[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:16

magicmist schreef:
ik heb een lastige vraag.

mijn dierenarts vermoed dat mijn welsh insulineresistent is.
ze was eergister bij mijn pony omdat deze ook nog eens asmatisch.
advies: afvallen door graasmasker, want op zandpaddock of stal mag niet ivm de kortademigheid.
echter mag hij ook niet te veel beweging ivm de kortademigheid.
ben gister weesten wandelen.

ik weet echter niet meer mogelijkheiden om hem te laten afvallen.
graasmasker heeft hij nu op en ik mag dus alleen korte stukken wandelen.

hij mag overigens ook geen hooi, maar alleen voordroog. wat dus weer tegenstrijdig is

Hooi zal hij niet mogen door zijn benauwdheid, maar voordroog is ook beter om af te vallen. In voordroog zit minder suiker dan in hooi.
Voor nu kun je idd niet meer doen dan een graasmasker en wandelen. Als hij alleen hooi krijgt zorg dan voor een vitamine/mineralensupplement zodat hij daar geen tekorten krijgt.
Zoek dan wel een supplement uit waar geen suiker (dextrose) in zit.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:15

Zinzi_jewel schreef:
Ivm de stof wordt de voordroog geadviseerd neem ik aan ?
Je kan hooi spoelen om stof kwijt te raken .
Voordroog of gesealed hooi is vaak wat rijker nl

Pas wel op met hooi spoelen, je spoelt alle vitamines er ook uit, moet echt aanvullen met supplementen dan, anders krijg je enorm tekorten..

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:36

Het uitspoelen van vit/mins valt best wel mee - hooi loopt wat vitamine betreft ook in droge toestand sowieso terug in E,A en D. Toch is dat geen reden om niet te weken: bij een uurtje in koud water is het suikergehalte zo'n 30% eruit en dat is toch het meest belangrijke voor een IR paard.
Als het paard naast hooi ook weidegang heeft, dan hoef je niet te suppleren. Krijgt het paard alleen hooi ( en geen krachtvoer) dan is een supplement altijd noodzakelijk, geweekt of niet.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 11:10

Heb het helaas in levende lijfe gezien dat een paard zeer ernstige tekorten opliep. Zou persoonlijk het risico niet nemen op die manier en echt tot bijna 100% aanvullen in vitamines en mineralen.. Volgens mij werd dat hooi ook langer geweekt maar zou een analyse van geweekt hooi dan wel interessant vinden naast die van hetzelfde hooi in gewone toestand, maar dat heeft denk ik nog niemand gedaan hier?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 12:03

Ik laat mijn hooi altijd testen en weet daarom precies wat ik moet aanvullen.
Je kunt je hooi laten testen bij Biomentor, die laat het - net zoals ik, testen in de USA. Voor IR paarden is het namelijk van belang te weten wat het ESC+Starch gehalte is (dat zijn de suikers die het meeste last veroorzaken) en dat moet voor een IR paard onder de 10% zijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:28

Wauw superRoos, fantastisch zeg!

Mag ik jouw raad even hebben? Ik ga je morgen een pb sturen... ;)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 10:14

Heeft iemand nog verbeterpunten voor mijn voer/beweegbeleid van de vorige pagina :)?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:41

@urselin heb even je vorige posts doorgespit...kwestie van verbeterpunten...ik vind de hoeveelheid hooi die ze nu krijgt ruim meer dan voldoende ( lees: te veel :o ) Ik heb begrepen dat ze moet afvallen, dus beginnen met 1 kg hooi per 100 kg lichaamsgewicht, als ze daarmee goed op gewicht komt, kan je naar 1.5kg hooi per 100kg lichaamsgewicht. Eventueel in den beginne een deel van het hooi vervangen door stro, is minder energie en toch lekker veel te knabbelen ! Ik heb mijn 2 merries ( grote paarden, geen poowns ) hier staan op max 5kg hooi per dag en af en toe een klein strookje gras erbij. Verder het supplement Equilife Formula4Feet, en hier doen ze het allemaal heel erg goed op! Qua beweging denk ik wel dat je goed zit, heb begrepen dat je ze niet meer kan rijden ? Natuurlijk hoe meer beweging, hoe beter en inderdaad draven en galopperen ( natuurlijk wel in de mate van het mogelijke, lees dat ze 20 jaar is en misschien wat mankementjes heeft ? )

