[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:57

sunny43 schreef:
mmm net gesprayt met happy skin maar... zitten gewoon vliegen hoor! Ik heb ook goede resultaten, afgelopen nacht voor het eerst zonder deken - duimen dat het goed blijft gaan.

Mmm, fanatieke vliegen!
Ik heb hem trouwens zijn deken wel om gehouden. Andere jaren had hij nu al veel jeuk.
Misschien dat ik volgend jaar happy skin zonder deken test, maar dan start ik eerder.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:06

darkadia schreef:
Ninx schreef:
Nou, ben nu 3 weken ongeveer aan de slag met die Happy Skin van Greenvalley.... maar dat is dus echt wel een klein wonder... hij schuurt NIET!
Even afkloppen!

Mag ik vragen hoe vaak jij sprayt en of je ook nog die gel smeert?
Ik overweeg die ook nog steeds, zeker nu de dekens zo snel gesloopt worden. Andere kant zijn er ook veel andere irritante beestjes, dus is zonder deken miss sowieso niet haalbaar. Zelfs m’n niet-eczemer heeft kriebels

Ik overweeg om m'n eczemer, die dit jaar niet schuurt, een vliegendeken op te geven :+ beetje krom maar ik weiger de eczeemdeken te pakken voor de gewone vliegen en beestjes :') .
Hier dagelijks happy skin spray op de staart, manen en buik. Rest gaat met gewone vliegenspray. Tis al duur zat.

-
Daydream, andere deken kopen die op de buik wel sluit? Of een losse buikflap van zo'n pyjama deken ergens 2e hands zoeken? Zo had ik het opgelost voor ik een andere fijne deken had gevonden.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:15

DayDream21 schreef:
Hallo allemaal,

Mijn pony heeft helaas ook eczeem. Ik heb in de lente de Rambo Sweet Itch aangeschaft en hierdoor heeft hij geen jeuk aan zijn manen en staart meer! De deken bedekt alleen zijn navel niet, waardoor hij deze open blijft schuren. Ik heb Fibra creme geprobeerd, maar dit hielp niet voldoende. Nu smeer ik zijn navel elke dag in met een dikke laag groene leem. Dit helpt een beetje, maar hij schuurt het er binnen een dag weer af en houdt hierdoor wondjes. Soms heeft hij ook wondjes aan de zijkant van de koker.
Ik heb gelezen over de kokerflap van Snuggy, maar wordt hier eerlijk gezegd niet enthousiast van. Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen of tips van smeersels die ik nog kan proberen?

Hier is een foto van zijn navel, een dag na het smeren van groene leem.
[ [url=m/fRC7zc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Daarnaast houdt hij ook jeuk aan zijn hoofd en oren, ondanks zijn vliegenmasker. Vandaag trof ik hem weer aan met een groot gat in het oor van zijn vliegenmasker. Een paar weken terug heb ik zijn andere vliegenmasker moeten weggooien terwijl ik die nog maar een maand geleden gekocht had.

Een foto van vandaag. Hij had al meteen weer wondjes en kale plekken op zijn oor.
[ [url=m/yGxrwu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat Nyaleti zei over zo’n losse buikflap gebruik ik ook om de navel te bedekken. Werkt goed en blijft ook eigenlijk altijd wel mooi zitten.

Verder zou je eens een ander soort vliegenmasker kunnen proberen die wat steviger is. Ik weet niet van welk merk je er een had, maar misschien is een van Shires het proberen waard. Erg degelijk en fijne pasvorm.

Qua smeersels is het ook maar uitproberen wat voor jouw paard werkt. Hier ook het een en ander geprobeerd, maar hier werkt een zelfgemaakt middeltje tot nu toe het beste.

Succes!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:45

Hjartje schreef:
DayDream21 schreef:
Hallo allemaal,

Mijn pony heeft helaas ook eczeem. Ik heb in de lente de Rambo Sweet Itch aangeschaft en hierdoor heeft hij geen jeuk aan zijn manen en staart meer! De deken bedekt alleen zijn navel niet, waardoor hij deze open blijft schuren. Ik heb Fibra creme geprobeerd, maar dit hielp niet voldoende. Nu smeer ik zijn navel elke dag in met een dikke laag groene leem. Dit helpt een beetje, maar hij schuurt het er binnen een dag weer af en houdt hierdoor wondjes. Soms heeft hij ook wondjes aan de zijkant van de koker.
Ik heb gelezen over de kokerflap van Snuggy, maar wordt hier eerlijk gezegd niet enthousiast van. Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen of tips van smeersels die ik nog kan proberen?

