Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:37

Mijn pony was hoefbevangen toen we merkten dat ze last van Cushing heeft, vanaf die tijd krijgt ze Pergolide, 1mg per dag en daar doet ze het al 1,5 jaar ofzo heel goed op.
Nu is ze sinds een paar dagen kreupel en ik zie haar echt op haar "hakken" lopen en denk dus dat ze toch weer bevangen is.. ;(
Ze is 24 en eigenlijk had ik me voorgenomen om haar niet weer door een periode van bevangenheid te slepen, de vorige keer was vreselijk zielig en duurde het herstel ook erg lang, maar nu vind ik het zo raar dat ik helemaal niks als oorzaak kan bedenken... ze heeft van de herfst nog 24/7 in de wei gelopen, maar staat nu in een paddock met hooi en juist nu gaat het mis.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben, dat ze zomaar zonder reden toch weer bevangen raken?
Ik heb haar nu pijnstillers gegeven en kijk even of het na een paar dagen misschien beter gaat..

Lappie_Lap fijn dat Peter het nu weer goed doet! :)
Daar doe je het toch voor hè, dat ze nog zo lekker zichzelf zijn!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:25

Sparkl : als cushing paarden eenmaal bevangen zijn geweest blijven ze gevoeliger voor hoefbevangenheid dat weet ik wel. Maar wat nu de aanleiding is geweest, dat is moeilijker.
Misschien dat anderen met hoefbevangen paardjes daar in mee kunnen denken..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 18:32

Ik zelf denk dat het igv Cushing helemaal niets (of vrij weinig) met voeding oid te maken heeft. Maar meer met de hormonen of andere stoffen die de tumor veroorzaakt, dus een oorzaak van binnenuit.
Net als dat merries tijdens de dracht (licht) hoefbevangen worden.

In het begin was er bij Peter ook geen pijl op te trekken, omstandigheden waren steeds hetzelfde. Omstandigheden zijn nu nog steeds het zelfde, het laatste jaar heeft ie volgens mij geen last meer van hoefbevangenheid maar juist van constant maar hoefzweren. Z'n hoeven zien er nu nu wel veel beter uit, structuur is goed en niet meer die rode ring van het hoefbeen .. nu zie je juist allemaal gaten van oude hoefzweren.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 11:20

sparklingApp: is je pony ook wat aan de dikke kant en/of heeft hij vetopslag bij staart, manen etc?
Dan zou het ook kunnen dat hij daar hoefbevangen van is geworden, vetopslag heeft namelijk zijn eigen hormoonhuishouding' om het maar even simpel te zeggen. Die hormonen uit dat lichaamsvet veroorzaken dan het probleem bij een hb-gevoelig paard.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 16:35

Oké, bedankt allemaal voor de reacties!

jcristina ze is wel een beetje te dik (niet veel hoor), ze heeft al jaren last van slijtage in haar benen en kan daardoor niet teveel verplicht bewegen, daarom had ik al zoiets van; zo lang het goed gaat is het goed en anders houdt het een keer op... (ik ga haar niet de rest van haar leven korten met alles, terwijl ze eigenlijk niet veel eet, maar meer zou moeten bewegen)
Ze heeft iets een kussentje bij haar billen en dr hals is ook wat dik, maar wel mooi zacht.

Ze is voor haar 10e ooit een bevangen geweest, omdat ze op die pensionstal heel veel brokjes had gegeten :P , nu hebben we de paarden al jaren zelf aan huis en heeft ze nooit meer last gehad tot ze 1,5 jaar terug bevangen raakte en naar voren kwam dat ze last van Cushing heeft.
Moeilijk hoor om in te schatten of zo'n diertje nog echt plezier heeft of dat ze haar dagen maar een beetje door ziet te komen.
Nou ja, voorlopig loopt ze wel weer wat met die pijnstillers en kijk ik even aan of het vanzelf weer minder wordt of niet..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:57

