Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:09

Peetstap schreef:
UMayDream schreef:
En paarden mesten nogal eens tijdens een buitenrit, dus als je paard daar dan vervolgens mee in aanraking komt..
heeft ie vieze voetjes meer niet :D
Het is lastig 3500 berichten doorlezen, maar het is allemaal al gemeld.

Ah oke :Y)
Ik ben niet zo'n expert dus ik hou me wel stil, om nog meer domme opmerkingen te voorkomen :')

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:10

russel schreef:
Ga ik doen.....ik weet dus niet of hij iets in zijn neus heeft wat irriteert en ondertussen een wondje is geworden....of dat hij pollenallergie aan het ontwikkelen is, hoop het niet, woon tussen boomgaarden..of idd een variant van Rhino.

ik hou jullie op de hoogte!!!!

Met een hooikoortspaard op stal, het zal me niet verbazen Russel als het hooikoorts (oftewel een pollenallergie) is ;) Er vliegen op het moment ernstig veel pollen rond ;( (zei het baasje die ook hooikoorts heeft, ik merk het zelf dus ook).

Wat Rhino aangaat. Ik vond gisteravond dit pdf file op het net. En ik vind het persoonlijk mooi en erg duidelijk.
http://www.gd-horsecare.nl/static/files ... Pfizer.pdf

Zoals je er duidelijk in kunt lezen is het EHV1 virus die nu dus rondgaat in Nederland het meest risicovolle. En kan dit virus dus alle 3 de vormen aannemen. Lijkt daarom ook duidelijk waarom de KNHS een advies uit heeft laten gaan niet met paarden op pad te gaan. En er andere jaren minder heftig op gereageerd werd. Paniekzaaien is helemaal niet nodig, maar met dit virus neem ook ik geen risico. En voor diegene die graag in paniek willen <<) }> google maar eens op EHV1. Dat geeft een hoop meer info dan het woord Rhino ed. Een hoop info staat wel in het engels overigens.
En imo is het wiki artikel op bokt dan ook niet volledig.

Ik heb zelf jaren geleden Rhino op stal meegemaakt. Mijn eigen paard (nu dus drager) heeft dit virus meegekregen op een wedstrijd. Zij zelf heeft alleen de verkoudheidvariant gehad, en was een paar daagjes wat hangerig. Maar een ander paard op stal kreeg wel de neurologische variant. Ook die is er met veel moeite bovenop gekomen en heeft er uiteindelijk niks aan overgehouden, maar dat had dus ook heel makkelijk anders kunnen zijn. Dat het overduidelijk bij de mijne wegkwam (want aan de mijne kon je echt niet zien dat het Rhino was) ik was de enigste die op dat moment (maanden ervoor) op wedstrijd(en), en dus van het erf was geweest. Ik was op dat moment de enigste pensionklant, en de eigenaresse kwam op dat moment noch op wedstrijden noch met andere paarden in contact.
Dus zeggen van ach daar heerst alleen maar de abortusvariant, is imo spelen met de gezondheid van je paard. EHV1 kan alle 3 de vormen aannemen.

Ik schrijf dit niet om nou weer een paniekgolf op te wekken, maar laat het gewoon duidelijk zijn, met dit virus moet je geen risico's ingaan. Als iedereen nou gewoon even een paar weken thuisblijft is dit virus zo de kop weer ingedrukt.

Alle stallen waar het heerst, eigenaren en verzorgers van paarden die het hebben, een hele dikke knuf en we duimen voor jullie dat de paarden weer gezond worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:11

@ MissK Zou eens het hele topic doorlezen. Dan zie jij het ook. Het is niet meer informatief

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:16

Peetstap schreef:
ja wij friezen zijn denk ik vrij nuchter hierin :) toch het bloed van het platteland oid ?

Pfff nuchter of oogkleppen voor you name it... :roll:

FriesWytske ik vind het wel meevallen hier, mensen hebben het er over en dat is niet zo gek. Hier worden tenminste geen namen genoemd waar het zou zijn voor er bevestiging is ;)

AustriaTrick

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:22

Besloten om niet naar havelte te gaan, het risico is ons te groot. Die vriendin gaat wel maja.. iK ben echt wel een nuchtere fries maar aangezien we flink wat pech hebben gehad .. zou het me niet verbazen als die van mij begint te snotteren. Hij heeft al een weestrand van jan eikel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:27

Ik vind het niet meevallen hoe hier erover wordt gesproken.
En nee, wij hebben hier de oogkleppen niet voor. Maar wij gaan met onze vragen naar onze dierenarts en niet naar bokt of een ander forum.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:28

MissPK schreef:
Peetstap schreef:
ja wij friezen zijn denk ik vrij nuchter hierin :) toch het bloed van het platteland oid ?

