Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:54

Ik plaats hier nog even in het kader van de Rhino omdat ik veel vragen krijg van klanten:
Ivm de Rhino neem ik nu ontsmettingstabletten mee waarmee ik een badje maakt voor mijn schoenen en voor mijn handen heb ik ook ontsmettingsmiddel.
Na elke klant gaat ik naar huis waar ik douch, schone kleren aandoe en al het gereedschap gaat op hoge temperatuur in de vaatwasser.
Volgens de DA is er zo geen kans op besmetting.

UMayDream

Maar het is ook overdraagbaar via mest toch? En paarden mesten nogal eens tijdens een buitenrit, dus als je paard daar dan vervolgens mee in aanraking komt..

_R_G_

Dat hoeft niet perse een gevaar te zijn, maar het zou kunnen.
Daarom word het geadviseerd en niet verboden, het is gewoon slimmer om geen risico te nemen.

Esther91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:55

_R_G_ schreef:
russel schreef:
Kan Rhino overdraagbaar zijn via mensen en van de wind, dus bv van buurpaardjes dat overwaait?

Mijn paard doet sinds een week steeds briezen en 1 neusgat schuren..morgen komt de DA...maar weet iemand wat dat kan zijn??

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitslag, zou je dat hier neer willen zetten?

Mijn paard schuurde gisteren ook als een malle met haar neus langs de paal van de poetsplaats, maar dat hoeft toch niet meteen Rhino te zijn? Tenminste dat hoop ik..

Kun je trouwens ook gewoon voor de zekerheid laten testen of beginnen DA's daar niet aan? Wij hebben een drachtige merrie op stal, maar ik kan me voor stellen dat ze dan alleen nog maar aan het testen zijn op Rhino bij iedereen als ze daar aan beginnen.

Door middel van het nemen van een swab en die in te sturen naar de GD is het volgens mij wel mogelijk om te testen. Ik zou even contact opnemen met je DA of met de GD mocht je dit echt willen.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:57

Lovely schreef:
Dat is ook geen probleem, maar mensen overdrijven nu eenmaal graag.

Een vriendin zou samen met mij naar havelte voor een buitenrit, we wonen 5 mins bij elkaar weg, deze2 komen wel in aanraking met elkaar ivm samen in de trailer staan, is dit risico dan te groot? maar beide zijn gezond?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:57

mijn verzorgpaard heeft de hele week al een snotneus, kijkt sinds een paar dagen dof uit haar ogen, en eet ook al een week of langer haar hooi niet op (brok wel) echter komt ze vrijwel nooit met andere paarden in contact, de laatste keer is máánden geleden met een dekhengst (dekking was wel mislukt) oja, ze hoest ook vrij veel (dat ze probeert te briesen, maar begint te hoesten)
kunnen dit kenmerken van rhino zijn, of hoef ik me geen zorgen te maken?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:58

melody7 schreef:
mijn verzorgpaard heeft de hele week al een snotneus, kijkt sinds een paar dagen dof uit haar ogen, en eet ook al een week of langer haar hooi niet op (brok wel) echter komt ze vrijwel nooit met andere paarden in contact, de laatste keer is máánden geleden met een dekhengst (dekking was wel mislukt) oja, ze hoest ook vrij veel (dat ze probeert te briesen, maar begint te hoesten)

ik zou sosieso ff een da laten komen voor de rest van haar symptonen , ze is blijkbaar niet lekker, hoeft niet persee rhino te zijn maar in ieder geval niet lekker..

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 11:59

melody7 schreef:

Dit staat op de Wiki;
Ademhalingssymptomen
Koorts
Abortus laat in de dracht
Verminderde eetlust
Sufheid
Ataxie
Verlammingsverschijnselen

Misschien heb je er wat aan?

Delaja

melody7 schreef:

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen en de DA erbij halen. Zeker omdat ze al langer niet eet. Hoeft niet eens Rhino te zijn maar een week slecht eten duidt toch op iets wat niet goed zit.

Pauline

Als je twijfelt: DA bellen.

Samen in de trailer, lijken gezond..ik denk dat je zelf wel kunt bedenken dat als een van de twee het onder de leden heeft de ander het ook krijgt?