Sparkl: krijgt jouw paardje ook magnesium? Want paarden met cushing hebben sneller een magnesium tekort en meer moeite met hun suikerhuishouding door de cushing. Magnesium helpt ook bij aanpakken van vetverdeling. Magnesium helpt ook tegen de spierspanning en stress die kan ontstaan door de overproductie van cortisol en is tevens een hulp tegen hoefbevangenheid.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 00:21

Mijn PPID paard ( voorheen Cushing ) krijgt geen extra magnesium ze heeft geen magnesiumtekort.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:18

Ik heb haar een tijdje lukraak magnesium bij gegeven, toen ze het niet meer wilde eten ben ik ermee gestopt.
Ik kan het wel in een spuit met appelmoes doen, maar daar zit ze echt niet op te wachten dat ik elke dag met een spuit aan kom! :P
Vandaag liep ze weer wat beter terwijl ik haar juist wat terug had gezet qua pijnstillers, misschien dat het toch alweer wat beter gaat!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:24

Paperboy schreef:
ja dat lijkt me ook, de (open) zooltjes zijn lastig straks in een kleigrond weide. Hij heeft ze met een hoefzweer gehad en na twee dagen was die er al af door de kleigrond....

Als ik het goed heb onthouden, heb je gisteren de uitslag binnen gekregen van het Cushing onderzoek?
Kun je ons al wat wijzer maken?

Paperboy

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:31

Helaas was de uitslag nog niet binnen, morgen weer bellen. Mijn paardje is inmiddels wel wat vrolijker, begin ik toch weer stiekum hoop te krijgen dat het geen Cushing is....... Nouja ik hoop morgen meer te weten!
Als ik de uitslag heb laat ik het weten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:12

Paperboy schreef:
Helaas was de uitslag nog niet binnen, morgen weer bellen. Mijn paardje is inmiddels wel wat vrolijker, begin ik toch weer stiekum hoop te krijgen dat het geen Cushing is....... Nouja ik hoop morgen meer te weten!

Klinkt goed! Ik duim voor jullie!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:57

Paperboy schreef:

Al nieuws? We hopen met je mee..

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:24

SparklingApp schreef:
Oké, bedankt allemaal voor de reacties!

jcristina ze is wel een beetje te dik (niet veel hoor), ze heeft al jaren last van slijtage in haar benen en kan daardoor niet teveel verplicht bewegen, daarom had ik al zoiets van; zo lang het goed gaat is het goed en anders houdt het een keer op... (ik ga haar niet de rest van haar leven korten met alles, terwijl ze eigenlijk niet veel eet, maar meer zou moeten bewegen)
Ze heeft iets een kussentje bij haar billen en dr hals is ook wat dik, maar wel mooi zacht.

Ze is voor haar 10e ooit een bevangen geweest, omdat ze op die pensionstal heel veel brokjes had gegeten :P , nu hebben we de paarden al jaren zelf aan huis en heeft ze nooit meer last gehad tot ze 1,5 jaar terug bevangen raakte en naar voren kwam dat ze last van Cushing heeft.
Moeilijk hoor om in te schatten of zo'n diertje nog echt plezier heeft of dat ze haar dagen maar een beetje door ziet te komen.
Nou ja, voorlopig loopt ze wel weer wat met die pijnstillers en kijk ik even aan of het vanzelf weer minder wordt of niet..

Ja dat is inderdaad erg moeilijk, wanneer hebben ze het nog leuk genoeg en wordt het nog weer beter of niet....

Mijn pony moest ook een beetje afvallen zonder mogelijkheid tot bewegen en dat is eigenlijk best heel goed gegaan. Ik heb heel langzaam zijn hoeveelheid ruwvoer afgebouwd tot 1,5% van zijn streefgewicht en daarbij een gedeelte hooi vervangen door graszaadhooi; door die lange stengels van dat gr.hooi (roodzwenk want dat bevat minder suikers dan de andere soorten) zijn ze nog wat langer bezig, ik doe het in netten met een maaswijdte van 3 cm en 1 kilo is hij ongeveer 1 uur mee bezig.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:02

