PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:17

Marloezz schreef:
Caily schreef:
Omdat ik het enorm zonde en een gemiste kans vind dat er geen sociaal media plek om zonder bepaalde “moeten” ervaringen en tips te delen over pssm2, heb ik zelf een groep aangemaakt.

Het is een pilot, want het ligt erg gevoelig en als er iemand alternatief met deze paarden om gaat, en een andere mening heeft dan de massa, ben ik het wel. Dus het is ook wel beetje eng. Maar wie weet hoeveel mensen in hetzelfde schuitje zitten.

https://www.facebook.com/groups/3111033 ... group_link

Het begint al goed als ik niet word toegelaten _/-\o_

Voor nu ben ik nog even redelijk strikt met toelaten. Want heb een heleboel verzoeken staan. Ook meerdere mensen uit nieuwsgierigheid en bepaalde spionnen van stamboeken. Misschien versoepelt het met de tijd wel wat.

Je mag me je naam sturen dat ik je erbij zet. Maar in principe iedereen die gewoon netjes de vragen beantwoord en akkoord gaat, en geen dubbele agenda heeft, laat ik toe.

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:41

Is deze groep ook zo strikt met testen?

Ik heb geen PSSM2 test gedaan omdat ik zelf erg van de wetenschappelijke onderbouwing en peer revieuw ben en dat is de PSSM2 test niet. In mijn ogen zegt het testresultaat dan ook onvoldoende. Geen pssm2 volgens test kan immers alsnog pssm2 betekenen (vals negatief)

Dus ik heb mijn paard die ik er van verdenk op voer staan waarvan ik dacht dat het goed zou passen (hoog in eiwitten, vitamine E en magnesium extra) en daar gaat het goed op.
Pssm 1 heb ik uiteraard wel laten testen omdat die test wel peer reviewd is.

Dus ik zou er wel bij willen maar ik laat om bovenstaande reden dus niet testen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:42

Spenk schreef:

Ik heb geen PSSM2 test gedaan omdat ik zelf erg van de wetenschappelijke onderbouwing en peer revieuw ben en dat is de PSSM2 test niet. In mijn ogen zegt het testresultaat dan ook onvoldoende. Geen pssm2 volgens test kan immers alsnog pssm2 betekenen (vals negatief)

Dus ik heb mijn paard die ik er van verdenk op voer staan waarvan ik dacht dat het goed zou passen (hoog in eiwitten, vitamine E en magnesium extra) en daar gaat het goed op.

Dus ik zou er wel bij willen maar ik laat om bovenstaande reden dus niet testen.

Ik heb ook niet getest en ben gewoon toegelaten hoor!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:04

Ik ben ook nog niet toegelaten, maar waarschijnlijk omdat ik heb aangegeven geen pssm2 te hebben maar 1

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 12:26

Ik heb ook een verzoek gestuurd. Heb nog geen eigen paard, maar ben wel zoekende en wil me zo goed mogelijk informeren over het PSSM gebeuren. Mocht ik niet toegelaten worden, is dat ook prima.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:22

Spenk schreef:

Precies dit. Daarom durf ik in die ene groep niet eens iets te zeggen :P
Vind het ook gewoon een hoop geld voor iets wat vals negatief of vals positief kan terugkomen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 13:41

Mijne kwam (na lang wachten op enkel p3) negatief terug. Maar toen bleek nakomeling wel positief, maar vader was ook vrij. Mijn gevoel schreeuwde keihard hoe het zat. En dat bleek idd zo te zijn…

Als je niet wordt geaccepteerd en er wel graag bij wilt, pb dan even. Geen probleem!

Lolaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:21

Hoi allemaal... ff lange tekst...sorry alvast
Onze pony werd een aantal weken positief getest op pssm1 via de manentest...enerzijds rot,anderzijds valt de puzzel in elkaar.
Ze kreeg voor de uitslag al volgende supplementen:
magnesiumchelaat,glucosamine,glucobalance en gelukkig al op zo suiker/ zetmeelarm voer omdat ze eigenlijk nogal vlug te dik is....raar blijkbaar voor een pssmer al is vooral die buik soms ook wat opgeblazrn precies
De laatste weken hebben we dan het pssm dieet ingevoerd...elke 2 weken nw supplement erbij nl:
Zout,tri aminozuren, vit e ,erwteneiwit en een scheutje olijfolie (ze wil niks van lijnzaad)
Ze lijkt momenteel niet te verdikken maar het is nog vroeg dat te beoordelen missch... nu ben ik dus wat bang dat ze van die eiwitten missch wel terug gaat bijkomen...en hoeveel geef ik haar daar eigenlijk van?
Ik gok dat ze rond de 450kg weegt en geef nu 30grm...kwestie van introductie....maar lees hoeveelheden van 100 tot 200grm.
Ze staat momenteel nog op strookbegrazing en een hooinet s avonsd op stal.
Is er iemand die me.kan helpen alle hoeveelheden te bepalen of een adresje heeft van een deskundige .
Buiten dat...de da komt volgende week keer bloed nemen...welke zaken moeten zeker aangevinkt?
Alvast bedankt !

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:33

Als ik me niet vergis (want anders heb ik dat ook gemist), is eiwitten bijvoeren meer hulpzaam voor een aantal pssm2 varianten en niet beslist voor pssm1.

Het opgeblazen zijn herken ik wel van toen die van mij (pssm1) nog wel op het gras kwam.

Lolaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 23:41

Zerena schreef:
Als ik me niet vergis (want anders heb ik dat ook gemist), is eiwitten bijvoeren meer hulpzaam voor een aantal pssm2 varianten en niet beslist voor pssm1.

Het opgeblazen zijn herken ik wel van toen die van mij (pssm1) nog wel op het gras kwam.

Bedankt voor je reactoe
de eerste maanden op de eerste plek waar we stonden was echt superrot en eindelijk (na een jaar gedoe) staat ze nu in een fijn groepje met veel ruimte en vriendjes. Ze krijgen een beetje strookbegrazing, maar de da raad toch aan ze niet zomaar te verhuizen omdat ze hier echt heel ontspannen staat...
Buiten dat ...die buik had ze ook als ze niet op gras stond...ze lijkt soms wel drachtig begot (is ze zekr niet trws)
Moeilijk allemaal he.
Ik.durf ook pssm2 niet uit te sluiten maar die test vind ik op zich niet zo simpel als de 1....en.dan nog, veranderd er dan nog veel?

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 00:40

Die buik herken ik heel erg. Jaarrond, gras of geen gras, mijn merrie staat altijd opgeblazen.

Eiwitten geef ik vooral bij als ze niet stoppen met eten (eiwitten geven verzadigd gevoel)

Je zou vit e kunnen laten testen als je toch bloed laat nemen, maar een tekort is niet altijd zichtbaar.

Lolaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 01:02

Berryz schreef:
Die buik herken ik heel erg. Jaarrond, gras of geen gras, mijn merrie staat altijd opgeblazen.

Eiwitten geef ik vooral bij als ze niet stoppen met eten (eiwitten geven verzadigd gevoel)

Je zou vit e kunnen laten testen als je toch bloed laat nemen, maar een tekort is niet altijd zichtbaar.

Sorry...maar ben ergens al blij dat meer merries buik hebben. We hebben ook wel vermoedens dat ze een fokmerrie is geweest en een mamabuik heeft,dat in combi dat ze na een zomer (oke recreatief) veel lopen weinig rug en buikspieren kreeg helpt niet ...ze heeft geen spiercorset
De vit e ga ik idd laten testen...en de selenium missch ook...
Eten....dat blijft ze doen...der hooinetten.klauwt ze grotere gaten in om.sneller te eten bvb...
Maar goed,als t leeg is moet ze toch wachten tot de ochtend....want het is al een groot net
Alleen...heb jij geen schrik dat die eiwitten nog dikker maken? En.hoeveel geef jij ?...

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 02:59

Op zich laat het niet aankomen, maar ondersteunt het de spieren in opbouw. Een paard met weinig toplijn en slechte buikspieren krijgt een hangbuik en daar zie je die ruwvoerbuik extra op.

Ze komt van het rode lijntje, heb spijtig de foto's weg gedaan. Niet enkel door eiwitten hoor, maar terug trainen en onlangs een psylium- week.
Haar humeur naar mij en de kudde is ook beter op eiwitten omdat ze geen constante honger meer heeft.

