[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:12

uudje schreef:
@Simongek, ik weet niet waar je woont maar ik heb helosan toen gekocht in wijchen bij hyposport, maar ik denk dat als je even googled je ook wel wat tegenkomt.

zal toch bestellen worden denk ik. heb even gekeken maar kan niet echt een winkel vinden. Woon in de omgeving van hoorn/heerhugowaard.

uudje

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:14

oke. Nee dan weet ik zo ook niks. Als je toch wil bestellen kun je via de paardenapotheek bestellen, zag ze daar laatst staan. Moet ook weer gaan bestellen die van mij is ook bijna op.

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:31

Mijn shetjes hebben/hadden het ook allebei.
De eerst kwam bij ons zonder eczeem, kon je ook aan zijn manen zien.
Maar zomers begon die toch te schuren. Nu na 4 jaar geen last meer van.
Afgelopen voorjaar weer een nieuw shetje der bij en die begon deze zomer ook in eens te schuren.
Kan dit tijdelijk zijn ivm verhuizing?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 13:59

happytime schreef:
meert: ik heb de onderbenen die zo kapot van de beten ook flink ingesmeerd met helosan(heb die hele grote pot) en nu....wonden worden steeds kleiner en korsten gaan eraf.....smeer ook randje voorpluk en rond de ogen...gaat ook al beter(voortaan eerder de pot helosan pakken _/-\o_ )

Fijn spul he!

@simongek: Ik haal het bij een ruitersportwinkel (Van Rijs). Misschien hebben ze het bij de Welkoop? Levertraanzalf van GN hebben ze wel bij de Welkoop en werkt ook wel goed. Smeert alleen wat lastiger.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:21

Hallo bokkers,

Mijn paard heeft sinds een paar weken ook kale plekken op haar hoofd.
Ik heb het nu een paar keer behandeld met imaverol, sommige plekken gingen inderdaad verschilferen. Maar midden op haar hoofd blijven de kale plekken zitten. Ik zie haar soms ook wel schuren, maar het is niet tot bloedens aan toe. Ook waar de neusriem zit wordt het steeds kaler en achter haar oren ook. Ik heb nu ook elke keer het halster af in de wei. Vorig jaar in de zomer had mijn paard dit nooit. Heeft ze nu zomereczeem? En wat is verstandig, blijven behandelen met imaverol of moet ik er misschien toch iets anders op smeren?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 15:55

Helosan is bij alle ruitersport zaken wel te krijgen volgens mij en vracht ook nog bij welkoop / boerenbond.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:01

Nee boerenbond verkoopt het niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 16:07

Bij ons wel, ligt volgens mij alleen niet bij paarden afdeling.
Heb het er weleens zien liggen hier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:08

De welkoop verkoopt het wel in ieder geval.
Ik gebruik ook uiercreme, werkt ook nog als een zonnebrand. Ik smeer zijn hele hoofd er dik mee in en ook de oren. In zijn voorpluk wat leovet huidolie.

Er gaat aardig wat regen vallen morgen. Deken gewoon op laten dus. Maar ik zit te twijfelen of ik de regenliner er onder moet doen. Ben bang dat dat te warm is. Een aparte regendeken heb ik niet. Het paard staat niet aan huis, dus op en af doen de hele tijd zit er niet in. Wie heeft er nog meer een regenliner onder de RSIH?? En doen jullie die er onder morgen of niet???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:12

Sammyoo schreef:
Hoe zien de hoofden van jullie paarden eruit?
Dit is Jones op het ogenblik. Net als vorig jaar wordt zijn hoofd kaal :( Op de kale plekken is de huid zwart.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

In het echt ziet het er erger uit dan op de foto :\

Ik heb er onder andere sweet itch op gesmeerd, uierzalf, teatree olie. Nu gebruik ik om de drie dagen Derfen creme, daar blijft het in ieder geval rustig mee. Dus niet zo erg schuren, geen wondjes of ontstekingen. Het voorkomt echter niet dat de huid steeds verder zwart wordt en de haren uitvallen.

Hier groeien staart en manen ook goed, maar ik denk dat ik de manen er weer helemaal afhaal. Dan hoop ik dat ze straks weer leuk overeind gaan staan als de deken eraf kan :)

Mijn paard heeft dit ook erg, die kale plekken. Sinds ik zijn hele hoofd (alles beneden het oog) in smeer met helosan of uiercreme, is het veel rustiger geworden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:14

De temperaturen zijn op zich nog wel aardig. Hier wel 2 koukleumpjes, maar denk dat ze het wel overleven deze keer zonder regendeken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:16

appie staat morgen gewoon in de regen,het is niet koud he,word 22 graden toch?
terwijl appie wel een koukleum is hoor
dan is een regendeken echt te warm :j
droogt vanzelf wel op en als het erg langdurig blijft regenen kun je ook nog de deken er af halen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:16

Sammyoo schreef:
Jeetje zeg, Jones is dus niet de enige. Toch raar dat ook als ze niet schuren het hoofd kaal wordt :?

Er is geen hoofdkap die het bij Jones overleefd, maar hij heeft gelukkig zolang ik goed met Derfen smeer (vooral ook zijn oren) geen jeuk aan zijn hoofd.