Nog steeds geen nieuws......zucht!
Dus maandag of dinsdag maar weer bellen. Ik kan zo slecht tegen wachten met dit soort dingen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 23:29

Al lang niets meer gepost hier! Maar *even afkloppen!!!!* het lijkt goed te gaan hier, of iig.. stabiel. Ze heeft wel weer een lange, lelijke vacht in de winter gekregen, maar in de hoop dat die dan in de zomer er weer af valt ( ;) ), nemen we dat maar voor lief. De afgelopen 2 jaren had ze die problemen met haar huid, vorig jaar de schurft en het jaar ervoor allemaal rare bultjes op haar hele lijf. Die rare bultjes kom ik sporadisch nog wel tegen, maar is er dan ook maar eentje en heeft ze ook geen last van, dus geen probleem.
Dus laten we hopen dat het zo door blijft gaan! Ze is vrolijk en zie haar nu regelmatig gewoon uit pure joligheid (en wat aandringen van Aidan ;) ) een paar rondes galoperen... Heerlijk! Komend jaar mogen we op de taart van Ivanka 20 kaarsjes zetten die ze mag uitblazen ( ;) ), had een paar jaar geleden niet verwacht dat ze dat zou halen!

En dankzij dit topic, ik nu ook 100 stuks pergolide 1mg voor 45 euro! Ik kan je zeggen: dat scheelt een boel geld tov 150 euro!!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 14:49

Ha Tinne, lang niets gehoord inderdaad! Fijn dat het goed gaat met Ivanka. Dat langere haar dat herken ik, als heeft willy nu echt alleen op zijn nek te lang haar, onder zijn dek ziet hij er prima uit.
Toch super dat ze er nog is en het goed doet op het moment.

Wij hebben inmiddels ook al weer een tijdje de goedkopere pergolide, dat scheelt toch iets te veel tussen DA en apotheek.

Paperboy: al iets bekend?

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:25

De uitslag is binnen en GEEN Cushing. Ik ben ontzettend blij......
De Da zei dat er echt tekenen waren voor verdenking voor Cushing maar allebei de testen gaven meer 80% aan voor geen Cushing. Waarschijnlijk is toch de verhuizing (aug.), overgang naar pensioen en 24/7 weidegang allemaal te veel geweest in zo,n korte tijd.
Het is een redelijk gevoelig paard. We gaan hem nu dus langzaam weer proberen op gewicht te krijgen en dit jaar tegen de winter nog eerder dekens op en proberen hem wat dikker de winter in te krijgen. Verder blijf ik hem op ijzers houden voor omdat hij zeer zwakke voeten heeft. Hij staat nu s'avond en s' nachts lekker op stal met zijn groepje en zodra het voorjaar is weer lekker dag en nacht de wei op en volgende winter weer lekker de groepsstal in.....
Ik wil jullie bedanken voor jullie medeleven en intresse, en ondanks de uitslag zal ik toch zeker af en
toe meelezen omdat het voor mijn gevoel even heel dichtbij is geweest. Ik wens jullie en je paardjes het allerbeste!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 19:41

Paperboy: fijn het goede nieuws. Ik zou je paard toch zeker in de gaten houden, er zijn ook paarden die op testen altijd negatief tonen omdat ze het in hun bloed niet tonen om wat voor reden dan ook (dit wordt ook in de literatuur genoemd en ze kunnen dit niet helemaal verklaren). En paarden kunnen ook in een voorfase zitten dat het gewoon nog niet in hun bloed toont maar later het wel gaan tonen. Voor nu prima, maar houdt het wel in de gaten want er waren wel erg veel symptomen om het niet in de gaten te blijven houden.
En de conditie ondersteunen kan natuurlijk nooit kwaad!

