PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 12:34

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 20:44

Even een vraagje. Ik wil met supplementen gaan starten bij mijn 2'jarige. Alleen zij heeft een gluten allergie. Weet iemand of de erwteneiwit vit e van Inge en aminozuren glutenvrij zijn?

Brittneyx

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-23 22:14

Erwten zijn glutenvrij dus vermoed erwteneiwit ook? Als er geen toevoegingen zijn. Ik denk dat je het best rechtstreeks vraagt om 100% zeker te zijn

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 17:34

Moet even ventileren hoor ;(

Mijn p1/p1 koudbloed ben ik al een jaar mee aan het modderen. Vooral gebrek aan looplust en niet happy zijn. Qua dieet alles geprobeerd maar gaf geen verbetering.

3 weken geleden naar de chiropractor geweest voor haar jaarlijkse check en ze bleek heel vast te zitten op een paar plekken maar wel zacht en soepel in de spieren. Ze heeft welgeteld 3 dagen super gelopen. Blij ei die weer door de paddock aan een racen en stuiteren was. Daarna weer terug bij af -O- .

In overleg met de chiropractor besloten een paar plekken waarvan we wisten dat er iets artrose zat opnieuw te bekijken. En ter overbrugging naar het onderzoek op de buut te zetten. Na een paar dagen buut had ik weer een blij stuiterend en suivend ohh zo koelbloedig ei staan :x .

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zo ver en moet er nog steeds van bijkomen.
- lichte verbening hoefbeen RV (hetzelfde als 1,5 jaar geleden), kogel en knie schoon
- artrose lumbale wervels (erger geworden t.o.v. 1,5 jaar geleden)
- lichte artrose SI links en rechts (hetzelfde als 1,5 jaar geleden)
- artrose lumbosacraal transversaal links (die zat er vorige keer niet)

Voor nu het advies gekregen om nog een weekje op de buut te houden en dan heel geleidelijk af te bouwen. Als ze dan weer slechter gaat lopen wil de arts wel proberen om te kijken wat inspuiten doet. Maar dat is ook meteen het begin en het eind van wat ze voor haar kunnen betekenen ;(

De komende weken veel stappen aan de hand en nog een keer langs de chiropractor in de stille hoop dat ze uit die negatieve spiraal komt en zichzelf niet meer vast zet. Ze staat aan huis dus als ze pijnvrij in de paddock kan hobbelen met wat stapritjes buiten dan is het goed zo voor mij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 21:11

He oliebol, wat rot. Hoe oud is ze?
En hoe hou je haar nu?

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 22:41

Caily schreef:
He oliebol, wat rot. Hoe oud is ze?
En hoe hou je haar nu?

Ze is helaas pas 9

24/7 op een gedraineerde 30x20 paddock met inloopstal

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:15

Omdat ik het enorm zonde en een gemiste kans vind dat er geen sociaal media plek om zonder bepaalde “moeten” ervaringen en tips te delen over pssm2, heb ik zelf een groep aangemaakt.

Het is een pilot, want het ligt erg gevoelig en als er iemand alternatief met deze paarden om gaat, en een andere mening heeft dan de massa, ben ik het wel. Dus het is ook wel beetje eng. Maar wie weet hoeveel mensen in hetzelfde schuitje zitten.

https://www.facebook.com/groups/3111033 ... group_link

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:18

Wat fijn! Heb mij meteen aangemeld.
Ik zit nog wel in de andere groep om soms wat op de kunnen zoeken, maar qua sfeer vind ik die echt drama. Dus een nieuwe groep lijkt mij top!

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:56

Heb mij ook aangemeld. Durf in die andere groep niks te vragen, bang dat ik niet goed gezocht zou hebben :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 11:57

Ik ben nooit toegelaten op de andere groep, dus super fijn dat je een nieuwe hebt aangemaakt. Ik snap je spanning! Ik heb me ook aangemeld!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 13:18

Oskarrino schreef:
Heb mij ook aangemeld. Durf in die andere groep niks te vragen, bang dat ik niet goed gezocht zou hebben :')

Of dat het toch ergens heel ver verstopt in de bestanden stond :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 15:40

Heb me ook aangemeld (bijna met een ander account, oops haha). Hoop dat er net zoveel info uiteindelijk in komt. Ik ben een meelezer. In die andere groep ook want ik durf daar ook niets te vragen.

Snap die piranha attitude niet zo goed. Je weet nu eenmaal als je zo'n groep hebt dat je vragen gaat krijgen. Doe effe normaal als je een vraag krijgt zeg :')
Na mijn auto ongeluk kan ik sowieso geen lange teksten met moeilijke info tot me nemen, maar bij hun laat ik het wel uit mijn hoofd om een vraag te stellen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:04

Ik heb me ook aangemeld *\o/*

Ben direct uit die NL groep gestapt toen ik de belachelijke elite attitude zag. Vreselijk. Zit nog wel in de Engelse groepen, die zijn fijn.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:11

Jammer dat de groep enkel op pssm 2 gericht is. Want ik zou met pssm1 ook graag erbij zijn.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 21:05

