[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:58

Ik merkte na 3 weken verschil.De mist in haar hoofd trok weg en de oude Britta kwam weer terug.En ook Brittzila.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:06

Ze zeggen in ongeveer binnen 6 weken weer de oude te zijn, had toen een dagboekje bijgehouden met de verschillen en dat kwam aardig overseen!
Metazoa superfit broxxx zit weinig suiker/zetmeel in

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 13:18

Wat mij trouwens verbaasd is dat je op geen enkele site kan lezen dat je die pil altijd rond dezelfde tijd het beste kan geven...kom wel mensen tegen die dat niet weten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 14:28

Staat dat ook niet in de bijsluiter?

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:10

Ze is vanochtend geschoren enkel der hals
De rest is ze kort en nog aan het ruien
Ze krijg weer praatjes en is ook niet meer zo stijf
Zijn nu een week bezig dus ben benieuwd
Die halve pil lijkt ze het beter op te doen ze eet nu ook weer haar hooi

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:24

Bij de merrie van Mn vriendin zagen we ook als snel verschil. We zijn nu denk ik 3 of 4 weken bezig, 2 weken een halve pil gedaan en daarna een hele pil.

Haar vacht is nu ontzettend veranderd, weer lekker zacht en kort. Vacht was dood en borstelig/stug. Ze is zelf ook veranderd, stout en levendig! De blik in haar ogen is veranderd.

Echt bizar hoe zo'n klein pilletje zoveel verschil kan brengen!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 18:31

@anitaolja ik heb hiervoor vorig jaar contact gehad met boehringer. Maar hier konden ze me niet vertellen dat dit nodig was rond het zelfde tijdstip. Van mijn da hoeft het ook niet... Ik hou voor mezelf wel 3u speling aan.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:16

Het is ook nooit officieel bewezen dat je de pillen elke dag rond dezelfde tijd moet geven. Alles wat in de bijsluiter staat en aan de dierenartsen wordt doorgegeven is gebaseerd op onderzoek en waarnemingen van bi zelf. Het verhaal van de 27 uur komt uit Amerika waar gebruikers/dierenartsen/wetenschappers? zelf aanvullend onderzoek hebben gedaan. Deze conclusies zijn nooit door bi overgenomen.
Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo heel goed hoe ik met dit verhaal om moet gaan. Aan de ene kant vind ik het logisch dat er afbraak plaatsvind of dat de werkzame stof wordt opgebruikt of zo aan de andere kant mag een paard wat 1x pergolide heeft gehad nooit meer de voedselketen in. Dit impliceert toch dat de stof nooit helemaal uit het lijf verdwijnt.
Neem dus maar het zekere voor het onzekere en hou de 27uur aan.
Zelfde geld trouwens voor het verhaal over het opbouwen van de medicatie als je begint. Wordt door dierenartsen zelden geadviseerd en er is ook geen wetenschappelijk bewijs dat het beter is. Maar ook hierbij; waarom zou je het risico nemen? (al heb ik zelf zowel bij roos als bij kliek niet opgebouwd, nooit problemen of bijwerkingen gehad)

Als roos al snel opknapt van de pillen kan ik het me niet herinneren :o ik was allang blij dat haar epilepsie eindelijk onder controle kwam. Kliek kwam met een maand weer lekker bij, werd weer vrolijker en actiever. En na 1,5 jaar was hij weer het paard (of de draak, afhankelijk van mijn humeur) die hij altijd was <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:41

Wat ik mij nog vd pergolide bijsluiter kan herinneren is dat het aan mensen 3x per dag dient te worden gegeven.
Ik heb de bijsluiter helaas weggegooid dus ik kan het niet meer nakijken voor jullie.
Maar als je bv naar jezelf kijkt en medicijngebruik, dan merk ik bv dat regelmaat en op ongeveer hetzelfde tijdstip, dus ochtend , middag of avond wel het prettigste werkt. Maar ook ik vergeet het wel eens te nemen en als ik dan ineens ze in de avond neem ipv de ochtend heb ik daar verder weinig van. En regelmaat is ook beter tegen de stress bij je ppid paard, wat je dus zoveel mogelijk wilt voorkomen, het is geen rocketsience als je er even rustig over nadenkt...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 20:53

Ik gebruik geen medicijnen maar ik geloof je op je woord.

