[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:04

mirgino schreef:
wij hadden op stal een paard staan die niet gereden kan worden en hij was ong 750kg en mag er zo`n 550 kg wegen
advies van DA was 4x 1 kg hooi [ was in de winter zonder weidegang] en 2x 900gr Obese van Sanaqui
en verder stro
hij is idd afgevallen zonder honger gehad te hebben, was gewoon rustig op stal met eten
stalhoudster vond het wel erg weinig en heeft er even moeite mee gehad maar toen paard het goed deed is ze hem zo blijven voeren
helaas nu overdag op de wei is hij weer flink zwaar geworden
s`avonds op stal krijgt hij handje voer en geen hooi meer
mijn paard krijgt 250gr Equifyt en ook geen hooi en ze doen het prima

het andere paard krijgt wel GlucoBalans bij om de suikerhuishouding goed te houden

Oke, bedankt voor je ervaring :)

Ik vind het wel lastig omdat de pony 24/7 buiten staat en 3 tot 6 keer in de week beweging krijgt (in de vorm van longeren of wandelen).
Nu krijgt ze sinds dit weekend per dag twee mokken Marstall Faser Light per dag (nog geen halve kg).
En ik wil ook niet dat ze de hele dag niks te doen heeft.
Met het huidig aanbod van hooi is ze in ieder geval 8 uur per dag bezig aan eten :j

Hoe snel merkten jullie trouwens dat ze aan het afvallen zijn?
Ik heb geen idee hoe snel ik vooruitgang kan verwachten :\

Jannepauli

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:11

Snel afvallen moet je niet willen - geleidelijk aan is beter.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 16:19

Nee, dat snap ik. 'Snel' is misschien een verkeerd gekozen woord in mijn vraag ;)
Maar dan nog weet ik niet wat voor termijn ik kan verwachten.
Drie maanden, zes maanden, een jaar, langer?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 17:27

Ik lees hier ook even mee!
Interessant topic. Mijn merrie (kruising haflinger x Groninger) is volgens mij gevoelig voor suikers, maar IR is niet onderzocht.
Misschien hebben jullie een advies voor mij:
Mijn merrie heeft aanleg om snel dik te worden. Vooral in het voorjaar vliegen de kilo's eraan.
Ze heeft snel last van dikke benen en ook 'onverklaarbare' bultjes op haar hoofd en soms hals.
In de winter zijn haar benen veel droger en de bultjes ook weg.
Nu staat zij op een zo kaal mogelijke wei en met strookbegrazing kan ik haar aardig slank houden. Ze is nog nooit bevangen geweest en een echt dikke manenkam heb ik ook nog nooit zodanig gevoeld.
Vroeger heb ik haar qua krachtvoer altijd de Vito van Marstall gevoerd in een kleine hoeveelheid. Nu loopt mijn merrie Z dressuur en moet echt flink zwaar trainen. Ik merkte dat zij niet meer genoeg had aan de Vito. Ik ben altijd heel erg van zo weinig mogelijk krachtvoer en het niveau van trainen moet niet uitmaken, maar hiervan ben ik wel iets terug gekomen. Ik ben diverse sportmueslies gaan uitproberen.
Over het resultaat qua herstellen na training, er super glanzend uit zien en genoeg energie hebben ben ik helemaal tevreden. Ik zie daarin echt verbetering bij mijn pony. De bultjes en de dikke benen zie ik toenemen helaas.
Ik vermoed dat deze sportmueslies teveel suiker/zetmeel voor haar bevatten. Daarnaast heb ik ook een tijd magnesium bijgevoerd. In de winter werkte dit prima, ze was qua temperament precies goed. Maar in de zomer werd ze er bijna sloom van helaas.
Heeft iemand ervaring met een paard dat op dit niveau wordt getraind en toch gevoelig is voor suikers?
Er lijkt wel weinig markt te bestaan voor dit soort krachtvoer.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 18:31

Ik denk dat ook esn paard op niveau genoeg moet hebben aan een hoogwaardig vitamine/mineralen brok /mix .
Je kan dat aanvullen met omega olie voor de energie .
Ik zelf heb lang Herbamix van mijten gevoerd met een hoogwaardig supplement erdoor .
De paarden gingen er goed op .
Verder voldoende ruwvoer .
Ben nu over gegaan op Pure feed omdat ik omwille van het mixen een brokje wilde .
Ook makkelijk als mijn vriend eens gaat voeren ...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:37

urselin schreef:
Nee, dat snap ik. 'Snel' is misschien een verkeerd gekozen woord in mijn vraag ;)
Maar dan nog weet ik niet wat voor termijn ik kan verwachten.
Drie maanden, zes maanden, een jaar, langer?

