[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ramira

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:22

Mag het mischien niet te hard zeggen maar die van mij heb ik niet meer zien luchtzuigen nadat ik zijn voerbak eruit gehaald heb en hij op een ander dieet staat. Hij krijgt nu zo goed als onbeperkt ruwvoer en tijdens het biksen krijgt hij een mengsel van een halve kilo krachtvoer, een paar wortelen en 2 grote handen luzerne. Ook heb ik een kuurtje pronutrin gedaan en gaat hij nu over op de maagcompositum van de groene os. Als onderhoudskuurtje. Daarna kijken hoe het verder gaat. Hoop dat ze dit jaar lekker vroeg op de wei kunnen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 14:00

Interessant topic! Vriendin van mij heeft ook een paard. Een 19 jarige ruin (die bij ons op stal staat en ik ook rij) die ook luchtzuigt. Hij zoog al lucht voordat hij bij ons kwam. Hij krijgt vrijwel onbeperkt kuil 2x per dag. Staat wel overdag van 9u - 4u in de paddock zonder voer. Aan brok krijgt hij een kilo en daarnaast halve kilo Naturalis. Hij is erg lastig op gewicht te houden. Doet ook met gemak een paar uur over zijn brok.
Hij heeft in de winterperiode om de zoveel weken een koliekaanval, gaskoliek.
Wat een drama die winterperiode. Heb vriendin al gevraagd of ze mss met staleigenaar kan overleggen dat hij samen met een maatje in een andere bak gaat staan met een hooizak. Of overdag het land op met kuil.
's Zomers gaat t stuk beter, want dan staan alle paarden van 's ochtends vroeg tot eind van de middag/begin avond op t land.
Ze is nog druk bezig met het verzinnen van een goede oplossing.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:34

Ik heb een 21jarige ruin die al 19jaar doet luchtzuigen en heeft er geen hinder van en doet het alleen na en tijdens het eten. Meestal ontstaat het luchtzuigen ook uit verveling op stal. Mijn paard heeft een hooinet ( met hooi uiteraard XD) en een likkit in de stal hangen. Hij wordt eigenlijk de hele dag bezig gehouden. Ik ben dagelijks 2u met hem bezig staat 4a5uurtjes buiten en dan de bezigheid op stal nog..

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:29

help! ik heb een paard van 4,5 jaar.
ze is een luchtzuiger.
de band die ze nu omheeft, en die ik vanochtend even afdeed is iets niet goed.
het voorstebandje dat voor de oren zit.
daar is de huid helemaal kapot!! ik schrok heeeel erg.
hoe moet ik het nu doen?
als ik hem losser doe helpt het dan nog wel?
ze heeft echt kale plekken en wonden!!
bestaat hier iets voor ?
een bontje erom heen ofzo of een zachte band???

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 12:54

ja de band af laten
en wat bij de mijne heel goed geholpen heeft terug de natuur in gooien on beperkte grazen zodat de natuur de mogelijke maag klachten verminderd
ook kan je zoals in het topic te lezen is maag composituim gebruiken maar ik zou zeggen doe doe band af
ik vind zo een band alleen ene oplossing als de gevolgen van het lucht zuigen zo groot zijn da thet niet anders kan.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 18:51

@ laura-power: De band aflaten en in de kliko gooien ;) die band verhelpt de oorzaak van het luchtzuigen niet. het is alleen symptoombestrijding en eigenlijk dierenmishandeling. nu zijn is het een kapotte huid, de volgende keer misschien interne verwondingen van de keel/slokdarm. snap niet dat ze die dingen nog verkopen. ik zou zeggen, lees het topic eens goed door. er staan gigantisch veel tips op. laat je paard gewoon zuigen, ze krijgen er niets van en andere paarden nemen het ook niet van elkaar over (wat vaak gezegd wordt).

