[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gijsje59

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:37

Haha! Inderdaad... teershampoo... Zou een smerige boel worden als ik hem met echte teer zou wassen... Knipoog Hoewel mn handen ruiken daarna wel zo naar teer alsof het wel zo lijkt.
Omdat ik was als hij op stal staat en daarna niet meer naar buiten gaat kan er dus ook niets verbranden of zo...

Strakjes eens kijken hoe zn kam erbij staat... Hoe hij uberhaupt erbij staat... Theeft tenslotte behoorlijk geregend en volgens mn man heeft hij toch ook weer een behoorlijke tijd buiten gestaan in de regen... Wat een sukkel he... Clown

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 15:40

lekker toch. lekker verfrissend en wordt ie mooi schoon;)

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:13

carina schreef:
Hebben jullie een bloedtest laten doen? Ik zit er sterk over na te denken om toch eens een bleod/allergie test te laten doen, puur om te weten te komen waar ze nu op reageerd. Hebben jullie enig idee wat de kosten van zoiets zijn?

visite 25.21
bloedafname 3.20
verzendkosten 5.5
totaal 33.91 ex btw
1,19% = 40.35 inc btw aan dierenarts kosten

en daarnaast nog een rekening van de GD voor het testen van het bloed en die was 41.65 inc btw
dus in totaal 82 euro

sommige DA praktijken hebben een eigen lab en dan is het vaak goedkoper

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:22

ja, dit is wel heel duur!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:27

ik heb ook ongeveer 40 euro betaald voor bloedonderzoek,inclusief voorrijkosten.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:27

En een allergie test, is dat hetzelfde of doen de DA dan weer wat anders...? Verward
Die test kost meer lijkt mij... Maar als ik het laat doen doe ik gelijk het hele test- pakket (bloed& allergie) Knipoog
Is iemand er al achter of het uitmaakt of je de testen 's winters of zomers laat doen??

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 10:29

Oh sorry Ellepel had je berichtje op vorige pagina niet goed gelezen...
Dus 's winters EN zomers laten testen, zodat je verschillen kan zien Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:56

dat is mij wel aangeraden omdat je dan eventuele verschillen kunt zien en dan misschien makkelijker een reden kunt vinden voor het schuren.
ik weet nog van een kennis van me die hadden een paard wat erg schuurde, hebben in de winter bloed laten afnemen en in de zomer weer toen het dier erg schuurde en daar bleek het dus om een mineralen tekort te gaan.
toen het dier een supplement kreeg was het schuren over. Knipoog

als je dus met zoiets te maken hebt dan is bloedonderzoek wel handig,want dan weet je of er iets mis is.
bij ap was het bleod helemaal goed, mocht hij nou deze zomer toch weer erg gaan schuren dan wil ik dan nog een keer laten prikken om toch te kijken of er een verschil is

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:33

maar die van mij schuurt nu niet. dan heeft het ook geen nut om bloed af te nemen nu toch? dan zal dat hetzelfde zijn als van de winter...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:01

Hebben jullie het artikel over zomereczeem in Paard&Sport mei 2007 van de KNHS gelezen? Kort samengevat staat er het volgende: ps het begin is even schrikken, maar het einde verzacht het wat

De symptomen van zomereczeem zijn levenslang, eczeem is niet te genezen! De ernst van de symptomen neemt meestal ieder jaar toe. De belangrijkste veroorzakers zijn de zandmugjes (Culicoïdes). Deze komen in heel Nederland voor, behalve op de eilanden en direct aan de kust. Ze zijn namelijk het meest actief in vochtige warmte, in de schemering, bij windstil weer en met open (zoet) water in de buurt.
Er is nog geen test bekend om te onderzoeken of een paard zomereczeem heeft. Om de diagnose te stellen gaat de dierenarts af op de symptomen en het voorkomen hiervan in de gevoelige periode van het jaar.
Er is nog geen middel bekend dat zorgt voor complete genezing van zomereczeem. Wel zijn er veel middeltjes die de pijn verzachten. Alleen al uit het feit dat er zo veel middeltjes op de markt zijn, blijkt al dat geen enkel middel echt afdoende werkt.
Het belangrijkste bij de behandeling van zomereczeem is het uitschakelen van de oorzaak (contact met de mugjes) door gevoelige dieren op stal te houden of om ze in te pakken in speciale vliegendekens. Deze deken moet je al opdoen voordat de eerste jeuk begint, anders schuurt het paard natuurlijk gewoon door.
Daarnaast zijn verzachtende zalven en lotions bijzonder aangenaam voor het paard om de jeukende ontsteking tot rust te brengen. Ook bepaalde voedingssuplementen met plantaardige vetzuren hebben een rustgevende invloed op de huid.
In acute gevallen waarbij de huid ernstig beschadigd is, worden corticosteroïden toegediend om de jeuk te verminderen. Dit kan echter maar beperkt gebruikt worden, door de kans op bijwerkingen zoals hoefbevangenheid.
In Duitsland zijn proeven gedaan met vaccinatie tegen huidschimmel. In dubbele dosering heeft dit voor veel paarden een positief effect op de weerstand tegen jeuk. Ook hiervoor geldt dat een preventieve toediening het beste helpt, dus ruim voor het muggenseizoen begint.
Met de juiste beschermende producten en een uitgebalanceerd rantsoen en weidegang kunnen de meeste staart- en manenpatiënten prima functioneren.

