[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:25

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:33

maralyn schreef:
MachoPablo schreef:
Is noeg steeds geen exzeem dekn in zebra deken dus heb geen deken,
Scheren jullie je paard,? wil scheren vanwege de jeuk ik weet het evenniet

eeuhh ja wel, van QHP...
Die heb ik namelijk ook....

https://www.reindersruitersport.nl/paar ... zebra.html

Ja die zoek ik ben al paar x naar epplejeck ervoor gereden
Is die goed of niet ?

maralyn

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:37

Met n friese merrie, waarvan de ruin er graag op mocht duiken. Ben ik heel erg tevreden...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 20:56

Esther43 schreef:
Hier is het deken ook af, helemaal geen kriebels en de wintervacht zit er alweer lekker op :D

Die dikke vacht werkt als deken haha :D
Komt geen vlieg meer doorheen!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:18

Mijn shetlander heeft ook een dikke vacht waar een schaap jalours is maar is nu constant met zijn neus langs de voerbak aan het schuren. Er zit zelfs al een wondje op. Heeft 1 van jullie ervaring met scheuren aan de neus?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-15 21:59

Hier nog steeds deken op met liner eronder. Ook nog jeuk aan t hoofd. Verder niet.
Als t onder de 10 graden is overdag komt er pas weer iets anders op.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:08

machopablo: ik heb gisteren mijn pony geschoren,wel ff dubben wat ze voor dekens op moet,dus maar de RSIH met 0 grams regendeken erover gedaan, voor 200 grams vind ik het te warm, had een losse ivanhoehals gekocht,maar vind die met 0 grams weer net te koud....zucht
pony heeft wel gruwelijk jeuk,had ze ervoor niet zo heel erg,was erg handig met scheren....bijna hap manen weg :o

iiSunshineJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 00:22

Hey,
Het zomereczeem seizoen is zo goed als voorbij.
Maar mijn verzorgshetlander heeft altijd heel erg last van zomereczeem. Ze schuurt haar hele hoofd open. Ik wil er in 2016 wat aan gaan doen. Nou zijn er verschillende dingen als het goed is;
Deken
Is ze niet gewend dus misschien sloopt ze hem, misschien werkt hij niet, weinig in Shetlander maat en anders erg duur
Shampoo
Ook niet echt goedkoop en weet ook niet of het werkt
Er zijn vast nog wel andere dingen maar het probleem is dus of het is veeeel te duur of ik weet niet of het wel helpt
Wie kan een oplossing bedenken?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:48

@iiSunshine: je kan toch beter eens goed investeren in een goed deken, al die smeerseltjes en prullaria gaan je anders toch duurder uit komen :)

Met een goed deken doe je gemakkelijk 3-4 jaar.
Ik heb mij dit jaar een splinternieuwe Boett gekocht, €250, maar dat merk gaat een jaar of 4 mee :)

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 07:51

shetlander rsih is er wel .oke rond de 100 euro maar als je al de andere dingen smeersels bij elkaar op gaat tellen ben je duurder uit ..is een zeer stevige fijne deken..En je weet het als je aan een dier begint kost het..geld :j :j :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:04

Blacky heeft wel weer een eczeemdeken op onder zijn regendeken.
Jeuk of schuren deed hij niet, wel had hij op het moment dat er knutten waren behoorlijk wat stress en dat vond ik toch ook wel erg zielig.
Met zijn koliek gaat het goed gelukkig en vrijdag wordt er bloed afgenomen voor cushing en insulineresistentie.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:47

Ik zag gisteren nog vliegjes... Maar met regen komt de deken niet meer op, de jeuk in de staart is gewoonte voor haar, de manen zijn rustig ondanks dat ze vorige week wel een aantal dagen zonder deken liep. Denk dat het aftellen wordt. :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:05

Hier wordt het de komende drie dagen nog 13/14 graden. Ik laat dus nog lekker de rsih met regenliner op.

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 10:35

fff vraagje ..kwam gisteren stukje tegen over kleefkruid ..wie heeft dit ook al eens geprobeerd

Alnieno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:05

mijn pony staat nog onder zijn shires. wel geschoren met rambo 100gr met ongevoerde hals erover, maar het blijft prima zitten en schuurt niet!
pony had toch wat kriebels toen ik hem vorige week paar dagen zonder had staan. maar ach, hij heeft geen last van de deken eronder en laat hem lekker staan tot het kouder wordt.
hij heeft manen van 1.20 meter en een voorpluk tot zijn neus, echt huilen als hij dat wegschuurt :oo

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:25

zuma1 schreef:
fff vraagje ..kwam gisteren stukje tegen over kleefkruid ..wie heeft dit ook al eens geprobeerd

Ik voer het af een toe als kuurtje! Maar ik voer ook graag SouplesseMix (oa verkrijgbaar bij paardendrogist) en andere kruiden voor de afvoer van afvalstoffen en bloedzuivering.
Paardenbloem, brandnetel... weegbree, eh ohja en heel af en toe de FoeneKnofZeewier mix. Maar dat niet zo vaak en veel omdat knoflook ook bloedarmoede kan veroorzaken.
Foenegriek en Luchtwegmix (paardendrogist of Lexa, die is wat goedkoper) voer ik nu omdat ze verkouden geweest zijn en wat bleven hoesten.