Daarnaast houdt hij ook jeuk aan zijn hoofd en oren, ondanks zijn vliegenmasker. Vandaag trof ik hem weer aan met een groot gat in het oor van zijn vliegenmasker. Een paar weken terug heb ik zijn andere vliegenmasker moeten weggooien terwijl ik die nog maar een maand geleden gekocht had.

Een foto van vandaag. Hij had al meteen weer wondjes en kale plekken op zijn oor.

Wat Nyaleti zei over zo’n losse buikflap gebruik ik ook om de navel te bedekken. Werkt goed en blijft ook eigenlijk altijd wel mooi zitten.

Verder zou je eens een ander soort vliegenmasker kunnen proberen die wat steviger is. Ik weet niet van welk merk je er een had, maar misschien is een van Shires het proberen waard. Erg degelijk en fijne pasvorm.

Qua smeersels is het ook maar uitproberen wat voor jouw paard werkt. Hier ook het een en ander geprobeerd, maar hier werkt een zelfgemaakt middeltje tot nu toe het beste.

Succes!

Wat ook vaak scheelt is af en toe wassen met speciale shampoo, zodat de huid ook echt kalmeert. Als er eenmaal jeuk is, moet je dat eerst rustiger zien te krijgen anders schuren ze idd met deken of masker vrolijk verder…

Snuggy hood kokerflap had ik DUs wel. Ik vond hem fijn, maar helaas is de snuggy deken gesneuveld na een avontuur van paardlief…

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:47

DayDream21 schreef:
Hallo allemaal,

Ik gebruik bio huidolie van leovet voor de plekken die niet bedekt zijn. Doordat er olie inzit blijft de huid wat vetter waardoor ze geen extra jeuk krijgen door uitgedroogde huid.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 22:48

Bedankt voor de tips!
Ik heb ook een pjamadeken, maar die was binnen korte tijd kapot aangezien mijn pony onderin de rang staat en daardoor af zo nu en dan in zijn billen gebeten wordt :Y) De buikflap daarvan heb ik nog wel, maar toen ik die onder zijn Rambo om deed schoof deze helemaal naar achteren. Maar ik zal het nog eens proberen, want dat zou wel de ideale oplossing zijn!

Welke dekens behalve pjama's bedekken de navel wel goed?

Ik heb tot nu toe best goedkope vliegmaskers gehad, omdat ik bang ben dat hij de duurdere ook snel sloopt. Maar dan ga ik toch maar die van Shires proberen, die ziet er wel goed uit.

Wassen is ook een goed idee, dat heb ik nog niet geprobeerd.

MarliesV

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:14

DayDream21 deze is ook erg fijn: https://www.divoza.com/nl/pagony-fine-vliegenmasker
Ik heb ook de Shires, omdat ik die voordelig kon kopen, maar deze van Divoza heeft het jaren lang super gedaan hier.

Verder is wat voor de ene werkt, voor de andere niet ideaal. Vooral met open wondjes kan je niet alles smeren.
Ik bescherm meestal de wondjes met sudocreme en dan de rest met een anti jeuk middel, hier werkt Sweet Itch van Sectolin fijn.

Je buikflap blijft niet standaard zitten, maar je zou kunnen overwegen om aan je deken voor en achter een lusje te maken bovenop en dan de buikflap er overheen.
Lijkt nergens naar maar als het werkt....
Hier qua standaard dekens nog niets gevonden wat de navel bedekt, gelukkig laat die van mij de huid wel heel, dus wel jeuk maar geen wondjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:20

bij mij was de sweet itch op en toen heb ik een pot itch free gel gekocht bij de welkoop.
deze
https://www.agradi.nl/grand-national-it ... -500ml.htm

zit in:
Dode Zee-zout calendulaextract, rozemarijnolie en eucalyptusolie)

dat werkt net zo goed als de sweet itch moet ik zeggen,ziet er wat hetzelfde uit ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 12:29

Daydream21, wat rot zeg! Die maskers van Shires zijn fijn idd. Ik heb er ook een van Cashel, die is ook heel stevig.

