[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:18

2e paasdag wordt hier uierlap-in-elkaar-knutsel-dag!
Gaat super hier, alleen die uiers.... Steeds schoppen en bultjes. En warm. Het er nu AVS 14 op gesmeerd, iemand bekend daarmee? Een lekker ruikend goedje van plantaardige ingredienten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:20

TJolieke schreef:
Vandaag Colonel nog een keer in de Sebacil gezet. Zoals verwacht ging hij daarna flink aan het rollen. Dus morgen even een flinke poetsbeurt en dan toch maar de deken op.
Ik heb tot nu toe een beetje mijn kop in het zand gestoken en gehoopt dat het alleen de mijten zouden kunnen zijn, maar zijn buik (vooral net voor de koker) is alweer geïrriteerd en zijn manenkam is alweer flink dik en hard. Dus we moeten er toch maar mee beginnen. Ik hoop dat de deken nog past, hij groeit enorm op het moment.

groeit hij doordat hij in gras staat?
zou dan toch hem er wat uithalen, zeker met die dikke manenkam er nog bij.
geef je ook magnesium?

_Clien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:51

Hier was het vandaag weer rustig! Fjo stond niet te zwaaien met zijn staart of te trappen naar zijn buik.
Dat deed hij gisteren wel dus had het vandaag ook verwacht.
Hij heeft nu zijn nieuwe Ivanhoe deken op, echt super tevreden over. *Heb een lichtblauwe en nu dan een bruine erbij besteld als reserve*

Moet toch ook nog eens achter goede vliegenspray aan voor het rijden.. maar weet niet goed wat het beste is!
Hier mijn paard in pak :Y)

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:00

als je paard flink zweet tijdens het rijden werkt geen enkele spray omdat vliegen op warmte afkomen ;)

kies dan voor een goede rij vliegendeken zodat hij beschermt is

_Clien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:02

Ja die heb ik gelukkig ook liggen :D dus misschien is dat wel gewoon het beste plan!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:08

nou volgens mij wel, maar sowieso..als ze flink zweten dan komt de geur van de vliegenspray er toch niet bovenuit om ze tegen te houden denk ik?
ik heb wel een spray hoor, bremsenbremse.( precieze naam weet ik zo niet) heb het idee dat die wel wat doet

_Clien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 23:58

Oke, zal eens gaan kijken.
Heb voor hem bij Superhorse een vliegendeken gekocht voor het rijden. Ben benieuwd of dat ook nog beetje helpt.
Dan is in ieder geval zijn hals en staart goed beschermd

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:00

simon krijgt binnenkort de rambo sweet itch en krijgt al supplement NAF D itch.

Is het wijsheid om eens magnesium te proberen. Heb al andere dingen geprobeerd als zeewier, drainage compositum
maar dat haalt niets uit.

Las ook iets over lijnzaad koken maar dat is voor mij niet haalbaar iedere dag. Hij staat namelijk bij mijn ouders
en die voeren etc.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:28

Als je genoeg lijnzaad kookt kan je het de volgende dag ook nog wel gebruiken :)

Hier gaat het nog steeds goed, nog geen deken op en nog geen jeuk.
Heel stom, eergister einde van de middag waren er heel veel mugjes, mijn andere 3 paarden stonden te zwiepen en te doen met de staart maar mijn eczemer die had nergens last van? :?
Was heel vreemd...

Maar we wachten het wel af, de deken ligt iig klaar....
Wil het zo lang mogelijk rekken.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:37

Ik heb vorig jaar een goedkope vliegendeken om te rijden op de kop getikt (dacht HH, was niet duur).

De staartflap was erg lang, dus die heb ik gehalveerd en van dat stuk weer een buikflap gemaakt die ik bevestig met klittebandjes. Werkt super om mee te rijden. Je ziet er alleen een beetje spacy uit met zo'n raar kleurtje paard, maar die van mij is er happy mee.

Deze gebruik ik alleen voor het rijden als het echt "fout" weer is, meestal kan ik met alleen een hoofd/hals netje en bremsebremse prima af. Ik meng trouwens Bremsebremse tegen dazen en die tegen muggen door elkaar en verdun dat iets met water (dan verdeelt het beter) en daar spuit ik hem dan helemaal mee in. Werkt wel een tijdje, maar stel je er niet te veel van voor en zoals al eerder gezegd, bij overmatig zweten houdt geen enkel mug/vliegwerend middel erg lang.

Ken ook iemand die deze deken gebruikt in een "dazen bos" waar je met een bloot paard bepaalde tijden van het jaar gewoon niet kunt rijden. Daar werkt ie ook perfect voor (helpt alleen niet voor de ruiter |( ).

