stal, dat zal er ook mee te maken hebben)
Ik maak me geen zorgen over de gezondheid van Casu, ze doet het al sinds haar 2 jaar en wordt binnen 9 dagen 9 jaar
Toen we pas op deze stal stonden had ze een metale bak en je zag haar tanden zo wegslijten, nu heeft ze een plastic bak en ze zijn al terug een stukje gegroeid!
Hoevaak zuigt ze lucht?
- Enkel als ze eet.
- Als ze eet en er staat iemand voor de stal of in de stal doet ze het nog meer, puur voor aandacht, ik zie het aan haar blik wanneer ze het ECHT nodig heeft of wanneer ze het gewoon doet voor aandacht. Het beste is natuurlijk negeren of gewoon uit de stal blijven als ze aan het eten is.
Casu is ook gelukkig en actief. Je hebt natuurlijk ook paarden die het zo vaak doen dat ze er high van worden, met alle gevolgen van dien.
Een paard dat niet luchtzuigt is natuurlijk makkelijker, maar als het je droompaard is, is het een stomme reden om het paard te laten staan vermits je ze wel kan helpen het te verminderen. De kans is dat als ze het nog niet zo lang doet dat je het aanzienlijk kan verminderen of misschien wel stoppen! (Ons paard is veeeeeel minder gaan luchtzuigen dankzij de Maagcompositum)
Ik hoop dat dit je een beetje verder helpt!