[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:44

Dimple schreef:
Ik ben gestart met het hele topic door te spitten omdat mijn DA denkt dat mijn 13 jarige merrie ook cushing heeft.
Vrijdag krijg ik de uitslag.

Ik ga jullie ervaringen lezen om er zelf wat wijzer van te worden dus ik zal soms wat vragen stellen ;)

Symptomen die ze heeft:
dikke buik
lusteloos (terwijl het altijd een hysterisch ding was)
mottig vachtje (geen lange haren, maar gewoon anders dan ik gewend ben)
Ik kan ongeveer 2x per week rijden en de rest heeft ze nodig om te herstellen (wil ze niet lopen ohz of aan de longe)

Ik hoop dat de uitslag negatief uitvalt, maar ik wil voorbereid zijn, dus ga vast lezen.

Weten jullie, hoe kan ik met haar blijven rijden als ze idd cushing heeft? Wedstrijdjasje in de wilgen hangen?

Zolang het dier aan geeft nog op wedstrijd te kunnen, zou ik zeggen dat je gewoon kunt doorgaan met wedstrijden, mijne zal van de lente ook weer gewoon meelopen op de onderlinge wedstrijd, maar die is wel wat ouder als die van jouw.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 18:55

Ik wil gewoon het beste voor haar. Dat staat voorop!

Bedankt voor je reactie! We rijden nu L2. Als het niet meer kan, maar ik wel nog gewoon van haar kan blijven genieten met buitenritjes ben ik gelukkig <3

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:26

Ash_ schreef:
Heel veel sterkte Dookia. :(

Hier weer gedoe, weer loopt hij niet goed. Advies kijk het even aan, maar nu word het erger en heb ik toch de DA gebeld voor een afspraak. Soms vraag ik mij wel is af waar houd het op.
Hij heeft altijd wat, niet dat ik het er niet voor over heb hoor maar meer wanneer is het voor hem genoeg geweest.

Hoi Ash, je verwoord precies het punt waar ik op dit moment ook sta met mijn paard..
Zo moeilijk.. Ik heb het misschien nog wel liever duidelijker.. Dan weet je ten minste echt wat je moet doen.. Nu ben je continu bang dat je te ver door gaat.. (heb ik tenminste..)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:31

Hoe gaat het Met Fiek nu SR ? Zit je inmiddels op 3/4 tabl ? En zie je verschil ?

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:41

In overleg al opgebouwd.. Fiek bleek toch wat zwaarder nog en maximale dosering is voor hem gewoon 1 tablet.. Eerste dagen op volle dosering lijkt verbetering, minder plassen etc maar na een paar dagen weer meer urine, erg stinken.. Vieze ogen (vettumor lijkt groter te worden, ooglid staat soms helemaal van zijn oog af)
Morgen komt de smid. Ik ben helaas werken dus mijn moeder is erbij. Ben benieuwd of de smids signalen in zijn hoeven ziet. Want soms loopt hij niet al te best..
Gisteren wat grondwerk in de bak gedaan. De bak is wel nattig maar daar had hij eerder nooit last van. Nu is hij een keer of 4 flink door zijn achterhand gezakt/gestruikeld dus in mijn ogen komt hij gewoon veel zwakker over dan normaal als het ware..
We blijven dus aankijken..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:48

Dimple schreef:
Ik ben gestart met het hele topic door te spitten omdat mijn DA denkt dat mijn 13 jarige merrie ook cushing heeft.
Vrijdag krijg ik de uitslag.

Ik ga jullie ervaringen lezen om er zelf wat wijzer van te worden dus ik zal soms wat vragen stellen ;)

Symptomen die ze heeft:
dikke buik
lusteloos (terwijl het altijd een hysterisch ding was)
mottig vachtje (geen lange haren, maar gewoon anders dan ik gewend ben)
Ik kan ongeveer 2x per week rijden en de rest heeft ze nodig om te herstellen (wil ze niet lopen ohz of aan de longe)

Ik hoop dat de uitslag negatief uitvalt, maar ik wil voorbereid zijn, dus ga vast lezen.

Weten jullie, hoe kan ik met haar blijven rijden als ze idd cushing heeft? Wedstrijdjasje in de wilgen hangen?