Heb alleen geen idee of pergolide ook aan mensen met cushing wordt gegeven. Bij mensen en honden gedraagt de tumor zich anders en honden krijgen sowieso andere medicijnen en ik dacht dat het bij mensen zelfs operabel is. Pergolide werd bij mensen met parkinson voorgeschreven wat natuurlijk een compleet andere ziekte is maar waar ik echt niet genoeg van weet om te kunnen vertellen hoe het medicijn zijn werk deed. 3 pillen per dag vind ik nog al wat. Zijn er hier mensen met ervaring met zo'n hoge dosis bij paarden? Ik weet wel dat 5 pillen per dag als maximum wordt aangegeven :$ maar ik heb nog van iemand gehoord dat ze dat daadwerkelijk gedaan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:02

Werden geen hele tabletten gegeven hoor gelijk! Werd juist heel rustig aan opgebouwd door met minimale hoeveelheden te beginnen, maar wel 3x per dag bij mensen dus idd tegen Parkinson. Was bij mij met de bètablokkers trouwens niet anders: moest ik ook in het begin 2x per dag nemen en dan heel weinig en dit langzaam opbouwen naar een hogere dosis. Nu jaren later neem ik 1 tablet per dag. Maar kan mij nog goed herinneren hoe vaag ik mij voelde van die hele kleine dosis , terwijl ik nu niks meer voel van de hogere dosis in 1x.
Het is geen asperientje wat je geeft tenslotte en als je bedenkt dat een paard een ander metaboolsysteem heeft dan een hond en dus een paard genoeg heeft aan bv een kwart tablet previcox (is exact hetzelfde als equiox voor paarden), terwijl een hond met gemak een hele tablet aan kan, lijkt opbouwen met dit soort bocht mij heel normaal, voor mens en dier. Maar iedereen mag daar natuurlijk het zijne van denken :o

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:39

Ik geef hier de prascend iedere avond rond dezelfde tijd (met max 2 uur speling).
Mijn paardje liet na 4 maanden dus pas een duidelijk verschil zien. Hij kwam aan en werd weer levendig.

Op dit moment is hij weer wat lusteloos, eet zijn bak regelmatig niet helemaal leeg, valt weer wat af. Heb het stuk van Arabesk gelezen en ben sinds vanavond van een half pilletje terug gegaan naar een kwart. Misschien dat het helpt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:52

Ik heb het stuk van arabesk natuurlijk even gelezen maar waar zegt zij te gaan verlagen in de periode vlak voor de SR? Jullie weten wel: season rise dat bij elk paard gezond en ziek de acth omhoog schiet (zie de OP ) die van augustus tot en met oktober duurt en je dus juist tijdelijk zou kunnen verhogen om je paard door die periode heen te trekken.
Vind dit geen wijs advies als ik eerlijk ben en hoop oprecht dat zij dat niet adviseert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 21:56

Alleen bij hoge doseringen zou verlagen verstandig zijn, anders zou ik inderdaad eerder iets verhogen dan verlagen. Het kan natuurlijk altijd zijn dat je standaart te veel geeft, maar te weinig is ook niet goed. Ik ben benieuwd hoe de verlaging jullie bevalt, houden jullie ons op de hoogte?

Sed is in deze periode ook erg sloom trouwens.. niet vooruit te branden en loopt ook weer een beetje raar..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:09

Ik vond wel meer dingen in het stuk van Arabesk dubieus...