Pfff nuchter of oogkleppen voor you name it... :roll:

FriesWytske ik vind het wel meevallen hier, mensen hebben het er over en dat is niet zo gek. Hier worden tenminste geen namen genoemd waar het zou zijn voor er bevestiging is ;)

Helemaal eens met MissPK,nuchterheid heeft hier niks mee te maken,struisvogelpolitiek wel!
En dan is het raar als je jezelf ziet als nuchtere Friezzzz je wel de opmerking maakt dat men hier paniek zaait terwijl men gewoon informatie en advies vraagt,komt niet zo nuchter over bij mij maar eerder rellenzoekerig!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:30

FriesWytske schreef:
En nee, wij hebben hier de oogkleppen niet voor. Maar wij gaan met onze vragen naar onze dierenarts en niet naar bokt of een ander forum.

Ja ja jullie Friezen zijn geweldig en de rest van Nederland is dom,maak daar even een eigen topic over en laat de mensen hier in dit topic lekker verder met rust!

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:30

FriesWytske schreef:

Nouja voor advies ga ik hier wel heen, en ben toch echt wel een fries :') Wat is er mis met een discussie over wat wel en niet kan? Je leert van elkaars meningen en ervaringen.

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:31

Halo, heb al een aanta pagina's bekeken,

Iemand uit mijn klas zei dat er ook paarden in *** en *** waar rhino geconstateerd is? weet iemand hier meer van?
Ik sta zelf in terheijden met mijn paard, is er ook ergens een site waar je de besmette plekken in de gaten kan houden?of vermeld staan?
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-12 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: plaatsen verwijderd.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:32

Zullen we het wel een beetje respectvol houden? Snap best dat hier ook emoties meespelen, gaat immers om onze geliefde viervoeters, maar dergelijke opmerkingen lijken mij ook niet nodig ;)

Verder gewoon voorzichtig zijn, zit hier in het 'veilige' Zeeland. Maar dan nog ga ik vandaag naar 1 stal en niet allebei.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:36

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:38

Albert schreef:
Ik plaats hier nog even in het kader van de Rhino omdat ik veel vragen krijg van klanten:
Ivm de Rhino neem ik nu ontsmettingstabletten mee waarmee ik een badje maakt voor mijn schoenen en voor mijn handen heb ik ook ontsmettingsmiddel.
Na elke klant gaat ik naar huis waar ik douch, schone kleren aandoe en al het gereedschap gaat op hoge temperatuur in de vaatwasser.
Volgens de DA is er zo geen kans op besmetting.

Hoe doe je dat dan als je meerdere paarden moet doen op dezelfde stal?
Ik persoonlijk zou nu geen gebitsverzorger laten komen,dat is volgensmij wel iets dat ff kan wachten tot gevaar voor besmetting geweken is.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:46

Ik heb eigenlijk dringend een vraag
Het zit zo:

Mijn 2 pony's moeten vandaag eigenlijk verhuisd worden.
Nu weet ik niet zo goed of ik ze wel moet verhuizen.

Ze komen op een weitje te staan, waar verder geen andere paarden staan.

Wat zouden jullie doen?

DVB waar ik geregeld kom, heeft bijvoorbeeld zijn deuren al tijdelijk gesloten.
En als ik ze vandaag niet weg haal, moet ik op 2 adressen stalgeld betalen.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:47

Rambogirl schreef:
Het zit zo:

Wat zouden jullie doen?

Hoelang moet je rijden?

bloemenmeis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:51

Twijfel twijfel... er komt misschien vandaag een nieuw paardje bij ons op stal.
Paardje is al weken niet in contact met andere paardjes dan bij die op stal.
Bij iemand prive.

Toch knijp ik m wel...

Ze zijn aan het twijfelen of ze het paardje wel of niet zullen halen...