De kale plekken aan het hoofd worden zekers wel veroorzaakt door schuren hoor. Ze schuren het vaak aan gladdere gedeeltes, bijvoorbeeld waterbakken en gladde hekpalen, bijvoorbeeld van ijzer. Je houd dan een kaal stuk over, zonder haar en wondjes. Heel af en toe kan er een wondje zijn. Gewoon het hoofd vet houden kan al een heel eind schelen, hetzelfde met de oren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:17

ellepel schreef:
appie staat morgen gewoon in de regen,het is niet koud he,word 22 graden toch?
terwijl appie wel een koukleum is hoor
dan is een regendeken echt te warm :j
droogt vanzelf wel op en als het erg langdurig blijft regenen kun je ook nog de deken er af halen

Ik laat hem dan ook gewoon met rsih en zonder liner.Misschien helemaal ook niet vervelend, vandaag stond ie al weer te suffen van de warmte, misschien wel heel lekker voor ze de regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:18

Jannepauli schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie advies: één van mijn paarden heeft behoorlijk geschuurd en nu dus langs de hals en op de kont heel wat wondjes. Het paard reageert niet goed op Derfen: dat houdt de jeuk wel onder controle maar de huid lijkt wel bijna te 'verbranden'. Ik zoek een creme of zalf ( niet die van Derfen uiteraard) die de huid kan ontsmetten, rustiger maakt, hydrateert en aanzet tot helen.

Welke creme is daarvoor geschikt? Uierzalf? Béfix crème?

Levertraanzalf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 17:19

Anoniem schreef:
Ja vervelend en lastig is het wel...en dan heeft de mijne het nog mild.
Alleen om nou 300 smeersels uit te proberen...dan is een deken misschien handiger..
(mits die de manen dus niet verstikt....)

edit:heel blond hoor,maar die mugjes zie ik toch niet heel veel/vaak....

Misschien een ruimere deken rondom de hals nemen?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:51

Morgen regen??
Oooooo heerlijk :D

En denk dat m'n knol er ook blij mee is ;)
Deken blijft gewoon op, ook al heeft ie op moment weinig nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 18:57

De rsih was wel ruim,maar toch vielen de manen er met bosjes uit,helaas.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:48

Hier ook steeds meer plekjes op het gezicht.
Zie hem er niet aan schuren maar zag van de week wel een aantal keer gewoon vliegen erop zitten.
Kan het daar niet gewoon van komen?

Hier gaat het verder nog steeds goed door het opstallen 's avonds.
Manen en staart zijn nog heel alleen de buik en koker en tussen de voorbenen wat open.

Hoop dat het bij hem zo blijft en het niet met de jaren erger gaat worden aangezien hij pas 3 is.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:58

Die van mij gaan tot nu toe prima. Ik heb ze vorig weekend overdag met die hitte de deken afgedaan. Dat was gewoon niet meer te doen. Het enige dat ik niet in stand heb kunnen houden is de kuif bij allebei. Ze zijn allebei al veel van hun voorpluk kwijt. Das balen. Volgend jaar ga ik het anders doen. Dan doe ik ze allebei een soort capuchon op. Min plan is wat gaas te maken aan de binnenkant van van die oornetjes. Daar ben ik nu te laat mee, maar volgend jaar moet het genoeg zijn en ik heb een hekel aan die maskers.

Hoe doen jullie dat?

Nav de tip hierboven, ga ik de levertraanzalf uitproberen. Ik denk maar beter 's avonds smeren in verband met zonnebrand of niet?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:36

_KaWi_ schreef:
Hier ook steeds meer plekjes op het gezicht.
Zie hem er niet aan schuren maar zag van de week wel een aantal keer gewoon vliegen erop zitten.
Kan het daar niet gewoon van komen?

het komt ook van de vliegen! goed ontwormen met ivermectine doet een hoop parasieten doden die de vliegen mee nemen.
die vliegen gaan op de huid zitten,dat irriteerd en je krijgt reactie,dan komen er meer vliegen en zo gaat het door.
houd je de vliegen weg dan is er ook geen irritatie.,
dus vliegenkap,halster met vliegenfrontriem of smeersels helpen allemaal :j

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:18

jaja, vliegenkap, heb je wel eens geprobeerd een vliegenkap te zoeken voor shetje van 81 cm en een heel klein hoofdje, ik wel en nog steeds niks gevonden, allemaal te groot. En mijn fjorden hebben ze wel op, mijn ene fjord vind zo'n ding heerlijk en steekt zijn kop er zlf al door heen en mijn andere fjord, die heeft er een met uv filter vanwege haar blauwe ogen, maar die presteerd het om hem in een minuut weer af te werken, en juist zij moet hem ophouden.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:25

Weet iemand hier waar je een los hals stuk kunt bestellen? Lijkt me erg fijn voor straks als de regendeken weer op gaat, dan hoeft ze niet haar hele eczeemdeken eronder.

Afbeelding

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:01

armyhorse schreef:
Hallo bokkers,

Mijn paard heeft sinds een paar weken ook kale plekken op haar hoofd.
Ik heb het nu een paar keer behandeld met imaverol, sommige plekken gingen inderdaad verschilferen. Maar midden op haar hoofd blijven de kale plekken zitten. Ik zie haar soms ook wel schuren, maar het is niet tot bloedens aan toe. Ook waar de neusriem zit wordt het steeds kaler en achter haar oren ook. Ik heb nu ook elke keer het halster af in de wei. Vorig jaar in de zomer had mijn paard dit nooit. Heeft ze nu zomereczeem? En wat is verstandig, blijven behandelen met imaverol of moet ik er misschien toch iets anders op smeren?

Als de imaverol niet meer helpt zou ik ermee stoppen.
De eczeem bij mijn pony begon vorig jaar ook met plekken op haar hoofd, en later plekken in liezen en buik, maar niet bij de manen en staart. Op advies van de dierenarts is hij met van alles en nog wat gewassen, wat de klachten alleen maar verergerde. Uiteindelijk bleek het dus toch eczeem te zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:02

Cher: de halsdeken die je zien is die van ivanhoe.
Via hun website verkrijgbaar.