Helaas wordt er niet genoemd welk randsoen, wat voor weidegang en welk voedingssupplement..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:06

ja, dat is wel weer jammer dat. maar ze zullen wel suikerarm bedoelen?

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:56

gijsje59 schreef:
Volgens mij is dat msn taal... ik zie het wel vaker voorbijkomen (niet hier overigens) en vind het eigenlijk niets. Hoewel ik het soms ook wel gebruik. Maar dan meer de afkortingen zoals ff en cu Bloos Maar goed dat is off topic.

Ik heb er ook een hekel aan, maarre wat betekend cu dan???? Blond

Maar wat heb jij een ellende met Gijs zeg... Vreselijk!

@ Jennyxx

Dat heb ik gelezen idd, maar ik vind het wel achterhaalt. Ze praten hier nog steeds over de mugjes terwijl wij nu toch wel zo ver zijn dat het echt van binnenuit komt en de mugjes het schuureffect versterken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:59

cu= see you Haha! oftewel tot ziens

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:16

Idd ellepel! Knipoog
Gisteravond Gijsje weer lekker geshamporold met teershamp ennnnnnn vanmorgen niet geschuurd. Ik heb hem vanmorgen laat naar buiten gedaan ivm de stortregen hier. Geen Boett opgedaan vanwege de regen. Zn loopstal had ik eventjes dicht gedaan opdat hij niet kon schuren aan de deurpost (gemeen van mij he.. Haha! ) maar het heeft wel geholpen. Toen ik later de staldeur open deed kwam hij niet om te schuren. Kortom hij staat weer er weer netjes bij. Ik heb hem ver voor de schemer al weer op stal gezet.

Trouwens wat een meur die Boettdeken zeg. Hij heeft hem nu een kleine 2,5 maand denk ik zo op. Brrrrrrr toen ik langs de muur liep waar hij overheen hing kon ik hem ruiken. Ik heb hem toch maar gewasen. Hij hangt nu lekker fris aan de lijn. Ik heb trouwens geen wasmiddel gebruikt en ook geen wasverzachter. Gewoon met zout gewassen Cool .

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 20:51

Jennyxx schreef:
Helaas wordt er niet genoemd welk randsoen, wat voor weidegang en welk voedingssupplement..

Beperkte weidegang op wei met weinig eiwit en weinig fructaan. Mijn paard staat een paar uur per dag op de wei en de rest op zand met oud hooi. Verder Subli Semit als voer met multivitamine van de paardendrogist. Scheelt enorm.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:19

met kviek d'r exceem gaat het eigenlijk wel goed.
staat wel onder d'r deken en met slecht weer voor de muggen alleen inder een hals deken.
heb zink zwavel pasta gekocht en dat smeer ik op de plekjes op d'r kop.
het stinkt een uur in de wind,maar lijkt wel goed te helpen. de huid kom snel weer tot rust en na 3 dagen nieuwe haartjes.
gr

