[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 13:10

Ja ik wel, niet met cowboy magic (witte manen) maar altijd met teatree.
Mocht het dan niet lekker uitspoelen dan is het niet zo heel erg als er iets achter blijft.

Die van mij vond het eerder niet echt een goed idee, maar met rust, geduld en vooral de oren droog houden gaat het nu prima en lijkt ze het zelfs lekker te vinden.

Shampoo in de ogen heb ik hier nooit last van gehad.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 19:26

Hier dus het hoofd nu toch ook maar mee genomen met de shampoo. Heb de shampoo bar van pippas honing en propolis. Fijn ding!

Wat me opvalt is dat m’n beide paarden momenteel ook heel veel jeuk aan hun lippen hebben. Iemand daar ervaring mee of dat ook eczeem of iets anders? Ik dacht miss allergie voor bepaalde plant ofzo? Paardlief wilde echt z’n neus over de grond schuren op de stenen :(

Verder waren er hier eerder wat vragen in het topic over de snuggy en de kokerflap enzo dus ik heb vandaag even wat foto’s gemaakt van mijn snuggy!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:20

:')

het staat wel heel, ehm…bijzonder :')

hier heel veel jeuk -O-
vind het gewoon wat sneu…geen jeuk aan de lippen
ze staan overdag op superlang uitgebloeid gras wat ook nog es helemaal plat ligt nu.
en appie heeft echt heel,heel veel jeuk.
baal er best wel van, ondanks dat hij superveel proppen maakt van het gras door zijn gladde kiezen krijgt hij waarschijnlijk toch genoeg binnen om daar ook nog es jeuk van te krijgen.

ik had een ander smeersel gehaald , grand national itch free gel( andere was op)
heb hem nog laten lopen vanavond,maar hij was helemaal wat sjaggerijnig van de jeuk.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:23

Hoe durven jullie zoveel te investeren in die deken? :') een haakje en meteen een grote scheur joh. Is dezelfde stof als zo'n pyjama toch?

Hier ook vaak jeuk aan de lip. Wel alleen de eczemer (andere paard staat in dezelfde wei en zelfde hooi) dus link het toch daar aan.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:44

Nyaleti schreef:
Hoe durven jullie zoveel te investeren in die deken? :') een haakje en meteen een grote scheur joh. Is dezelfde stof als zo'n pyjama toch?

Hier ook vaak jeuk aan de lip. Wel alleen de eczemer (andere paard staat in dezelfde wei en zelfde hooi) dus link het toch daar aan.

Ik moet zeggen dat de kans op zo’n scheur mij ook weerhoudt om dat bedrag voor een deken uit te geven :o , al lijkt het me verder wel een perfecte deken. Alleen zoveel geld...

Hier gaat het eczeem op en af de laatste weken. Afgelopen drie dagen ging het heel goed en aan het begin van de week was het dan wel weer helemaal mis. Die plekjes op haar benen waren uiteindelijk toch ZE, nu behandeld met een zalf van o.a. Aloë Vera en kokosolie en de plekken worden aanzienlijk rustiger/ze heeft veel minder jeuk aan haar benen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 23:09

Kayenne heeft ook alweer wat plekken op dr hoofd van die stomme zwarte vliegen.. ondanks dr mooie kap.
Maar denk dat dit van stal is. Dan heeft ze de kap niet op natuurlijk...
Zo jammer.
Maar verder qua jeuk gaat t wel goed gelukkig nog

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 23:22

Hjartje schreef:
Nyaleti schreef:

Ik moet zeggen dat de kans op zo’n scheur mij ook weerhoudt om dat bedrag voor een deken uit te geven :o , al lijkt het me verder wel een perfecte deken. Alleen zoveel geld...

Hier gaat het eczeem op en af de laatste weken. Afgelopen drie dagen ging het heel goed en aan het begin van de week was het dan wel weer helemaal mis. Die plekjes op haar benen waren uiteindelijk toch ZE, nu behandeld met een zalf van o.a. Aloë Vera en kokosolie en de plekken worden aanzienlijk rustiger/ze heeft veel minder jeuk aan haar benen.

Toen ik de deken kocht stonden mijn paarden maar met z’n 2en in een paddock en die slopen hem niet. (En wel in aanbieding gekocht want idd wel duur). Daarbij is hij wel wat steviger dan de echte pyjama’s. Scheurt minder snel door (600D stof) en de grote plus vind ik dat het losse onderdelen zijn en geen clips, maar alles met klittenband. Ook netjes extra stukken stof bij geleverd voor evt reparaties.

Bij warm weer had ik vorig jaar voldoende aan alleen de body rug, dus geen kokerflap (en ziet er inderdaad niet uit maar het helpt wel), hals en hoofd. Had toen een shires masker voor z’n hoofd tegen de beestjes.