Ik heb nu twee dekens van Shires voor die van mij. Die hebben beide ook een fijne buikflap.

Afbeelding

Afbeelding

ellepel schreef:
bij mij was de sweet itch op en toen heb ik een pot itch free gel gekocht bij de welkoop.
deze
https://www.agradi.nl/grand-national-it ... -500ml.htm

zit in:
Dode Zee-zout calendulaextract, rozemarijnolie en eucalyptusolie)

dat werkt net zo goed als de sweet itch moet ik zeggen,ziet er wat hetzelfde uit ook.

Ah die itch free gel heb ik nu ook. Hopelijk gaat die wat helpen!

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:15

Hi!
Mag ik mij hier ook melden?

Mijn 2 jarige shet heeft sinds een paar dagen wat jeuk.,
Bovenkant van zijn hals is hard (maar wel soepel)
3 dagen geleden kwamen beide pony’s in volle vaart ineens de stal ingerent omdat ze verschrikkelijke jeuk aan hun lippen hebben.
Gelijk het stuk wei dichtgedaan waar ze stonden toen ze die jeuk kregen..
Jeuk aan de lippen lijkt veel minder, maar helaas heeft mijn 2 jarige zich toch opengeschuurd op zijn achterbenen, zaten al korsten op.

Nu zijn er heel veel jeuk stillende producten te vinden natuurlijk, maar met welke hebben jullie goede ervaring?
En zou het zomer exceem kunnen zijn ondanks zijn jonge leeftijd?

De oudste heeft geen exceem en is ook wel wat jeukerig, maar niet zo extreem als de 2 jarige

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:21

_Elaine_ schreef:
Hi!
Mag ik mij hier ook melden?

Mijn 2 jarige shet heeft sinds een paar dagen wat jeuk.,
Bovenkant van zijn hals is hard (maar wel soepel)
3 dagen geleden kwamen beide pony’s in volle vaart ineens de stal ingerent omdat ze verschrikkelijke jeuk aan hun lippen hebben.
Gelijk het stuk wei dichtgedaan waar ze stonden toen ze die jeuk kregen..
Jeuk aan de lippen lijkt veel minder, maar helaas heeft mijn 2 jarige zich toch opengeschuurd op zijn achterbenen, zaten al korsten op.

Nu zijn er heel veel jeuk stillende producten te vinden natuurlijk, maar met welke hebben jullie goede ervaring?
En zou het zomer exceem kunnen zijn ondanks zijn jonge leeftijd?

De oudste heeft geen exceem en is ook wel wat jeukerig, maar niet zo extreem als de 2 jarige

Waarschijnlijk de eikenprocessierups? Staan er eiken?

Jeukerigheid kan ook door het gras komen, voor een shet is gras al snel te rijk.... zeker in het tempo waarin het nu groeit.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 13:29

Heb eerlijk gezegd geen idee wat voor bomen er staan.
We staan sinds dec op deze plek, en heb zelf geen verstand van bomen.
Zal morgen een checken of ik kan uitvinden wat er staat.

Gras en jeuk is mij wel bekend, daarom dacht ik ook dat t eerst door t gras kwam, maar gezien ze nu weinig binnen krijgen (en zelfs kiezen om graszaadhooi bij te eten nu) en de jeuk erger geworden is, vermoed ik dat de oorzaak ergens anders ligt (zeker weten doe ik het natuurlijk nog niet)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 14:03

_Elaine_ schreef:
Heb eerlijk gezegd geen idee wat voor bomen er staan.
We staan sinds dec op deze plek, en heb zelf geen verstand van bomen.
Zal morgen een checken of ik kan uitvinden wat er staat.

