[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:25

ooh sorry singasong. Op de 1 of andere manier haal ik jou altijd door de war met Inoterry ( dan heeft haar paard geen last op de wei van het hoofdschudden, denk ik ) :o sorry :o

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:27

ap heeft soms wat neusuitvloeiing,maar dat is dan licht en dus normaal.

als hij heel hevig schud heeft hij ook dikke ogen :+
dan is het onder zijn ogen wat dikker,net of hij wallen er onder heeft zeg maar.
dan jeuken zijn ogen soms ook want dan zit hij echt precies met zijn ogen ergens tegenaan te schuren

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:31

Ellepel, heeft mijn paard idd ook ! Soms dikkere ogen. Soms zelfs mega dik. Of hij dan gestoken is door een insect of mega heeft geschuurd ?? Ik weet het niet.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:56

ellepel schreef:
caspara schreef:
Ik had eergisteren de vraag gesteld of mijn paard ook allergisch zou kunnen zijn omdat ze gaat hoofdschudden als we in het bos rijden. Ik heb tot nu toe gedacht dat het van het zweet was maar begin te twijfelen.
Iemand antwoordde dat het geen allergie kon zijn omdat ze in het de winter ook deed. Ik heb haar echter nog niet zo lang en we zijn in de winter haast niet in het bos geweest (ze rijdt nog niet veel 'buiten' want ze is nog niet heel goed verkeersmak). De laatste keer dat ze het erg had was in het bos in de week van 16 februari. Waren er dan al pollen? Hadden jullie er al last van dan?

heb je mijn antwoord op jouw vraag wel gelezen?
staat op vorige pagina.zou toch eerst het een en ander proberen te veranderen aan het hoofdstel om te kijken of dat invloed heeft

Ja hoor, heb ik gelezen. Riempjes van het hoofdstel zitten echt niet strak, eerder wat ruim. Ben ik altijd erg alert op namelijk. Ook zijn haar tanden onlangs nog bijgevijld. Ze kan natuurlijk allergisch zijn aan leer. Ik heb het van de week goed gereinigd met een anti-allergische zeep. Ze schuurt zich nu sowieso aan haar hoofd omdat ze volop in de rui is en het verliezen van de wintervacht jeukt blijkbaar. Was nu ook haar hoofd met TEa Tree, doe D-itch op de plekjes en poets haar zoveel ik kan.
Ze is dus jeukerig sowieso, ook in de zomer met vliegjes, daar heeft ze ook snel last van. Ook heeft ze vaak vieze ogen. Maar die reactie op het bos is wel bijzonder. VAndaar dat ik toch aan allergie denk. Maar ik zou haar een keer goed in 't zweet moeten rijden op de weg of strand of zo en kijken of ze het dan ook heeft. Dan is het wellicht eerder van 't zweet dan van een bomenallergie. Als ze zweet in de bak schudt ze wel een beetje maar niet zo heftig.

caspara

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:59

Nog een idee. Ik kan ook eens door het bos stappen en zorgen dat ze niet zweet. ALs het allergie is zou ze het dan ook moeten hebben toch. Of komen die pollen alleen binnen met flinke inspanning?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:06

Nee, pollen daar hebben ze ook last van als ze stilstaan.
Veel jeuk kan idd weer duiden op allergie. Heeft ze echt jeuk aan haar hoofd zelf of aan haar neus ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:12

Maris schreef:
ooh sorry singasong. Op de 1 of andere manier haal ik jou altijd door de war met Inoterry ( dan heeft haar paard geen last op de wei van het hoofdschudden, denk ik ) :o sorry :o

Geeft niet hoor :D Ik was met jouw paard ook in de war met een ander ;)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:14

Caspara, heeft ze ook echt de neiging om te gaan schuren aan hele hoofd? Als ze staart/manen eczeem zou hebben kan ik me voorstellen dat dat bij zweet meer opspeeld.
Als je in het bos gaat rijden zweet ze dan altijd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:18

caspara schreef:
Nog een idee. Ik kan ook eens door het bos stappen en zorgen dat ze niet zweet. ALs het allergie is zou ze het dan ook moeten hebben toch. Of komen die pollen alleen binnen met flinke inspanning?

ga het eens proberen?
kijk als een paard draaft of warm word dan word de ademhaling anders en daardoor kan het schudden natuurlijk erger worden..
zou het eerst proberen met een kort stapritje?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:20

Ze schuurt aan haar hoofd, bij de oren en net boven haar oogkassen. VOrige zomer was ze jeukerig maar echt manenexceen is het niet. ZE schuurt ook nooit bijd e staart.
In het bos gaan we altijd flink draven en dus zweet ze want ze heeft weinig conditie nog. Ik heb nooit geprobeerd om er alleen te stappen.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:21