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 09:24

Iemand hier een goede tip voor jeuk? Ally heeft haar schouder kaal geschuurd met een klein open plekje. De gehele plek is 10x10cm. Ook op haar andere schouder en aan haar oren kleine plekjes.
Ze had hier vroeger ook last van maar sinds ze een vitamine brokje bij kreeg eigenlijk niet meer. Dit jaar dus terug. Start altijd aan schouders en oren, kaken. Altijd rond juli. Ze staat 24/7 op de wei met schuilstal en krijgt vitamine brok met een klein schepje suikervrije muesli. Ik weet het even niet. Heb lang gedacht eczeem, maar twijfel er aan omdat het echt 2-3 jaar helemaal ok was, terwijl ze wel op dezelfde plaats staat. De hoefsmid dacht misschien schimmel?

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:13

Ik kom me ook maar melden, helaas een Fries met eczeem. Ze staat onder de horsegear deken, eet Vitalbix en krijgt de druppels van puur (als ik ze niet vergeet). Hierop gaat het redelijk goed

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:33

brakke,heb je er eventueel foto van?
je kunt het anders gaan behandelen als dat het schimmel is?
trekt het dan weg dan is het dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 20:54

Ik kom me hier helaas ook melden. Ik heb nog nooit een paard met eczeem gehad, dus ik lees graag mee voor jullie ervaringen en tips. :j

Helaas blijkt onze pony eczeem te hebben. De eerste jaren hebben we niks gemerkt, hij stond toen in de opfok.

Dit jaar is het vooral begonnen sinds ze op de wei staan. Eerst zijn staart, die nu onder controle is met anti itch crème, en daarna is hij aan zijn manen begonnen, wat nu steeds erger wordt.
Net twee dekens besteld en hopelijk kan dat nog iets doen. Volgend jaar kunnen die dus meteen op. :(

Zijn staart.. het lijkt net alsof ik de bovenkant heb geschoren. :Y)
Afbeelding

En dit was een volle bos. |(
Aan beide kanten heeft hij lopen schuren.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:09

weet je al de reden van de eczeem dan?
ander voer,andere omgeving, wormen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:16

ellepel schreef:
weet je al de reden van de eczeem dan?
ander voer,andere omgeving, wormen?

Nu we terugkijken denken we dat het vorig jaar ook al zo was.
Toen stond hij in de opfok en waren zijn manen er ook bijna af. Alleen dachten we toen dat het door kriebelen met andere paarden kwam.. maar nu beginnen de puzzelstukjes op z'n plek te vallen.

Sowieso een andere omgeving in verband met onze verhuizing. Hij is van opfok naar de huidige stal gegaan natuurlijk. :j Verder zijn er geen eczeempaarden op stal.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 21:27

Balen zeg San_ner! Gauw die deken er op en blijven smeren voorlopig. Evt kun je klitwortellotion (gewoon van de Kruidvat) proberen om de schilfertjes in de manen los te krijgen. Die blijven vaak lang jeuk geven.

Even een ego-post :o maar hier gaat het super! Pony staat nog zonder deken! Zelfs nu op deze natte maar warme dagen. Na al die jaren (10+) lijkt het er op dat ik eindelijk de gouden combi heb gevonden wat werkt voor mijn pony :D

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:05

Pff hier geen foto kunnen nemen, maar wordt echt heel snel erger. Haar hals heeft meerdere kale plekjes en plekken waar het haar veel dunner staat. Haar rug en flank stond vol met bultjes. Heb nu alles ruim ingesmeerd. En gespraaid met veerust. Wat is dit toch ineens :n

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 17:16

darkadia schreef:
Hier dus het hoofd nu toch ook maar mee genomen met de shampoo. Heb de shampoo bar van pippas honing en propolis. Fijn ding!

Wat me opvalt is dat m’n beide paarden momenteel ook heel veel jeuk aan hun lippen hebben. Iemand daar ervaring mee of dat ook eczeem of iets anders? Ik dacht miss allergie voor bepaalde plant ofzo? Paardlief wilde echt z’n neus over de grond schuren op de stenen :(

Verder waren er hier eerder wat vragen in het topic over de snuggy en de kokerflap enzo dus ik heb vandaag even wat foto’s gemaakt van mijn snuggy!

[ [url=m/oihRBN.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tYtC0D.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/tZ2Nbb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/xnrSLq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb dezelfde snuggy hoods deken maar dan met uierbescherming. Heel fijn, wordt alleen zo vies. Wat me bij jou opvalt, had ik eerst ook, deken zakt te ver uit over de staart waardoor bij mij de staartflap heel snel ook heel vies werd. ik heb een naad in de rug gemaakt zodat de staartflap wat hoger komt, bij de staartaanzet - want daar hoort ie. Gaat zeker een stuk beter.

Ik had ook de uierflap er op een gegeven moment afgehaald, moet sowieso regelmatig om te wassen. VInd het jammer dat de buikflap er niet los af kan. En ja dure deken maar zit wel heel fijn. Hoewel ik dat klittenband niet altijd handig vind....

