Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:27

staat nochtans vrij duidelijk uitgelegd (wel in het Engels natuurlijk). Maar mij was het nog niet eens opgevallen dat ze dit ook hadden... Vind het eigenlijk relatief duur voor wat het is...

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:43

ik heb er idd overgekeken zie ik nu

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:18

Ik ga lans morgen brengen naar de kliniek. Donderdag scopie
Heb hem sinds dinsdag weer op de zakjes staan, volgens abler 5 zakjes, ik heb hem al op 6 zakjes staan, maar helaas breekt ie er gewoon weer vol door heen. Rete irritant, tot aan zaterdag gaat het echt heel veel beter, na twee dagen droog mooie mest schuim op bit en relaxter. Zondag was het ineens vanuit het niets compleet mis, en nu voelt ie zich ook slecht, niet happy, uiteindelijk wel vrolijker als we samen bewogen hebben. Ik BAAL en nu maar hopen dat dit het enige is.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:09

Sh*t Chessss.. dat is echt een tegenvaller voor jullie.
Wat bizar dat de medicijnen hem niet lijken te helpen, wat een zorgen kan je toch hebben met zo'n gevoelig paard! Ik wens jullie veel sterkte, hou je ons op de hoogte??

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:07

Ja vreselijk maar moet wel eerlijk zeggen na de uitleg van yvank ging ik wel heel erg twijfelen of ik hem altijd wel voldoende heb behandeld. En je wil duidelijkheid ook voor je beestje. Tuurlijk houd ik jullie op de hoogte!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:20

balen Chess, hopelijk krijg je nu wel duidelijkheid en is de oplossing binnen handbereik.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 12:04

Hoewel het een klein gevechtje is om elke dag de korrels binnen te krijgen, knapt Cas wel mooi op van de korrels. Goede mest, en gister weer begonnen met rijden.. hij voelde los en niet geknarst.
Toch blijft het spannend, en ben altijd bang voor een terugval.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 13:10

Dat heb ik ook hoor, bang voor een terugval.
Ik heb nu al een paar dagen een fijn ontspannen paard, geen trekje meer om haar neus en geen hout-bijten meer.

Tot nu toe ben ik dus meer dan te vreden en lijkt mijn zorgenkindje langzaam aan gewoon weer een paard waar ik volop van kan genieten.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:15

Daar zijn we weer. Lans zijn maag was brandschoon, geen littekenweefsel ook.
Dunne darm ook mooi schoon niet geïrriteerd. Conclusie dikke darm reageert heel heftig. Dus laag suiker zetmeel en licht verteerbaar. Je zal ook net zien dat die dus daar wel slappe mest had maar wel droge billen. Maar goed ik ben echt rustig nu, heb antwoord wat ik niet had verwacht. M'n paardje was doodop dus die lag er vanmiddag zo bij Afbeelding

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:54

Heftige dag weer. Vergeet niet de omeprazole rustig af te bouwen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:04

henshem schreef:
Heftige dag weer. Vergeet niet de omeprazole rustig af te bouwen.

Nee absoluut geen risico

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 19:06

Goh maar is dat iets nieuws wat je paar heeft of is er al die tijd gedacht dat het maagklachten waren maar bleek het toch de darmen?

Wel fijn dat je nu duidelijkheid hebt zeg!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:02

Nou we dachten altijd darmproblemen door maagproblemen, maar nu dus bewijs dat maag goed is

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:11

Omeprazol wordt ook bij darmontstekingen gegeven, althans bij mensen.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 17:00

Bij mijn paard zeiden ze in mei dat er niets aan de hand was na een scopie en nu blijkt dat ze met dezelfde klachten wel maagzweren had. Dus vertrouw ook op je eigen oordeel.
Mijn paars knapte op van omeprazol terwijl er volgens de kliniek niets aan de hand was.

Ik ga nu toch maar abler bestellen.
Doen jullie de ablerprozole of de plus erbij?
Wil nog iemand bestellen? Misschien is het dan voor beide goedkoper om meer te bestellen.
Stuur dan een pb

Vergeet niet dat maag, slokdarm en darmen samenwerken dus als het een niet goed is volgt het ander vanzelf.