Eigenlijk voer ik altijd kruiden, maar max. een maand hetzelfde. Dan wissel ik weer. Merk positief effect op de vacht en jeuk. Maar ook totaal geen stalbenen meer bijvoorbeeld. Zelfs de pollenallergie van onze dame leek er wat beter van te worden.

Maar echt verschil tussen de kruiden onderling merk ik niet zo. Alles voor bloedzuivering en/of afvoer van afvalstoffen werkt hier goed. Nu met de verkoudheden en keelontstekingen heb ik het idee dat de kruiden specifiek daarvoor wel wat bijgedragen hebben. Slijm kwam makkelijker los en het hoesten (dat er nog steeds was na AB en slijmoplossers van de da) is nu verdwenen :)

Verslechtering van de ZE/jeuk/vacht merk ik dan weer niet met deze andere kruiden.

Dus hoe het precies werkt, en of het werkt? Ik ga er in ieder geval mee door.
OmegaOlie werkt trouwens ook voor de vacht en tegen de jeuk. Daarvan weet ik het wel zeker, aangezien ze met een andere olie of zonder olie echt meer jeuk hebben!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:30

Pas wel op met kruiden als paardenbloem..

Veel mensen weten niet dat t heeel schadelijk is als n lever niet goed werkt of n lichte beschadiging heeft.
Altijd eerst uitzoeken of organen correct werken en of ze beschadigd zijn. Anders kunnen de gevolgen erg heftig zijn op lange termijn...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:34

Ik weet het, kruiden zijn niet veilig omdat ze natuurlijk zijn. Ze bevatten geneeskrachtige stoffen maar kunnen daardoor net zo goed giftig zijn. En ligt dan inderdaad ook nog aan het paard en de dosering.

Bij paardenbloem ben ik er niet zo bang voor, aangezien de pony's die in het seizoen ook zelf graag vers opeten. Wat ze vers niet moeten, ben ik voorzichtiger mee.

En ook de gedroogde kruiden, als iets hen niet aan staat eten ze het niet. Ik bied het dan niet los aan in verschillende bakken (omdat mijn ruin dan alles in een keer zou opvreten) maar laat ze wel altijd testen voordat ik iets bij het voer gooi.

Totaal veilig? Nee. Overwogen keuze is het wel :)

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:36

PPPeet schreef:
Mijn shetlander heeft ook een dikke vacht waar een schaap jalours is maar is nu constant met zijn neus langs de voerbak aan het schuren. Er zit zelfs al een wondje op. Heeft 1 van jullie ervaring met scheuren aan de neus?

Bij ons ging de niet-eczemer schuren aan de neus van het voer... eigenlijk doet ze dit met alles van pavo, sinds we over zijn op iets anders is het helemaal weg...
De eczemer had overigens geen reactie op pavo...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:37

Ik zag gisteren in een dorp verderop een IJslander staan zonder deken, was echt verbaasd. Heb het dier de hele zomer keurig ingepakt zien staan en nu dus zonder. Manen compleet aan gort en het arme dier stond de hele tijd onrustig richting z'n navel te trappen en met z'n staart te zwiepen. Zo jammer dat veel mensen denken dat die rotvliegjes na de zomer standaard verdwenen zijn.

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:34

Kinke schreef:
Ik zag gisteren in een dorp verderop een IJslander staan zonder deken, was echt verbaasd. Heb het dier de hele zomer keurig ingepakt zien staan en nu dus zonder. Manen compleet aan gort en het arme dier stond de hele tijd onrustig richting z'n navel te trappen en met z'n staart te zwiepen. Zo jammer dat veel mensen denken dat die rotvliegjes na de zomer standaard verdwenen zijn.

Inderdaad heel jammer. Heb zelf ook al even deken af gehad toen het wat kouder was. Wel heel goed in het oog gehouden en bij minste teken van jeuk weer opgedaan! Hierdoor staart en manen toch kunnen redden :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 15:43

FlokiFjola schreef:
PPPeet schreef:

Bij ons ging de niet-eczemer schuren aan de neus van het voer... eigenlijk doet ze dit met alles van pavo, sinds we over zijn op iets anders is het helemaal weg...
De eczemer had overigens geen reactie op pavo...

Hmz goede tip... hij krijgt sinds kort luzerne van hartog, wellicht zit daar iets in waar hij niet tegen kan. Ff in de gaten houden. ...

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:14

Ik voer het hele voorjaar vers kleefkruid en het grootste deel van het jaar "verse" brandnetels (plukken - 2-3 dagen laten staan - voeren) - iedergeval zolang ze er zijn - dat is vanaf eind maart tot.. .het weer vriest. Maar op het jeuken... geen positief effect.. of zou het anders nog erger zijn?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:07

Ik heb vandaag geschoren volgens mijn vond hij erg fijn verlost van die dikke pak haren alleen de hals nog Hellaas

Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 20:24

Haha jij hebt je paard wel heel letterlijk aan huis :)