[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:20

Mw schudde vandaag ook weer iets,had jeuk aan de neus en veel briesen,maar ook stom van me had het neusnetje eraan moeten doen...dat scheelt een hoop..

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 09:55

ik ben een hele tijd niet hier in het topic geweest, omdat ik geen problemen meer had. Alleen begint het volgens mij weer. Even in het kort, toen ik mijn paard kocht, stond ik bij een stal midden in het bos. Ik ging daar het bos in, en wist niet wat me overkwam, heftig schudden, briesen, neus willen schuren. Toen via dierenarts er achter gekomen dat het headshaking is, met waarschijnlijk allergie voor pollen. Na 4 maanden naar een andere stal verhuisd. Hier ging het veel beter. Ook bij een bos, maar meer een soort parkbos zeg maar. De tweede zomer bij die stal had hij bijna helemaal geen last, alleen 2 weken in het voorjaar wat briesen en neus schuren. In december ben ik naar mijn huidige stal verhuisd (deze ligt 4 km van mijn eerste stal waar het niet goed ging) omdat de stal hiervoor failliet ging. Ik reed in het weekend in het bos en hij begon al een beetje met zijn neus te schuren. Ben dus bang dat het hier weer helemaal mis gaat. Ik had er eigenlijk helemaal niet meer aan gedacht dat hij dit had, omdat het al twee jaar goed ging en niet meer echt naar voren kwam. Maar zelfs in de bak (hij heeft nog nooit geschud in de bak) begint hij iets te schuren. Ik heb nu netjes, nog nooit gebruikt, omdat ik ze had besteld, maar op die andere stal dus nergens last van had, die ik wil gaan proberen als het erger wordt. Hij schud nu dus nog niet, maar ben bang dat het wel weer gaat komen. Verder lees ik over die druppels, puur pollen. Hebben jullie daar goede ervaringen mee?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:15

Ik heb ze nooit gebruikt dus ik zou het niet weten.

Waar ik wel over heb nagedacht is de stalling waar ik in de afgelopen jaren heb gestaan. Weet nog dat hij een jaar helemaal geen last had. En dat was toen ik hem verplaatst heb van stalling in het bos naar stalling 'aan' het bos. Een veel wijdser uitzicht met in de verte bos en veel weiland er omheen. Toen heeft hij dus echt helemaal niet geschud. Nu ik hem (sinds 3jr.) weer aan huis heb staan is het weer verergerd. En ik woon nu in de Betuwe tussen de fruitbomen. Kan eigenlijk niet anders dan dat hij weer schud.
Vorig jaar leek het beter te zijn. Dat was ook na de behandeling van mijn therapeute. Dat zal dus wel hebben geholpen maar het is niet weg. Ik denk dat Niek dit jaar weer erge last gaat krijgen, helaas.

Hoe hebben jullie je paarden gestald, kwa omgeving?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:18

ik denk dus ook dat stalling zeker meehelpt. Eerst een stal in het bos, onwijs schudden, toen twee jaar naar een stal aan het bos, nergens last van, nu dus sinds december weer zo goed als in het bos en ik moet nog afwachten, maar denk weer schudden..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 10:46

appie staat nu op de vlakte.
voorheen stond hij op een weiland omringt door eikebomen en hazelaar...tja ...

nu
nu staan er nog wel bomen,maar allemaal een stuk verderop,dus dat scheelt natuurlijk wel.
hier is het miezerig weer,denk dat hij vandaag niet schud,maar anders zal ik es een filmpje maken

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:37

Mijn paard staat midden in de polder met bomen rond een deel van de wei en boerderij.
Puur pollen had je denk al mee hebben moeten beginnen ( moet voor het pollenseizoen ), geen idee of ze ook werken als je er nu pas mee begint.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:30

Ik ben het eerste seizoen vrij laat met de puur pollen, maar het hielp toch vrij goed. Nu moet ik zeggen dat ik er ook theunisbloemolie speciaal bijgaf voor Ino's zongevoeligheid. Mischien dat dat er mee te maken had?

