[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:13

Weet je, helaas blijft het altijd een issue op stallen, iedereen heeft vooroordelen en blijft zich vastbijten in achterhaalde theorietjes...
Ik heb ooit eens gewoon een A4 op de boxdeur geplakt met een lijstje fabeltjes en de uitleg erachter....netjes gelamineerd. ( bv dat ze het NIET overnemen van elkaar, dat het GEEN KOLIEK oplevert omdat het niet eens in de buik komt, etc etc)
Tot mijn stomme verbazing ging men zich verdiepen erin en heb ik nooit meer ellende gehad ermee, paard stond zonder band en iedereen had er vrede mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-11 23:56

Ik heb nooit een probleem gehad om een stal te vinden waar ze luchtzuigers accepteren. Nu helpt het wel da ik met mijn vriendin samen 4 paarden heb. Dat is leuke klandizie. En als de luchtzuiger niet mag komen, dan die andere 3 ook niet. :D
Maar desondanks kom ik zelden mensen tegen die ingewikkeld over luchtzuigen doen. Zeker niet als ik ze het één en ander heb uitgelegd.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 00:08

Ach, bij mij op stal wordt er wel over gepraat, dat weet ik. Maar verder eigenlijk geen problemen. Ik sta op een relatief kleine en lekker simpele stal. Geen gedoe, iedereen doet gewoon lekker zijn ding en het geroddel blijft binnen de perken. Het scheelt misschien ook wel dat Macho een hoog 'knuffelgehalte' heeft. Wat ouder, makkelijk, lief koppie. Dat vergoelijkt een hoop heb ik wel eens het idee. Maar als ik de verhalen hier op bokt zo lees, dan besef ik wel dat ik mazzel heb.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 01:09

Bij ons op stal doet er niemand moeilijk om, een enkeling vindt het een rotgeluid maar dat kan ik me ook wel voorstellen.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 16:58

Zo daar ben ik weer..
Ik ben lekker twee weken vrij geweest die ik fijn aan paardmans kon besteden. Met name het lucht zuigen.
Paard was verkouden, en heb dus de band afgedaan..dat leek me helemaal niks..hoesten met zo'n band om.
Ik heb nog maals een laag cribbox overal opgesmeerd..en waar ie eerst doorheen zoog...blijft ie tot mijn stomme verbazing nu overal vanaf! Echt het moet niet gekker worden. Het simpelste van het simpelste...elke avond lekkere bagger laag op zijn deur smeren..en we zijn klaar!
Geen band & geen gezuig...word regelmatig op de camera's gekeken, maar paarlief zuigt niet meer!
Gewoon beetje pasta smeren..hahaha GEWELDIG!
(Staat nu een kleine 3 weken zonder band, en tot zover nog niet kunnen betrappen op zuigen.)

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 17:04

Ik heb dan toch een paar vragen
Waarom willen mensen verhinderen dat hun paard luchtzuigt? Inmiddels weten mensen die dit topic lezen toch wel dat het niet schadelijk is?
Waarom gaan rommelen met middeltjes voor de maag terwijl het paard verder nergens last van heeft? wat is het nut van langdurig maagcompositum voeren? Als je paard goed reageert op maagcompositum is een onderzoek en eventueel fatsoenlijke medicijnen van de DA dan niet beter?
Nou ja ik geef mijn geld liever uit aan een leuk dekje dan aan luchtzuigbanden, maagcmpositum, cribbox en allerlei andere middelen. Mijn paard gelukkig door zijn luchtzuigen en ik gelukkig met mijn dekje ;)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 20:50

_manuela_ schreef:
Waarom willen mensen verhinderen dat hun paard luchtzuigt? Inmiddels weten mensen die dit topic lezen toch wel dat het niet schadelijk is?
Waarom gaan rommelen met middeltjes voor de maag terwijl het paard verder nergens last van heeft? wat is het nut van langdurig maagcompositum voeren? Als je paard goed reageert op maagcompositum is een onderzoek en eventueel fatsoenlijke medicijnen van de DA dan niet beter?
Nou ja ik geef mijn geld liever uit aan een leuk dekje dan aan luchtzuigbanden, maagcmpositum, cribbox en allerlei andere middelen. Mijn paard gelukkig door zijn luchtzuigen en ik gelukkig met mijn dekje ;)

Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar dan doel ik voornamelijk op de luchtzuigbanden. die vindt ik inderdaad niet kunnen. maar langdurig maagcompositum geven is helemaal niet verkeerd en ik zie daar ook echt geen kwaad in. als mijn paard meer gaat zuigen dan anders weet ik gewoon dat hij last heeft van z'n maag. ik geef hem dan een tijdje maagcompositum en het zuigen verminderd zienderogen of is zelfs helemaal weg. ik gebruik in die tijd dan ook cribbox. waarom?? om het zuig-cirkeltje te doorbreken. door de endorfinen die vrij komen, blijft hij zuigen. en dan niet af en toe maar echt uren achter elkaar. dat is dan het enigste waar hij mee bezig is. zelfs in de wei. die van mij wordt er echt zo high als een garnaal van en er dan ook echt niets meer met hem te beginnen. supersloom, duf uit z'n ogen. een weekje cribbox op de voerbak zodat hij niet kan zuigen i.c.m. maagcompositum en het cirkeltje is doorbroken. dekjes kunnen mij dus helemaal niets schelen. het welzijn van mijn paard wel ;)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 21:44