* Bremsebremse is trouwens ook in grootverpakking verkrijgbaar, scheelt een hoop in de prijs, zeker als je ze tijdens zo'n 10% actie bij de paardendrogist bestelt, moet je alleen zelf de flesjes vullen.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 08:47

voor meerdere dagen lijnzaad koken is geen aanrader, de vrijgekomen vetten worden na een paar uur namelijk al ranzig en dat wordt slecht gegeten en is niet echt bevordelijk voor de darmen, ook is er juist in het onderzoek exact genoemd dat het om vers bereid lijnzaad moet gaan.

er is nu al niet goed te achterhalen welke stoffen uit dat vers bereide lijnzaad de werking geven, en waarom bijv. olie of lijnmeel niet werken, lijnzaad bevat vele vluchtige vetzuren en die verdwijnen waarschijnlijk als je het langer gaat bewaren of invriesd of koelt.

ik zou zelf meer werkzaamheid verwachten van heel lijnzaad in een iets grotere portie, dat verstopt zit in voer waar goed op gekauwd moet worden, dan op oud of een dag eerder gekookt lijnzaad. tot een ons lijnzaad kan volgens de hooggeleerde dames en heren geen risico bestaan voor vergiftiging door blauwzuur. wie dat niet vertrouwd en dat is nu eenmaal je goed recht, kookt het gewoon. de werking die in het onderzoek vermeld wordt bestond alleen bij vers spul en na 42 dagen voeren, om dus het meeste resultaat te behalen moet je dit dus zo goed mogelijk immiteren, lukt dat niet dan is het in jou paardenhouderij misschien gewoon een ongeschikt middel, er zijn er nog een paar honderd per paard uit te proberen over.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:03

Ik zou het graag proberen, mijn paarden staan vlak bij huis. Maar ik heb al zo'n moeite om hem op gewicht te houden. Dan moet ie nog korter in de wei, nog minder hooi (lees niks) en nog minder dan een handje krachtvoer is ook al niks. Kan dat beest toch kwalijk 3 uur per dag in de wei zetten met alleen nog 2x een 1/2 ons lijnzaad op een dag. Ga ik problemen krijgen met de buikvulling (of eerder gebrek daar aan) ben ik bang.

Misschien als ik hem weer kan werken dat het wel gaat, dan kan ik wel iets meer voeren, maar nu op rust echt niet, hij groeit echt zowat van de lucht.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 09:08

Ellepel: Hij groeit niet in de zin van dikker worden. Hij is bijna twee en gaat flink de hoogte in. Voordeel is wel dat hij hiermee ook schraler wordt, was een beetje aan de volle kant. Hij staat inderdaad in de wei maar is geen vette weide, ze staan er met 4 in dus krijgen niet al te veel gras. Hem uit de groep halen doe ik niet, sociaal contact is veel te belangrijk, zeker op deze leeftijd heeft hij nogal correcties van de andere paarden nodig.
Magnesium krijgt hij op het moment niet, zal me hier inderdaad eens in gaan verdiepen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:19

Sosha schreef:
Ik zou het graag proberen, mijn paarden staan vlak bij huis. Maar ik heb al zo'n moeite om hem op gewicht te houden. Dan moet ie nog korter in de wei, nog minder hooi (lees niks) en nog minder dan een handje krachtvoer is ook al niks. Kan dat beest toch kwalijk 3 uur per dag in de wei zetten met alleen nog 2x een 1/2 ons lijnzaad op een dag. Ga ik problemen krijgen met de buikvulling (of eerder gebrek daar aan) ben ik bang.

Misschien als ik hem weer kan werken dat het wel gaat, dan kan ik wel iets meer voeren, maar nu op rust echt niet, hij groeit echt zowat van de lucht.

voor alleen buikvulling kun je ook stro geven. zit minder in...

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:09

Sosha, en het kan niet zijn dat je paard insulineresistentie heeft?
Ik kan nl trainen wat ik wil, dan valt mijn merrie wel wat af, maar zal nog een slanke den worden zolang ik haar op het gras heb staan..
Ze is nl echt moddervet, echt vetkwabben aan dr flanken gewoon, krijgt maar 1 handje per dag en hooi..maar dat akelige gras doet t m bij haar.
Wij hebben heel oud hooi, langstengelig grof hooi en daar groeit ze niet meer van..vind het zelf vies spul om te zien, maar ruikt goed..
Lastig he..mn andere paard heeft het ook, dik worden van lucht en ook bij hem is insulineresistentie doorgemeten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:03

@ ikenindi, stro eten ze bijna niet van (wel iets, maar nog geen plak per dag). Ze hebben denk ik meer "lekkere trek".

