[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dendie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:15

Ik vind dus ook dat die artikelen in al die tijdschriften allemaal hetzelfde vertellen. Ze komen nooit ns met wat nieuws of iets wat we nog niet wisten... En bovendien (wat Iwanluver al zei) wij weten inmiddels wel beter. Dat het bij elk paard anders is en de grootste oorzaak van binnen uit komt en niet van de mugjes. En dat weten we door alleen maar naar onze paarden te kijken Knipoog Misschien moeten we onze lange lijst van 'wat helpt/ wat helpt niet bij eczeem' van een paar pagina's geleden maar ns publiceren! Haha!

@ Ikenindi: Je kan de deken in een kussensloop doen voor de zekerheid... Zodat er geen haakjes oid in komen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:18

nou, haakjes zitten er al genoeg in:( haar weidemaatje houdt nogal van knabbelen enknaagt de deken gewoon kapot:(

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 19:56

ik wil misschien een keer de DA laten kijken om te kijken of het van binnen uit komt of van buitenuit

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 08:07

ja, ik dus ook, maar dan moet je 2 keer een bloedtest doen. 1 keer nu hij jeuk heeft, en 1 keer in de winter zonder jeuk. nu is het ineens een nadeel dat mijn paard nog nergens last van heeft;)

ik laat de deken gewoon om en ga verder met mijn supplementjesdingen voeren. bevalt prima! een paard met manen en staart en zonder jeuk:)

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 09:15

Ik heb gisteravond Dendie helaas moeten laten opnemen in de kliniek ivm maanblindheid... Zomereczeem zal dus ook wel drama worden als hij thuis terug is, omdat hij nu vol wordt gespoten met medicijnen. En hij staat nu in een box, dus van zijn manen en staart zal ook niet veel overblijven... Huilen Kortom; ik baal!

Danielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:12

de eigenaar van mijn verzorgpaard heeft een vraag..
En ik/ wij hopen dat jullie misschien een antwoord hierop hadden.
Hier komt hij Knipoog :

Als je tijd hebt, zou je voor mij een vraag op bokt kunnen stellen? Het lijkt er namelijk op dat Aida ook zomereczeem krijgt.. en dat terwijl ze net 2 jaar is!ze schuurt haar manen kapot en haar staart vertrouw ik ook niet!
de veearts vertelde mij dat de kans dat Aida eczeem kreeg zeer klein was en dat faron en fleur (arabier&shetlander) een verhoogde kans hadden..
nu begin ik me af te vragen of het aan ons weiland ligt! alle beessies kwamen namelijk gezond naar ons toe en kregen hier jeuk!!! en aida, paard/kwpn en geen eczeem in haar bloedlijn zou er helemaal niet gevoelig voor moeten zijn! kan het zijn dat ons weiland misschien geinfecteerd is?
vol eitjes van die rotbeesten? ik snap er helemaal nix van, voor mij is dit natuurlijk een nachtmerrie!

ik wil niet dat hele eczeemge-emmer opnieuw meemaken! zou ik het weiland dan kunnen ontsmetten of moet ik ook aan de eczeemdekens? dat zou ik heel erg vinden voor een knollie van 2! ik wil haar liever gewoon vrij laten rondlopen!

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:33

gezien de tijd van het jaar (verharen) zou ik als ik de eigenaar van aida was me nog niet al te veel zorgen maken.
jaarlingen en twenters hebben vaak meer moeite met verharen en krijgen daardoor jeuk. ik zou evt lijnolie bijvoeren en even wachten met conclusies trekken tot ze helemaal door haar haar heen is.

ze zou last van broei kunnen hebben. evt een huidschimmel. missch preventief behandelen met imaverol?

wat betreft zomerexceem zijn waters in de buurt een risicofactor, daarnaast gras met een hoog fructaangehalte. onbemeste weitjes zijn wat dat betreft niet perse het beste vanuit dat oogpunt.
een weiland ontsmetten is onzin.. zou leuk zijn als het kon.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 11:49

misschien ligt het wel aan te veel suikers/fructaan in het gras?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 12:20