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:05

Ipv draven galopperen kun je ook stevige wandelingen maken ook onder zadel als dat mogelijk isb.
Ik wandel veel met paard en stap dan goed door .
Omdat lang draven, galloperen niet altijd kan .
Idd hooi vervangen door stro .
Het belangrijkste van voldoende ruwvoer is dat de darmen aan het werk blijven .
Bouw stro voeren wel geleidelijk aan op .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 13:46

Om van de gebruikelijke hoeveelheid hooi terug te schakelen naar 1% van het lichaamsgewicht moet je zeker niet doen. 1,5% ( oftewel 1,5 kg per 100 kg lichaamsgewicht) is verstandiger, zeker met een pony.Meet vooral eerst het gewicht van het paard: hier is een link waarop je het kunt berekenen ( en in mijn ervaring komt die over het algemeen goed overeen met de weegbrug in Utrecht).http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html
Schaf ook een weegding aan; bij een hengelsportwinkel kun je van die handige dingetjes krijgen, er een net aan hangen en dan de goede hoeveelheid makkelijk wegen. Agradi heeft ze ook: http://www.agradi.nl/kerbl-hangweger-10 ... tAod-DMAnA

De beste manier om vet te laten verdwijnen is wandelen, en dan wel stevig doorstappen. Draven en galopperen verbrandt geen vet - het lijkt wel of dat meer energie vraagt, en dat is ook zo. Maar het lichaam schakelt dan over naar aerobe verbranding en laat opgeslagen vet ongemoeid. Als je de pony kunt rijden, dan zadel erop en dagelijks intensief stappen ( 30 min-60 min) en anders aan de hand.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 15:01

Ik vraag me echt af wat paarden doen als ze maar 5kg hooi per dag krijgen?
Het lijkt me niet de bedoeling dat ze maar hooguit 4 uur van de dag iets te doen heeft..
Volgens het meetlint weegt ze 341kg, maar ik denk zelf wat meer. We zijn aan het rondvragen voor een weegschaal waar ze op kan (handig als je aan het industrieterrein zit ;) ). Maar dan zou je net iets over de 5kg per dag komen (daar doet ze hooguit 4 uur mee uit de slowfeeder).
Weeghaak is al in huis, die 10kg is dus echt afgewogen :j

De pony komt definitief niet meer onder het zadel, daar maak ik haar niet blij mee (oude rugklachten).
Longeren gaat wel goed, sinds ze Marstall Faser Light krijgt, heeft ze weer wat energie en gaat draven en galopperen super!
Daarvoor was ze niet vooruit te branden (constant stilstaan, langzamer dan langzaam stappen).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:31

Grof stengelig hooi geven of stro in slowfeed net .
Echt ik geef een club van 5 . Zijn 2 grote paarden , 1 C pony , en 2 mini,s 2 x 6 plakken stro wat niet op gaat in een slow net .
En 2 x per dag 3 plakken hooi verdeeld over 5 metselkuipen .
Geen idee wat het weegt ,maar het gaat er goed op .
Verder mijn grote merrie 3/4 keer per week aktief stappen en stukjes draven maar met name stappen .
En die valt goed af .

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:37

Hier het hooi gewogen. Uitgaande dat ze 500kg wegen (ouderwetse haflinger v 1.40, ouderwetse tinker 1.43, tinker luxer van 1,54). Krijgen nu 5kg hooi per paard in net waarvan 1 geweekt hooi krijgt ivm bronchitis. Genoeg mest in het land. Gras is echt op.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:40

Dit is wat de dierenarts aangeeft bij paarden die te dik zijn.
Mochten ze te snel afvallen krijgen ze bij maar eerst eens kijken wat dit doet

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:15

Ik geef het hooi al in een slowfeedernet ;)
Voor de rest heeft ze echt niks te doen, want ze staat op zand.
Dus geen gras om mee bezig te houden, niks :n
Ik kan het persoonlijk niet gezond vinden om maar vier uur per dag te laten eten, zo leg je die hele spijsvertering toch plat (en lichaam in spaarstand)?
Vind het een beetje lijken op een crashdieet als ze maar 5kg mag :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:24

Je kunt de totale hooigift toch over een paar voerbeurten verdelen? Ik geef mijn paarden in de winter 6 x per dag hooi - dat houdt ze de hele dag wel een beetje bezig.
Ik denk dat je je eigen idee over vervelen en te weinig eten moet loslaten: als de pony maar 350 kg weegt dan is 5,5 kg over de hele dag in feite genoeg. Je zou ook wat stro kunnen bijmengen om de hoeveelheid te verhogen. En naast de hooigift voldoende vit/min geven.

