[INFO] Mok

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:13

Hier ook een paard met mok... Normaal had onze KWPN'er dit alleen in droge zomers, maar nu begint het alweer.
Ze heeft dit altijd op haar witte achtervoet, op het gehele kootbeen maar vooral onder de kogel. De andere (zwarte) voeten hebben totaal geen spoor van mok o.i.d.
Een paar weken geleden begon het al, ze liep niet lekker, hoefsmid zou eigenlijk komen maar die maar afgezegd en inplaats daarvan even de DA laten komen (ze moesten sowieso ge-ent worden).
Dierenarts dacht dat ze hem verdraaid had, vandaar de opgezetheid en warmte. De DA vroeg wel of ze mok had en dat klopte. Hier ging ze echter niet op door.
Nu dus paar weken verder, de mok komt wel weer tevoorschijn. Ze heeft sowieso altijd een wat zwakke huid (beschadigd door de voorgaande jaren mok ) op haar witte voetje, maar rond het kootbeen zet het weer op en er komen nu korstjes/wondjes op.

Ik maak er morgen even een foto van, wat raden jullie aan om er tegen te smeren? Iemand raadde mij Efrata Mokmousse aan. Ervaringen? We smeren nu de laatste beetje huidzalf van ?? uit een tube.. Die tube was aardig duur en werkt matig/niet.
Wij willen niet voor elk dingetje de dierenarts erbij gaan halen, aangezien mok in veel gevallen zelf ook te behandelen is.
Zodra het echt erger wordt halen we de dierenarts er natuurlijk bij, ze loopt er niet kreupel op maar heel licht gevoelig en hij voelt warm aan. Wij vonden het ook wel raar dat de DA niet doorging op die mok,,

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:26

Ruth_ schreef:
Wij willen niet voor elk dingetje de dierenarts erbij gaan halen, aangezien mok in veel gevallen zelf ook te behandelen is.
Zodra het echt erger wordt halen we de dierenarts er natuurlijk bij, ze loopt er niet kreupel op maar heel licht gevoelig en hij voelt warm aan. Wij vonden het ook wel raar dat de DA niet doorging op die mok,,

Ik denk dat het in veel gevallen hier juist fout gaat..als je door je da een schraapsel laat nemen, weet je meteen of je te maken hebt met mok, mijt of een schimmel. Als het het echt mok is, kunnen ze je ook meteen een mokzalf geven met antibiotica tegen de betreffende bacterie. Op die manier zorg je iig dat de bacterie weg gaat. Alleen 'uitdrogen' helpt vaak niet goed of helemaal niet, omdat de bacterie dan blijft zitten.

En wat er al eerder gezegd is, kijk ook eens naar het voer wat je je paard geeft. Daarmee kun je ook al veel verminderen.

callum

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 10:29

ik gebruik efrata mokmousse en ben hier erg over te spreken. het kalmeerd de huid en verzacht de jeuk. bij callum is het nu rustig af en toe een korstje als ik dan 3 dagen smeer is het weer weg.

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:56

Misschien kan mijn verhaal jullie helpen:

Ik heb een Belg van net 4 en toen ze net bij ons kwam kreeg ze na 2 dagen gigantische mok. Van helemaal niets naar flinke rasp over de hele voor en achterbenen. Meteen de veearts erbij omdat dit geen gewone mok was. Hij kon alleen maar vertellen dat het mok was en heeft een enting hiervoor gegeven eenmaal gewassen met betadineshampo en smeren met mokcreme. Ik heb advies ingewonnen bij andere koudbloedeigenaren en toen mokcreme en de enting na weken nog niet hielpen ben ik iets anders gaan proberen. Nu is het vrijwel helemaal weg en kan ze weer zonder jeuk en pijn verder.

de eerste maand om de week met badedas gewassen en daarna goed drooggemaakt.
De plekjes goed op de huid ingesmeerd met sudocreme dagelijks(wat goed is voor babybillen werkt schijnbaar ook goed voor mok)
Uiteindelijk toen de plekjes goed droogwaren heb ik met levertraanzalf nabehandeld. Als de huis namelijk te droog wordt kan deze ook scheuren en weer opnieuw korstjes veroorzaken.
Ook ben ik meteen met mokkruiden begonnen. Mok blijkt namelijk veelal van binnenuit te komen. In dit geval waarschijnlijk ook met mogelijke stress, al was hier niets van te merken.

