Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:19

balen LL dat peter minder gaat....verhoog je dosering pergolide ook?

meer drinken ed, zou er op kunnen wijzen dat hipofyse meer cortisol afgeeft dan dat je zou willen....en daarom de bijverschijnselen van meer drinken weer de kop op steekt...

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 00:12

Echt minder vind ik hem niet, dat is ie als ie weer last van z'n hoeven krijgt.

Nee, ga hem niet meer dan 1mg geven. Dat is al rijkelijk voor een pony van 1,24m.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 23:46

Ik meld me hier ook, helaas.

Vorige week heeft mijn pony totaal onverwacht de diagnose cushing gekregen. Ik heb zijn bloed op van alles laten testen en dit ook. Er kwam uit dat zijn spierwaardes het beeld gaven of hij enorm spierpijn had van hard werken terwijl hij helemaal niets doet, en schildklierwaardes te laag waren. Maar dus ook: ACTH van 25, mag max 15 zijn, suiker was goed, cortisol was goed.

Nu staat hij een week op parondel. Hij krijgt 3 capsules per dag, weegt zelf rond de 275 kg. Voordat ik begon met de medicatie was hij minder stijf aan het worden, sinds het begin van de medicatie lijkt hij weer een paar stappen terug te zijn gegaan. Ook is hij soms heel vrolijk en andere tijden lethargisch. Eetlust is verminderd, maar ik had al gehoord dat dat kon.

Wat ik graag van jullie zou willen weten is of de niveau's van ACTH, suiker en cortisol jullie iets zeggen en hoe lang het duurt voordat de medicijnen aanslaan en of ze een terugslag kunnen veroorzaken. Ik ben hem nu 2x per dag beter aan het kijken en wordt er gek van. Aankomende vrijdag wordt paard hier op stal ingeslapen vanwege Cushing en langere tijd HB en zo komt het wel akelig dichtbij.... ik wil mijn vriendje nog niet missen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:50

het cortisol was goed?
Dat hoort toch juist te hoog te zijn bij cushing?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 00:56

Oh, dat is geen fijn nieuws Nado... aan de andere kant als je weet wat er mis is en kan je er gericht iets aan proberen te doen.
Van die waardes weet ik niks, ik heb mijn pony niet laten testen omdat het eigenlijk wel duidelijk was en ben in overleg met mn DA Pergolide gaan geven.

Hoe groot zou de kans zijn dat ik nog een paard met Cushing heb?
Mijn 19 jarige merrie gaat niet lekker en veel lijkt erg op het beeld bij mijn pony.. Ze is depri, schrikkerig, slecht in het haar, bespiering is snel verdwenen en juist meer buik dan ze ooit had, ze is gevoelig op haar huid, ziet ineens slecht in het donker en lijkt erg onhandig geworden en op haar rechter flank zit het haar ineens in een rare krul die er niet meer uit kan, precies zoals het bij mijn pony begon voor haar hele vacht ging krullen..
Ze is laatst erg ziek geweest en 1,5 week terug heb ik helaas haar dochter in moeten laten slapen waar ze heel close mee was, dus er speelt wel meer, maar ben benieuwd of er hier mensen zijn die dit typische Cushing symptomen vinden of niet..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 01:05

Sparkl: het zou kunnen, stress is heel fout voor een cushing paard en kan wel dingen verergeren of triggeren. De dood van haar dochter zal stress hebben gebracht of in ieder geval een sterk gewijzigde situatie. Dat soort dingen kunnen wel een verergering met zich meebrengen omdat stress dan een aanslag is. Het slecht zien is wel een van de dingen waar willy al heel vroeg last van had toen we verder nog geen problemen hadden, dus het zou een voorbode kunnen zijn. En met de leeftijd van je paard kan het wel natuurlijk. Pfff vervelend, maar goed in de gaten houden lijkt me!