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:08

Ik had eergisteren de vraag gesteld of mijn paard ook allergisch zou kunnen zijn omdat ze gaat hoofdschudden als we in het bos rijden. Ik heb tot nu toe gedacht dat het van het zweet was maar begin te twijfelen.
Iemand antwoordde dat het geen allergie kon zijn omdat ze in het de winter ook deed. Ik heb haar echter nog niet zo lang en we zijn in de winter haast niet in het bos geweest (ze rijdt nog niet veel 'buiten' want ze is nog niet heel goed verkeersmak). De laatste keer dat ze het erg had was in het bos in de week van 16 februari. Waren er dan al pollen? Hadden jullie er al last van dan?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:41

Yep, het begint al in februari, dan komen de eerste bomen kennelijk al in bloei ( rond deze tijd zijn het vooral bomen die voor allergie zorgen ).
Lees maar een paar blz terug. Ik heb toen ergens 1/2 febr gevraagd of er al meer paarden reageerden met hoofdschudden etc.

Nog een vraagje voor iedereen. Mijn paard is steeds erg wisselend van conditie. De ene keer is hij buiten adem na een stapritje, de andere keer gaat hij helemaal uit zijn dak en is hij binnen no time op adem.
Herkennen jullie dat ? Zou dat ook met de allergie ( neusuitvloeiing ) te maken kunnen hebben ?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:44

@Maris, dat is bij Ino ook. De ene dag staat hij van niks te knijpen en de volgende dag kan hij blijven gaan. Er komt de laatste tijd ook weer meer snot uit zijn neus.

caspara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:44

@Maris: Je hebt het over neusuitvloeiing. Hebben alle allergische paarden daar last van? Dat heeft mijn merrie namelijk niet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:48

Geen idee, maar het lijkt me wel heel normaal. Mensen met hooikoorts lopen ook altijd te niezen ..... MIsschien heeft je paard dan geen hooikoorts, maar schudt hij/zij om een andere reden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:50

Inoterry schreef:
@Maris, dat is bij Ino ook. De ene dag staat hij van niks te knijpen en de volgende dag kan hij blijven gaan. Er komt de laatste tijd ook weer meer snot uit zijn neus.

Dat stelt me toch een beetje gerust. Ik snap er soms niets van waarom hij zo moe is. En de dag erna dan weer totaal niet.
Ik ben sinds gisteren begonnen met naast de puur pollen ook puur luchtwegen te geven. Want afentoe was hij ook aan t hoesten en dan ook gelijk voor de neusuitvloeiing.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:51

Caspara, misschien heeft je paard last van kleine vliegjes b.v en schudt om die reden ? Of oorproblemen ? Of .....

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:01

Uniek heeft geen last van zijn conditie. Wel heeft hij in de zomer meer neusuitvloeiing. Maar het is wel altijd helder van kleur en nooit wit. Uniek heeft tot nu toe nog nergens last van, maar het is hier ook al paar weken bewolkt en mizzerig.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:36

Ik laat Ino vlak nadat ik afgestapt ben ook meestal lekker zijn neus aan zijn been schuren. Dan is zijn hoofd even naar beneden en kan de snot er uit. Het is altijd helder wit.
Ik weet even niet meer hoe dat spul heet wat ik aan Ino geef als hij echt last van zijn luchtwegen heeft :+ .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:05

Maris schreef:
Yep, het begint al in februari, dan komen de eerste bomen kennelijk al in bloei ( rond deze tijd zijn het vooral bomen die voor allergie zorgen ).
Lees maar een paar blz terug. Ik heb toen ergens 1/2 febr gevraagd of er al meer paarden reageerden met hoofdschudden etc.

Nog een vraagje voor iedereen. Mijn paard is steeds erg wisselend van conditie. De ene keer is hij buiten adem na een stapritje, de andere keer gaat hij helemaal uit zijn dak en is hij binnen no time op adem.
Herkennen jullie dat ? Zou dat ook met de allergie ( neusuitvloeiing ) te maken kunnen hebben ?

Nee, ik herken dat niet, Niek heeft totaal geen neusuitvloeiing. Wel vaak 'vieze' ogen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:07

Maris schreef:
Dat stelt me toch een beetje gerust. Ik snap er soms niets van waarom hij zo moe is. En de dag erna dan weer totaal niet.
Ik ben sinds gisteren begonnen met naast de puur pollen ook puur luchtwegen te geven. Want afentoe was hij ook aan t hoesten en dan ook gelijk voor de neusuitvloeiing.