Ik heb 3 weken lang 2x dgs mokthee door de brok gedaan. (normale basisbrok 1 schep per keer)
daarna afgebouwd naar 1 week 1x dgs en nu preventies 2 x per week.
Lijnzaadolie doe ik altijd door de brok. Dit is niet alleen goed voor het mag darm kanaal, maar ook voor goede huid en vacht.
Ik heb er fantastische resultaten mee geboekt en misschien dat het andere ook kan helpen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 19:26

Ik denk dat iedere ervaring hier zeer welkom is :)

Levertraanzalf? Nog nooit van gehoord.

En reageerde het been niet op het wassen met badedas? Bij mij was been wassen sowieso uit den boze.

Sudocreme werkte bij mij ook bij kleine plekjes maar gewoon zinkzalf van de trekpleister beter.

Lijnzaadolie geef ik wekelijks warm door het voer. Vinden ze heerlijk. Onze zitten ook heel goed in de vacht.

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:26

@Jibbel

Wij weten wel zeker dat het hier om mok gaat. Ze heeft die elk jaar. Als dit echter erger wordt dan normaal halen we de DA erbij. Toen ik het open wondje zag gelijk ontsmet, deze is nu gelukkig al dicht. De doorbloeding is dus redelijk goed op plek.
Qua voer is er weinig te minderen, ze staan van 9 tot 18 op het land en als ze op stal gaan krijgen ze 2 plakken kuil (normale grote) en 2 hooi. Krachtvoer krijgt ze hoogstens 1 handje per dag van, dit in kleine beetjes omdat ik het gebruik als beloning tijdens grondwerk.

Helpt lijnzaadolie dan tegen mok ? En, ons paard is een moeilijke eter (geen knoflook, lijnzaadolie hoefde ze vorig jaar ook niet). Hoe laat ik dit haar eten? Ze krijgt natuurlijk geen krachtvoer..

@Callum, ik ga zo snel mogelijk die efrata mokmousse halen. Bedankt!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:44

Hierboven wordt levertraanzalf genoemd, dit gebruik ik ook als mijn paard mok heeft (gemengd met tea tree olie). Hij krijgt het soms op z'n witte beentje (kootholte vaak), zodra ik merk dat er korstjes komen was ik zijn been 1x goed met betadineshampoo, maak het droog en smeer er levertraanzalf gemengd met tea tree olie op, de dagen erna smeer ik dat iedere avond op zijn been tot het weg is (vaak binnen een paar dagen al).

Twee jaar geleden heeft hij vanaf de zomer (denk door zonnebrand) tot aan februari flinke mok gehad. Had ook alles geprobeerd tot ik dit ging smeren. Dit werkt gewoon (bij mijn paard)!

@ Ruth en als je haar slobber geeft en het daar doorheen doet? Eet ze het dan wel?

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:42

@Samo Oh had ik eigelijk nog niet aan gedacht om het daar een keer doorheen te geven. Aan jou verhaal te horen heeft jou paard bijna hetzelfde als Kathy. Zij heeft ook vooral in de droge periodes last van mok, maar haar huid is er zo door aangetast dat het een soort van losweekt als het heel hard heeft regent bijvoorbeeld.
Is dat levertraanzalf duur? Van teatree weet ik wel dat het aardig prijzig is... Maarja als het echt werkt dan heb ik liever iets duurs en goeds.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:09

Ze krijgen bij mij de lijnzaad ook als slobber. Ze doen er alledrie een moord voor. De twee ruinen moesten er even aan wennen maar nu....

