[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 20:59

Het is idd erg bij Ap Ellepel. Zo heftig heeft Niek het nog niet gedaan.

Neem nou vandaag..... vanmorgen volop zon, windje erbij en hebben zelfs nog op de wei en in de paddock gestaan. Nergens geen last van.
Vanmiddag in de paddock, bewolkt en ik zag hem af en toe een knikje maken.
Kan er echt geen pijl op trekken.

sjanien

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 22:21

Ik liet Uniek vandaag even grazen aan de hand tijdens het uitstappen en hij begon meteen met briezen/proesten. Dus morgen gaat het masker weer op in de wei en met rijden neusnetje op. En zal ook eens opzoek gaan naar de puur pollen. En dan maar hopen dat het dan zo blijft dat we nog gewoon kunnen rijden deze zomer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 17:21

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:20

wat grappig! :D
ja ik heb het gelezen,maar ik heb ap vanaf dat hij 7 is en ik heb geen flauw idee of hij daarvoor veel appels heeft gegeten.
wel op de vorige stalling want daar stond een appelboom.
op deze staat ook een appel en perenboom ,maar die staan voor op het erf en ap loopt achter.,

ik heb vanmiddag gereden!
zonder zadel,want die heb ik niet en alleen in stap want sjee wat schudde hij erg zeg!
en toch zit het hem niet in de weg,hij was zo relax he?
zelfs iemand die stond te kijken bij de bak zei dat het gewoon opviel dat hij wel heel lekker los door zijn lijf liep :j

halverwege bedacht ik me dat ik es moest proberen een vliegenkap bij hem om te doen en te kijken hoe het dan ging.
dat hielp wel volgens mij,hij schudde daarna een stuk minder.
zo'n vliegenkap neemt natuurlijk een hoop direct zonlicht weg uit zijn ogen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 20:23

Citaat:
Voorjaarsbomen allergie ( Berk. Hazelaar, Els )
Deze bomen bloeien meestal al vroeg in het jaar. In zachte winters reeds in Januari!
De reactie erdoor op de luchtwegen is zeer gering, omdat in Nederland deze bomen weinig voorkomen.

nou dat laatste klopt niet,want toevallig hebben we alle drie de bomen dus wel op en rond het erf staan. en op de vorige stalling stonden ze ook ;)

sam_anthaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 22:16

Hallo

sorry dat ik zo dit topic kom binnenvallen maar ik wil jullie het probleem van mijn paard is voorleggen

Heb hem sinds vorig jaar maart en hij heeft eigelijk in het verleden nooit met zn hoofd geschud zoals hij bij mij toen wel na verloop van tijd is gaan doen(na 2/3maanden). Volgens de DA was het een overgevoeligheid op licht en ik heb hier toen ook medicijnen voor gehad die wel wat hielpen maar niet volledig. Hij was ook erg scheef en dankzij lessen rechtrichten werd het schudden ook stukken minder. Onduidelijk waar het nu dus vandaan komt. In de winter heeft hij eigelijk bijna tot niet met zijn hoofd geschud dus het lijkt me ook niet dat het zijn tanden zijn? Morgen komt iig zadelmaker (zadel is te krap) en ook de tandarts die ik zal vragen zijn gebit te controleren maar waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?

Ik wil wel zo'n net aanschaffen (is die van HH goed?) en kijken of het stoppen van geven van appels en peen helpt (maar die heeft hij ook in de winter gehad) maar hebben jullie nog tips?

Alvast bedankt!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:31

Gisteren bij mijn therapeute hoorde ik dat Laarakker zelf ook een complex heeft tegen pollenallergie.
Ik ga binnenkort de mest/urine van Niek even brengen en dan test ze uit of hij dat kan gebruiken.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 09:33

Citaat:
Heeft men hooikoorts dan heeft men altijd min of meer een overgevoeligheid voor plantaardige voedingsmiddelen.

Komt uit dat artikel van Maris.

Beetje moeilijk als je paard bent en je zou niets plantaardigs meer mogen eten :+

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 10:53

Zal Roos dit jaar dan alleen nog maar vlees voeren, kijken of het werkt O:)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:59

Ellepel, het gaat niet zozeer om de appelbomen, meer om de appels die je misschien aan je paard geeft. Voor die appels zelf kunnen ze dan allergisch zijn. MAAR alleen in het pollenseizoen, begreep ik. Tenminste ik las hier op Bokt dat van iemand in haar gezin 2 mensen hooikoorts hadden en in de pollentijd dan geen appels kunnen eten ( daarbuiten dus wel ).

Gevoeligheid voor plantaardige voedingsmiddelen beperkt zich tot een aantal fruitsoorten ( staat dat niet in dat artikel ?). Heeft iets met de eitwitten van dat fruit te maken wat erg lijkt op de eitwitten die de voorjaarsbomen bevatten.

Singeasong, puur pollen is van Erik, ik denk dat je dat bedoelt ?

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 13:57

Uniek loopt gelukkig nog steeds niet te schudden. Wel heeft hij het masker sinds zondag op. En ben ook met de puur pollen begonnen. Wil met rijden ook het netje opdoen, maar probleem is dat ik hem niet kan vinden! Heb nog wel een reserve netje, maar daar zit geen bevestiging aan.

