Bij mijn paard zijn er erg veel triggers. Een deel kan ik voorkomen, door er heel bewust mee om te gaan. Andere dingen niet.
Er komt soms een nieuw paard op stal. Soms is een weiland leeg gegeten, en moet hij een weiland opschuiven. Als de mok door de natte Betuwse blub te erg wordt, kan hij een periode niet in het weiland, maar moet hij in de paddock. Als de temperatuur te laag wordt, dan kan ik het deels opvangen met een deken, maar niet volledig.
Heel veel andere dingen en triggers kan ik nagenoeg volledig wegkrijgen.
Maar dus niet alles.
Voor mij is het steeds hopen, eb afwachten hoe hij het doet. Maar die suffe dingetjes die ik hierboven noem, kunnen voor Tweet ook al triggers zijn.
Dus ja, als je de triggers weet, kun je daar wat mee. Maar bij sommige paarden zijn er zó veel mogelijke triggers, dat je ze met de beste wil van de wereld niet 100% kunt vermijden.
ja, ik denk ook... In de zomer voelt hij zich beter..
maar is het het gras eten op zich, is het het gras wat in de zomer rijker is dan in de winter.. Is het de temperatuur.. is het het in een kudde staan Vindt hij de tijd in zijn stal overdag te lang in de winter? (hij komt er in de ochtend en in de avond uit... in de zomer komt hij in de middag uit zijn stal..) Ik zou het graag allemaal uit willen proberen... maar hoe??
Gelukkig is bij mijn paard de trigger pijn en stress van de verhuizing. Helemaal thuis voelt ze zich nog niet na 3 maanden maar is al aardig gewend aan het ritme op de nieuwe stal en speelt in de paddock behoorlijk de baas over het paard wat bij haar staat. Ze doen elkaars niets, 1 oor in de nek is voldoende voor het andere paard om een andere hooibak te kiezen. Die staan op alle hoeken dus ze hebben samen de beschikking over 4 hooipunten die ze met de "buurpaarden" delen. Met 1 buurman eet ze graag samen uit 1 bak.
De klachten zijn behoorlijk verminderd al probeert ze zo nu en dan toch haar tanden nog ergens in te zetten. Nooit op stal of in de paddock, maar puur als ik met haar bezig ben.
Op de singel reageert ze nog wel wat, maar het gekke is dat ze dat alleen doet als ik de singel vast maak en als ik dan boos zeg "mag niet" dan stopt ze en kan ik gewoon aansingelen. In de bak stap ik altijd eerst een rondje aan de hand en als ik dan daarna nog even nasingel dan doet ze helemaal niet moeilijk.
Ik vraag me dus af of de dingen die ik nu nog zie aangeleerd gedrag zijn?
Dekens kan ik wel weer gewoon vastmaken, dat was voor de AbPrazole ook reden voor een bijt richting mij of een hap in een houten rand.
Vandaag heb ik weer een lading besteld, ik denk dat ik aan 50 stuks erbij genoeg heb om na 28 dagen te gaan afbouwen, maar heb er toch maar 100 besteld, dan heb ik nog een zak over om meteen weer te beginnen bij een terugval.
Maris
Geplaatst: 25-01-16 20:28
Mocht iemand snel zakjes nodig hebben en in de stress zitten of ze wel op tijd aankomen van abler, ik heb er nog over. Dus pb me dan maar !
Even een klein vraagje, hoe doen jullie dat, een Abler 'kuurtje' geven? Flip heeft, geloof ik, wat last. Is erg nijdig met aansingelen en wat humeurig. Hoe bouwen jullie het op en af en hoeveel geven jullie?