Enuhm gaat hier al jaren mee, dus is echt wel sterk maar ik heb geen slopers...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-21 22:32

sunny43 schreef:
darkadia schreef:

Ik heb dezelfde snuggy hoods deken maar dan met uierbescherming. Heel fijn, wordt alleen zo vies. Wat me bij jou opvalt, had ik eerst ook, deken zakt te ver uit over de staart waardoor bij mij de staartflap heel snel ook heel vies werd. ik heb een naad in de rug gemaakt zodat de staartflap wat hoger komt, bij de staartaanzet - want daar hoort ie. Gaat zeker een stuk beter.

Ik had ook de uierflap er op een gegeven moment afgehaald, moet sowieso regelmatig om te wassen. VInd het jammer dat de buikflap er niet los af kan. En ja dure deken maar zit wel heel fijn. Hoewel ik dat klittenband niet altijd handig vind....

Mijn Snuggy is helaas de dag nadat ik deze foto’s had gecrasht. Sowieso was de body eigenlijk een maat te groot, daarom hangt ie zover over de billen. Toen ik hem kocht was een maat kleiner niet leverbaar, dus daarom zo gelaten. Bleef op zich prima liggen verder, waar veel andere dekens en pyjama’s bij hem schoven.
En fijn dat de hals eraf kon, want die hadden we vorig jaar zomer niet nodig.

Ik zou nu dus weer een hele nieuwe bug body moeten kopen, dat is me te gek, dus er komt hier geen nieuwe snuggy meer helaas. Zeker omdat wij dus wel slopers hebben in de huidige kudde. :(

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:13

Wat balen zeg, darkadia

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 15:42

sunny43 schreef:
darkadia schreef:

Oh bij mij nog nooit een vieze staartflap gehad, zal idd dan zeker schelen met de maat kleiner. Van de uierstukken heb ik er 2, dan kan ik ze om de dag wisselen en wassen. Dan is het zeker goed te doen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 23:30

Hjartje schreef:
Wat balen zeg, darkadia

Ja zeker! En als we er zijn staan of liggen ze allemaal gezellig bij elkaar als kudde :')

Zelfs de Rambo moeten repareren vandaag, was ook fikse scheur in gekomen. De tip met anti-bijt spray lijkt wel te helpen, dus daar maar nieuwe 2L van besteld nu, en bij Horse nog een bucas sweet itch met 20% korting.
-O-

Afbeelding

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:20

Nou, ben nu 3 weken ongeveer aan de slag met die Happy Skin van Greenvalley.... maar dat is dus echt wel een klein wonder... hij schuurt NIET!
Even afkloppen!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:26

Ninx schreef:
Nou, ben nu 3 weken ongeveer aan de slag met die Happy Skin van Greenvalley.... maar dat is dus echt wel een klein wonder... hij schuurt NIET!
Even afkloppen!

Mag ik vragen hoe vaak jij sprayt en of je ook nog die gel smeert?
Ik overweeg die ook nog steeds, zeker nu de dekens zo snel gesloopt worden. Andere kant zijn er ook veel andere irritante beestjes, dus is zonder deken miss sowieso niet haalbaar. Zelfs m’n niet-eczemer heeft kriebels

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:31

Ik spray het ook op mijn niet eczemers. Want vliegen lijken het wel vies te vinden.

Ik doe 1x pw helemaal en elke dag (of om de dag) de plekken die meestal het snelste jeuken.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 18:01

mmm net gesprayt met happy skin maar... zitten gewoon vliegen hoor! Ik heb ook goede resultaten, afgelopen nacht voor het eerst zonder deken - duimen dat het goed blijft gaan.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 21:54

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft helaas ook eczeem. Ik heb in de lente de Rambo Sweet Itch aangeschaft en hierdoor heeft hij geen jeuk aan zijn manen en staart meer! De deken bedekt alleen zijn navel niet, waardoor hij deze open blijft schuren. Ik heb Fibra creme geprobeerd, maar dit hielp niet voldoende. Nu smeer ik zijn navel elke dag in met een dikke laag groene leem. Dit helpt een beetje, maar hij schuurt het er binnen een dag weer af en houdt hierdoor wondjes. Soms heeft hij ook wondjes aan de zijkant van de koker.
Ik heb gelezen over de kokerflap van Snuggy, maar wordt hier eerlijk gezegd niet enthousiast van. Zijn er hier mensen met soortgelijke ervaringen of tips van smeersels die ik nog kan proberen?

Hier is een foto van zijn navel, een dag na het smeren van groene leem.
Afbeelding

Daarnaast houdt hij ook jeuk aan zijn hoofd en oren, ondanks zijn vliegenmasker. Vandaag trof ik hem weer aan met een groot gat in het oor van zijn vliegenmasker. Een paar weken terug heb ik zijn andere vliegenmasker moeten weggooien terwijl ik die nog maar een maand geleden gekocht had.

Een foto van vandaag. Hij had al meteen weer wondjes en kale plekken op zijn oor.
Afbeelding