Ze schuurt niet bij de neus trouwens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:27

het is echt een kwestie van dingen uitproberen en een dagboekje bijhouden wanner je paard wel schud en wanneer niet.

nog even over de frontriem...als die te los zit en dus gaat schuiven op het moment dat het paard het hoofd beweegt kan ik me voorstellen dat dat ook heel kriebelig aanvoelt.

ik heb bij ap ook van alles geprobeerd hoor,maar bij hem was er niks dat echt invloed had

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:41

mw had vandaag geen last heb wel met neusnetje gereden,alleen af en toe briezen van de ontspanning,,dus geen geschud gehad gelukkig,terwijl we wel 2 uurtjes in het bos zijn geweest..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 17:54

Welk neusnetje gebruiken jullie ? Want ik zag laatst een netje voorbij komen dat totaan de lippen kwam en dan helemaal rondom de neus, lijkt me niet zo fijn. Of hebben ze dat allemaal ?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:28

Maris schreef:
Welk neusnetje gebruiken jullie ? Want ik zag laatst een netje voorbij komen dat totaan de lippen kwam en dan helemaal rondom de neus, lijkt me niet zo fijn. Of hebben ze dat allemaal ?

ik heb dat neusnetje wat laatst hier in dit topic afgebeeld stond ;) het werkt echt dus uitproberen Maris 8-)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 18:58

Maris schreef:

Ino heeft in de wei alleen geen last van schudden als ijn neus aan de grond is. Zodra hij zijn hoofd ook maar iets optilt, begint het al. Ik heb altijd het idee dat zijn neusvlies geïrriteerd is, en dat hij begint te schudden zodra er op een bepaalde manier wind langs komt. Als ik zonder netje met hem loop houd hij ook altijd zijn neus achter mijn rug en dan schud hij ook niet.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 20:08

Vandaag hier volop zon maar geen last :? Stond wel heel weinig wind.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:25

Ino liep aan de longeerlijn in stap enorm met zijn hoofd te gooien terwijl hij in draf alleen maar aan het proesten was :? :? :?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:31

nou,
ik heb een filmpje:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 5016418755

daarna ben ik naar ap gegaan, heb zijn deken er af gehaald en toen heb ik deze gefilmd:

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 3805778030

ik ga es kijken of er niet ergens een onderzoek is waar ap aan mee mag doen,vond dit toch wel heel extreem hoor.

je kunt ook heel goed zien hoe vriendinnetje kristana gewoon wat om zich heen staat te kijken en nergens last van heeft.
ook heel typisch weer dat ap zijn neus zo dicht bij de grond brengt als maar mogelijk is om verlichting te krijgen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:34

ooh hij doet het wel heel veel zeg ! Leuk Ap eens te zien, maar ik had hem liever gezien in stralende zon zonder dat hij last heeft van de pollen !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:53

ja is wel even extreem he?

ik wil es contact hebben met mijn veearts om te kijken of dat middel misschien wel wat voor hem is als hij op deze manier door blijft schudden.
was van dit topic:
[VN] Onderzoekers doen ontdekking op gebied van Headshaking

even later staat hij lekker te eten en is er niks aan de hand hoor, heb hem nog even in de bak laten lopen en toen was er ook niks aan het handje.
hij doet het echt het meest als hij stil staat zoals op de filmpjes.
bij grazen doet hij het toch bijna niet,volgens mij.
als hij met het hoofd boven een bepaalde hoogte komt heeft hij er last van en ander valt het mee

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:13

ik wil zondag es kijken..
als ap dan weer zo schud dan doe ik hem een vliegenkap om.
ik heb een met oren er aan, toch es kijken of het dan invloed heeft als het voor zijn ogen een stuk donkerder is

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:47

@ellepel ap heeft er inderdaad duidelijk last van,zo te zien op het filmpje zo erg heeft mw het gelukkig niet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 00:50

ja was vandaag echt erg zeg...
is echt tijden geleden dat ik het bij hem zo erg gezien heb.

es even kijken hoe het allemaal blijft gaan
volgende week maar es overleggen met de veearts als het te erg word wat we eventueel kunnen doen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 14:11

Ik heb net je filmpjes bekeken Ellepel, mijn merrie doet het precies zo... Echt van die ongeconctroleerde (soms heftige) bewegingen.. Ik merkte van de week met buitenrijden dat ze er weer mee begint, het neusnetje kan weer de kast uit dus.