Nado is er een speciale reden dat er voor parlodel gekozen is? De meeste paarden in dit topic krijgen pergolide dus er is minder ervaring met de bijwerkingen die parlodel geven. Er is wel iemand dacht ik, maar weet niet zo snel meer wie dat is.
Over het algemeen gesproken is pergolide vaker voorgeschreven en heeft dat een goed slagingspercentage zal ik maar zeggen. zijn er speciale omstandigheden of redenen dat jouw paard parlodel krijgt? Cushing hoeft nog niet het einde te betekenen en je kan een boel doen aan de leefbaarheid en conditie van je paard, zeker als je paard nog niet bevangen is of is geweest en zelfs dan. Sterkte in ieder geval, ik kan me voorstellen dat het toch een hele schok is om dit zo maar te horen!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:04

Fargo, de DA heeft dit voorgeschreven, ze zegt dat ze daarmee veel beter de juiste hoeveelheid kunnen bepalen en ook de resultaten zijn duidelijker. Het schijnt wel een hoop duurder te zijn, maar ik heb de rekening nog niet gehad.

Pony is in zijn leven vaak HB geweest, heeft EMS, staat daarom al jaren op suiker-arm dieet en gaat qua HB wel goed. Rare is dat hij er prima uitziet. Niet te dik of te mager, glanzende vacht die er met kussens tegelijk af komt op dit moment.

Sparkl, wat naar van je paard, het klinkt niet zo goed. 'Gelukkig' heb jij ervaring hiermee en kan je heel snel aan de bel trekken als je dit toch vermoedt. Je kan altijd testen op Cushing toch? Is inmiddels een eenvoudige bloedtest die rond 9 uur 's ochtends afgenomen moet worden, dus niets vreemds mee inspuiten en zo. Misschien kan je bij vroeg weten een hoop ellende voorkomen.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 11:27

Ik besef me nu pas dat het slecht zien idd iets is wat bij Cushing juist voor komt..
Fargo, jij zegt dat Willy daar juist al snel last van had, je zou juist denken dat de tumor al groot is voor er verandering in het zicht zou optreden, maar dat hoeft dus niet lijkt me?

Dat er een nieuwe test is die geen risico geeft wist ik idd niet, is die wel betrouwbaar?
Ik heb mn paard al sinds een paar dagen een half pilletje gegeven.. :o
Ze is het gepruts aan haar lijf zo zat en ik dacht dat ik zelf ook wel kan zien of het iets doet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:40

Het is gelukkig ook tijdelijk geweest dat afnemen van het zicht (ik denk wel dat het een aantal maanden is geweest ofzo). Als ik nu terugkijk is Willy een tijd in het donker 'savonds heel erg schrikkerig geweest, met wegspringen en schrikgedrag er bij - dat mijn vriend echt zoiets had van: doe niet zo overdreven. Na een bepaalde tijd zei ik, het lijkt wel of hij het gewoon slechter ziet 'savonds... Nu is het eigenlijk weer prima en kan je hem ook 'savonds goed rijden. Het is dus niet beschadigd of zo, maar bij tijden zag hij gewoon slechter. Of dat nu echt door druk van tumor is vraag ik me af hoor... En dit was dus voordat we echt over cushing zijn gaan denken en voordat hij verder de echte cushingkwalen kreeg een beetje als voorloper misschien? Dat schrikkerige is natuurlijk al wel potentieeel ook teveel cortisol/stresshormoon ;-)

Reageert je paard goed op een half pilletje? Hoeveel mg zijn de pilletjes die jij hebt? Geef je nu 0,5 mg dus de helft van 1 mg of heb je pilletjes van minder mg? Het is wel belangrijk om rustig aan te starten he dus liefst met 0,25 mg en dan steeds stapje voor stapje van meerdere dagen, je hebt geen haast toch? Ben benieuwd hoe het gaat.

Heeft die test van 9 uur ook een naam? Dan kunnen anderen daar namelijk ook naar vragen of refereren??

