[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:45

Fijn Roos dat het zo goed blijft gaan met Fiek!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:00

Jeetje wat is die van jou opgeknapt SuperRoos!
En die van Kasmir ook veel afgevallen!

Ik hoop dat de mijne ook gaat afvallen komende weken/maanden.
Zo lastig als je niet weet of je 'goed' bezig bent :=

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:05

Het blijft zo lastig! Het is net een beetje al bij mezelf. Mn buik en alles daar boven valt af, maar die billen en bovenbenen ... :')
De buik van mn pony is nu helemaal niet dik en ik kan zelfs zn ribben voelen, maar die vet kwabjes op zn kont en zn nek gaan zoooooo langzaam -O-

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:11

Haha lekker plaatselijk afvallen :))
Soms vind ik mijn pony echt moddervet, maar bijvoorbeeld met longeren zie ik haar ribbetjes af en toe?
En die dierenarts belt maar niet terug, dus ik heb geen idee of mijn aanpassingen goed zijn :\

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:22

Weet niet of ik de echte vergelijkingsfoto's hier al eens geplaatst heb?

Afbeelding
November 2008 (630 kilo)

Afbeelding
Mei 2013 (410 kilo)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:25

Ik kan niks anders zeggen dan: WAUW!! :oo
Wat een enorm verschil (zijn uitstraling ook)!
Hoe lang hebben jullie erover gedaan en met welke aanpassingen?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:07

wat een verschil!!

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 21:25

Sodeju wat was die dik zeg :oo super verschil! Hij lijkt ook ineens 10 jaar jonger.
Gemeen eigenlijk, die paarden kunnen ruim 200kg afvallen en ze hebben niet het vel overal los hangen :P

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:42

Wauwie wat ziet het fjordje er goed uit nu zeg!!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 00:19

Niet erg origineel, maar ik zeg ook "Wow"... wat is dat paardje opgeknapt! Goed gedaan hoor!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:12

urselin schreef:
Ik kan niks anders zeggen dan: WAUW!! :oo
Wat een enorm verschil (zijn uitstraling ook)!
Hoe lang hebben jullie erover gedaan en met welke aanpassingen?

Verschil tussen deze foto's is dus ruim 5 jaar..
Het heeft heel veel tijd opgeslokt..
Zijn insuline was echt extreem hoog, paarden met lagere waardes hebben ze al in laten slapen.
3 dierenartsen wilden hem ook gelijk in laten slapen..
Vlak na de eerste foto's ging hij liggen en stond niet meer op..
Heb 3 nachten bij hem geslapen met het idee dat hij vanzelf al zou dood gaan..
Uiteindelijk zelf beleid bedacht met van de wei halen, in paddock zetten en dus echt reguleren wat hij binnen kreeg, bleef echter gewoon dikker worden want de werkingen in zijn lichaam waren zo verstoord dat dit ook niet meer zelf kon herstellen..

Uiteindelijk met behulp van goede homeopate, die er ook een hard hoofd in had dat hij het überhaupt zou overleven begon hij heel langzaam wat af te vallen..
Verder al die jaren op gluco balance gehad, magnesium (later gestopt) extra vitaminen supplement, goede olieen etc, want het probleem bij Fiek zat hem ook heel erg in tekorten..
Hij was namelijk al gevoelig voor hoefbevangenheid toen hij als 2 jarige bij mij kwam en werd toen elk zomer te dik en bevangen. Hebben hem toen op streng beleid gehouden en al die jaren heeft hij enkel tekorten op gelopen.
Zijn extreme dik worden is eigenlijk ook in 1 jaar tijd opgelopen. Hij was in topconditie (reden 2 keer in de week 35km door de bossen) dan heeft je paard wel dingen nodig om uit te putten, en die kreeg hij dus niet echt.