Mijn paard wordt over 2maanden alweer 22 en hij doet al 19jaar luchtzuigen. Hij heeft er geen hinder van en ik heb zoiets zolang hij daar geen last van heeft ga ik hem geen luchtzuig band o.i.d. omdoen. Hij doet het trouwens alleen tijdens het eten.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 00:28

Tieme schreef:
_manuela_ schreef:

Ik ben het gedeeltelijk met je eens maar dan doel ik voornamelijk op de luchtzuigbanden. die vindt ik inderdaad niet kunnen. maar langdurig maagcompositum geven is helemaal niet verkeerd en ik zie daar ook echt geen kwaad in. als mijn paard meer gaat zuigen dan anders weet ik gewoon dat hij last heeft van z'n maag. ik geef hem dan een tijdje maagcompositum en het zuigen verminderd zienderogen of is zelfs helemaal weg. ik gebruik in die tijd dan ook cribbox. waarom?? om het zuig-cirkeltje te doorbreken. door de endorfinen die vrij komen, blijft hij zuigen. en dan niet af en toe maar echt uren achter elkaar. dat is dan het enigste waar hij mee bezig is. zelfs in de wei. die van mij wordt er echt zo high als een garnaal van en er dan ook echt niets meer met hem te beginnen. supersloom, duf uit z'n ogen. een weekje cribbox op de voerbak zodat hij niet kan zuigen i.c.m. maagcompositum en het cirkeltje is doorbroken. dekjes kunnen mij dus helemaal niets schelen. het welzijn van mijn paard wel ;) [/quote]

Wil je nu sugereren dat omdat ik niet 25 euro per maand uitgeef aan maagcompositum waar mijn paard niks aan heeft (heb het namelijk uitgeprobeerd en zelfs al een jaar nog een zakje staan ;) )ik me niet voor zijn welzijn interresseer? Maar als na een maandje maagcompositum niks veranderd kun je wel concluderen dat er niks mis is met de maag van je paard. En als hij wel minder gaat luchtzuigen betekend dat dat er wel iets mis is met de maag en je m.i. een DA moet bellen en beter een maagonderzoek kunt doen. Dus wat is dan het nut ervan om je paard een jaar lang bv maagcompositum te voeren.
Maar ik merk toch een beetje dat mensen denken dat je dat luchtzuigen moet verminderen of nog beter helemaal afleren. Waarom niet gewoon accepteren dat het een luchtzuiger is en de kans dat hij ooit nog stopt erg klein is.
Zou mijn paard trouwens opeens veel meer gaan luchtzuigen dan zijn "onderhoudsdosis" dan ga ik wel een oorzaak zoeken door bv dat maagcompositum te geven. Mocht dat dan helpen krijgt hij een maagonderzoek. Ik zou dan nog steeds niet kiezen voor langdurig gebruik van maagcompositum.
Ik kan me wel voorstellen dat je geen paard wilt dat er sloom van is. Maar dat komt toch ook niet vaak voor bij paarden?

edit: krijg die stomme quote niet fatsoenlijk

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:13

Morgenochtend is het zover :d
Dan ga ik samen met mijn vriendin de luchtzuigband vernietigen :D :=
Morgenochtend wordt ze verhuisd naar een stal waar ze zonder band mag staan :d
Er staat wel een veulen waar ze wat voorzichtig mee is..
Maar ze maakt een schotje voor de voerbak, zodat het veulen het niet kan zien :)

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 08:24

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 02:00

Ik had graag een vraag gesteld waarvan ik het antwoord niet zeker weet.

Wij zijn van plan om volgend jaar onze merrie te laten dekken.
We weten dat de kans relatief groot is dat dit veulen ook gaat luchtzuigen omdat het de moeder gaat kopiëren. (Daarom gaan we ze ook zoveel en zolang mogelijk 24/7 buiten laten omdat onze merrie buiten zowiezo minder luchtzuigt).
Maar hoe erfelijk is dat luchtzuigen nu eigenlijk? Of is het meer kopieër gedrag van een beïnvloedbaar veulen?