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:41

in een ander topic werdt gezegt in dit topic ook verder te discusseren over de huis vesting
en ik ben daar erg benieuwd naar hoe jullie je paarden huis vesten en voeren

ik zelf sta op een kleine pensioen stal
van 6 paarden in de zomer dag en nacht buiten

en zodra er nachten zijn van veel regen of wind dan lekker op stal

zelf nu in de winter gaan hier de paarden naar buiten van ongeveer 11 uur tot half 5
en krijgen het hooi van vorig jaa rin de wei te eten

qua voeding geef ik veel hooi op stal een easy fil hooi net bom vol dit hang ik s avonds in de stal op
mocht het s ochtend op zijn dan krijgt hij dan nog een plak

qua voeding
voer ik eigen merk brokken van een dieren winkel hierin de buurt
en luzeren

ik mix 2 kilo brokken door de luzeren
en ik gooi daar nog wortels in stukken
ik schep van dit mengels vier plastic emmers vol
voor 4 voerbeurten is dit dan ook genoeg oingeveer 2 kilo scheppen per voer beurt
ik voer dus 2 keer op een dag dat mengels
en mijn paard is zuig vrij

ook voer ik 1 keer op een dag een hoeveel heid geweekte pulp

ik ben benieuwd hoe jullie en wat jullie voeren

amonatjuh60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:48

hallo,

Mijn moeder heeft ook een paard die luchtzuigt...Nou hebben we al een aantal dingen gelezen over Maagcompositum van de Groene Os. Heeft iemand hier mischien ervaring mee? Ook hebben wij de voerbak eruit gehaald en toen is hij er ook een tijdje mee opgehouden. Helaas begon hij later ook te zuigen op de stal deur. Nu wilden we dan maagcompositum gaan gebruiken. Ik hoor het graag wat jullie ervaringen hier mee zijn.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:22

even het topic door lezen dan komt je alles tegen

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 09:41

mijn paard staat bij mijn vriend op de boerderij met nog 2 maatjes.

puck, misty en natuurlijk barocca.

ze gaan allemaal naar buiten, eind van de ochtend tot eind van de middag.
krijgen 2 x per dag halfje brok.
en ze krijgen bijna onbeperkt ruwvoer (hooi bij ons)
mijn paard krijgt het ook nog is in een hooinet. :D

roostexas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:46

hallo allemaal,
ik heb eeb quarter die ook luchtzuigt..
hij is nu 4,5 jaar oud en heb hem al vanaf dat hij een half jaar was..
hij deed al luchtzuigen vanaf de eerste dag dat hij kwam!
nou heeft hij geen lekkere eerste 6 maanden gehad,de stomme man had hem zwaar verdoofd en hij had een gat in zijn hoofd.
maar ik moest en zou hem hebben.
verder is het een super paard geworden,op overbijt en luchtzuigen na.
hebben jullie ook ervaring met paarden die het al vanaf veulen doen?
ik heb vanalles gedaan pronuturin geprobeerd,speeltjes, heb zelfs een shetlander gekocht die bij hem in stal staat.
het is nu echt gewoonte geworden,zomers staat hij dag en nacht buiten,en hij vind altijd wel iets om op te zuigen.
swinters staat hij trouwens elke dag buiten,en op stal ziet hij heel veel andere paarden en heeft hij zijn shetlander.
heb nu een miracle collar om,maar denk er echt over die af te doen..
verder is hij wel aan koliek geopereerd geweest,maar dat had niets met zijn luchtzuigen te maken zeiden ze.
zijn dunne darm was in een holte bij zijn lever geschoven..

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:07

Hier ook een quarter die het als veulen al deed, en zij heeft een perfecte jeugd gehad.
Tot 3,5 in de kudde buiten of schuilstal met paddock, en leeftijdsgenootje.

roostexas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:11

en heb jij nu een band om?of doe je er iets anders aan?

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 17:30

Absoluut geen band.
Verder allerlei middeltjes geprobeerd, ruwvoer in allerlei soorten en verhoudingen.
Maar nu doet ze het iets minder terwijl ik haar alleen haylage balancer bijgeef.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 02:31

Even een update!
Mijn paard zuigt bijna geen lucht meer, heb ween anti-weefrek voor zn stal gedaan en daartussen een halster gebonden. Toen ie dat halster zag keek ie me heel boos aan en begon ie dr als een gek aan te rukken haha. Nu kan hij dus niet meer aan zijn deur zuigen en doet hij het alleen nog heel soms op zijn voerbak, maar meer als hij stress heeft: zoals vandaag na bezoek bij de tandarts en als ik een paard naast hem aai.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 00:59