Afbeelding

Momenteel krijgt ze spierkracht van vitalstyle (1schepje). En een hoge dosis (90ml) vloeibare vitamine E samen met een handje grasmix en oerbalans.

Insuline resistentie kan je miss nog laten checken, zeker veelvoorkomend bij pssm1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:10

Te is nooit goed. Ze kunnen van eiwitten zeker dikker worden. Zoals sojaschroot wordt ook gebruikt om paarden te laten aankomen.

Lolaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:41

Spenk schreef:
Te is nooit goed. Ze kunnen van eiwitten zeker dikker worden. Zoals sojaschroot wordt ook gebruikt om paarden te laten aankomen.

Ik geef nu daarom maar 1 schepje (30grm) om te zien wat het doet....tot nu toe lijkt het oke...maar anderzijds gaat elk pondje door t mondje .
Ik lees hierboven wel dat het de honger ook stilt ...wat dan weer goed is, want ze durft ook gerust als t hooinet leeg geraakt aan der stro te beginnen....ook niet goed wss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:47

Hier stilt het echt geen honger :n

Mijn paard vreet altijd als een bootwerker.

In de zomer krijgt hij ook wel degelijk minder eiwitten anders wordt die obese en dat is ook niet best.

Lolaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 08:56

Spenk schreef:
Hier stilt het echt geen honger :n

Mijn paard vreet altijd als een bootwerker.

In de zomer krijgt hij ook wel degelijk minder eiwitten anders wordt die obese en dat is ook niet best.

Mijne idd ook....als ne dokwerker
Missch toch even skippen en zien hoe t gaat met enkel der strookbegrazing, gewone voer en de hand myoflakes...
Onze eerste eigen pony dus al veel leren en dan deze vraagtekens allemaal

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:21

Alles hangt natuurlijk ook af van hoeveel eiwit er in je hooi en gras zit. Mijn paarden krijgen ook niet zoveel als ze aanraden voor pssm, maar ik zit met een jong paard dat nog groeit en een paard dat andere aanvalt bij minste gevoel van honger. Die laatste ga ik ook nog maagkruiden beginnen geven, mss dat dat genoeg helpt voor haar.

Lolaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 09:51

Berryz schreef:
Alles hangt natuurlijk ook af van hoeveel eiwit er in je hooi en gras zit. Mijn paarden krijgen ook niet zoveel als ze aanraden voor pssm, maar ik zit met een jong paard dat nog groeit en een paard dat andere aanvalt bij minste gevoel van honger. Die laatste ga ik ook nog maagkruiden beginnen geven, mss dat dat genoeg helpt voor haar.

Ja dat dan idd blijkbaar ook nog...bij ons maakt de boer zijn eigen hooi...en eens dat op koopt ie bij collega boeren in de buurt...dus of testen dan nut heeft ...en we staan daar verder echt goed maar kan niet alles veranderen natuurlijk.ben al blij dat ik eigen voer kan geven ed

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-23 20:27

Eiwitten zijn idd meer voor PSSM1 dan voor PSSM2/MIM
Voor energie en volume zijn vetten aan te raden. Ik vind gemicroniseerd lijnzaad heel fijn werken en dat eten de meesten ook graag.

Paarden met PSSM1 houden vaak veel vocht vast, waardoor ze opgeblazen lijken. Vaak wordt dat beter als ze goed op het management gaan reageren.

Overigens is gras voor een symptomatisch paard met PSSM1 meestal geen goed idee.

Lolaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 07:13

Mac schreef:
Eiwitten zijn idd meer voor PSSM1 dan voor PSSM2/MIM
Voor energie en volume zijn vetten aan te raden. Ik vind gemicroniseerd lijnzaad heel fijn werken en dat eten de meesten ook graag.

Paarden met PSSM1 houden vaak veel vocht vast, waardoor ze opgeblazen lijken. Vaak wordt dat beter als ze goed op het management gaan reageren.

Overigens is gras voor een symptomatisch paard met PSSM1 meestal geen goed idee.