Telkens kleine beetjes eten geven werkt beter dan alles in één of twee keer. Met grotere hoeveelheden zorg je telkens voor een suikerpiek en dat wil je juist vermijden. Dus, flink aan de wandel gaan en als je pony weer in een betere conditie is, kun je wat meer hooi geven. Maar wel laten bewegen! Bedenk je wel dat alleen longeren de gewrichten overbelast als je het te lang doet: kun je niet de weg op en stevig rechtdoor wandelen?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:41

Ik gebruik slowfeedernetten, helaas ook maar 2x per dag kan ik voeren. Maar er hangt ook altijd een net met stro en die is zelden leeg.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:47

Het gaat me niet alleen om vervelen, maar ik heb de mogelijkheid niet om meer dan drie keer per dag te voeren (dus ze krijgt niet alles in één of twee keer).
Dagelijks wandelen gaat mij niet lukken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 17:48

En hulp inschakelen?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:05

Die drie voerbeurten worden al mogelijk gemaakt door hulp :)
Er zijn helaas geen andere momenten op de dag te garanderen dat er iemand kan voeren.
Heb dat al eens eerder besproken met mijn staleigenaresse.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:46

ik zit in een klein dilemma... Het graasmasker is vandaag binnengekomen, nu is het zo dat haar weiland al kaal gevreten is en haar manenkam al veel zachter is geworden en er komt steeds meer beweging in. Nu had ze vandaag het masker op om te passen etc. en ze stond er echt bij als een hulpeloze puppy, ze wist niet wat ze moest doen en stond mij vragend aan te kijken. Vond het zo'n sneu gezicht, heb hem maar weer afgedaan en mee naar huis genomen en omdat ze al wat begint af te vallen en haar nek zachter begint te worden dacht ik dat het misschien zo ook goed zou kunnen komen. Wat zouden jullie doen in dit geval? masker op of toch nog even aanzien? en kunnen zonder masker de vetophopingen ook wegtrekken of moet ze dan echt hevig af gaan vallen? (echt dik is ze niet, heeft alleen vetophopingen, zie mijn foto's vorige pagina)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:49

Toevallig heb ik van de week na een gesprekje met een dierenarts het graasmasker weer opgezocht.
Ik doe hem nu elke dag een kwartiertje om. Maar ook mijn pony kan nog geen gras ermee eten. Ze probeert het wel.
Het is hier ook lastig omdat ik lang uitgebloeid gras voer en dat gaat niet makkelijk door gaatje heen..
Ik vind het nog een onding, ze kan bijna niets mee. Daarnaast heb ik met een dag een halster om al een kaal hoofd, dus hij zal hier nooit lang om zitten. Maar ze hebben ook maar 2x per dag echt gras te eten, dus dat scheelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:50

Mijn pony werd ook giga dik, de kam werd weer dikker dus graasmasker opgedaan.
Hij werd ook weer traag...
Moet wel afvallen.
Hij staat 24/7 buiten, eigenlijk bijna non-stop met masker op.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:08

ja die van mijn staat (dan wel op een leeggevreten grasveld waar eigenlijk bijna niks opzit) van half 9 tot half 4 op wei... zouden jullie hem omdoen? bij ons hebben ze altijd halsters om in de wei op de pensionstal maar van de halsters met graaskorf krijgen ze altijd zulke schuurplekken. mam en ik hebben net bedacht om het halster te houden en als het zo niet werk om de ophopingen weg te krijgen dan gaat alsnog te korf om en anders kunnen we hem volgende lente weer gebruiken :)

ohja Dyonne jou tip van het voer dat je voert, echt top! ze is sinds ze dat voer krijgt een stuk milder geworden en haar manenkam beweegt zelfs met rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:09

Ja,als hij te dik is zou ik hem wel omdoen ja.