@roostexas: Mijn paard was als veulen al een luchtzuiger. hij is nu 17 en doet het nog steeds. Met name rond etenstijd en als hij mijn aandacht wil. Is sinds 2 jaar van mij en staat sinds 1,5 jaar zonder band. Hij heeft verder geen enkele hinder van zijn luchtzuigen. Hij heeft sinds ik hem heb geen koliek gehad, heeft een prima gebit dat geen slijtage vertoond van het luchtzuigen en is beslist niet mager of wat dan ook. Ik doe er totaal niks aan en laat hem lekker zuigen ;)

@anydale: typisch he hoe stressvol dat opeens is als een ander paard aandacht krijgt :+ Heeft die van mij ook ;)

En mijn update is dan ook dat vandaag de Da het gebit van mijn paard weer heeft gedaan en zijn gebit inclusief snijtanden in prima conditie zijn. Zijn snijtanden vertonen ook geen enkele slijtage van het luchtzuigen!

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 09:56

Ik geef mijn luchtzuiger sinds een paar dagen een kuur van Groene Os Maag Compositum.
Weet iemand dat dit een 1 malige kuur is of moet die een paar keer per jaar herhaald worden?
Ik kan hier over namelijk verder niks over vinden.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 23:14

Misschien een beetje laat :o maar ik ben me sinds een paar dagen toch in het luchtzuigen van mijn paard gaan verdiepen..
toen ik haar kocht, deed ze dit al.. En heb er verder eigenlijk nooit echt bij stil gestaan..
Er zat al een band bij, er werd me verteld deze gewoon om te houden.. Dus dit heb ik braaf gedaan ^)
Maargoed.. Nu hoor ik dus wat verhalen over inwendige beschadigingen door de luchtzuigband.. :\
Nu wilde ik deze per direct af hebben.. Maar mijn stalhouder wil dit op stal niet hebben, omdat hij bang is dat zijn paard het over neemt..
Ook in dit topic staat er een stukje over:

[VSW] help! luchtzuiger met wonden door de band!

Ik ben net verhuisd van stal, nog geen 2 maand geleden..
Ze lijkt hier haar plekje net een beetje gevonden te hebben, hoewel ik wel kan merken dat ze graag naar buiten wil..
Helaas hebben ze niet veel land hier op stal, waardoor ze niet 24/7 buiten kan..
Ze liet op mijn vorige stal merken dat ze toch graag naar binnen wilde 's nachts, met de andere paardjes mee..
Maar nu heb ik haar 'snachts binnen en lijkt het wel of ze weer meer naar buiten wil :\
Ik kan niet echt een hoogte van haar krijgen..

Ik las (ik geloof ergens op Bokt) dat zo'n onderzoek voor een maagzweer best een 'moeilijk/zwaar' onderzoek voor het paard is?!
Kan iemand mij hier meer over vertellen, want ik ben wel erg benieuwd of ze idd last van haar maag heeft..
Het valt me wel op dat ze af en toe van die momenten heeft dat ze veel naar haar buik trapt..
Dat duurt dan 5 minuten en dan is het over..
Toevallig deed ze dit vanmiddag nog..
Ze was aan het rennen/vliegen in de bak en elke keer als ze stil stond schopte ze wat naar haar buik..
Ik ben dan altijd een beetje huiverig.. Maar al gauw begon ze te luchtzuigen..
:o misschien een beetje laat, maar ik begin dus nu de link te leggen met die geïrriteerde maag waar jullie het over hebben..
Zou dit al een teken zijn dat ze hier idd last van heeft?
(En met schoppen naar de buik heb ik het dus niet over koliek, inmiddels heb ik al geleerd dat dit geen gevolg is van het luchtzuigen :) )

Voor info en vragen staat mijn PB open! :)

LisetBelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:33

hallo allemaal

ook ik meld mij maar even in dit topic.

in november heb ik de 4 jarige merrie van de staleigenaar gekocht. ik kon de merrie dus al een jaar en kan haar niet beter dan dat ze luchtzuigt.
ze krijgt nu bij haar biks dat nieuwe voer van pavo, daily plus heet het geloof ik
en ik moet zeggen dat het luchtzuigen wat minder leek te worden! dit voeren we dus gewoon door.
echt gevoelig is ze niet voor koliek, ze heeft in die 4 jaar precies 1 keer koliek gehad.