Als moest blijken dat ze cushing heeft, en de medicatie na een tijdje aanslaat, wordt ze vanzelf weer sterker en minder snel moe. Dus wedstrijdjasje nog maar even niet in de kast gooien hoor ! :D
Hier 18-jarige met cushing ( en pillen ) en loopt nog steeds alles wat ze pakweg 5 jaar geleden ook deed ... dressuurtraining of buitenrit zo'n 4x per week in totaal :j Geen problemen tot nu toe.
O ja...heel belangrijk is wel het dieet ... ook en zeker bij cushing-patienten !

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:54

Ik trof vandaag een heel zielig paardje aan. Maxx is erg lusteloos. Kan het zijn dat hij nu pas bijwerkingen van de pergolide krijgt? Kan me herinneren dat er meer paarden waren die pas na een week of 4 op volle dosering last van bijwerkingen kregen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 20:57

Meestal hoor je rond de 3e week, maar dat kan idd best later ook lijkt mij.
Wil hij wel eten ? Houd APF in je achterhoofd......

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:11

Pandora2 schreef:
[
O ja...heel belangrijk is wel het dieet ... ook en zeker bij cushing-patienten !

Ze krijgt nu alleen hooi en Fiberforce gemengd met Sensitive. (beide cavalor) Ik had haar al van de suikers afgehaald vanwege haar gewicht. Denk dat ze max kilo per dag krijgt (misschien nog wel minder, zal de weegschaal eens meenemen)

Wat fijn om te horen dat jij alles nog doet als 5 jaar te voren!

Ik kijk niet uit naar het weideseizoen straks. Dat wordt een graasmasker of halve dagen paddock (en dat laatste is minder makkelijk te realiseren omdat ze niet alleen wil staan en niemand zijn paard bij die van mij wil zetten)

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 23:20

Helloo,

Ook hier vandaag bloedtest genomen (voel een soort 'gezelligheid' Dimple ;) ) woensdag/donderdag uitslag, maar vandaag al een avondje cushing-research ingelast. Thanks voor dit topic iig, veel leerzame dingen tegengekomen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 09:15

Bij jou ook Aline :(:) , 'gelukkig' krijg jij je uitslag eerder.
Ik heb ook veel dingen uitgezocht en opgeslagen.
Wat zijn de klachten van jouw paard??

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 10:44

In september een erg heftige mok, die bijna niet over ging (al heeftie dat wel vaker in de herfst), daarna spierverlies op z'n rug, wat de laatste weken snel verslechterd, ondanks dat mijn training niet is verandert. Hij is veel minder actief en auwehoerderig, langer haar vooral op zijn buik (al hadie vorige winter ook al niet zulk mooi haar, in de zomer wasie weer fantastisch) een beetje een hangbuik. Hij krijgt extra kuil/hooi omdat hij ook wat afviel, maar hij is niet meer echt enthousiast over zijn voer, terwijl hij zich normaal gedroeg alsofie altijd uitgehongerd was. En volgens de da ook al wat bultjes boven z'n ogen
En de laatste weken ging ie echt zichtbaar achteruit. Helaas schrok mijn dierenarts ook een beetje van hoe hij er uit zag, dus daar ging mijn 'misschien is er niets aan dehand en wordtie een beetje ouder' hoop :(

Ben qua beweging wel blij om te horen dat dat nog kan verbeteren als het wel cushing is. Wij trainden meestal nog wel vrij fanatiek (geen wedstrijden meer oid) en ik weet zeker dat als we niet meer echt wat kunnen doen, Jona snel afglijd. Hij is een echte werker en houdt niet van 'watjes'-trainingen enzo, dan wordt ie heeel sjagrijnig.

Maarja, ff afwachten. Maar dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:00

Ik herken je verhaal. Als ik mijn merrie (nu net 13 jaar) niet meer aan het werk kan zetten of mee kan nemen op tochtjes naar het strand, dan wordt ze niet blij.

Om eerlijk te zijn.......ze heeft LA al 2x ocd operatie gehad en LV is haar straalbeen niet meer zo denderend en loopt ze al op siliconen en zooltjes.
Zou de cushing te erg worden dan hoef ik niet lang na te denken en mag ze naar de eeuwige groene velden.
Ze werkt te graag!