Verder heel rustig in training gezet met 2 jaar lang volgens mij alleen maar wandelen en zeer rustig grondwerk met stappen en draven.. Hij was dan ook gelijk verzuurd en kon echt niet meer aan.
Zijn karakter was ook enorm veranderd. Vroeger was hij betrouwbaar, vrolijk en evenwichtig. Toen hij ziek werd, werd hij onbetrouwbaar, soms bijna gevaarlijk en beet hij iedereen. Dit heb ik altijd gezien als gedrag wat bij zijn ziek zijn hoorde.. Nu hij weer beter is, is de oude vrolijke Fiek terug en is hij weer evenwichtig.
Maar het is een enorm gevecht geweest.. Als ik er later op terug kijk verbaast het me soms dat we door gezet hebben met zijn allen maar aan het eindresultaat te zien hebben we toch de juiste keuze gemaakt en heb ik mijn paardje terug..

Ik geloof wel dat zijn lichaam enorme schade opgelopen heeft hiervan en veel minder sterk is dan voorheen.. We zullen zien hoe oud hij gaat worden maar hij mag nu lekker genieten van zijn leven.. We trainen weer lekker wat en voor hem belangrijk, hij staat heerlijk in de wei, paard te zijn, zonder beperkingen verder. Hij blijft zelfs nog wat afvallen, zelfs nu hij op de wei staat en dat bevestigd voor mij dat zijn lichaam wel weer werkt zoals het hoort en dat het niet weer bij 1 hapje suiker helemaal ontregeld is en alles vast houdt..

Wordt weer een veel te lang verhaal zo maar het is ook niet in een korte versie te vertellen :-)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 09:35

Zo zeg , dat is een verschil .
Hard gewerkt samen .
Zo zie je maar weer schraal houden qua voeding is het ook niet helemaal . Denk je het goed te doen bouwt hij tekorten op .
Maar nu heeeeel goed bezig .
Dat jullie nog maar lang mogen genieten samen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:12

Jeetje wat moet dat een doorzettingsvermogen hebben gevraagd SuperRoos, knap dat je doorgezet hebt :)
Met hele goede resultaten! En dat terwijl die dierenartsen het op wilden geven..
Hoe ben je op je homeopate gekomen?

Ik vind het heel lastig om te bepalen waar ik goed aan doe met mijn pony en ik krijg weinig contact met mijn dierenarts (probeer haar al twee weken te bereiken).
Ik heb géén idee waar ik goed aan doe en ik wil gewoon dat mijn pony 'beter' wordt :')
Meetlint geeft aan dat mijn pony 341kg zou wegen, vond ik best weinig voor een pony die overgewicht zou moeten hebben.
Glucose was normaal, maar die insuline was veel te hoog volgens mijn DA en Utrecht (110).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:18

Afhankelijk van de oorzaak van de IR ( het kan nl ook gerelateerd zijn aan Cushing) is het bijsturen van IR helemaal niet ingewikkeld. Het is een optelsom van het juiste dieet, de juiste mineralenbalans én voldoende beweging.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:21

En wat is het juiste dieet? Wat is de juiste mineralenbalans?
En wat valt onder 'voldoende' beweging?
Ik ben geen deskundige en wat Utrecht geadviseerd heeft komt niet overeen met wat ik bijvoorbeeld hier lees. Wie heeft dan gelijk? Wat moet ik dan doen als leek?
Daar loop ik nou juist tegen aan in het 'goed doen' :=

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 10:55

Welnu... vertel dan eerst eens wat je nu voert en welk bewegingsbeleid je paard/pony krijgt. En wat je door Utrecht geadviseerd kreeg.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:01

urselin schreef:
Ik ben geen deskundige en wat Utrecht geadviseerd heeft komt niet overeen met wat ik bijvoorbeeld hier lees. Wie heeft dan gelijk? Wat moet ik dan doen als leek?

Denk dat dat de moeilijkheid is hierin, die is voor elk paard anders (mineralenbalans zal wel hetzelfde zijn ongeveer..)
In mijn ogen verbruiken IR paarden soms juist meer dan gezonde paarden, omdat het lichaam als een gek aan het proberen is de balans te herstellen..

