Def schreef:Ik lees hier ook even mee!
Interessant topic. Mijn merrie (kruising haflinger x Groninger) is volgens mij gevoelig voor suikers, maar IR is niet onderzocht.
Misschien hebben jullie een advies voor mij:
Mijn merrie heeft aanleg om snel dik te worden. Vooral in het voorjaar vliegen de kilo's eraan.
Ze heeft snel last van dikke benen en ook 'onverklaarbare' bultjes op haar hoofd en soms hals.
In de winter zijn haar benen veel droger en de bultjes ook weg.
Nu staat zij op een zo kaal mogelijke wei en met strookbegrazing kan ik haar aardig slank houden. Ze is nog nooit bevangen geweest en een echt dikke manenkam heb ik ook nog nooit zodanig gevoeld.
Vroeger heb ik haar qua krachtvoer altijd de Vito van Marstall gevoerd in een kleine hoeveelheid. Nu loopt mijn merrie Z dressuur en moet echt flink zwaar trainen. Ik merkte dat zij niet meer genoeg had aan de Vito. Ik ben altijd heel erg van zo weinig mogelijk krachtvoer en het niveau van trainen moet niet uitmaken, maar hiervan ben ik wel iets terug gekomen. Ik ben diverse sportmueslies gaan uitproberen.
Over het resultaat qua herstellen na training, er super glanzend uit zien en genoeg energie hebben ben ik helemaal tevreden. Ik zie daarin echt verbetering bij mijn pony. De bultjes en de dikke benen zie ik toenemen helaas.
Ik vermoed dat deze sportmueslies teveel suiker/zetmeel voor haar bevatten. Daarnaast heb ik ook een tijd magnesium bijgevoerd. In de winter werkte dit prima, ze was qua temperament precies goed. Maar in de zomer werd ze er bijna sloom van helaas.
Heeft iemand ervaring met een paard dat op dit niveau wordt getraind en toch gevoelig is voor suikers?
Er lijkt wel weinig markt te bestaan voor dit soort krachtvoer.
Wij hebben een pony (bijna paard) waar flink mee wordt getraind (M2 niveau) In het verleden stonden wij op een stal waar alleen sportbrok werd gevoerd en daarnaast kreeg hij muesli en voordrooghooi. Er waren maar twee krachtvoerbeurten per dag dus hij kreeg meer in 1x. Hij werd sloom, stijf en ook idd vocht vasthouden in de achterbenen. Ik heb vanwege de vage klachten hem toen laten onderzoeken bij Den Hoek en toen kwam IR eruit als oorzaak. Omdat de stalhouder niet mee wilde in een ander (eigen suikerloos) voer en voerbeleid ben ik van stal veranderd. Ik sta nu op een stal waar ik zelf het voer mag klaarzetten. Dat is fijn want dan kun je het ook afstemmen op het werk dat ie heeft gedaan.
Ik heb hem op de glucobalance gehad en hem van de suiker afgehaald en Subli zonder gevoerd. Daarna overgegaan op de Subli dieetmix en daarbij nog een hele granenmix. Maar daar haalde hij toch te weinig uit (werd zelfs mager) en de werklust hield ook niet over. Nu staat hij op de Treurniet low sugar brok en Treurniet paardengraan (een kwart brok en een kwart paardengraan per voerbeurt) en daar doet hij het heel goed op. Verder krijgt hij wat magnesium bij.
Nu het weideseizoen weer is begonnen krijgt hij een half uurtje weidegang en meteen zie je hem aankomen. Kun je nagaan wat dat doet. Ik ben dus nu iets teruggezet in krachtvoer.
Ieder seizoen moet je weer een beetje uitvinden (trial and error) wat voor hem het beste evenwicht in zijn rantsoen is. Hij reageert snel met vocht in de achterbenen dus dat weet ik al dat ik hem iets moet terugzetten.