Begin met 2 of 3 zakjes. Dat geef ik minstens 6 weken. En bouw dan héél rustig af, indien de klachten echt weg zijn. Ik denk dat Flip 3 zakjes zou moeten hebben, als hij zweren heeft. (op de site van abler staatveen rekenhulp, gaat op gewicht)
Abler is een merknaam. Abprazole is de omeprazol van dat merk. (omeprazol is ook de werkzame stof van bijvoorbeeld gastrogard)
Abler is in nl niet geregistreerd, dus veeartsen mogen het niet voorschrijven. (dan zijn ze zelfs strafbaar) Omeprazol mogen ze uiteraard wel voorschrijven....
Afbouwen doe ik héél langzaam, en alleen als het echt goed gaat.
Ik heb in het begin heel veel overlegd met mijn veearts. Over dosering etc. (dosering omeprazol wel te verstaan, wij hadden het níét over gastrogard of abler...)
Hoi, ik kan mij hier ook wel aanmelden. Ik ben dit topic helemaal aan het door lezen om zo meer te lezen over behandelingen en opties voor medicatie.. Inmiddels op pagina 45.
Mijn paard heeft denk ik al erg lang last van maagzweren. Hij had altijd wel wat klachten en dat valt nu echt op zijn plek. op oudjaarsdag begon mijn paard te schoppen als je aan zijn buik zat. Dierenarts is geweest en dit bleek een darmverstopping. Hiervoor is hij behandeld maar de klachten bleven.. Ook moest hij veel vasten. Ook niet echt bevordelijk voor de maagzweer dus..
Ik voerde hem al maagcompositum gezien het luchtzuigen, boos met aansingelen, lusteloos en gaapte veel na het rijden. Ik probeerde het nog te onderdrukken maar bij nader in zien had hij gewoon al veel eerder echt behandeld moeten worden. Hij krijgt twee keer per dag bietenpulp met vitaminebrokjes. Verder heeft hij altijd beschikking tot ruwvoer.. Sinds een week staat hij nu op Ulcergold. https://www.dierapotheker.nl/product/63 ... -7-spuiten Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben er via mijn DA aangekomen, maar of het echt een bekende middel is? ik lees er niet veel over. Mijn DA heeft me dit gegeven gezien de dure prijst van GG..
Mijn paard is na 1 week 7 volle spuiten wel wat vrolijker, maar wel nog veel darmgeluiden en buikpijn. Deze week mag hij een halve en dan die week een kwart.. Ik zit er wel over na te denken om als het nog niet over is om over te gaan op Abler. Nog even kijken welke ik precies moet hebben aangezien die van mij een combinatie lijkt te hebben van maag en darmklachten. Eerlijk gezegd heb ik niet het gevoel dat hij over 2 week weer de oude is.
Ik longeer af en toe een beetje. Meer ook niet aangezien hij begint te schoppen als je al aan zijn deken zit.
Dan nog een dingetje. Zondag ga ik hem verhuizen.. Niet ideaal in deze situatie. Maar op de stal waar hij heen gaat zal het veel rustiger zijn en komt hij nog meer buiten.
Het brengt wel veel zorgen met zich mee zeg.. En het kost ook aardig wat allemaal!
Heb je al een echo van de darmen laten maken? Het gedrag wat jij beschrijft had mijn oude merrie ook en die bleek een chronische darmontsteking te hebben. Maag was bij dit paard wel oké.
Best de moeite waard om dit te laten onderzoeken.
MightyJoe
Geplaatst: 26-01-16 18:44
Nee hij is nog niet naar een kliniek geweest. Mijn DA denkt nu niet meer aan de darmen. Maar naar de kliniek en verder kijken is wel de volgende stap als de medicijnen niet aanslaan.
At je paard ook gewoon? Is het alleen op de echo te zien? Zijn darmen en alles liggen nu wel op zijn plek. Toen dit niet zo was poepte en at hij ook gewoon. Dat heeft hij altijd gedaan..