Homeopate kwam ik via een bokker aan.. Stond toen eigenlijk op het punt om op te geven zelf en kreeg een mail met haar gegevens en een bericht om dat alsjeblieft als laatste te proberen, als dat niet zou werken kon ik alsnog de keuze maken..
Gelukkig toch geluisterd dus..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:02

Mineralen balans kun je vaststellen aan de hand van de hooi analyse. Die is natuurlijk niet zoals SR zegt altijd min of meer hetzelfde.
Wel is er een gemiddelde wat ieder paard dagelijks moet binnenkrijgen.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:12

Advies van Utrecht (via mijn eigen DA): pony van het gras halen, geen krachtvoer of andere extra's.
En beweging. Omdat rijden niet meer mogelijk is, moest ik wel gaan longeren, liefst met draven en galopperen erbij.
De pony stond 24/7 buiten, de nacht op een zandstuk en de rest van de dag op gras. Ze kreeg maximaal een halve kg brok per dag (vaak minder) en twee keer per dag hooi.

Nu staat de pony 24/7 op een zandpaddock, drie keer per dag hooi (twee x 4kg en één x 2kg).
Sinds dit weekend krijgt ze twee mokken (nog geen halve kg) Marstall Faser light per dag erbij, omdat ze veel energie miste.

Beweging: De pony staat sinds 2009 met pensioen, maar sinds februari werd ze één of twee keer per week gelongeerd of losgegooid (en vrijheidsdressuur, maar dat valt bij mij niet onder beweging). En ik ging onregelmatig in het weekend wandelen met haar (20 tot 45 minuten).
Nu wordt ze drie tot vijf keer per week (15 tot 25 minuten) gelongeerd en probeer ik één tot twee keer per week te wandelen (tussen de 30 en 60 minuten).

Hooianalyse had ik inderdaad al eerder over gelezen. Maar dat wordt even uitvogelen, omdat de paarden hier overgaan op (eiwitrijker) hooi. We zijn aan het proberen om de huidige balen (wat droger hooi) te behouden voor mijn pony ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:19

Jannepauli schreef:
Mineralen balans kun je vaststellen aan de hand van de hooi analyse. Die is natuurlijk niet zoals SR zegt altijd min of meer hetzelfde.
Wel is er een gemiddelde wat ieder paard dagelijks moet binnenkrijgen.

Dat laatste bedoelde ik ook daarmee :-) (niet duidelijk geschreven dus van mij..)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:20

Urselin, hoe oud is je paardje dan? En is ze ook getest op cushing?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:22

Ze is 20 jaar, ACTH is normaal.
Maar ik heb vermoedens dat ze alsnog Cushing heeft (met name door de wintervacht en vacht tijdens de verharing). Mijn DA is aan het uitzoeken hoe ze een TRH-test kan afnemen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 11:34

SuperRoos schreef:
urselin schreef:

Denk dat dat de moeilijkheid is hierin, die is voor elk paard anders (mineralenbalans zal wel hetzelfde zijn ongeveer..)
In mijn ogen verbruiken IR paarden soms juist meer dan gezonde paarden, omdat het lichaam als een gek aan het proberen is de balans te herstellen..

Homeopate kwam ik via een bokker aan.. Stond toen eigenlijk op het punt om op te geven zelf en kreeg een mail met haar gegevens en een bericht om dat alsjeblieft als laatste te proberen, als dat niet zou werken kon ik alsnog de keuze maken..
Gelukkig toch geluisterd dus..

Geweldig gedaan SR. Op de eerste foto zie je idd ook een verdrietig paard vind ik. Dat je hem zo nog hebt gekregen.
Vind ook dat sommige mensen wat te makkelijk denken over te dikke paarden en dan hoor je wat het resultaat kan zijn...

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:42

ik heb een lastige vraag.

mijn dierenarts vermoed dat mijn welsh insulineresistent is.
ze was eergister bij mijn pony omdat deze ook nog eens asmatisch.
advies: afvallen door graasmasker, want op zandpaddock of stal mag niet ivm de kortademigheid.
echter mag hij ook niet te veel beweging ivm de kortademigheid.
ben gister weesten wandelen.

ik weet echter niet meer mogelijkheiden om hem te laten afvallen.
graasmasker heeft hij nu op en ik mag dus alleen korte stukken wandelen.

hij mag overigens ook geen hooi, maar alleen voordroog. wat dus weer tegenstrijdig is

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:15

Ivm de stof wordt de voordroog geadviseerd neem ik aan ?
Je kan hooi spoelen om stof kwijt te raken .
Voordroog of gesealed hooi is vaak wat rijker nl