Zal dat stukje eens na gaan lezen over de appels. Bij de vorige eigenaar kreeg Uniek regelmatig een appelkroos. Nu bij ons krijgt hij eigenlijk nooit meer appel, wel afgelopen winter penen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 14:05

Heb het stukje gelezen, maar zeker weten doen ze het dus niet dat er een link is tussen appels, penen en de pollenallergie. Uniek krijgt wel regelmatig aardappelschillen. Dat zou dan ook niet meer mogen en haver en gerste stro ook niet en dat heeft hij op dit moment wel in zijn stal liggen. Bij zijn vorige eigenaar stond hij altijd op gerstestro en had nooit last van pollenallergie. Het is pas in het tweede jaar bij ons begonnen, of het is toevallif dat het zo ineens begint. Of wij doen iets anders dan bij de vorige eigenaar???

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:23

Aardappelschillen voor een paard ??? Aardappel is nachtschade en giftig voor paarden ......

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:59

Maris schreef:
Singeasong, puur pollen is van Erik, ik denk dat je dat bedoelt ?

Puur pollen is volgens mij niet van Laarakker? Het is tenminste niet dat wat ik bedoelde.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:11

Puur pollen is ontwikkeld door Erik Laarakker, dat weet ik zeker. Maar heb jij over iets anders van hem gehoord ???
Ik heb net even op zijn site gekeken, er wordt nog niets over gezegd.

Ik heb net een neusnetje besteld.
En ik denk over een masker voor op de wei, hebben jullie daar nog adviezen over ? Er zijn zoveel merken ......

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:46

Maris schreef:
Aardappelschillen voor een paard ??? Aardappel is nachtschade en giftig voor paarden ......

De aardappelplant is giftig, de aardappel niet! Onze paarden krijgen het altijd en leven nog steeds. :D

Puur pollen is van de paardendrogist.

Uniek begon vandaag iets te schudden, dus word tijd dat ik het netje vind. :7

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:58

Puur pollen wordt oa verkocht door de paardendrogist maar is echt ontwikkeld door Erik Laarakker. Tenminste ....dat heeft hij me verteld .....

Volgens mij is ook de aardappel giftig ?!! Aardappelen zelf behoren toch ook tot de nachtschade fam ? Net zoals tomaten dat ook zijn. Nou zullen paarden tomaten misschien niet zo lekker vinden ... ;)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:05

De plant is giftig, maar de vrucht niet. Aardappelschilen kun je ze gewoon geven. Vroeger had je toch ook schillenboeren, deze gaven de aardappel schillen ook aan hun paard en vee.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:16

Renza schreef:
Zal Roos dit jaar dan alleen nog maar vlees voeren, kijken of het werkt O:)

Of vis, dat doen ze toch ook in IJsland? :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 09:18

Maris schreef:
Puur pollen wordt oa verkocht door de paardendrogist maar is echt ontwikkeld door Erik Laarakker. Tenminste ....dat heeft hij me verteld .....

Volgens mij is ook de aardappel giftig ?!! Aardappelen zelf behoren toch ook tot de nachtschade fam ? Net zoals tomaten dat ook zijn. Nou zullen paarden tomaten misschien niet zo lekker vinden ... ;)

Wat ik bedoel is echt iets anders. Ik laat het nog weten hoe het precies heet en wat er is uitgekomen bij Niek.
Ik vrees dat als ze de mest gaat doormeten dat er weer allerlei dingen aan het licht gaan komen :+

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 11:41

sjanien schreef:
De plant is giftig, maar de vrucht niet. Aardappelschilen kun je ze gewoon geven. Vroeger had je toch ook schillenboeren, deze gaven de aardappel schillen ook aan hun paard en vee.

hou er wel rekening mee dat de aardappel hier word gestuifd tegen uitschieten.
die poeder is wel heel slecht voor en paard.
kunnen ze jeuk en zelfs kale plekken van krijgen. ;)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 01:51

de pony van onze dochter schud en briest ook, maar dat word erger wanneer ze draaf of galoppeert, lijkt wel bij inspanning.
Na een tijdje te hebben gereden lijkt het ook weer beter te gaan, het word dan minder heftig.
Zijn er mensen die hier bekend mee zijn??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 07:01

dan zou je de pony goed moeten laten nakijken en de rijstijl van je dochter ook heel kritisch moeten bekijken.
harnachement nakijken of alles echt wel goed past.
rug,benen,oren,en gebit van paard.

misschien is het paard erg scheef en schud het daarom...kan echt zo veel zijn.
is echt een kwestie van dingen uitproberen, zonder hoofdstel rijden en kijken hoe dat gaat, zonder zadel.
observeren,doet het dier het ook in de weide en zonder ruiter?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:46

ellepel schreef:
dan zou je de pony goed moeten laten nakijken en de rijstijl van je dochter ook heel kritisch moeten bekijken.
harnachement nakijken of alles echt wel goed past.
rug,benen,oren,en gebit van paard.

misschien is het paard erg scheef en schud het daarom...kan echt zo veel zijn.
is echt een kwestie van dingen uitproberen, zonder hoofdstel rijden en kijken hoe dat gaat, zonder zadel.
observeren,doet het dier het ook in de weide en zonder ruiter?

Ze doet het ook af en toe in de wei, maar in mindere mate.
We hebben de pony al vanaf haar 4de, dus in het rijden is er niet veel veranderd.
Ik denk dat ik toch maar eens na de DA ga.. 90% van de symptomen lijken op pollenalergie maar het vreemde vnd ik dat ze vooral briest met inspanning en dat ze na een tijdje te hebben gereden het steeds minder gaat doen.
Gebruik nu wel die druppels, moeten nog maar even een paar dagen afwachten.
Ik krijg niet het idee dat ze pijn heeft hoor.. trouwens ze briest meer dan schudden.
maar we gaan op onderzoek uit ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 12:53

Snot/ slijm in de luchtwegen komt wel los natuurlijk door meer beweging. Dus misschien daarom wel te verklaren dat ze meer briest bij het rijden.