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 21:59

Met April gaat het nog steeds heel goed.
Vorig jaar 4 dekens versleten, al haar manen eraf en een heel stuk van haar staartwortel. Ook boven op de billen en bij haar uiers beste open plekken van het schuren.
Dit jaar heb ik in februari haar al een (pagony) ecxeemdeken opgedaan, inclusief hoofdkap.
Ook spuit ik haar staart en manen 1 x in de 2 dagen in met defadog dit op aanraden van de dierenarts. Dit is een middel voor honden tegen parasieten, de vliegen hun zenuwstelsel valt daar van uit.
Ze staat 24/7 met de deken op in een schaal weiland met oud hooi. Ze krijgt niet te veel fruit meer omdat dit ook invloed zou kunnen hebben.
Ik was haar om en om 1 keer in de 2 weken met tea tree shampoo en teershampoo.
Ook kan ik haar manen inmiddels invlechten en ik heb de indruk dat dat minder jeukt omdat haar manen dan niet helemaal gekruld onder de deken zitten.
Ze heeft nog maar 1 klein plekje geschuurd, dat heb ik behandeld met verzachtende ecxeem middel (weet niet meer hoe het heet), binnen 3 dagen zaten er weer haren op en nu is het weg.....
Verder geen plekjes meer ontdekt. Ze is nu ook gestopt met uitharen, scheelt ook een hoop jeuk!
Ben hier heel blij mee en hoop dat het zo blijft. Maar het seizoen is nog lang niet voorbij.... Heb nog 2 spiksplinter nieuwe dekens in de kast voor het geval dat. Heb nog nooit zo lang met 1 deken gedaan!!!

Nicky74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:14

In Duitsland zijn proeven gedaan met vaccinatie tegen huidschimmel. In dubbele dosering heeft dit voor veel paarden een positief effect op de weerstand tegen jeuk. Ook hiervoor geldt dat een preventieve toediening het beste helpt, dus ruim voor het muggenseizoen begint.

dit stond in de paardensport van deze maand. nu ben ik erg benieuwd of dit gaat over een medicijn waar ik wat van heb gehoord. dat heet insudermatol phyton of zoiets. kent iemand dat? moet heel goed helpen tegen mok en heeft een bijwerking dat het ook tegen de zomerexceem helpt. dus nu eens een goede bijwerking.....
heeft iemand daar meer info over? kon niks vinden op google.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:26

was toch wel de injecties met insol? die ook tegen schimmel zijn en bij sommige dieren werken tegen eczeem?
kwestie van(zoals alle middelen) uitproberen Knipoog

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:01

kvika schreef:
met kviek d'r exceem gaat het eigenlijk wel goed.
staat wel onder d'r deken en met slecht weer voor de muggen alleen inder een hals deken.
heb zink zwavel pasta gekocht en dat smeer ik op de plekjes op d'r kop.
het stinkt een uur in de wind,maar lijkt wel goed te helpen. de huid kom snel weer tot rust en na 3 dagen nieuwe haartjes.
gr

Ze raden ook aan de deken regelmatig te wassen, als hij schoon is droogt hij bij nat of vochtig weer ook weer snel op.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 23:02

Ik vind de shampoo van Cojosol echt heel fijn, heerlijk spul, je kunt deze ook een paar uur in laten trekken en dan weer uitspoelen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 08:31

toverpaardje schreef:
Ze raden ook aan de deken regelmatig te wassen, als hij schoon is droogt hij bij nat of vochtig weer ook weer snel op.

hey, jij ook hier;) Lachen

hoe wassen? in wasmachine gewoon? met azijn dan ipv waspoeder? ik heb eigenlijk niet het idee dat de deken heel smerig is. door de regen wordt hij juist weer wat schoon. hihi. al zit er natuurlijk wel allemaal stof/bagger tussen de mazen. dat houdt inderdaad vocht langer vast. klinkt logisch... misschien toch maar een keer mee naar huis om te wassen. (doe ik dan wel als het weer een paar dagen achter elkaar stortregent) ik wil niet de kans lopen dat ze straks ineens alsnog gaat schuren... tot nu toe bevalt de deken prima:) wel icm andere middeltjes...

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:37

Yep, ik waste hem gewoon met waspoeder op 30 graden ongeveer, ik waste hem ook niet steeds, maar het schijnt beter zijn, als er dan een buitje valt is hij weer sneller droog.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:39

super! bedankt voor de tip. ga het maar eens wassen dan (hij gaat niet kapot in de wasmachine? of moet ik hem in een dekbedhoes doen ofzo voor bescherming?)

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 09:47

nee, hij kan gewoon in de wasmachine gaat tie niet stuk van hoor.
gr