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:14

Fargo; Ik ga elke dag naar hem toe en hou alles heel goed in de gaten, je hebt helemaal gelijk hoor!
Maar voor nu toch even opgelucht eigenlijk vooral omdat ik zie dat hij er weer plezier in krijgt.
Ik ben blij dat ik veel te weten ben gekomen over deze ziekte en weet dus ook goed waar ik op moet blijven letten. Ben pas weer een beetje gerust als zijn vacht is verwisseld voor een glad zomervachtje en hij weer op gewicht is! En een "zorgenkindje" zal het altijd blijven er zal ongetwijfeld dit jaar wel weer wat op ons pad komen, dus voor nu geniet ik weer even van de "rust".

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 13:47

Paperboy schreef:
Fargo; Ik ga elke dag naar hem toe en hou alles heel goed in de gaten, je hebt helemaal gelijk hoor!
Maar voor nu toch even opgelucht eigenlijk vooral omdat ik zie dat hij er weer plezier in krijgt.
Ik ben blij dat ik veel te weten ben gekomen over deze ziekte en weet dus ook goed waar ik op moet blijven letten. Ben pas weer een beetje gerust als zijn vacht is verwisseld voor een glad zomervachtje en hij weer op gewicht is! En een "zorgenkindje" zal het altijd blijven er zal ongetwijfeld dit jaar wel weer wat op ons pad komen, dus voor nu geniet ik weer even van de "rust".

Ha Paperboy, ik zie dat je goed nieuws hebt gehad.
Fijn, kun je je zorgen een poosje in de ijskast zetten.
Ik ben het verder heel erg met Fargo eens, goed in de gaten houden is het devies.
Je kunt inderdaad heel goed het verharingspatroon in de gaten houden, vaak is dat een hele duidelijke aanwijzing.
Ook de hoeveelheid wintervacht die ze aanmaken en de gevoeligheid van de voeten zijn goede indicators.
Maar voor nu: genieten van de goede uitslag!! :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 16:19

Paperboy, heel fijn dit goede nieuws!

Net zo plotseling als mijn pony weer super hoefbevangen leek is het nu ook weer weg..
Gelukkig maar, ik vind haar alleen verder nog niet in goede doen, ze laat zich in de wei ook veel weg jagen en lijkt niet op haar gemak en zo is ze normaal nooit, maar ja, misschien gaat dat ook wel weer beter.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:55

Eiber en SparklingApp; Bedankt! Ik lees wel dat Cushing toch altijd z'n zorgen met zich meebrengt.....
SparklingApp; ik hoop dat je pony zich snel weer beter gaat voelen.

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:57

Ben ik weer even met een vraag;
Mijn msm en magnesium zijn bijna op dus moet nieuwe bestellen, nu kwam ik op glucosamine complex van groene os.
Glucosamine kan natuurlijk nooit kwaad voor een paard van 17, maar hier zit tevens msm in en magnesium.. dus dacht nou mooi 3 in 1.
Iemand hier ervaring mee, of is het toch beter alles apart te kopen?

Verder gaat het met mijn paard goed, hij zit nog niet aan de pergolide en dat wil ik nog eventjes uitstellen.
Staat namelijk een ziek paard bij ons op stal die getest wordt op rhino, nu kan het wezen dat alle paarden al besmet zijn...
Dus wil dit allemaal even afwachten, voordat hij medicatie krijgt waarvan hij wellicht niet zo lekker van wordt en stel je voor dat hij er dan ook nog een virus bij krijgt...
Heb besloten om hem wel weer een beetje biks bij te geven, dit omdat hij toch aan de dunne kant blijft en dit wellicht zorgt als oppepper.
Het is basis brok met laag eiwit gehalte, daarnaast geef ik hem dus al extra hooi en lucerne en wat meusli.
Goed idee...?