Ik ken meer mensen die het "ongeluk" hebben om meerdere paarden met staart en manen eczeem op de dezelfde weide te hebben terwijl ze dat niet hadden toen ze kwamen. (zo ook die van mij). Bij ons zijn er meerdere paarden met zomereczeem in hetzelfde gebied. De weides zijn allemaal vrij arm en toch krijgen veel paarden die daar naar toe komen last. De weides zijn van verschillende mensen en liggen niet bij een bos of zo het waait er altijd. Eerst had ik mijn pony bij het water staan in een muggen gebied en toen had ze nergens last van, we zijn naar een ander land verhuist en het was raak. Er zijn daar al meerdere paarden weggegaan omdat ze ernstig eczeem hadden. Gek eigenlijk. En ik ken helaas ook enters en twenters die het echt al hebben.

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:16

Hm, toch denk ik ook wel eens dat het aan de omgeving ligt hoor... Ik woon hier nu 13 jaar. Hiervoor woonde ik weliswaar ook op de veluwe maar op echte zandgrond. Dus "geelzand" zeg maar. Ik woonde ook aan de zandverstuiving.

Nu woon ik ook wel op zandgrond maar bestaat de omgeving uit weilanden. Dus echte akkerbouw bestaande uit maisvelden.
Het waterpeil is hier ook lang zo diep niet als waar ik eerder woonde.

Toen ik hier naar toe verhuisde ging mijn (inmiddels overleden) KWPN merrie ook mee. Zij had nog nooit zomereczeem gehad maar kreeg na een paar jaar hier gestaan te hebben ineens wel plekjes... Toen we hier kwamen wonen kochten we ook onze Gijs (was toen een veulen van 7 maanden) en hij heeft de eerste 8 of 9 jaar nooit last gehad. Maar zowel de KWPN merrie als Gijs kregen het op een xmoment. Als ik me goed herinner begonnen eigenlijk mijn shetlanders het eerst de symptomen te vertonen. Dacht eerst dat het schimmel was tot de veearts me vertelde dat het eczeem was. In het begin was het allemaal nog niet zo erg maar de laatste 3 jaar is het een explosie geworden en hebben ze er echt last van. In de omgeving om mij heen zie ik ook steeds meer paarden ingepakt staan.

Vanmorgen zag ik trouwens aan Gijs zn staart dat hij nu wel geschuurd had. Bah. En dat terwijl hij zn manenkam weer met rust gelaten had. Gek he. Het lijkt wel om en om. Dan kont en geen manen, dan weer manen en geen kont.

Goed vanavond is het weer tijd voor een betadinebadje. Dat stilt toch weer even de jeuk. Tja en zn pyama aan he. Zaterdag stond hij bloot ivm de regen... Zondag had hij niet geschuurd. En nu vanochtend dus weer wel. Zou het kunnen dat de reactie 1 dag later komt?

Overigens zijn de bultjes op zn kont weer bijna weg. Daarvoor in de plaats zitten nu alweer een paar wondjes. Hoe kan het he...

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:21

nou ja je zag met blue tongue dat de knutjes gewoon in aantal toegenomen zijn in NL.. dus dat kan ook de oorzaak zijn van de toename van het aantal ingepakte paarden...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:46

Bij ons hetzelfde verhaal. Mijn toen 9 jarige paard had nooit last van eczeem tot ik in 1994 naar een ander weiland verhuisde. Het duurde wel een paar jaar, maar toen kreeg hij langzaam aan zomereczeem. Op ditzelfde weiland hebben inmiddels ook 4 andere paarden zomereczeem gekregen die het voor die tijd op hun vorige stal/wei niet hadden!...Bij eentje is het overigens weer overgegaan en bij eentje is het minimaal, maar de andere 3 hebben het flink. Wij hebben wel 1 (klein) bos en een (klein) meertje in de buurt, maar staan verder in de Randstad 10 km van de zee af.