Gras en jeuk is mij wel bekend, daarom dacht ik ook dat t eerst door t gras kwam, maar gezien ze nu weinig binnen krijgen (en zelfs kiezen om graszaadhooi bij te eten nu) en de jeuk erger geworden is, vermoed ik dat de oorzaak ergens anders ligt (zeker weten doe ik het natuurlijk nog niet)

Maar een eik herken je toch wel? :')

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:16

Ik heb 0.0 verstand van bomen ;)
Heb al gezocht/ gevonden. hoe ik een eik kan herkennen :')
Heb wel gekeken of ik geen esdoorn had staan toen ik er kwam staan, en die heb ik dan gelukkig weer niet
Vanmiddag gaat er een vriendin kijken, want zij vermoed indd dat er een eik staat.
Als er rupsen gevonden worden gaan ze direct naar een ander stuk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 15:18

Als er rupsen gevonden worden, en de bomen staan op je eigen terrein, dan zou ik ze laten bestrijden.
Staan de bomen op de grond van de gemeente: hen bellen of ze wat kunnen doen.

Die haartjes vliegen echt ver helaas!

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:08

Wat doen jullie met dit natte weer nu met de eczeem/vliegendekens?
Vorig jaar werd mijn deken gewoon wat stoffig, maar nu is dat ding echt nat en stinkt het ook.
Ze wordt ook gewoon zwaar en kan me niet inbeelden dat het fijn is voor mijn merrie om met zo'n natte deken op te lopen soms ...
Heb nu voor een reserve gezorgd en de eerste binnen gedaan om te laten wassen, maar misschien heeft iemand hier nog wel een andere/betere tip?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 17:34

Jenara schreef:
Wat doen jullie met dit natte weer nu met de eczeem/vliegendekens?
Vorig jaar werd mijn deken gewoon wat stoffig, maar nu is dat ding echt nat en stinkt het ook.
Ze wordt ook gewoon zwaar en kan me niet inbeelden dat het fijn is voor mijn merrie om met zo'n natte deken op te lopen soms ...
Heb nu voor een reserve gezorgd en de eerste binnen gedaan om te laten wassen, maar misschien heeft iemand hier nog wel een andere/betere tip?

Ik had voor dit wisselvallige weer meestal de pyamas omdat die ook snel weer droog waren en niet zo zwaar werden. Echter nu met de slopers toch maar gewoon de Rambo erop.
Als het echt veel en langdurig regent heb ik nog een première combideken met waterdicht er hals/rug aan bovenzijde. Werkte vorig jaar wel goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 18:32

regendeken met hals er op, ik heb een ongevoerde die ik er op doe.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 19:50

Als het echt nat weer wordt dan doe ik een regenliner in mn rambo sweet itch. Alleen die is wel warm voor ze

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:07

Hier blijven de ecxeemdekens gewoon op, eventueel ook met regendeken er over heen maar dat is nu te warm. Af doen is gewoon geen optie.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:16

Tot 15 graden gewoon onder de eczeemdeken en vliegenkap, daar onder gaat de regenliner er bij onder of als het echt te gek is de regendeken er overheen.

Maar zoals nu 20 graden of warmer, gewoon nat laten regenen, droogt wel weer op. Is hier nog nooit een probleem geweest.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 09:32

Ok thanks voor de tips! Ik zag inderdaad niet echt zitten om met die warme weer mijn regendeken er weer op te gooien.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 12:13

MarliesV schreef:
Als er rupsen gevonden worden, en de bomen staan op je eigen terrein, dan zou ik ze laten bestrijden.
Staan de bomen op de grond van de gemeente: hen bellen of ze wat kunnen doen.

Die haartjes vliegen echt ver helaas!

Het lijkt er indd op dat de rups in de boom zit.
Er zit z’n web op de boomstam, blaadjes zijn aangevreten.
Maar geen rups te zien. Nadeel is wel dat de boom z’n 15 meter hoog is, dus als ze bovenin zitten zie je ze echt niet vanaf de grond..
Boom staat op eigen terrein, wat ik weer huur
Overleg gehad met de land eigenaar en we gaan zoiezo de boom behandelen.
De pony’s krijgen van de DA een zalf om van de jeuk af te komen

Super bedankt voor je tip over de rups @Ninx!
Heb daar zelf nooit bij stil gestaan dat dat het zou kunnen zijn.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 18:44

Ik heb een nieuwe shires deken nodig, weet iemand voor mij welke maat ik moet hebben? Heb even foto’s gemaakt van de labels van de deken die er nu op ligt!

Afbeelding

Afbeelding

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 20:16

6.3" is 195 volgens mij