@paperboy: Goed nieuws dat de test negatief was!
Indd wel goed in de gaten blijven houden, misschien dat als er over een poos nog symptomen van cushing aanwezig zijn, de test herhalen.
Mocht het wezen net als wat Fargo zei, dat hij misschien in de begin fase zit zou ´hij wellicht dan wel positief testen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 10:13

Hai Sabrina Ik koop zelf MSM met glucosamine en chondroitine erin. Dan is MSM dus de hoofdmoot en dat wil ik ook want msm is belangrijke ontstekingremmer. Dus ik koop niet glucosamine met MSM want dan is MSM juist het "bijproduct" snap je, maar dat is mijn keuze.. Ik hoop het in 1 product bij Van Gorp dieren voeders, zij zijn (relatief gezien natuurlijk want het blijft een uitgave ;-)) niet duur en het is goed, zij sturen het naar me op, maar ze leveren ook aan best een groot aantal zaken in NL.

edit zie dat je ook aangeeft dat er magnesium in zit.. Ik denk dat dat in verhouding een te lage dosis zou zijn, maar dat kan ik niet helemaal goed inschatten, dan zou je moeten kijken hoeveel er echt in zit..

De reden dat hij misschien aan de dunne kant blijft, kan waarschijnlijk wel gezocht worden in de cushing (overproductie van cortisol en gevoeligheid voor suikerziekteachtige zaken/insulineresistentie). Ik denk dat als hij wel aan de medicijnen zou gaan je het op de echt goede manier (van binnenuit) op zou lossen want het zit hem waarschijnlijk in zijn hormoonhuishouding en niet in dat hij te weinig krijgt, maar goed ik snap dat je wat bij wilt geven hoor als hij invalt en je nog niet aan de pergolide begint.. Je zou ook een mueslie kunnen geven die weinig eiwitten heeft of goed verteerbare eiwitten. Als je paard al gevoelig is voor bevangenheid is het misschien wel eng om extra bix te gaan geven, maar dat kan je zelf evt samen met da beter inschatten denk ik?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 17:17

Even een vraag.

Peter is momenteel super mobiel voor zijn doen, dat zit goed.
Maar sinds 2 weken eet ie slecht, en drinkt+plast veel.
Is begonnen toen ik hem probeerde te laten wennen aan lijnzaad, om wat vet te creeren en is als laag vast niet verkeerd voor die bult medicijnen die die krijgt. Maar hij vind het dus niet lekker, en vreet nu dus helemaal geen slobber of zemelen meer (waar ik het doorheen had). Week terug was die ook weer eens ontsnapt en bij een stal blijven hangen waar een zoutblok hing. Helemaal geobsedeerd door dat ding, maar niet gezond. Hij blijft er maar aan zitten en dan bijten ipv likken. Dus die mag die niet van ons, hij drinkt al zo veel (voor zijn doen).
Nu eet ie z'n 'oudemannenhaver' ook niet meer, kuil eigenlijk ook niet en z'n biks gaat heeeeeeeeel voorzichtig. Hij eet nu eigenlijk vooral hooi en muslie, en wat gras als die buiten staat. DA komt maandag te enten, dus wil sowieso ff dat ie naar z'n gebit kijkt ... kijken of er mss iets ontstoken is (nav hoe die biks eet).
Maar mss is het ook een 'suikerziekte' achtig iets?

Wat doe je daar eigenlijk extra aan, behalve de pergolide dan?
Hij staat wel altijd te zeuren, erg zelfs ... maar hij vreet bijna niets wat je hem dan voorhoud.
Ik wil graag dat ie juist een buffer opbouwt, voor als die straks weer last van z'n benen krijgt. Maar dat kleine beetje wat er aan is gekomen is inmiddels behoorlijk weg.

Voor de rest ziet ie er goed uit voor een 'buitenstaander': pony aan de magere kant, loopt wat apart en heeft 1 rare hoef (mist de helft, is weer aangroeiende door grote zweer). Geen rare plekken of rare vacht, heeft volgens mij zelfs wat minder vacht dan vorig jaar. Kijkt helder, heeft een behoorlijk sterke kopstoot. En ik zag sinds afgelopen week waarempel weer lichte kuiltjes boven z'n ogen.
Maar dat eten momenteel (en abnormaal (voor hem) drink/plas gedrag) ....
edit: oh ja, en ik zie hem ook lang bij z'n waterbak staan, waarbij die ook bijt en knaagt op de zijkanten v/h waterpotje.
Teven vreet ie z'n hooi beter als ik het naast z'n waterpotje leg, ipv voorin de box.