Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 15:49

Is inderdaad niet ideaal. Maar las hier dat iemand het toch ook gedaan had. Slobber maken, korrels erin en direct voeren. Zodat het idd niet op voorhand oplost.
Niet ideaal, maar beter dan niets binnen hebben.
Maar het helpt dus niet.

Broodje nog niet getest.. welke stroop bedoel je dan?

Appel of wortel eet hij op, maar de korrels blijven liggen. Plakt niet hard genoeg zodat het mee binnen gaat.
Bedankt voor het meedenken!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:18

Dun laagje appelstroop/honing? Natuurlijk wel een suikerbom.. Maar gewoon echt zo weinig dat het blijft plakken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 16:51

Ga ik proberen!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:31

Ja, die werkt bij mij ook... Maar alleen als ik de boterhammen in zijn bak leg, bij het voer...
Uit mijn hand eten, trapt hij niet meer in...

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:48

Ik heb net een lading van 200 zakjes gekocht, knapt mijn paard ineens op :')
Hij staat nog op een kwart Ulcercold per dag. Die nog even opmaken.

Abler hou ik sowieso achter de hand.. Ook voor eventuele stressvolle situaties.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 10:52

Kirrr schreef:
Ga ik proberen!

Is het gelukt?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:34

Voeren jullie je paarden nog krachtvoer?
Ik heb die van mij 2 maand geleden er helemaal van af gehaald en ik ben bietenpulp gaan voeren met een vitamine korrel. Alleen sinds ongeveer 2 week eet mijn paard zijn bietenpulp niet meer. Hij is nu juist herstellende en binnenkort wil ik hem weer oppakken met de training. Voorheen reden we 6 dagen in de week en wouden we wedstrijden gaan starten.

Alleen nu vind ik het erg lastig wat ik moet doen met het voeren. De bietenpulp bied ik nu aan met luzerne er door. Hierdoor eet hij wel iets meer. Ook doe ik er af en toe een handje 18 plus muesli door van Pavo. Alleen hij krijgt nu zo weinig binnen. Hij is ook veel afgevallen.

Weten jullie misschien een voer die laag is in suiker en de krachtvoer kan vervangen?
Hoe is de cavalor fiberforce? Of misschien pavo care 4 life? Alleen volstaat dit als krachtvoer vervanger?
Of misschien kan ik dan half bietenpulp en half muesli gaan doen..

Sorry voor al mijn vragen :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 13:54

Mail Astrid Noordhoek eens.... er zijn veel bruikbare alternatieven!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 14:31

Ben benieuwd was je op uit komt. Ik voer een schep C4l door de bietenpulp. anders eet die van mij ook niet haar bietenpulp.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:29

Ik voer seniores priores met vitaminebrok, dat vind mijn paard wel lekker. Pulp lust hij ook niet :o

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:34

Door muesli? Dan hebben ze vaak niet door dat er iets tussen zit wat niet 'hoort'

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:52

Ik ga het denk ik inderdaad proberen met de care 4 life muesli. Lees dat paarden er wel heet van kunnen worden alleen is dit voor mijn paard geen probleem :D
En verder vallen de suikers erg mee.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:10

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:08

Ik voer ook de fiber force, en doe dat idd ook deels door de pulp heen, dat eet ze wel. Anders niet zo goed. Vind het fijn spul!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:13

ik voer een balancermuesli met ruwe spelt (max tot 1.5kg bij 6x/week goed doortrainen, meestal iets rond de 800g/dag verdeeld in 2 maaltijden) en als extraatje een van volgende dingen (ik wissel al eens af):
D&H Fibergy of Fiber P
Cavalor Fiberforce
d'hooge Red fiber mix
Hartog luzerne of grasmix

Krachtvoer is ook een graadmeter van hoe het gesteld is. Als ze dit laat staan is het echt goed mis.
Pavo C4L heb ik ook wel eens gehad, maar wordt niet super gegeten en veroorzaakt bij meer dan een half schepje plattere mest net als de DP. Bietenpulp wordt niet goed gegeten.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:46

Bietenpulp is hier ook niet geliefd. De fiber force wordt momenteel met smaak gegeten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:54

En coolstance copra op basis van kokos ipv krachtvoer?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:35

Coolstance heb ik ook in huis. Wordt goed gegeten maar is wel duur.