Albert dat klinkt goed en veilig. :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:00

Gewoon voor alle zekerheid, lang niet iedereen temperatuurd zijn paard dus kan het maar zo gebeuren dat iemand met zijn paard lekker aan het rondhopsen is in het bos terwijl het paard al rhino onder de leden heeft. Dit is geen probleem, echter de meeste mensen maken vaak gezamelijk een buitenrit en dan heb je er misschien twee met rhino, allebei terug naar de pensionstal en dan krijg je er misschien vier met rhino. Dit is dus de moeilijke uitleg van het olievlekprincipe :( Waarom nog steeds vragen over wel of niet vervoeren, bosritjes, wedstrijden, laat alle beesten gewoon thuis en over twee weken is alles over.

AustriaTrick schreef:
Maar waarom word er dan geadviseerd om niet met de trailer opweg te gaan naar bijvoorbeeld een bos? als het niet door de lucht word overgedragen?

xbontjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:01

Bij ons op de manege heerst het Rhinovirus ook! ): (Manege de Veerkracht - Heumen )
Er is er al eentje aan overleden! )': |(

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:01

AustriaTrick schreef:
Lovely schreef:

Een vriendin zou samen met mij naar havelte voor een buitenrit, we wonen 5 mins bij elkaar weg, deze2 komen wel in aanraking met elkaar ivm samen in de trailer staan, is dit risico dan te groot? maar beide zijn gezond?

Als je verstandig ben doe je het niet.
Ik zou geen enkel risico lopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:02

Iedereen is elkaar hier lekker gek aan het maken in het hoofd. Gebruik gewoon je gezonde verstand en houd gewoon je oren open in je omgeving. Vertrouw je iets niet, bel dan je dierenarts. En ga niet hier op bokt zitten onruststoken.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:02

bigone schreef:
Gewoon voor alle zekerheid, lang niet iedereen temperatuurd zijn paard dus kan het maar zo gebeuren dat iemand met zijn paard lekker aan het rondhopsen is in het bos terwijl het paard al rhino onder de leden heeft. Dit is geen probleem, echter de meeste mensen maken vaak gezamelijk een buitenrit en dan heb je er misschien twee met rhino, allebei terug naar de pensionstal en dan krijg je er misschien vier met rhino. Dit is dus de moeilijke uitleg van het olievlekprincipe :( Waarom nog steeds vragen over wel of niet vervoeren, bosritjes, wedstrijden, laat alle beesten gewoon thuis en over twee weken is alles over.

AustriaTrick schreef:
Maar waarom word er dan geadviseerd om niet met de trailer opweg te gaan naar bijvoorbeeld een bos? als het niet door de lucht word overgedragen?

Aangezien ik in het hoge noorden zit en er dus rondgaan dat er niet via de lucht word overgedragen, ik denk ook niet dat ik het risico neem, en we staan beide niet op een pensionstalling btw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:03

AustriaTrick schreef:
Lovely schreef:

Ze kunnen elkaar in de trailer wel makkelijk besmetten. Als de paarden allebei gezond en sterk zijn, valt het met het risico altijd mee, maar een garantie krijg je natuurlijk nooit.

Melody, goed in de gaten houden en de temperatuur een paar keer per dag opnemen, dan weet je gauw genoeg of er iets speelt of niet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:04

allebei bedankt, helaas wil de eigenaar geen da laten komen, omdat hij dit te duur vindt... das het nadeel van een verzorgpaard; je hebt er niks over te zeggen.. maar ik neemaan, dat wanner het erger wordt hij er wel een zal bellen.. ze zwalkt niet, en of ze koorts heeft weet ik dus ook niet maar verder kloppen de symptonen aardig.. enne hoe neem die de temperatuur op? :o

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:05

BELANGRIJKE INFORMATIE OVER RHINOVIRUS!!Voorzorgsmaatregelen tegen RHINO virus
Beste pensiongasten en bezoekers,23 februari hebben wij jullie geïnformeerd dat de neurologische variant van het virus Rhinopneumonie heerst in de omgeving van Nijmegen. Vrijdag 2 maart is bekend geworden dat er mogelijk twee nieuwe uitbraken zijn van Rhinopneumonie. De nieuwe gevallen, een abortus en neurologische variant, zijn op dit moment alleen klinisch bevestigd. Op basis van deze berichtgeving hebben wij besloten per direct enkele voorzorgsmaatregelen te nemen:

· Er mogen geen paarden/pony’s van het terrein af, dus ook geen buitenritten. Uitzonderingen op de maatregel zijn het geven van weidegang aan paarden en eventuele calamiteiten zoals kliniekbezoek.

