[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:30

@chipieke, wat voor hoofdkap heb jij, ik heb er een waardoor de voorpluk stikt en ik geen voorpluk meer over hou

Mi_Amore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:34

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:38

ik heb die van premiere, maar mijn paard schuurt zo erg dat het misschien ook daar aan ligt.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 14:32

ik heb die van premiere, maar heb dan de dikke slierten ervanaf geknipt en doe er een vliegenfrontriempje voor. Ziet hij meer, en vind hij zelf ook prettiger :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:17

Ik ben benieuwd naar jullie advies: één van mijn paarden heeft behoorlijk geschuurd en nu dus langs de hals en op de kont heel wat wondjes. Het paard reageert niet goed op Derfen: dat houdt de jeuk wel onder controle maar de huid lijkt wel bijna te 'verbranden'. Ik zoek een creme of zalf ( niet die van Derfen uiteraard) die de huid kan ontsmetten, rustiger maakt, hydrateert en aanzet tot helen.

Welke creme is daarvoor geschikt? Uierzalf? Béfix crème?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:22

Tapi's ogen zien er momenteel zo uit:
Afbeelding

Niet direct de meest flatterende foto, sorry Tapi. :')
DA is deze ochtend geweest, bloed geprikt dus nu afwachten of daar wat uit komt. DA vertelde me dat ze ook een staal kan opsturen en dan wordt er onderzocht waarvoor ze allemaal allergisch is. Op basis daarvan kan dan evt. een serum met antistoffen gemaakt worden om in te spuiten. Is in samenwerking met een Franse kliniek/labo als ik het goed begrepen heb. Kost 300€, ze had er alleen geen schitterende resultaten mee. Ik overweeg om het te doen mocht er niets uit deze bloedtest komen. Iemand ervaring mee? Verder stond ze nog iets te dik, maar daar wordt aan gewerkt (en is al aan gewerkt).

Ik ben gestopt met de Derfen, Befix voor de ogen en oren (ze had van de week ook een oorpuntje geschuurd). Navel is ok. Manen en staart zijn intact, maar ontdekte wel weer korstjes. Ik smeer nu om de dag Befix.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:34

Jannepauli schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie advies: één van mijn paarden heeft behoorlijk geschuurd en nu dus langs de hals en op de kont heel wat wondjes. Het paard reageert niet goed op Derfen: dat houdt de jeuk wel onder controle maar de huid lijkt wel bijna te 'verbranden'. Ik zoek een creme of zalf ( niet die van Derfen uiteraard) die de huid kan ontsmetten, rustiger maakt, hydrateert en aanzet tot helen.

Ik heb erg goede ervaringen met Helosan:
Ontsmettende huidcrème met een hydraterende en vochtinbrengende werking voor paarden, honden én mensen. Helosan maakt de huid weer zacht, soepel en weerbaar.
Of misschien levertraanzalf. Dat heb ik vorig jaar gebruikt en vind ik erg fijn om wondjes soepel te houden. Helosan smeert wel een stuk makkelijker.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:35

Hier zijn bailey's ogen een beetje hetzelfde. Scheelt dat ze altijd wat grijs rond haar ogen heeft dus het valt niet heel erg op.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 17:58

Hier ook een pony die extreem op zalfjes reageert.
Enige wat ik gebruik is
- calendulancreme
- uierzalf
- levertraanzalf.

Verder komt er bij mij niets in.

pony33

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:08

Bailey_4ever schreef:
op haar oor ja, maar ze wil geen kap op en een vliegennet zonder oren beschermt dus niet.

Ik heb deze vliegenkap, en dan heb ik het gaas eraf geknipt, blijven de oren goed beschermd, knelt niet en blijft mooi op zn plek en dan van doe sliertjes voor de ogen maar dat terzijde :)

http://www.google.nl/imgres?hl=nl&sa=X& ... tx=3&ty=80

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 21:41

Vie, ik ben met Jones ook dat traject ingegaan. De verzekering vergoed het, ik vind het zeker de moeite waard om te poberen.
Uit het bloed bleek dat Jones allergisch is voor een x aantal bomen, en niet voor insecten / mugjes :? Omdat deze uitslag zowel de dierenarts als mij verbaasde is er opnieuw bloed afgenomen, de uitslag was weer hetzelfde. Sinds een half jaar zijn we bezig met desensibiliseren, maar het duurt zeker een jaar voordat het enig effect zou kunnen hebben.
Wat gek is, dat er eigenlijk alleen in het voorjaar allergenen van de bomen aanwezig zijn. Toen had Jones helemaal niet zoveel jeuk. En nu heeft Jones net als andere eczeempaarden heel veel jeuk. Maar dat heeft dus niets met de mugjes te maken (die hier echt heel veel zijn).

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:06

Pffff pony heeft hele seizoen nog nergens last van gehad... sinds nu 2 weken (misschien door de hitte?)
Nu heeft ze wondjes bij haar voorpluk en plekken waar de deken net niet bedekt zit ze onder de insectenbulten.
Erg sneu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:14

ik begin toch echt te twijfelen over een deken(al dan niet voor volgend jaar)
dacht eerst dat manen en staart schuren door voeding kwam...en dat kan natuurlijk wel,maar ook dan is een deken nuttig toch?
om de boel heel te houden?
ik voer 1/2 schep dieetmix,1 schep aspero,hooi,magnesium en force korrels.
pony staat rond de 10 uur op een schrale weide.
2x daags hooi.