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 13:54

Tja... en zo is er voor iedere mogelijke verklaring wel weer een tegenverklaring. Daarom is het ook zo verrekte lastig he.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 14:36

Ik denk opzich dat het niet per se een tegenverklaring is. Volgens mij is de omgeving zeker van invloed. Een beetje hetzelfde verhaal als dat zomereczeem van binnenuit zou komen. De eczeem wordt niet veroorzaakt door iets van binnenuit, maar wordt er wel door verergerd. Net als met chocolade eten. Je krijgt van chocolade geen jeugdpuistjes (anders zat mijn oma ook onder hi hi) maar als je al jeugdpuistjes hebt, dan wordt het na het eten van chocolade wel erger. Zo ook met zomereczeem. De veroorzaker is wel degelijk de zandmug, maar de allergie kan verergerd worden door het eten van fructaan, vervuilende medicijnen en dergelijke. En een mugrijke omgeving zal de allergie ook doen toenemen of zelfs doen ontstaan, maar dan moet er wel al een basis voor zijn geweest. Ben wel benieuwd wat die omgevingsfactoren precies zijn. Bv bemest land, laag/hoog grondwater ed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:14

Danielle_ schreef:
de eigenaar van mijn verzorgpaard heeft een vraag..
En ik/ wij hopen dat jullie misschien een antwoord hierop hadden.
Hier komt hij Knipoog :

Als je tijd hebt, zou je voor mij een vraag op bokt kunnen stellen? Het lijkt er namelijk op dat Aida ook zomereczeem krijgt.. en dat terwijl ze net 2 jaar is!ze schuurt haar manen kapot en haar staart vertrouw ik ook niet!
de veearts vertelde mij dat de kans dat Aida eczeem kreeg zeer klein was en dat faron en fleur (arabier&shetlander) een verhoogde kans hadden..
nu begin ik me af te vragen of het aan ons weiland ligt! alle beessies kwamen namelijk gezond naar ons toe en kregen hier jeuk!!! en aida, paard/kwpn en geen eczeem in haar bloedlijn zou er helemaal niet gevoelig voor moeten zijn! kan het zijn dat ons weiland misschien geinfecteerd is?
vol eitjes van die rotbeesten? ik snap er helemaal nix van, voor mij is dit natuurlijk een nachtmerrie!

ik wil niet dat hele eczeemge-emmer opnieuw meemaken! zou ik het weiland dan kunnen ontsmetten of moet ik ook aan de eczeemdekens? dat zou ik heel erg vinden voor een knollie van 2! ik wil haar liever gewoon vrij laten rondlopen!

ik zou deze eigenaren adviseren om een bodemonderzoek te doen,misschien zijn de mineralen etc balans in de grond wel zo scheef dat ze door het eten van het gras wat daar op staat eczeem kunnen krijgen.
dan krijgen ze een bemestingsadvies voor hun grond. wij hebben het ook gedan op stal en waren behoorlijk wat mineralen die ontbraken, eten ze dan dat gras of hooi dan krijgen ze tekorten Knipoog en je weet toch nooit of dat invloed heeft op eczeem

ook omgeving speelt inderdaad mee, veel of weinig vliegjes,bomen of niet.etc..etc..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:22

waarom zijn er nu al een paar berichten over dat ZELFS JONGE PAARDEN HET AL HEBBEN? die van mij had het ook al toen ze 1 was hoor... het is toch niet leeftijdsgebonden?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:24

nou.....er werd op een gegeven moment gezegd dat alleen volwassen paarden het konden krijgen.
dus vandaar Knipoog

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:24

Ik moet dit topic echt eens helemaal doorspitten , maar nu even niet...

Danielle , is het paard voor dat het bij julie kwam ook geent? Of heeft hij bij jullie de basis enting gekregen?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:32

ellepel schreef:
nou.....er werd op een gegeven moment gezegd dat alleen volwassen paarden het konden krijgen.
dus vandaar Knipoog

das onzin dan;)

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 15:52

die van mij kreeg het ook in het jaar dat ze 1 werd!
maar gelukkig (ook dankzij het weer) staat ze nog steeds zonder deken en heeft
eigelijk geen last... Oke het mag droog worden maar de wind mag van mij wel blijven!

MKuijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 16:03

Om danielle niet steeds lastig te vallen heb ik mezelf geregistreerd, ik ben de eigenaar van Aida (en de andere knollies).. ik zit zo vaak op bokt als gast, nu ga ik ook meedoen Haha!

Nammie schreef:

Danielle , is het paard voor dat het bij julie kwam ook geent? Of heeft hij bij jullie de basis enting gekregen?

Aida heeft de basisenting hier gehad.. heeft dat er iets mee te maken? mijn andere ponies (faron en fleur) kwamen ook gezond hier en kregen ook hier eczeem! zij hebben ook hier de eerste basisenting gehad!

Ik heb iig al ontzettend veel aan jullie tips! ik zal sowieso dat spul tegen 'Broei' proberen en ook de fructaan informatie is totaal nieuw voor mij, ik ben nog van de eiwit-generatie! Vork ik ben het direct uit gaan zoeken en het klinkt allemaal erg logisch!! ik ga uitvissen waar en hoe ik het weiland kan laten testen!

bedankt voor alle info!!!

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 17:40

Jelliedop schreef:
Om danielle niet steeds lastig te vallen heb ik mezelf geregistreerd, ik ben de eigenaar van Aida (en de andere knollies).. ik zit zo vaak op bokt als gast, nu ga ik ook meedoen Haha!

Nammie schreef:

Aida heeft de basisenting hier gehad.. heeft dat er iets mee te maken? mijn andere ponies (faron en fleur) kwamen ook gezond hier en kregen ook hier eczeem! zij hebben ook hier de eerste basisenting gehad!

Ik heb iig al ontzettend veel aan jullie tips! ik zal sowieso dat spul tegen 'Broei' proberen en ook de fructaan informatie is totaal nieuw voor mij, ik ben nog van de eiwit-generatie! Vork ik ben het direct uit gaan zoeken en het klinkt allemaal erg logisch!! ik ga uitvissen waar en hoe ik het weiland kan laten testen!

bedankt voor alle info!!!

Ik weet het niet zeker , heb alleen maar een vermoeden. Allergieen zijn vaak op eiwitten gebasseerd , en de entingen zijn op eiwitbasis...Het is goed mogelijk dat het eiwit wat in de enting zit die allergische reactie kan veroorzaken. Het gaat immers bij die rotvliegjes ook om speekseleiwit wat in het lichaam van een paard komt...In combinatie met eiwitten van het gras. Ik weet het niet , maar probeer het nu twee jaar uit , en het is niet zo erg meer als het geweest is.
Natuurlijk heeft hij ook een boett , en kan hij zelf uitmaken of hij op stal wil , of niet.[Hij staat erg veel op stal!!!!]

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 18:32

Ik had net al een niew toppic geopend over het scuren van mijn merrie .
viewtopic.php?f=3&t=772015&hilit=

Hier staat uitgebreid mjn probleem mischien dat er iemand een oplossing heeft . Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 19:18

ik heb het gelezen en het zou heel goed kunnen in jouw geval dat de kuil toch de boosdoener is Knipoog
haal haar daar van af ga schraal hooi voeren waar ze lekker veel van kan eten.
en dan dus de stofwisseling ook beter gaat, heb een tijd bij een oude boer gelopen waar de paarden te vet gevoerd werden en die hadden op stal allemaal zo'n pluisstaart.
hij kreeg er toen 1 hoefebevangen haalde ze van de kuil af en ging over op ouder hooi,waar je veel van kunt voeren dus vervelen ze zich niet en gaan daardoor ook niet schuren.

kan ook he, stalondeugd, schuren van de staart om een fijn gevoel te krijgen....
ik zou toch es het rantsoen gaan aanpassen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-07 20:29

@ ellepel

dan heb ik wel een probleem als het aan de kuil ligt .
ze is namelijk sinds 2 jaar allergisch voor hooi
na dr operatie is dat ontstaan als ik hooi ga voeren dan hoest ze de hele dag en kan ze niks ze is blij dat ze dan lucht krijgt dus dat is geen optie .

nu weet ik het niet meer