Ik heb me ook aangemeld. De andere ben ik uitgestapt nadat er weer werd gezeurd over respectloze leden die vragen durfden te stellen. Ik heb een Fries met K1/Px dus ik zal helaas niet teveel kunnen helpen met supplementen, omdat de geleerden er nog niet uit zijn wat je het best kan doen met K1. De laatste inzichten zeggen zelfs een eiwitarm dieet...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 22:04

Ik heb me ook aangemeld, mijn PSSM paard is helaas ingeslapen. Maar ik vind het wel interessant om op de hoogte te blijven en misschien kan ik nog mensen helpen door ervaringen te delen.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 23:10

Ik heb me ook aangemeld :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 23:25

Marloezz schreef:
Ik heb me ook aangemeld. De andere ben ik uitgestapt nadat er weer werd gezeurd over respectloze leden die vragen durfden te stellen. Ik heb een Fries met K1/Px dus ik zal helaas niet teveel kunnen helpen met supplementen, omdat de geleerden er nog niet uit zijn wat je het best kan doen met K1. De laatste inzichten zeggen zelfs een eiwitarm dieet...

Mijn k1 paard is 27 geworden en tot haar dood recreatief bereden. Toen ze jonger was ook in de sport. Altijd traditioneel maar wel suikerarm gehouden. Wel haar rond overdag op de wei. Geregeld mee gefokt ook. De laatste jaren heeft ze extreem veel eiwitten gekregen en daar deed ze het top op.

Ze is ingeslapen vanwege een peesblessure. Moest strikt behandeld worden, maar dit paard had een hekel aan d’r box.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 08:53

Aangemeld

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 09:13

Stal_Fiore schreef:
Jammer dat de groep enkel op pssm 2 gericht is. Want ik zou met pssm1 ook graag erbij zijn.

+1

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:46

Caily schreef:
Marloezz schreef:

Mijn k1 paard is 27 geworden en tot haar dood recreatief bereden. Toen ze jonger was ook in de sport. Altijd traditioneel maar wel suikerarm gehouden. Wel haar rond overdag op de wei. Geregeld mee gefokt ook. De laatste jaren heeft ze extreem veel eiwitten gekregen en daar deed ze het top op.

Ze is ingeslapen vanwege een peesblessure. Moest strikt behandeld worden, maar dit paard had een hekel aan d’r box.

Dan heb je heel veel geluk gehad, met een paard dat nog zo oud is geworden. Die van mij is sinds zijn 11e met pensioen wegens extreem explosief gedrag. Eiwitten zorgden voor pijnaanvallen.
Daarnaast is hij erg gevoelig voor weersomslagen en kou.

Hij is nu 13 en staat nu op een paddock paradise omdat ik merkte dat hij in de stal zijn achterknieën kapot aan het draaien was. Hij is namelijk ook hypermobiel en kan zijn achtervoeten in een hoek van 90 graden gedraaid neerzetten.

Marloezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 10:51

Caily schreef:
Omdat ik het enorm zonde en een gemiste kans vind dat er geen sociaal media plek om zonder bepaalde “moeten” ervaringen en tips te delen over pssm2, heb ik zelf een groep aangemaakt.

Het is een pilot, want het ligt erg gevoelig en als er iemand alternatief met deze paarden om gaat, en een andere mening heeft dan de massa, ben ik het wel. Dus het is ook wel beetje eng. Maar wie weet hoeveel mensen in hetzelfde schuitje zitten.

https://www.facebook.com/groups/3111033 ... group_link

Het begint al goed als ik niet word toegelaten _/-\o_

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:11

Hoi, ik volg dit topic al een tijdje omdat ik vermoed dat mijn KWPN merrie wellicht 2 zou kunnen hebben. Ik ben er nog niet helemaal uit, maar ik geef nu sinds een week aminozuren van Horseflex en ze is echt knettergek. Herkent iemand dit? Ik ben er nu mee gestopt, even kijken of het wat uitmaakt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:14

Marloezz schreef:
Caily schreef:
[quote="Marloezz"

Dan heb je heel veel geluk gehad, met een paard dat nog zo oud is geworden. Die van mij is sinds zijn 11e met pensioen wegens extreem explosief gedrag. Eiwitten zorgden voor pijnaanvallen.
Daarnaast is hij erg gevoelig voor weersomslagen en kou.

Hij is nu 13 en staat nu op een paddock paradise omdat ik merkte dat hij in de stal zijn achterknieën kapot aan het draaien was. Hij is namelijk ook hypermobiel en kan zijn achtervoeten in een hoek van 90 graden gedraaid neerzetten.[/quote]

Oef. Flinke eye opener. Explosief, check, hypermobiel, check. En pas 3 jaar. Dat eerste is wel echt beetje met periodes. Ik voer brok hoog in eiwitten. Wat voer jij? Ik wil ook laag in suikers blijven. Mag wel veel vitaminen en mineralen bevatten. En volume, ze moet 0,5-1 kilo ervan kunnen krijgen ivm eetsnelheid kudde genootjes. Maar wil dat laag in eiwitten wel eens testen. Ze is geboren bij mij op paddock paradise. Moeite met weers omslag, ik ken eigenlijk geen enkel buiten paard die dat niet heeft…

Haar moeder was absoluut niet explosief en heb ik ook nooit als hypermobiel ervaren.

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 11:14

Heb me ook aangemeld. Omdat ik geen test heb gedaan word ik in de andere groep meteen afgesnauwd.