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:29

Hmm bedankt voor jullie meningen. Mijn pony is een shet en staat sinds oktober op een half tabletje. Zouden jullie in augustus dan verhogen naar 3 kwart? En in oktober weer terug gaan naar een halve? En nu dus gewoon een halve blijven geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:35

Waarom lees je de OP hier niet gewoon nog even door? Daar staat ook in wat adviesverhogingen en verlagingen bij een shet zijn, ik werkte altijd met 1/8e en daar kan je ook lezen over de SR en hogere acth waarde

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:47

Het verhaal over prascend verhogen in augustus - oktober kan ik daar niet in terugvinden. Wel de startdosis (laag beginnen en langzaam verhogen). Dat heb ik uiteraard gedaan. Ik ben met hem ooit begonnen op 1/8 en heb het verhoogd naar een halve tablet.

Mijn vraag is meer of jullie zelf tussen augustus en oktober de dosis verhogen?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 22:49

Ik verhoog wel elk jaar in juli-oktober. Merk dat ze t nodig heeft. Zie t vooral aan de vacht, die word zonder verhoging raar gelig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 23:03

Tot nu toe is verhogen tussendoor niet nodig geweest bij die van mij.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 23:15

Bij die van mij ook niet. Ik zou dus even kijken of er iets verandert voor je shet. Zo niet, dan zou ik de dosis gewoon hetzelfde houden.

CarolineCF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 08:42

roos_31 schreef:
Hoi,

mijn paard heeft in okt.2015 de diagnose ppid gekregen. Omdat het een progressieve ziekte is laat ik hem elk jaar nakijken en zodra zijn waarden te hoog zijn passen we de medicatie aan. Ik merk ook aan mijn paard wanneer ik hem weer moet laten testen, hij wordt dan gestrest en druk namelijk en na de verhoging van de medicatie weer wat rustiger.

In oktober 2016 zijn we van een halve pil (prascend) naar een hele gegaan. In maart dit jaar kreeg hij ataxie en omdat de dierenarts er toch was en ik twijfelde over zijn gedrag heb ik mijn paard meteen weer laten testen. De waarden waren weer te hoog dus we zijn naar 1,5 pil gegaan. Nu valt het natuurlijk op dat hij sneller achteruit gaat (okt-mrt). Zijn conditie is goed en hij ziet er prima uit, ataxie is onder controle en we hebben geen last van hoge insuline waarden.

Nu kan ik jullie mening of ervaring wel gebruiken want ik twijfel met hoelang ik door moet gaan met hem.
-mijn kwpn ruin is 28
- sinds een week of 6 is hij enorm gestrest, soms lijkt het alsof hij een waas voor zijn ogen krijgt
- in april is zijn medicatie nog verhoogd
- op de wei is hij erg onrustig en gestrest. Wij hebben het idee dat lang op de wei hem teveel wordt en dat hij teveel prikkels krijgt. ik haal hem nu eerder van de wei.
Maar hij leeft voor de weideseizoen en gras dus en hij vind het niks om binnen te staan, hij oogt nu wel minder moe.

Ik gok dat zijn waarden dus nu alweer te hoog zijn maar een te hoge dosis prascend zal uiteindelijk zijn nieren kapot maken. Ik kan nu op zich nog een keer testen en waarschijnlijk verhogen naar 2 pillen, maar dan is de kans groot dat ik in september weer met het zelfde probleem zit.

Heeft iemand dit ook meegemaakt of ervaring mee. Ik denk namelijk dat het bijna diervriendelijker is om uiteindelijk een spuitje te geven. Hij heeft er namelijk psychisch erg last van.

Roos - ja - wij hebben hier ook ervaring met extreme stress. Later bleek dat het ruwvoer dat we toen gaven veel minder magnesium had en paarden met cushing hebben al meer nodig dan gemiddeld. Hij krijgt nu bovenop de Vitalbix vitaminebrok, 7 schepjes magnesium van Pharmahorse. En is weer een engeltje zo lief en rustig! Dus voor je besluit hem in te slapen - probeer een overdosis magnesium. Ik weet het klinkt te simpel alsof het bijna niet kan werken, maar je kunt niet overdoseren en je ziet in een week al de eerste resultaten. Hoop dat het ook bij jullie helpt. Veel sterkte!

Babyyentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:18

Ik heb de greenguard masker omdat ze met de imperial riding korf echt niks kon eten
Het gaatje komt niet overeen met haar neus zeg maar
Maar nu lees ik dat de greenguard helemaal niet zo goed is voor haar tanden ?
Nu kan ik het gaatje in de andere korf wel wat groter gaan maken .maar ben dan bang dat ze hem zelf makkelijker kan slopen
Welke korf is nu echt goed ??

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 10:31

CarolineCF schreef:
roos_31 schreef:
Hoi,

mijn paard heeft in okt.2015 de diagnose ppid gekregen. Omdat het een progressieve ziekte is laat ik hem elk jaar nakijken en zodra zijn waarden te hoog zijn passen we de medicatie aan. Ik merk ook aan mijn paard wanneer ik hem weer moet laten testen, hij wordt dan gestrest en druk namelijk en na de verhoging van de medicatie weer wat rustiger.

In oktober 2016 zijn we van een halve pil (prascend) naar een hele gegaan. In maart dit jaar kreeg hij ataxie en omdat de dierenarts er toch was en ik twijfelde over zijn gedrag heb ik mijn paard meteen weer laten testen. De waarden waren weer te hoog dus we zijn naar 1,5 pil gegaan. Nu valt het natuurlijk op dat hij sneller achteruit gaat (okt-mrt). Zijn conditie is goed en hij ziet er prima uit, ataxie is onder controle en we hebben geen last van hoge insuline waarden.

Nu kan ik jullie mening of ervaring wel gebruiken want ik twijfel met hoelang ik door moet gaan met hem.
-mijn kwpn ruin is 28
- sinds een week of 6 is hij enorm gestrest, soms lijkt het alsof hij een waas voor zijn ogen krijgt
- in april is zijn medicatie nog verhoogd
- op de wei is hij erg onrustig en gestrest. Wij hebben het idee dat lang op de wei hem teveel wordt en dat hij teveel prikkels krijgt. ik haal hem nu eerder van de wei.
Maar hij leeft voor de weideseizoen en gras dus en hij vind het niks om binnen te staan, hij oogt nu wel minder moe.

Ik gok dat zijn waarden dus nu alweer te hoog zijn maar een te hoge dosis prascend zal uiteindelijk zijn nieren kapot maken. Ik kan nu op zich nog een keer testen en waarschijnlijk verhogen naar 2 pillen, maar dan is de kans groot dat ik in september weer met het zelfde probleem zit.

Heeft iemand dit ook meegemaakt of ervaring mee. Ik denk namelijk dat het bijna diervriendelijker is om uiteindelijk een spuitje te geven. Hij heeft er namelijk psychisch erg last van.

Roos - ja - wij hebben hier ook ervaring met extreme stress. Later bleek dat het ruwvoer dat we toen gaven veel minder magnesium had en paarden met cushing hebben al meer nodig dan gemiddeld. Hij krijgt nu bovenop de Vitalbix vitaminebrok, 7 schepjes magnesium van Pharmahorse. En is weer een engeltje zo lief en rustig! Dus voor je besluit hem in te slapen - probeer een overdosis magnesium. Ik weet het klinkt te simpel alsof het bijna niet kan werken, maar je kunt niet overdoseren en je ziet in een week al de eerste resultaten. Hoop dat het ook bij jullie helpt. Veel sterkte!

Interessant! Ik wist niet dat cushing paarden een hogere magnesiumbehoefte hebben.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 13:13

Toen ik destijds met Pergilide startte is mij dat verteld door de vervangend arts dat je het rond dezelfde tijd moet geven en hou ook een marge van 2 uur aan !
Heb t nooit in de bijsluiter terug kunnen vinden...