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:06

Bij mijn paard is het probleem uiteindelijk de slokdarm en vandaar ook maag en darm problemen.
In Utrecht zeiden ze eerst na Scopie dat er niets aan de hand was.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:34

Dat geloof ik idd, de eerste keer dat ik hem langdurig gekuurd heb knapte die giga op, ditmaal juist totaal niet en kreeg die weer slappe mest en was ie niet fit. Hij krijgt inmiddels gist voor zijn darmen en wat ie al kreeg onbeperkt ruwvoer en hij knapt elke dag op knijter fit en mest is goed. Ik ben blij dat ik het gedaan heb en houd m'n paard verder goed in de gaten maar weet wel dat de dierenarts het bij het rechte eind heeft gehad

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:08

Jeetje, wat een interessante wending Chess..

Ik zit op dit moment ook met een lastige kwestie. Omdat Cas weer ging tandenknarsen met rijden, vermoedde ik weer maagzweren. Zijn mest was een beetje medium maar zeker niet heel slecht.

Nu staat hij 2,5 weken op Omeprozole, zijn mest is zeker verbeterd.. soms met wat zenuwen (hij maakt zich nogal snel zenuwachtig) een wat slappere hoop met wat vocht.. Maar over het algemeen echt goed.

Hij voelt met rijden op dit moment super goed aan. En na een week omeprozole was ik weer rustig wat gaan rijden. En geen geknars. Maar met de 4e keer rijden, begon hij toch weer. Gister na 3 dagen rust, weer geprobeerd te rijden, en helaas weer vrij snel knarsen..
Nu twijfel ik of die medicatie nu wel echt aan slaat.. Heel lastig..

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:26

Maar weet je ook waarom hij zenuwachtig wordt? Mss in dit geval doet de medicijn wel wat, maar als de stress blijft is het dweilen met de kraan open.

Die van mij heeft soms ook een terugval. En ik moet zeggen, dat ik er niet altijd achter kom wat nou het probleem was. Soms wel, en dan doe ik daar iets aan. Maar soms weet ik het echt niet en laat ik het maar even. Ga ik gewoon door met de medicijnen en na een paar weken gaat het ineens weer goed. En wat het dan geweest is.... %) Geen idee.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:51

O dat zijn de meest vervelende dingen, uitvinden waar de stres nu precies vandaan komt… Het blijft bij mij ook altijd nog zoeken naar de kleine dingetjes. Zo ben ik er onlangs achter gekomen dat alles wat ik na het rijden nog wil doen, niet in haar box moet doen. Het behandelen voor rotstraal, maar ook het wisselen van een deken brengt al irritatie en dus stress.
Och het blijft lastig met mijn maagpatiënt. De jaarwisseling heeft haar geen goed gedaan. Ze heeft een behoorlijke terugval gehad door het vuurwerk.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 14:57

Bij de jaarwisseling moet bij mij alles uit logeren (heb zelf geen stallen en wel een krieg op de hoek met giga veel vuurwerk). Veel stress dus, dus die was ik vóór. Ben van te voren al begonnen met medicatie. Dat ging goed en de schade viel mee. Nu ben ik zo langzamerhand weer aan het afbouwen.

En die stressers vinden is inderdaad een hele puzzel. Het ging heel lang met trailerladen niet. Kwam ik er vorig jaar eindelijk achter dat de voorbalk het probleem was. Balk eraf en hop: paard er zo in. Achterbalk erachter, omlopen en voorbalk er voor en niks aan het handje. Heeft me heel wat tijd gekost om dat uit te vinden.... 8)7

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 16:07

Ik weet 1 ding, als hij in de zomer op de wei staat knarst hij niet met rijden... En ook dan heeft hij wel een nerveuze momenten...

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:14

@charly Brown: absoluut een interessante wending ben er ook echt heel blij mee.
Geef je iets ondersteunende voor de darmen? Door de maagproblemen worden de goede darmbacterien vaak ook aangetast en dat werkt ook niet. Ik heb veel geprobeerd, maar geef nu in overleg met de da uiteraard de Bix peq korrel van horsefood en dat is het eerste wat echt werkt en goed gegeten word. Ik heb in het verleden algea vitalis gegeven dit werkte ook erg goed, maar meneer vond echt niet te eten en stopte ermee

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:22

Charly Brown,mijn paard is in de zomer ook veel relaxter want dan heeft ze die eetproblemen niet, de problemen ontstaan op stal en nu ben ik er achter dat het de slokdarm is waardoor ze soms pijn heeft en bang is om te eten en dat leid weer tot maagzweren en koliek.
Dat merk je direkt met rijden of longeren.
Dus luister naar wat je paard aangeeft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 22:09

Bij mijn paard ook geen problemen nu ze altijd zelf in en uit kan lopen en altijd kan eten.
Wanneer jullie weten waar de trigger ligt, heb je daarmee ook niet de oplossing in handen?