@ Amy77, nee geen sprake van, hij is nu juist zo dik geworden van het hooi wat ik van de winter voerde. Het was zo koud en ik had beschikking over een partij oud hooi (dus 1 jaar ouder dan normaal). Dacht dat ik daar wel aardig wat van bij kon voeren als extra }:0 }:0 }:0 }:0 }:0

En als de mijne werkt, is hij keurig in sportconditie te houden. Alleen als hij op rust staat, valt het niet mee. Wat er dan aan komt, gaat er niet makkelijk af. Het is hier ook klei grond en het gras hier is gewoon heel erg voedzaam, vooral in het voorjaar. Krijg je ieder paard gegarandeerd vet op!

Krijg overigens nog steeds complimenten dat ik zo'n mooie slanke Haf heb en dat je dat maar zelden ziet, ook al is hij nu dan te dik. Best wel triest eigenlijk dat er zo slecht met Hafjes omgegaan wordt. Shetten idem dito, je moet met een vergrootglas gaan zoeken voor een shet in puike conditie, terwijl Nl bezaait is met die beestjes ;(

* edit, dat "oude" hooi was ook nog eens 2e snee.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:13

Sosha, wel moeilijk als hij idd zo moeilijk in goede conditie te houden is en zo snel te zwaar word

maar wat betreft voer, je moet idd wel uitkijken dat hij voldoende vezels binnen blijft krijgen , dus je zit toch vast aan een minimale ruwvoergift
wat jij idd ook aangeeft, je kunt hem moeilijk 3 uur wei en 2 ons lijnzaad geven en verder niets

het valt me trouwens hier op de wei op dat de haf zwaarder is/word dan de ijsjes die op hetzelfde rantsoen staan
ze krijgen hier
1 dikke schep geweekte pulp met zemelen per paard per dag
, hooi en overdag weidegang
de ijsjes zijn in nette conditie ,
(mijn ijs krijgt ook nog een kilo merriemueslie per dag ivm dracht)
de haf is iets in overconditie

als het de mijne zou zijn zou ik haar een uurtje of 4 weidegang geven , de rest van de tijd op de paddock met oud grof hooi en wat stro .

geen krachtvoer whatsoever , wel een flinke liksteen en eventueel wat vitamine korrel
zolang het dier in rust is in ieder geval, bij arbeid is het weer even overnieuw bekijken (hier gaat het om een 2 jarige trouwens)

bij stro als krachtvoer is het trouwens ook erg afhankelijk welk stro je geeft, of ze het keer vinden of niet

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:26

Ah gelukkig Sosha, dat het bij jouw paardje kwestie is van rust of geen rust hebben..
Ik heb helaas nog geen zandpaddock en enkelt alelen maar gras..en juist dit voorjaarsgras is idd funest..liefste pas ze half mei eind mei erop gehad, maar dat gaat dus niet.
want bovenstaande situatie van Sonja staat dichter bij mn ideaal.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:29

Sonja_vR schreef:
als het de mijne zou zijn zou ik haar een uurtje of 4 weidegang geven , de rest van de tijd op de paddock met oud grof hooi en wat stro.

Het is de jouwe dan wel niet, maar dat krijgt die van mij zo ongeveer. Kan dan niet eens onbeperkt hooi voeren, dan gaat het nog fout. Krachtvoer (nou ja, laag suiker/eiwit granenmengsel met spelt ipv haver) moet ik toch wel iets geven hoor (ook wel erg handig voor de toediening van zijn supplementen). Je ziet anders gewoon achteruitgang in conditie. Hij krijgt niet veel overigens, nu 2 x een hand per dag. Als hij werkt ongeveer 400gram per dag. Dat is zat. Het is ook maar een ukkie hoor ca 143 cm hoog.

Wel kans als er een droge periode later in de zomer is, dat hij dan langer op het gras kan, tot een uur of 6 lukt dan wel. Maar nu absoluut niet, dat is vragen om bevangenheid hier op de klei. Daar ben ik dan nog banger voor bij die dikkerdjes dan voor schuren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:35

ik bedoelde met de mijne, die 2 jarige haf bij ons op de wei ;)

maar ja, tis dus idd heel dier afhankelijk wat nodig is , jouw paard heeft dus idd nog wat krachtvoer nodig ,
maar hij is dan gewoon soieso heel moeilijk in de juiste conditie te houden?
snel zwaar, maar ok snel te ver terug gaan?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:56

Nee, het is niet zo dat hij in het werk mager wordt, hij bouwt ook makkelijk spieren op.

En ik snapte dat je het over die Haf had ;)

Carlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:36

Ik heb een vraagje over de borstels in de stal plaatsen (van de paardendrogist):
Welke borstel is aan te raden? Een harde of een zachte? En is dit voor staart & manen hetzelfde? Kan me nl. indenken dat de staartharen iets sterker zijn dan de manen.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:47

Gewoon bezems nemen, werkt toppie. Ik had er in het verleden een die was zeg maar middel hard (niet zo een met plastic haren).

Carlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:54

Oké :)
Heeft hier misschien iemand ook ervaring met matten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:00

bedoel je die noppenmatjes? voor aan de muur