Hij blijft een borstelige staart houden,geen wondjes/korstjes/bloed...maar wel 'fluffy'..
Rambo sweetitch zorgde vorig jaar voor afgestorven manen en dat wil ik gewoon niet nogmaals...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:32

Hmmm je zou dan een luchtigere deken kunnen proberen.
Het klinkt alsof hij dus niet heel heftig last heeft van ZE.

Mijn merrie heeft het ook niet heel heftig en bij haar voldoet een deken als de Bucas Buzz Off of de Bucas Mio of de Sectolin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:33

Nee,heftig is het (gelukkig!)niet...
We halve voorpluk weg en dus bij de staartwortel de helft weg..en helft manen ook weg.
Maar niet op buik,of benen ofzo..

gebruik wel skin selekt spray maar dat doet níks.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:36

De meeste spray'tjes en zalfjes werken niet.
En wat bij de een werkt, werkt bij de ander weer niet.
Dat is het lastige aan ZE.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:38

Ja vervelend en lastig is het wel...en dan heeft de mijne het nog mild.
Alleen om nou 300 smeersels uit te proberen...dan is een deken misschien handiger..
(mits die de manen dus niet verstikt....)

edit:heel blond hoor,maar die mugjes zie ik toch niet heel veel/vaak....

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 22:56

meert: ik heb de onderbenen die zo kapot van de beten ook flink ingesmeerd met helosan(heb die hele grote pot) en nu....wonden worden steeds kleiner en korsten gaan eraf.....smeer ook randje voorpluk en rond de ogen...gaat ook al beter(voortaan eerder de pot helosan pakken _/-\o_ )

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:22

Die mugjes zijn voor ons ook bijna niet te zien.

Nou, die van mij was dik aantal jaren jeukvrij, maar het is nu echt goed mis, helaas.
Zit nog met mijn handen in het haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:24

Dan snap ik dat ik ze niet zie,hahah..

ga toch eens rondzoeken voor een (2e hands)luchtige deken..
of ik laat hem 's nachts op stal af...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 23:28

In welke periode is het het slimste om bloed te prikken om tekorten te meten? Voor, tijdens of na de eczeem periode?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 08:19

Jannepauli schreef:

appie is ook gevoelig,maar die regaeerd wel goed op bijvoorbeeld de sweet itch.
of calendulan, of hydrocortiderm,die kun je eventueel ook nog gebruiken

wat zien de paarden er allemaal uit zeg, dat rond de ogen komt door de vliegen.
die irriteren daar, geeft jeuk komen nog meer vliegen op af en zo gaat het verder.
in elk geval even goed ontwormen met ivermectine,vliegen kunnen ook andere parasieten meenemen namelijk.
en smeer er wat op wat de vliegen weg houdt?
stalgenootje van me smeert haar paard nu in met groene leem en dan lijkt te werken.

appie heeft dus gewoon een halster plus vliegenfrontriem om en ik smeer hem in met sweet itch

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 10:59

kan iemand mij vertellen waar ik helosan kan kopen in de winkel.
liever niet online ivm verzendkosten en zou het graag snel ergens halen.

simon heeft ondanks de eczeemdeken zijn oren helemaal kaal en open geschuurd. ook heeft hij nu diverse plekken op zijn hoofd
waar het halster en hoofdstel langs lopen. niet echt prettig dus voor hem.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:03

@Simongek, ik weet niet waar je woont maar ik heb helosan toen gekocht in wijchen bij hyposport, maar ik denk dat als je even googled je ook wel wat tegenkomt.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 11:04

blue had vorig jaar ook zulke plekken op het hoofd (wel minder dan de meeste van jullie) dit jaar heb ik een boviclip in d emanen gevlochten en moet zeggen de plekken die erwaren zijn dichtgegaan en ben eigenlijk wel best happy mee *\o/* nee niet alle vliegen gaan weg maar wel hele hoop minder precies, ze had zelfs voor die boviclips geowon bloederige oortoppen van de lviegen schrok me dood eerste keer nu boviclip en 2x in de week derfen en doet het eigenlijk goed, alleen is me opgevallen dat ik wel wat meer haarverlies heb dan vorig jaar mjah heeft hier gewoon schuilstal om aan te jeuken zo veel ze wil altijd en zie haar max 1x per 3 keer dat ik er ben jeuken (ga altijd 2x per dag en mest de wei uit ed en werk ook vaak op de weide met mijn paard) dus vind het heel acceptabel zo.

waar ik vooral atm mee zit isd at mijn paard van 13 eigenlijk minder haren eheft dan de pony met zomerexzeem }:0 echt stom dus vorig jaar heeft ze plots een heel stukje van haar manen afgeschuurd gewoon 1cm breed en 2/3 van manenkamlengte af (omdat aan andere kant nog haar staat en erover valt, valt het helemaal niet op voor iedereen maar dat stuk is dus nog helemaal niet aangegroeid :s ook schuurt ze nog wel eens aan staart. van mugjes heeft ze echt geen last en er is nooit iets echt open is gewoon weg het haar echt vreemd iemand hier die ook al zoiets gezien heeft? ik heb geprobeerd eens derfen op te smeren had geen echt effect