· Er mogen geen paarden/pony’s van buitenaf op het terrein.

· Vermijdt contact met andere paarden/pony’s voordat je naar Stal ....... komt.

· Onnodig direct contact tussen paarden/pony’s voorkomen.

· Schone kleren aan doen als je naar of van Stal .......... komt en in contact bent geweest met andere paarden/pony’s! (dit geldt ook voor instructeurs extern, hoefsmeden, dierenartsen en andere bezoekers).

· Bij het betreden en verlaten van onze stal door de ontsmettingsbak lopen.

· Het is aanbevelenswaardig paarden/pony’s eenmaal daags te temperaturen.

· Indien je ziekteverschijnselen (wat dan ook!) constateert bij je paard/pony of andere paarden/pony’s dit graag doorgeven aan familie ......

· Stal ........ laat zich constant informeren door FNRS, KNHS, dierenartspraktijken en overlegt met collega bedrijven. Wij vragen iedereen alert te zijn maar ga geen onnodige onrust veroorzaken.

Tot nader bericht blijven deze voorzorgsmaatregelen van kracht.

Wij vragen iedereen begrip en medewerking om vanuit bovenstaande maatregelen het risico, dat het virus onze stal bereikt, zo klein mogelijk te houden.

Houd de mail en het publicatiebord in de manege in de gaten. Mochten er ontwikkelingen zijn dan informeren wij jullie hier zo snel mogelijk over.

Met vriendelijke groet,

Familie ..........

Het ontsmettingsbadje ligt er al na de eerste uitbraak. Vaste hoefsmid komt op maandag als eerste klant ipv woensdag.

Als deze regels nu elke stal handhaaft zijn we misschien met een paar weken van het virus af.

Heb even de naam van de stal en de familie verwijderd. naam stal invullen printen en ophangen.

Marjo

melody7 schreef:
allebei bedankt, helaas wil de eigenaar geen da laten komen, omdat hij dit te duur vindt... das het nadeel van een verzorgpaard; je hebt er niks over te zeggen.. maar ik neemaan, dat wanner het erger wordt hij er wel een zal bellen.. ze zwalkt niet, en of ze koorts heeft weet ik dus ook niet maar verder kloppen de symptonen aardig.. enne hoe neem die de temperatuur op? :o

Thermometer in de anus, wel even met een touwtje en een knijper aan de staart vastmaken....

Peetstap

UMayDream schreef:
En paarden mesten nogal eens tijdens een buitenrit, dus als je paard daar dan vervolgens mee in aanraking komt..
heeft ie vieze voetjes meer niet :D
Het is lastig 3500 berichten doorlezen, maar het is allemaal al gemeld.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:06

melody7 schreef:

Je kunt eventueel even aan zijn oor voelen, als die echt heel warm is is de kans op koorts best groot.

Dat hebben ze in de kliniek tegen mij gezegd toen mijn paard ziek was, maar 100% zeker weten doe je het op die manier natuurlijk niet.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:06

Met een thermometer in de kont.
Als het en merrie is, het bovenste ronde gaatje ;)

Wel de thermometer goed vasthouden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:07

FriesWytske schreef:
Iedereen is elkaar hier lekker gek aan het maken in het hoofd. Gebruik gewoon je gezonde verstand en houd gewoon je oren open in je omgeving. Vertrouw je iets niet, bel dan je dierenarts. En ga niet hier op bokt zitten onruststoken.
ja wij friezen zijn denk ik vrij nuchter hierin :) toch het bloed van het platteland oid ?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:08

FriesWytske schreef:

Wie maakt wie gek hier dan? Ik zie alleen mensen die hun mening geven en vragen stellen over wat ze beter wel of niet kunnen doen nu...
In dit topic wordt iig niks over een besmetting in Friesland gesuggereerd ;)
Laatst bijgewerkt door MissPK op 04-03-12 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 12:08

Marjoow schreef:
melody7 schreef:

Thermometer in de anus, wel even met een touwtje en een knijper aan de staart vastmaken....

oke, dankjewel, dan zal ik dat morgen in iedergeval gaan doen!