nou heb ik het idee dat ze alleen luchtzuigt wanneer ze eet.
vandaag was ik op stal en heb ik 20 min. bij haar in de bak gestaan, niks aan de hand.
ik zou weer weg gaan en graaide nog eens in mn jaszak. daar zaten toevallig nog 2 snoepjes in.
dus die gegeven en gelijk zuigt ze zich rot aan het hek. nou hebben wij ons er nog niet echt in verdiept, ik vind dat je je paard vooral lekker paard moet laten zijn. vorig jaar stond ze met een band maar die hebben we snel weg gedonderd.

nou zou ik graag willen weten wat het inhoud als de DA komt kijken of ze een maagzweer heeft(hoe ze dit onderzoeken),
en als ze dit zou hebben wat er aan te doen is,

groetjes lisette

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:24

DinkieToy schreef:
Ik las (ik geloof ergens op Bokt) dat zo'n onderzoek voor een maagzweer best een 'moeilijk/zwaar' onderzoek voor het paard is?!
Kan iemand mij hier meer over vertellen, want ik ben wel erg benieuwd of ze idd last van haar maag heeft..
Het valt me wel op dat ze af en toe van die momenten heeft dat ze veel naar haar buik trapt..
Dat duurt dan 5 minuten en dan is het over..
Toevallig deed ze dit vanmiddag nog..
Ze was aan het rennen/vliegen in de bak en elke keer als ze stil stond schopte ze wat naar haar buik..
Ik ben dan altijd een beetje huiverig.. Maar al gauw begon ze te luchtzuigen..
:o misschien een beetje laat, maar ik begin dus nu de link te leggen met die geïrriteerde maag waar jullie het over hebben..
Zou dit al een teken zijn dat ze hier idd last van heeft?
(En met schoppen naar de buik heb ik het dus niet over koliek, inmiddels heb ik al geleerd dat dit geen gevolg is van het luchtzuigen :) )

Het zou inderdaad een teken kunnen zijn dat ze hier last van heeft. en koliekerig zijn is inderdaad geen gevolg van zuigen maar het zuigen kan wel weer een gevolg zijn van koliek. dus het kan zijn dat ze wel degelijk wat koliekerig is.
mijn paard is op de kliniek onderzocht op maagproblemen. hij moest een dag vasten en had een kap om zodat hij niet kon eten. met een lange endoschoop wordt er via een neusgat in z'n slokdarm, maag en evt. een stuk darm gekeken. niet alle dierenartsen zijn voorzien van zo'n lange endoscoop. mijn paardendierenarts moest er toendertijd (3 jaar terug) 1 lenen van een grote kliniek omdat ze ze gewoonweg niet zoveel gebruikte. bij die van mij kwam eruit dat hij een zwaar geiiriteerde maagwand had met wat ontstekingen. hiervoor heeft hij een week of 2 weken lang medicijnen gehad die bestemd waren voor mensen. dit was om de ontsteking weg te krijgen. hierna heeft hij een tijdje op pronutrin gestaan. dit hielp wel maar was erg duur. ben dus over gestapt op maagcompositum van de groene os. daarnaast mag hij geen krachtvoer (of in ieder geval, zo min mogelijk) en zoveel mogelijk tot onbeperkt hooi. krachtvoer/biks zorgt juist voor meer maagzuur waar ze last van kunnen krijgen.het hooi zorgt door het vele kauwen voor veel speeksel wat vervolgens het maagzuur weer minder zuur maakt en terug dringt. die van mij mag geen kuil hebben omdat dat te zuur is.

ik weet niet wat je voerbeleid is maar je zou kunnen proberen om dit eerst aan te passen in combinatie met bijv. maagcompositum. en dan kijken of het verminderd. dus zo min mogelijk krachtvoer en zoveel mogelijk/onbeperkt hooi.
en er staan onderzoeken op internet over het overnemen van het luchtzuigen. dit zou je uit kunnen printen en aan de staleigenaar kunnen geven. het is al lang en breed bewezen dat ze het niet van elkaar overnemen. er zijn stallen waar meerdere paarden zuigen maar dit heeft niets met het van elkaar ovenemen te maken maar met een slecht stalmanagement. je zag/ziet het bijv. veel op renstallen. paarden krijgen veel krachtvoer om te presteren, veel stress en in verhouding weinig hooi. een paardenmaag moet gemiddeld 19-20 uur per dag iets te verteren hebben en op de meeste stallen redden ze dit bij lange na niet. ook ik moest mijn paard bij mijn vorige stal een band om doen omdat ze bang waren dat ze het overnamen. op de nieuwe stal mocht hij af. ik sta hier 7 jaar en nog niemand heeft het overgenomen hoor.