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:58

Oh, dat is apart!
Gelukkig dat het niet alleen maar slechter is geworden, want dat is voor een paard toch wel heel naar..
Vroeger ging ik vaak in de schemer nog naar buiten en gaf haar een lang teugeltje en dan stapte ze keurig over elke steen, takje en alles wat we tegen kwamen, ze had er dus juist absoluut geen last van, de laatste tijd merkte ik al dat ze meer onzeker is vooral bij schemer en wandelde ik met haar door de springbak en het was echt nog niet donker en eigenlijk durfde ze al niet mee te lopen en even later valt ze gewoon over een groot geel springblok wat naast een hindernis lag, toen begreep ik pas dat ze echt slecht ziet.
Mn paard is juist altijd super bom-proof geweest waar alle jonge en onervaren paarden altijd mooi achteraan konden om te leren en nu staan ze haar echt aan te kijken van; wat doe jij raar!

Het enige wat ik nu merk met het halve pilletje, idd 0,5 mg is dat ze wat slechter eet, ik kijk het nog even aan, mijn pony kreeg 1,25 mg en dat hebben we zo van de ene op de andere dag gegeven.. :')
Dat heb ik hier geleerd dat dat niet zo goed is, dus dacht het paard eerst een halve te geven, maar dat zou ook teveel kunnen zijn om te beginnen dus?

Ik ben ook benieuwd naar de naam van die test.
Maar als ik mijn merrie nog wil laten testen dan zal ik nu met de Pergolide moeten stoppen neem ik aan?
Dan denk ik dat ik eerst kijk of ze opknapt, ik ben nu toch al begonnen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 22:07

Als je de halve wilt blijven geven voorlopig, dan zou je die kunnen verdelen over de dag, 'smorgens en 'savonds dan is het minder ingrijpend en heeft ze hopelijk meer trek en minder last van misselijkheid e.d. . Dan is de invloed wat beter verspreid en de bijwerkingen waarschijnlijk wat milder als het ware.

Willy is ook altijd heel nuchter en stoer geweest dus dat schrikachtige was dan ook heel onverwacht ;-)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 17:33

mijn paard is vandaag op equilibrium, beslag gekomen, en van de voorkant is er behoorlijk wat afgekapt, zowel van de toon als de voorkant van de hoef, om de druk via de voorkant af te voeren...

vrijdag hebben we nieuwe rongtenfoto genomen en het hoefbeen is eigenlijk best gekanteld en volgens de da en hoefsmid, moeten er niet te gekken dingen gebeuren..ander komt ie door de zool heen.......het klinisch beeld is op op harde redelijk en op zachte draaft en galopeert ze ook.....dus das wel weer goed teken....

de hoefzweer waar ze al weken last van had is er vrijdag alsnog uitgekomen, zat precies onder hoefbeen....

ze heeft nu een verband beslag., dus een ijzeren plaat aan onderkant, zodat je iig de zweer kunt schoonmaken en wat druk uit kan oefenen...op de lederhuis zodat die niet naar buiten komt. over 2 weken kan verband er tussen uit en de ijzeren plaat is dan voor bescherming..,.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 19:43

Klinkt toch best als een behoorlijke knoei bij Gamoor, Sigrid :oo
Je hebt haar niet meer op pijnstillers toch? Fijn dat die rottige hoefzweer eindelijk is doorgebroken! Dat lucht vast op.

DA heeft even naar Peter z'n gebit gekeken/gevoelt, hij kon niet super malen en er zat ook 1 haak.
Naja, bij haak verwacht ik een scherpe riggel/haak ... maar toen ik zelf voelde was het net een bobbel op de 1nalaaste kies linksboven (1 super bolle kies zeg maar). Toch maar even roesje en veilen (hij doet het mechanisch, dus dan toch maar ff roesje). Toen kwam er zomaar opeens een hele kies naar buiten rollen, helemaal schoon ook bij de wortels .. moet dus wel vastgeklemt hebben gezeten maar wel al een hele poos los. Mss was dat wel de hoofdoorzaak voor het rare eetpatroon, zoiets knijpt natuurlijk. Dus nu mist ie een kies, de 1e kies op de rechteronderkaak. Wordt een oud mannetje haha :P

Nu hopen dat ie idd weer gewoon gaat eten :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:42

nee ze is buut-vrij......alleen vorige week in weekend toen ze stokkreupel liep door de hoefzweer heb ik haar wat gegeven....