Misschien willen jullie eens meedenken met het voer:
2x per dag veel hooi (doet ze zeker een halve dag mee)
3x per dag mengeling van FiberForce en Sensitive (kilo per dag ongeveer)

Verder krijgt ze een schep luzerne om de supplementen mee te mengen (ik maak er een papje van)
Flexijoint ivm de operaties (van Equimins)
Vit E en Selenium van Equimins
Epsoms Salts (bevat magnesium en helpt afvalstoffen af te voeren)
Zeohorse Feed

Is dit opzich goed? Kan ik nog aan andere dingen denken?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:55

Epsom zout is toch magn sulfaat ? Dat wordt meer gegeven vanwege de ontstoppende werking dan dat het echt ook magn toevoegt aan het lichaam , dacht ik.

Lees even die link die ik net gegeven heb. Daarin staan toevoegingen om PPID af te remmen.

_janneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:31

hier morgen de uitslag van "de test"
zenuwen zijn flink aanwezig maar toch ook een gerust stelling dat we weten waar we aan toe zijn :\

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:10

Dimple schreef:
Misschien willen jullie eens meedenken met het voer:
2x per dag veel hooi (doet ze zeker een halve dag mee)
3x per dag mengeling van FiberForce en Sensitive (kilo per dag ongeveer)

Verder krijgt ze een schep luzerne om de supplementen mee te mengen (ik maak er een papje van)
Flexijoint ivm de operaties (van Equimins)

Vit E en Selenium van Equimins
Epsoms Salts (bevat magnesium en helpt afvalstoffen af te voeren)
Zeohorse Feed

Is dit opzich goed? Kan ik nog aan andere dingen denken?

Ik zou de sensitive al weglaten...21 % suiker :(
Is paardje dik, dun, juist goed op gewicht ?
De rest van de supplementen heb ik ( gelukkig ) geen ervaring mee, dus kan k je niet mee helpen..

Hier doen ze het al een paar jaar uitstekend op beperkt hooi, een mineralenbrokje en lijnzaadbrokken. Strookbegrazing in de zomer, rest van de tijd op een kaal stuk land...
Er zijn vele kilo's af en veel meer energie over sinds dit dieet .... :D

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:14

Dag dames,

Heeft jullie paard ook weleens een allergische reactie gehad op de pillen? Mijn pony lijkt opeens heel veel jeuk te hebben en krijgt kale plekken.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:16

Hoefsmid kon hier duidelijk de tekenen van bevangenheid zien helaas. Mijn gevoel klopte dus en Fiek heeft zoals gewoonlijk nauwelijks iets laten merken.. Hij is jaren niet bevangen geweest maar speelt nu dus wel op helaas.. Maakt het allemaal ook weer niet makkelijker..

Deijs, fiek had wel heftige reacties maar niet in de vorm van jeuk..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:20

Deijs schreef:
Dag dames,

Heeft jullie paard ook weleens een allergische reactie gehad op de pillen? Mijn pony lijkt opeens heel veel jeuk te hebben en krijgt kale plekken.

Hoe hoog was de ACTH waarde bij je paard ? Ik heb alleen gelezen dat je zou laten testen, verder niet meer gelezen of je paard een te hoge waarde had.
Hoe lang ben je nu bezig met prascend geven ?

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:29

Maris schreef:
Deijs schreef:
Dag dames,

Hoe hoog was de ACTH waarde bij je paard ? Ik heb alleen gelezen dat je zou laten testen, verder niet meer gelezen of je paard een te hoge waarde had.
Hoe lang ben je nu bezig met prascend geven ?

`

Zijn score was 36, ongeveer 1 a 2 weken nu ;)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:31

Ik denk dat je dan nog niet genoeg hebt opgebouwd om al helemaal goed te zitten. Fargo zei altijd dat kale plekken komen door de PPID zelf. Zoek anders eens op kale plekken en cushing, dan kom je haar berichtjes daarover wel tegen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:33

Oke, dankjewel!

Hij had het voordat ik met die medicatie begon niet namelijk :) wel schilfers en wát jeuk, maar nooit zo erg.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:36

Gewoon goed in de gaten houden dan !

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:43

Ja ga ik zeker doen, vind het alleen zo vervelend voor mijn pony want hij heeft er echt wel last van.

Heb de dierenarts ook even een mailtje gestuurd!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:45

Je hebt gelijk hoor dat je het de da ook even vraagt !