Ik hoorde eergisteren van mijn therapeute dat de produkten van 'Puur' van mindere kwaliteit zijn dan van de Groene Os.

Mss heeft hij daarnaast toch last van een bacterie?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:10

puur (bijv. puur pollen) is toch van de groene os? of niet? Olly heeft ook last van zijn luchtwegen en zomers vaak meer uitvloeing en benauwder. Ook vaak dagen dat hij niet vooruit wil, erg afwisselend, ene dag niet te houden, andere dag krijg ik hem in het bos niet eens in galop.

Hebben die van jullie dat ze tijdens de pollenperiode ook wel eens met het hele lijf schudden? Dat doet Ol namelijk als hij veel last heeft, weet niet of het daarmee samenhangt?

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:45

ik las dat puur pollen in een schone mond worden toegediend!
Maar ik krijg het er niet in.. kan het ook op een iets lekkers, bv brood of muesli?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:12

caspara schreef:
Ik had eergisteren de vraag gesteld of mijn paard ook allergisch zou kunnen zijn omdat ze gaat hoofdschudden als we in het bos rijden. Ik heb tot nu toe gedacht dat het van het zweet was maar begin te twijfelen.
Iemand antwoordde dat het geen allergie kon zijn omdat ze in het de winter ook deed. Ik heb haar echter nog niet zo lang en we zijn in de winter haast niet in het bos geweest (ze rijdt nog niet veel 'buiten' want ze is nog niet heel goed verkeersmak). De laatste keer dat ze het erg had was in het bos in de week van 16 februari. Waren er dan al pollen? Hadden jullie er al last van dan?

heb je mijn antwoord op jouw vraag wel gelezen?
staat op vorige pagina.zou toch eerst het een en ander proberen te veranderen aan het hoofdstel om te kijken of dat invloed heeft

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:46

ja hoor, volgens mij kan je het ook op een stukje brood doen. Ik heb het gister besteld, ik hoop dat ik nog op tijd ben. Ga vanmiddag een bosritje maken, ben benieuwd. Hij heeft dus nog niet geschud, misschien gaat hij het ook wel niet doen, maar hij is wel al aardig aan het jeuken van zijn neus en briesen, dus ben er wel bang voor..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:55

Volgens mij is de "Puur lijn" idd gewoon van de Groene Os.
Druppels mogen idd op een klein stukje brood ( staat ook op de verpakking toch ?).

Singasong, ik heb ook het idee dat jouw paard misschien wel iets anders heeft als hooikoorts, omdat hij geen last heeft op de wei als hij gras eet en geen neusuitvloeiing heeft.

Ik laat mijn paard na het rijden altijd of gras of iets uit een emmer laag op de grond eten, dan loopt het snot er idd uit.

Barbara28, nee schudden met zijn hele lijf herken ik niet.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:01

mijn paard heeft ook geen last als hij gras heeft op de wei. Wel neusuitvloeing, en in de winter nergens last van, het is enkel als ik in het bos rijd in het voorjaar/zomer. Verder is het stalgebonden, bij stal in de polder nergens last, wel bij stal in het bos.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 12:12

Maris schreef:
Singasong, ik heb ook het idee dat jouw paard misschien wel iets anders heeft als hooikoorts, omdat hij geen last heeft op de wei als hij gras eet en geen neusuitvloeiing heeft.

Ik laat mijn paard na het rijden altijd of gras of iets uit een emmer laag op de grond eten, dan loopt het snot er idd uit.

Barbara28, nee schudden met zijn hele lijf herken ik niet.

Als Niek last heeft doet hij dat overal buiten, ook op de wei en in de paddock, behalve in de stal. Wss heeft het ook met zonlicht te maken maar ook daar reageerd hij niet altijd op. Want dan zou hij het ook in de winter doen op bijv. een stralende vriezende dag.
Hij heeft wel degelijk een pollenallergie omdat dat er uitkwam tijdens het doorgemeten. Het zit bij hem niet in de aangezichtszenuw zoals bij veel andere hoofschudders wel het geval is.

Niek heeft nooit last van snot als hij schud.