@LL hopelijk was dat waar ie last van had, kan ie nu weer lekker eten!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 15:10

Dat is wel heftig Sigrid!

LL hopen dat de rest voorlopig nog goed blijft zitten!
Eet hij nu weer goed?

DA is hier geweest en mijn andere merrie heeft idd ook Cushing, DA vond het niet nodig om te testen, was duidelijk zei hij, geen andere ziekte heeft dezelfde symptomen.
Nu moet ik de Pergolide dus op gaan bouwen en dan kijken hoe ze het doet.
Gelukkig komt het betere weer er aan en aangezien ze nooit bevangen is geweest hoop ik dat ze lekker op gaat knappen.
Mijn pony is idd chronisch hoefbevangen en ik krijg pijnstillers voor haar, zolang ik die af en toe moet gebruiken gaan we er nog voor, ik wil haar niet continu pijnstillers moeten geven...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 18:52

SP dus toch, je dacht het al en ik dacht het ook al een beetje door je beschrijving. Fijn dat je het snel herkend hebt en dat je kunt gaan behandelen, als je er snel bij bent kunnen ze weer zo sterk verbeteren en weer jaren jonger worden als het ware.

Sigrid is jouw paard al weer wat opgeknapt nu de zweer er uit is?

Lappie: pfff heftig dat er zo een kies uit komt zetten, maar waarschijnlijk ook een stukje verlichting voor Peter. Zie je al verbetering qua eten etc?

Willy loopt met een olifantsbeen, is wel aan de beterende hand maar duurt behoorlijk lang deze keer. We konden het in eerste instantie redelijk de baas zonder DA maar toen bleef het toch hangen. Dus vorige week toch injecties en nu aan de AB. Vandaag eindelijk echt een wat zachter dunner been. Het been werd tot nu toe wel dunner maar bleef zo hard. Hopen dat het nu snel beter wordt!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 20:59

Ja de zweer is er afgelopen vrijdag uit gekomen, maandag op speciaal beslag en ze loopt nu weer voorop naar t land toe, en galopeert de weide in...

de zweer lijkt nu alweer dicht te gaan, er komt alweer een laagje hoef over de lederhuid lijkt t wel.....ze moet nu ong nog dag of 7 met dat ijzeren plaatje op de zool, zodat de zweer niet weer word beschadigd...ik heb er een best stuk watten tussen zodat er geen viezigheid in het gat van de zweer komt....elke dag schoonmaken....dus...

ook zie ik nu duidelijk dat de medicatie weer zn werk doet nu ik haar alweer 3 weken op 75 mg per dg heb ipv 0,5 mg pd.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:37

Hij eet z'n biks nu iig niet meer gevoelig en eet ook weer met consumptie, haha hele voerbak onder 't kwijl :P Hij lijkt weer wat meer ruwvoer te eten, maar voor de rest is ie nog niet zo happig op bijv. z'n granen, lucerne of zemelen/slobber. Hij heeft wel vaker periodes dat ie sommige dingen niet meer wil hebben, maar dat is meestal maar 1 soort eten. Hopelijk trekt het nog wat verder bij. Hij heeft iig weer wat meer hoopjes poep in de stal liggen en lijkt wat minder te drinken.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 08:10

gelukkig dat t eten weer iets beter lijkt...LL

hopelijk eet ie snel zn andere hapjes ook weer....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 15:53

Dat klinkt iig al een stuk beter LL!

Fargo, hoe gaat het nu met Willy zijn been?

Zijn hier mensen met een wat groter paard dat Pergolide krijgt?
Ik ben benieuwd hoeveel die krijgen, ik moet die van mij 2 mg per dag geven van mijn DA, in overleg met de faculteit Utrecht.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 16:17

Mijn kwpner is 1,64 m en ongeveer 550 a 600 kg en krijgt 1 pilletje van 1mg! Hij doet het hier uitstekend op..Ben begonnen met een halve, en opgebouwd naar een hele! Succes met je paardje!