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 04:06

Ik heb de ervaring dat onze pony het ergst doet als ze krachtvoer of een appel
krijgt wij zorgen er nu voor dat ze de gehele dag kuil kan eten maakt voor haar
niet uit of ze binnen of buiten staat
Ook wordt haar krachtvoer rechtstreeks op de grond gegooid hierdoor is ze
langer bezig om het allemaal op te eten en doet ze iets minder luchtzuigen
dan wanneer het in de voerbak wordt gedaan
Ze heeft geen band die hielp niet en ze heeft door verkeerd gebruik een
behoorlijke ontsteking gehad dus wilde ze hem ook niet meer om nu is ze
zonder ook veel gelukkiger
Het enigste waar uitermate irritant is dat mensen denken dat hun paard het
over gaat nemen wanneer ze naast haar staan
Mijn ervaring heeft geleerd dat een paard het doet of niet en dat ze het niet
overnemen van elkaar ze heeft bij verschillende jonge paarden en veulens
gestaan en tot de dag van vandaag doen die het niet

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:16

United is al jaren hier de enige luchtzuiger... hij heeft naast en tegenover veel verschillende paarden gestaan. Maar nog nooit heeft een het overgenomen.
United heeft in het weiland weleens op een ander paard gezogen :+ En zelfs dan nemen ze het niet over :')

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:52

Hier bleek de koliekgevoeligheid ook flinke invloed te hebben.
Ze had te droge mest waardoor dit een ophoping gaf in de darmen, daar kwam dan weer gas achter en zo had ze eigenlijk altijd pijn in de buik.
Nu staat ze op advies van de DA op hoofdzakelijk kuil icm handje muesli en lucerne.
Het luchtzuigen is aanzienlijk minder, nog niet weg maar toch, iedere vermindering is winst.
Volgende week maandag komt de tandarts, ben benieuwd hoe de staat van haar gebit is.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:31

c_alsemgeest schreef:
United is al jaren hier de enige luchtzuiger... hij heeft naast en tegenover veel verschillende paarden gestaan. Maar nog nooit heeft een het overgenomen.
United heeft in het weiland weleens op een ander paard gezogen :+ En zelfs dan nemen ze het niet over :')

Mijn paard is inderdaad ook de enige luchtzuiger, maar ik dacht dat jonge paarden het gedrag wel eens kunnen kopiëren, zeker als het de moeder is?
Ik probeer zowiezo van Rubinstein bloed weg te blijven omdat zij het nog wel eens meer hebben...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:39

nou niet bij mijn veulens hoor. En niet omdat Lan het niet heeft voorgedaan. Maar alle 3 de veulens zijn ruim volwassen nu. eentje staat nog steeds in de stal naast haar, geen van de 3 is gaan luchtzuigen :n

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:40

Anya schreef:
nou niet bij mijn veulens hoor. En niet omdat Lan het niet heeft voorgedaan. Maar alle 3 de veulens zijn ruim volwassen nu. eentje staat nog steeds in de stal naast haar, geen van de 3 is gaan luchtzuigen :n

super!
dat lees ik graag :D

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:46

Mijn knollie is nog steed Koos Bandloos...
Ik snap er helemaal niks van..ik vind het geweldig hoor daar niet van...maar buiten die cribbox heb ik niets extra's meer gedaan..
Zou ie door die band zijn "afgekicked" en nu zonder band verder kunnen?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:42

marian ik hoop het voor je zou echt geweldig zijn zonder band

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:56

Gaaf he! Wat ie wel constant doet, is happen..soort van visseluchthappen..snap je wat ik bedoel? Dat was in verleden een teken van gaan zuigen..maar goed totzover werkt de cribbox...

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 15:57

Volgens mij hoeven veulens het helemaal niet van hun moeder over te nemen.
Wel heb ik ergens gelezen dat wanneer de hengst stressgevoelig is dat deze de aanleg
voor luchtzuigen kan doorgeven aan zn veulens. Er zijn bepaalde hengsten bekend die
luchtzuigers fokken. Welke weet ik zo even niet.

Gabsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:14

Even een vraagje aan de kenners.
Ik heb een luchtzuiger die zo'n 1 à 2 keer per jaar vage koliekklachte vertoont (geen eetlust/liggen). Dat duurt dan ongeveer een uurtje waarna hij weer begint te knabbelen en er niets meer aan de hand is. Steeds als ik denk "ik ga de veearts bellen" fleurt hij weer op. Ik begin steeds meer te denken dat een maagzweer de oorzaak is van deze 'aanvallen'. Vanmorge gebeurde het weer en het was me deze keer opgevallen dat hij de laatste week vaker stond te gapen (na training).

Ten info: hij draagt geen band, staat op stro, krijgt zomer/winter dagelijks weidegang en onbeperkt hooi/voordoorg. Hoeveelheid krachtvoer is afhankelijk van de training maar nooit meer dan 1 kg per voerbeurt (3x daags). Ik ben nu wel de training aan het opvoeren en er is net een nieuw pak voordroog open (geen nieuwe snede).

Wie heeft er ervaring met koliekverschijnselen door maagzweren? Komen die overeen met bovenstaand beeld? Of zouden de klachten dan aan moeten houden? (Nu verdwijnen ze binnen een uur)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:29

Is gapen gerelateerd aan een maagzweer eigenlijk?

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 01:10

beste medebokkers.

Ik haal dit topic even omhoog omdat ik een vraag heb. Ik heb ook een luchtzuiger staan, nu is mij de vraag kan die dat ook onder het rijden gaan vertonen? Hebben mensen daar ervaring mee?