Ik doe bij ulisse sinds een paar dagen groene leem (met wat andere ingredienten erdoor, mengsel van de homeopaat) op haar been. De huid wordt daar heel mooi rustig van.
Kreeg als tip dit er sowieso altijd op te doen als we gaan buiten rijden als het nat is of in de natte weide om het been te beschermen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 18:15

@Ruth, heb een pot levertraanzalf bij de Welkoop gehaald en daar 1 flesje Tea tree doorheen geroerd (van de drogist). Doe er al best lang mee!

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 20:23

Lijnzaadolie zorgt voor een soepele huid waardoor deze minder snel kapot zal gaan en kloofjes ontstaan. Mijn Belg krijgt het twee maal daags door het krachtvoer en haar huid en haarconditie is er ontzettend van verbeterd.
Ook doe ik het wel eens door de slobber als ze die krijgt en gaat ook perfect.

Levertraan zalf zorgt voor een sneller herstel van de kapotte huid en zorgt dat de haren sneller teruggroeien. Ik haal de mijne gewoon bij de boerenbond van grand national, werkt als een tierelier.

Het voordeel van sudocreme is dat het minder uitdroogd dan gewone zinkzalf. Het lastige bij mok is dat je moet uitkijken dat je de wondjes niet te veel uitdroogt omdat de plekken weer sneller opengaan en er weer een nieuw wondje ontstaat. Bij mijn paard werkt het goed, maar voor sommige kan gewone zinkzalf voldoen.

succes

promiss4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:36

Mijn pony heeft op haar achterbeen,
aan de voorkant mok (denk ik)
ze heeft grijze korstjes.. en als ik het aanraak tilt ze d'r voeten meteen op.. ook verder naar boven heeft ze een kale plek.. weet iemand wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen?

Groetjess

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 23:10

Mijn Tinker heeft sinds kort ook,weer, mok..
Normaal gebruiken we hier groene leem voor en gaat het altijd weer weg. Het is tot nu toe altijd nog zo geweest dat het van binnenuit komt.
Jaren geleden heeft hij een keer mok gekregen, gewassen met betadine, vervolgens kreeg hij een bloedvergiftiging en was zijn been aan de onderkant bijna net zo dik als de bovenkant van zijn been! Dit is dus geen oplossing voor hem want hij is gewoon heel erg gevoelig. Nu hebben we eerst groene leem geprobeerd en nu ben ik bezig met mokzalf van grand national, jammer genoeg zonder resultaat. Het is alleen maar erger geworden met die mokzalf en het is nu tot net onder zijn knie, aan de binnenkant, naar boven getrokken. Deze keer is het dus niet van binnenuit en heeft hij het gekregen door een ander paard waar hij mee in de groep staat. Hij staat van 9 tot 4 op een zandbak en die is in de winter meestal erg nat. Ik kan hem niet de hele dag op stal laten staan. Heeft er iemand een goede tip om dit te behandelen?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:30

Jeetje Evelyne, dat klinkt heftig. Hier werd wel eens gesproken over CPL bij koudbloeden, dat is het niet?

Je zegt dat het van binnenuit komt, misschien een idee om te onderzoeken wat het dan veroorzaakt?
Pas maar op hoor, het been kan ook blijvend beschadigt raken. Als het zo erg is als jij zegt dan zou ik er wel iemand bij halen. Of een dierenarts of een homeopaat of zo.