Ik ben erg benieuwd wie van jullie de humane omeparazol gebruikt , Voor mijn hond kreeg ik deze namelijk altijd van de dierenarts en ik lees dat de faculteit Utrecht dit ook voor schrijft aan katten en honden het is een stuk goedkoper dan de spuiten die ik afgelopen week voor mijn paard mee kreeg en ik twijfel nu om mijn paard ook de humane versie te gaan geven vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen
Humane omeprazole is zeker niet goedkoop om aan een paard in de juiste dosering te geven. 4 Mg/ kg gewicht van je paard
Enkele pagina's terug staan een paar calculaties van mijn hand. Mocht je er dan nog niet uit komen voor jouw paard dan wil ik het voor jouw paard uitrekenen als ik het gewicht weet.
Om niet teveel ot te gaan hier het topic van mijn oude merrie, overigens de moeder van mijn huidige paard:
Dit weekend ga ik bestellen bij Abler, als er mensen ook zakjes nodig hebben, kan het evt samen en dus goedkoper. Ik hoor het graag via pb.
Pumpkins
Geplaatst: 29-01-16 14:49
Zijn er ook mensen hier bekent met een magnesiumtekort door het langdurig toedienen van Omeprazol? Ik stuitte toevallig op een artikel wat hierover berichte. Het gaat dan wel over magnesiumtekort bij mensen; http://www.ru.nl/@931621/maagzuurremmer/. In een ander artikel las ik dat dit pas echt een rol gaat spelen als het medicijn meer dan een jaar gebruikt wordt. Er zijn alleen ook gevallen bekend van mg tekort na 3maand.
Velen voeren hier magnesium bij om de zuurtegraad van de maag te verlagen. Nu zal dit vast de zuurtegraad positief beïnvloeden, maar kan er ondanks het bijvoeren van mg een tekort ontstaan? De omeprazol remt het transport van Magnesium dus kan er simpelweg minder opgenomen worden.
Waarschijnlijk is de enige manier om dit goed in de gaten te houden het uitvoeren van een bloedanalyse…
bloedanalyse is niet eens 100% betrouwbaar, gezien het lichaam compenseert en dus Mg uit botten ed gaat vrijzetten om alle metabolische reacties zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Volgens sommige DA's is de enige correcte manier dmv puncties in de spieren in rust en tijdens/vlak na arbeid.
Dit is bekend. Ik heb een tijdje geleden dit al in dit forum opgemerkt. Met de evt bijwerkingen van omeprazol zal je moeten dealen bij langdurig gebruik.
Ik zit even Abler en GG te vergelijken.. Maar Abler is veel sterker of niet? In GG zit 370 mg per spuit en bij abler 700 mg per zakje? En dan voer je 3-4..
Femke_Tweety
Geplaatst: 31-01-16 18:11
Spuit:
Ik zou even moeten kijken, maar ik meen 370 mg PER milliliter. En zo'n spuit is dan meer dan 1 milliliter.
1 gastrogard spuit staat uit uit mijn hoofd gelijk aan iets meer dan 3 zakjes abler
Ik heb net mijn nieuwe Abler bestelling binnen. Donderdag verstuurd, zaterdag binnen. Echt snel.
Verder gaat het nu echt goed, van de week was de singelnijd echt 0,0 Volgende week beginnen we met afbouwen, dan heeft ze een maand 4 zakjes gehad. We gaan er iedere week een zakje af doen tot er 1 zakje overblijft. Daar gaan we dan nog een maand mee door.
Als dat klaar is gaan we over op een maagsupplement, tenzij de klachten terugkomen tijdens het afbouwen.
Inderdaad is het met Abler nog te betalen om dit lang vol te houden.
Eerste week ging goed, maar nu wil hij de korrels absoluut niet meer opeten.. Niet met bietenpulp, niet met slobbers, niet met gewoon eten.. Iemand de tip? Gaan morgen met appelmoes proberen.. maar had liever iets dat niet 'nat' was.
MightyJoe
Geplaatst: 01-02-16 14:48
Door slobber/bietenpulp mag eigenlijk ook niet toch? Dan meng je het met water en meende te lezen dat de buitenkant dan oplost.
Al geprobeerd tussen een broodje met misschien wat stroop?