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:51

SparklingApp schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel die krijgen, ik moet die van mij 2 mg per dag geven van mijn DA, in overleg met de faculteit Utrecht.

Mijn Shire van bijna 1000 kilo kijgt 1 mg per dag. Van meer werd hij ziek, maar zoals ik al eerder vertelde, bij koudbloeden kan 1 en ander net wat heftiger overkomen. ;)
Je denkt dan goed naar gewicht te geven, maar dit is gewoon niet nodig bij hen.
Is gewoon een kwestie van uitproberen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 20:17

Mijn fjord van 500 kilo (stokmaat 1.50m) krijgt ook 1mg,
Hij krijgt het nou vanaf half november (eerste 6 weken opgebouwd), heb hem begin januari weer geschoren en zijn vacht is niet meer gegroeid alleen wel van die varkensharen,
ook komen er weer orange vlekken op zijn kogels dus is volgensmij nog niet helemaal op orde maar het gaat wel een stuk beter, hij voelt zich wel weer helemaal de oude.
De harde manekam is ook nog niet weg.
Hoe snel ging/gaat het bij jullie paarden?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 21:36

mijn kwpn merrie van 170 , krijgt nu 0,75 mg, 1e 6 weken kreeg ze 0.5 mg...

doordat ik minder herstel zag, heb ik 3 weken geleden de dosis kwart verhoogt...ik zie nu weer dat haar herstel doorzet en ze steeds meer de oude word.

de harde dikke manenkam is weg , de kuilen boven haar ogen ook, ze verhaard weer en ik zie ook nieuw donker haar op haar terug komen, het haar wat op de rug onder zadel zat was niet geschoren, is druk aan t verharen en de krul is er uit....ze heeft niet meer zon opgeblazen prednison kop....en ze kijkt helder uit haar ogen..haar hangbuik is ook minder....maar die word straks ook weer dikker, want ze is drachtig....

vanochtend ging ze in galop met de staart er op het land in , helemaal gek en ze liep zuiver.....toen nog 5 min in de lucht staan snuiven en blazen....idoot paard..... :+:

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:35

SparklingApp schreef:
Dat klinkt iig al een stuk beter LL!

Fargo, hoe gaat het nu met Willy zijn been?

Jemig dat is heel erg veel en zeker omdaar meteen in een keer mee starten, ik zou daar voorzichtig mee zijn, zeker door de bijwerkingen worden ze misselijk en duizelig en willen niet eten. Als je dit al zou doen, dan daar rustig naar toe bouwen. Willy is een kwpner/gelderse van ruim 700 kg, ik denk eerder 750 kg en hij heeft schofthoogte van 1,72m en hij krijgt nu sinds een half jaar 1,5 mg maar heeft het 3,5 jaar prima op 1 mg gedaan. DA adviseerde indertijd direct al 1,5 mg..
Ik zou zeker onderbouwd willen krijgen waarom ze met zo'n hoge dosis willen starten en hoe lang ze dan denken dat je dit zou moeten volhouden.

Willy zijn been is eindelijk zachter en dunner geworden. Hij kreeg oorspronkelijk te weinig AB (nieuwe DA bij de kliniek, je ziet DA's weten ook niet alles!) en daardoor duurde het veel te lang. Heb onze kliniek gebeld en aangegeven dat hij vlgs mij niet genoeg kreeg en dat was idd zo dus sinds woensdag wel genoeg gehad en toen ging het ook verbeteren gelukkig. Vandaag en gisteren heeft hij wat onder het zadel gestapt.

Sigrid, wat super dat het nu weer vooruit gaat! Dat zijn inderdaad de wijzigingen die je - met de juiste dosis ;-) - mag verwachten, super dat het nu doorzet en dat het nu nog verder de goede kant in gaat!