Bij mijn paard was het ook heel erg, zij reageerde goed op prednison maar dat is ontzettende troep. Maar we moesten wat. Het is nu nagenoeg weg maar heb er wel alsnog een homeopaat bij gehaald.
Geen gewone dierenarts voor mij er bij met mok. Ze weten vaak niet precies wat ze er mee moeten na eerst mokzalf, hydrocortiderm, cubarmix en vervolgens prednison. Er wordt niet genoeg gekeken naar de oorzaak vind ik.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:24

Gisteren een gesprekje gehad met de eigenaresse...
zij zegt dat toendertijd (2 jaar geleden ofzo)
de da heeft gezegd dat het niet van binnenuit komt.
Dus het voer blijft dezelfde hoeveelheid.
Ze wil ook niks meer proberen dan zink zwavel pasta,terwijl het echt niet minder wordt.
Ik zit er nu aan te denken te stoppen met dit paard te verzorgen.
Ze heeft ook geen geld voor dit paard,ze moet elk dubbeltje omdraaien,
maar zegt dat je een dier voor het leven hebt.
Ten koste van alles?Hij wordt door anderen verzorgd/gereden en betaald.
Dan zou ze toch geld over moeten houden lijkt mij...
sorry dat ik zo offtopic ga...maar ben gewoon pissig en weet ff niet wat te doen.
Mijn mening is gewoon dat als je een paard hebt je er ook goed voor moet zorgen en niet bezuinigen.

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 13:03

@Odessa:
Deze keer komt het dus NIET van binnenuit :)
Ik ga eerst nog droogzetters proberen aangezien ik denk dat het natte mok is, als dat niet helpt dan ga ik pas de veearts erbij halen.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 13:10

Als je dat al zeker weet dan ben je al een heel eind ;) .

Hoe gaat het nu met de mok?

Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 21:04

Het gaat gelukkig heel erg goed! :D
Ik moet nog niet te vroeg juichen natuurlijk :o
Het is al een heel eind weg en zit iig niet meer in zijn kootholte, daar zit alleen nog wel een verharding.
Ik ben gestopt met de mokcreme en verder gegaan met sudocreme en dit gaat gelukkig dus heel goed :D

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:29

M'n gesprekje heeft toch wel iets geholpen...
Hij krijgt nu 2x daags 6 pilletjes.
Weet nog niet precies welke het zijn,daar moet ik nog ff naar kijken.
Hoop dat het nut heeft!

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:58

FireAndIce schreef:
M'n gesprekje heeft toch wel iets geholpen...
Hij krijgt nu 2x daags 6 pilletjes.
Weet nog niet precies welke het zijn,daar moet ik nog ff naar kijken.
Hoop dat het nut heeft!

Dat zijn waarschijnlijk de Moktabletten van Puur. Volgens mijn DA schijnt het wel goed te werken, zelf heb ik ze ook gebruikt en het resultaat was redelijk. Hopen dat het bij jouw verzorgpaardje effect heeft!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 18:48

Zo zien z'n benen er uit:
(stukjes vacht aan de benen zijn er nu ook af)
In al z'n hoeven zit bovenaan een inkeping,is dat ook door de mok?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:29

Jemig, dan koop jij toch een pot?
Wat hangen er voor gekke vochtballen aan zijn koot? :7

Ik blijf bij mijn aanbeveling: zalf van dierenarts NAS, te Bemmel.

En wanneer zinkzalf enz niet helpt, ga over op vochtinbrengende/behoudende middelen.
Indrogen is niet altijd juist.
(zo hielp hier betadinezalf en honingzalf ook wel deels.. zorgt voor een gunstig wondklimaat)

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:33

Ik vind het been er ook een beetje vreemd uit zien qua vorm. Het lijkt gebobbeld?
Misschien geeft de foto een vertekend beeld?

houd je in de gaten of het geen CPL is? Omdat het een koudbloed is.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 16:19

Vind het er ook best ernstig uit zien...
:oo

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 22:56

Het been kan idd vervorm zijn,ik vindt z'n benen ook erg dik hoor!
Zo kun je de wonden/groeven goed zien.
Ik hoop dat er nu een ander middel komt,want de zink/zwavel pasta schijnt uit de handel te gaan...
toevallig heb ik een tijdje terug over CPL zitten lezen...ik twijfel ook als ik dit zo zie hoor!
Hij heeft rare verdikkingen,zouden lymfevaten kunnen zijn?
Als het mijn eigen paard was had ik echt meer geprobeerd!