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:53

@Tieme, bedankt voor je berichtje..
Ik laat iig in eerste instantie geen onderzoek doen.. Ik hoor nu hier en daar dat het niet altijd even prettig is voor een paard..
Ik ga wel beginnen met maag compositum te voeren, van de Groene Os..
Als ze hier positief op reageert, kan ik de DA altijd nog vragen om langs te komen..

Veel mensen hebben het over hooi..
Ze krijgt nu kuil gevoerd.. Dit hebben ze van eigen land.. Is het beter om hooi te voeren? Want iemand in m'n PB box had het hier ook al over?! Dan zal ik dus eigen hooi moeten aanleveren..
Ook werd me verteld om haar veel lucerne te voeren.. diegene voert een emmer per dag... Dat lijkt mij wel erg veel?! Zeker aangezien m'n paard eindelijk geen tientonner meer is, maar mooi op gewicht :)

Onbeperkt ruwvoer wordt 'm ook niet :n Dan moet ik 's nachts al een baal hooi in haar stal zetten :P Dat is eigenlijk het enige moment waarop ze geen eten heeft..
's ochtends rond 7 uur krijgen ze kuil.. Daarna gaan ze naar buiten..
Als ze binnen komen ligt er kuil op ze te wachten + een handje biks..
afhankelijk van hoelang ze buiten hebben gestaan, krijgen ze dan aan het eind van de middag of/en 's avonds nog ruwvoer.. En 's avonds om een uur of 11 wordt er nog een keer gevoerd..
Buiten krijgen ze btw ook ruwvoer, afhankelijk van hoeveel gras er staat, het weer en hoe lang ze buiten staan..

Biks krijgt ze eigenlijk niet.. een handje wanneer de anderen ook gevoerd worden, voor het idee..
Nu wordt dat dus icm lucerne :j

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:33

Het is alsnog 'opgelost'
Ik mocht de band buiten aflaten had hij gister gezegd.. alleen op stal niet..
Dus ik kwam daar vandaag, was de band om toen ze buiten stond..
Heb de band af gedaan en braaf aan de stal gehangen, zodat ze 'm weer om konden doen...
maargoed.. ik werd net gebeld of ik de band had afgedaan.. hij wilde het niet hebben, want hij vertrouwd het voor geen meter..
Heb dus maar gezegd dat ik opzoek ga naar iemand die het wel accepteerd, omdat wij er onderling toch niet uit komen..
Opzich erg jammer en ook niks tegen die mensen zelf.. Maar dit is en blijft een discussiepunt..
Nu maar hopen dat ik een plekje in de buurt vind waar ze er niet moeilijk om doen! :)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 20:53

of en dat is misschien niet netjes het niet meldenbij een nieuwe stal
en maagcompositum gaan geven in combi met veel hooi en enluzerne en dan zal het misschien niet zo op vallen

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 21:02

Als je het niet verteld, dan krijg je waarschijnlijk later weer problemen. Gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je geen band om wil doen bij je paard. Ook niet als de rest van de stal dat wel wil trouwens. Dan weet je meteen waar je aan toe ben. Succes met de stallenjacht!

DinkieToy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 11:19

@Hutch, ik ga idd wel gewoon zeggen wat het probleem is! Anders kan ik zo meteen weer een nieuwe stal zoeken, maar nu omdat ik niet eerlijk ben geweest..
Daarbij wil ik gewoon dat het duidelijk is.. En als er gelijk al negatief over luchtzuigen wordt gedaan, wil ik er al niet eens meer heen! :)
Ik blijf mezelf niet verdedigen :s Er zullen toch wel érgens mensen zijn die het begrijpen en accepteren :?