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:53

niet, want de eigenaar zou ook in contact kunnen komen met een besmetpaard, en daar door die van haar bestmette

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:53

AustriaTrick schreef:
Rambogirl schreef:
Het zit zo:

Wat zouden jullie doen?

Hoelang moet je rijden?

Ze komen 2 kilometer verderop te staan.
Ze staan nu met 2 andere pony's, maar ver weg van alles en iedereen.
En ik heb gewoon mijn eigen trailer.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 04-03-12 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:54

Rambogirl schreef:
Het zit zo:

Wat zouden jullie doen?

Als ze op de nieuwe plaats niet in contact komen met andere paarden lijkt me dat geen probleem.
Mits weide eigenaar het goed vind uiteraard.
Neem aan dat je ze er met de trailer heen brengt?

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:00

Naar aanleiding van mijn mail gooit ook onze ponyclub iig de komende week de deuren dicht. Voor onze stalling is een vervoersverbod en een omkleedvraag rondgegaan via een nieuwsbrief.

* Geeft zichzelf een schouderklopje *

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:02

MissPK schreef:
AustriaTrick schreef:
is het ook in de buurt van havelte?
Zou het verantwoord zijn om naar havelte bos te gaan met een vriendin? we wonen in friesland..

Met de trailer vervoeren wordt in heel Nederland afgeraden....

Door veroer alleen kunnen geen paarden worden besmet! En ook niet via de lucht, dus niet als je een buitenrit gaat maken. (Ja als je een besmet paard tegenkomt die aan jou paard neusd :S )

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:02

Citaat:
Beste leden,

In verband met de uitbraak van rhino is in overleg met het bestuur van de Stichting besloten de manege in week 10 (5 t/m 11 maart) te sluiten. Er is geen les en er is geen gelegenheid tot vrijrijden. Aan het eind van de week gaan we weer in overleg over de voortgang. Bedankt voor de medewerking en we houden jullie op de hoogte!

Bij ons dus ook....

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:03

Maar de paarden gaan via vervoer toch ergens heen?! 8)7

Edit; Het is niet zo dat je een rondje gaat rijden voor je plezier of wel? Al het voor een buitenrit is kan je elkaar door direct contact te vermijden niet besmetten, maar vervoer naar een andere locatie wordt afgeraden omdát je 10 van de 10 keer altijd ergens heen gaat.

Dit betreft bijvoorbeeld andere stallingen , wedstrijden, andere rijbanen, clublessen, instrcutierondjes, keuringen etc. Daar waar direct contact wél mogelijk is en waar paarden allemaal bij elkaar zijn.
Laatst bijgewerkt door Carliijn op 04-03-12 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:04

xTweetyx schreef:
Halo, heb al een aanta pagina's bekeken,

Iemand uit mijn klas zei dat er ook paarden in *** en *** waar rhino geconstateerd is? weet iemand hier meer van?
Ik sta zelf in terheijden met mijn paard, is er ook ergens een site waar je de besmette plekken in de gaten kan houden?of vermeld staan?

Even dit topic nalezen kan geen kwaad er staan genoeg links in waar de besmette plekken op staan. Weet niet waar je *** vandaan hebt? Dat klopt dus helemaal niet.
Je kan beter niet allemaal dingen gaan rondbazuinen als je niks zeker weet.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 04-03-12 22:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: plaatsen verwijderd.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 13:08

Bailey_4ever schreef:
Maar de paarden gaan via vervoer toch ergens heen?! 8)7

Edit; Het is niet zo dat je een rondje gaat rijden voor je plezier of wel? Al het voor een buitenrit is kan je elkaar door direct contact te vermijden niet besmetten, maar vervoer naar een andere locatie wordt afgeraden omdát je 10 van de 10 keer altijd ergens heen gaat.

Dit betreft bijvoorbeeld andere stallingen , wedstrijden, andere rijbanen, clublessen, instrcutierndjes, keuringen etc. Dara waar direct contact wél mogelijk is en waar paarden allemaal bij elkaar zijn.

Ja maar dat is een heel ander onderwerp en aan de eigenaar zelf natuurlijk, dan zoek je geen besmettingsgevaar op neem ik aan. Maar een vervoersverbod vind ik echt not done, en wat te denken als je een paard hebt wat naar de kliniek moet??!