Ow...begreep uit de vorige posts dat eiwitten voor 1 niet perse bijhoeven,eerder voor de 2.
Lijnzaad wil ze niet...niet in olie en niet in zaadjes..zelfs geen 5grm dus tis nu een scheutje olijfolie geworden.
Gras, ja ik weet het...das een punt,maar in overleg met de da laten we haar voorlopig toch op deze stal. De ontspanning daar (na een jaar klungelen en stress) ,de giga loopruimte,veel buiten en omdat het strookbegrazing is vind de da in onze omgeving een vd betere opties.
Ze heeft gelukkig ook nog geen ernstige aanvallen gehad ofzo ,vooral beetje stram af en toe .
Ze leert nu met behulp van onze instructrice ook der lichaam beter gebruiken dus ik hoop echt dat alles samen haar wat soepeler maakt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 08:38

Sorry! Ik denk het 1 en typ het ander! Eiwitten voor PSSM2 inderdaad, zoals je zegt.

Even heel hard gezegd nu, maar "een beetje stram" en het opgeblazen zijn betekent gewoon dat je paard symptomatisch is. Dan is/ontstaat er gewoon al spierschade. Als je dan niks aan je management verandert zal dit zo blijven.

Voor het bloedonderzoek: spierenzymen (CK, LDH) en leverwaardes (AST), maar die zitten er eigenlijk standaard wel in. Je zou eventueel ook op Lyme kunnen testen met deze symptomen om te zien of er meer speelt.

Lolaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:12

Ik probeer het managment zo goed mogelijk te doen...ben ook nog niet zolang bezig met het invoeren van de extra supplementjes maar vind wel dat ze beter gezind is en soepeler loopt.
Waar ik vooral mee zit is der gewicht onder controle houden,vandaar de vraag over de eiwitten.
Strookbegrazing is binnen enkele dagen toch op en gaan ze over op enkel hooi..als ik terugdenk was haar buik even dik zonder gras...maar kan dat dit jaar extra bezien. Mijn hoop is dat ze nu ze beter leert bewegen,juiste supplementen, goed passend zadel (verhaal op zichzelf) ed toch beter buikspieren(corset) gaat ontwikkelen.
Alvast bedankt voor de raad en reacties

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 12:40

Ik kom toch hier even met een vraag. Mijn leasepaard (is sinds maart van ons) heeft pssm1, we hebben het management goed onder controle en hij staat regelmatig in het werk, de wekelijkse lessen van een uur houdt hij makkelijk vol en tot nu toe geen enkele problemen gehad. Totdat ik hem gister aan het rijden was en hij na een kwartier ineens enorm begon te zweten en duidelijk pijn had. Alles wees erop dat het toch met zijn pssm te maken had, dus kliniek gebeld en ze stonden met een kwartier bij ons op stal. Het oogte enorm naar spierbevangenheid, maar hij had geen stijve spieren. Na pijnstilling en extra vitamine E en selenium shot stond hij diezelfde avond helemaal happy op stal, en vanochtend was er niks meer aan de hand.
We gaan het nu rustig aan doen en eerst in stap aan de hand bezig en weer opbouwen om te zien hoe hij het doet en niet weer zoveel pijn krijgt. Balen van de wedstrijd die we volgende week zouden hebben en de lessen die ik moet afzeggen, maar heb liever een blij paard.
Is dit toch zijn pssm geweest? Zo uit het niets? Kan het komen door de overgang van op het land naar de paddock en hooi? We hebben ze afgelopen vrijdag van het land gehaald omdat het niet meer te doen was met de natheid, lang leve veengrond, dus ze staan nu 24/7 buiten met onbeperkt hooi.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-23 13:43

Ja, juíst (schijnbaar) uit het niets komt dat vaak. Vaak zelfs al na het eerste beetje opwarmen in stap, zoals jij ook omschrijft. Ik zou er met jouw omschrijving vanuit gaan dat dit een accute aanval van spierbevangenheid is, veroorzaakt door PSSM en het protocol daarvoor aanhouden. Je zou je dierenarts kunnen vragen om een bloz te doen om de spierenzymen te checken zodat je een idee hebt van de ernst van de aanval.

Verandering in eten, beweging, maar ook het weer kunnen allemaal factoren zijn.
Is het hooi getest?