AmFe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 23:37

Ik heb muesli zonder suiker en zonder haver. Dat scheelt in t druk worden

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 09:50

AmFe schreef:
Ik heb muesli zonder suiker en zonder haver. Dat scheelt in t druk worden

Welk merk? Er zijn nl. meerdere mueslies suiker- en havervrij :D

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 16:30

Ik heb vandaag mijn Abler binnen gekregen! Afgelopen maandag besteld!

Alleen nu sinds maandag gaat het ineens stukken beter met hem! Ik ben nu nog bezig met de spuiten van de dierenarts. Hij krijgt een kwart spuit per dag. Ik heb ongeveer nog twee spuiten. Ik maak ze denk ik gewoon op en ik hou dan de abler achter de hand.. Mocht het weer mis gaan dan de volle dosis. Hij heeft namelijk maar een week de volle dosis gehad.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 19:02

Is er de mogelijkheid om nog verder af te bouwen bijv, naar een 1/8 spuit per dag? Bij te snel afbouwen is er het risico dat de maagzweren snel terug komen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:15

henshem schreef:
Is er de mogelijkheid om nog verder af te bouwen bijv, naar een 1/8 spuit per dag? Bij te snel afbouwen is er het risico dat de maagzweren snel terug komen.

Ja kan nog hoor! Bedankt voor de tip. Hij staat nu een week op een kwart dus dan zou ik vanaf morgen over kunnen gaan op 1/8.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 19:39

Ja hoor, die van mij heeft het in Augustus gehad en waarschijnlijk is het nu alweer terug. Wij dachten dat ze koliek had door haar ernstige verschijnselen, maar na vele onderzoeken in Utrecht waar ze als spoed patiënt werd opgenomen, bleek het om maagzweren te gaan. Haar symptomen waren de eerste keer: flink staken (heftiger als "normaal") ,heel kort galopperen, flink met haar staart zwaaien, moeite met name in de galop en naar haar buikschoppen. Ook had ze op die dag dat we het constanteerde opgezwollen uiers. Nu heeft ze er ook nog naar haar buik kijken bij het halthouden en in stal naar haar buik trappen bij. S'avonds na het eten leek het net of ze stikte, alleen maar veranderen van staan en liggen en ze liet duidelijk merken dat ze zich vreselijk poedersuiker voelde. Dierenarts erbij, die vertrouwde het ook niet, toen zijn we met spoed naar Utrecht gereden. Door een maagscopie hadden ze geconstateerd dat het om maagzweren ging. 1 maand aan de Gastrogard gezeten en nu zijn we een ruime 1000 euro lichter en zijn de maagzweren toch weer terug. Onderhand heb ik er zoveel over opgezocht en zoveel dierenartsen gesproken dat ik er een boek over kan schrijven. Mocht iemand vragen hebben ben ik altijd bereid om ze te antwoorden. Van ervaringen wordt je altijd wijzer. Als iemand weet hoe ze aan die maagzweren kan komen zou dat ook fijn zijn. Eigenlijk leeft zij in de ideale situatie om maagzweren te voorkomen, en toch zijn ze weer terug... (Onbeperkt ruwvoer, geen hardnekkig krachtvoer, niet te veel suikers, overdag de hele dag op een rustig weiland met enkel 1 ander rustig paard, snachts uitzicht op buiten, stress proberen we zoveel mogelijk te voorkomen enz. Enz) Wij denken dat het komt vanuit pijn in haar lichaam, maar waar moet je beginnen met zoeken?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:45

Wat een vervelende situatie! In dit topic zijn veel mensen met paarden met min of meer chronische maagproblemen. Een oorzaak waar ik in de door jou beschreven situatie aan denk, is het niet geleidelijk afbouwen met de medicatie.