Nou afhankelijk van hoeveel je het voer terugzet en de beweging die het paard heeft, kun je in 3 maanden wel heel wat resultaat verwachten.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:38

kan het kwaad als je alvast begint met de vitamine brok (marstall force en spillers happy hoof) als je nog geen graasmasker hebt? Die komt namelijk ergens deze week binnen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 07:58

Natuurlijk kun je alvast beginnen . Het begin kan maar gemaakt zijn .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:00

Def schreef:
Ik lees hier ook even mee!
Interessant topic. Mijn merrie (kruising haflinger x Groninger) is volgens mij gevoelig voor suikers, maar IR is niet onderzocht.
Misschien hebben jullie een advies voor mij:
Mijn merrie heeft aanleg om snel dik te worden. Vooral in het voorjaar vliegen de kilo's eraan.
Ze heeft snel last van dikke benen en ook 'onverklaarbare' bultjes op haar hoofd en soms hals.
In de winter zijn haar benen veel droger en de bultjes ook weg.
Nu staat zij op een zo kaal mogelijke wei en met strookbegrazing kan ik haar aardig slank houden. Ze is nog nooit bevangen geweest en een echt dikke manenkam heb ik ook nog nooit zodanig gevoeld.
Vroeger heb ik haar qua krachtvoer altijd de Vito van Marstall gevoerd in een kleine hoeveelheid. Nu loopt mijn merrie Z dressuur en moet echt flink zwaar trainen. Ik merkte dat zij niet meer genoeg had aan de Vito. Ik ben altijd heel erg van zo weinig mogelijk krachtvoer en het niveau van trainen moet niet uitmaken, maar hiervan ben ik wel iets terug gekomen. Ik ben diverse sportmueslies gaan uitproberen.
Over het resultaat qua herstellen na training, er super glanzend uit zien en genoeg energie hebben ben ik helemaal tevreden. Ik zie daarin echt verbetering bij mijn pony. De bultjes en de dikke benen zie ik toenemen helaas.
Ik vermoed dat deze sportmueslies teveel suiker/zetmeel voor haar bevatten. Daarnaast heb ik ook een tijd magnesium bijgevoerd. In de winter werkte dit prima, ze was qua temperament precies goed. Maar in de zomer werd ze er bijna sloom van helaas.
Heeft iemand ervaring met een paard dat op dit niveau wordt getraind en toch gevoelig is voor suikers?
Er lijkt wel weinig markt te bestaan voor dit soort krachtvoer.

Wij hebben een pony (bijna paard) waar flink mee wordt getraind (M2 niveau) In het verleden stonden wij op een stal waar alleen sportbrok werd gevoerd en daarnaast kreeg hij muesli en voordrooghooi. Er waren maar twee krachtvoerbeurten per dag dus hij kreeg meer in 1x. Hij werd sloom, stijf en ook idd vocht vasthouden in de achterbenen. Ik heb vanwege de vage klachten hem toen laten onderzoeken bij Den Hoek en toen kwam IR eruit als oorzaak. Omdat de stalhouder niet mee wilde in een ander (eigen suikerloos) voer en voerbeleid ben ik van stal veranderd. Ik sta nu op een stal waar ik zelf het voer mag klaarzetten. Dat is fijn want dan kun je het ook afstemmen op het werk dat ie heeft gedaan.
Ik heb hem op de glucobalance gehad en hem van de suiker afgehaald en Subli zonder gevoerd. Daarna overgegaan op de Subli dieetmix en daarbij nog een hele granenmix. Maar daar haalde hij toch te weinig uit (werd zelfs mager) en de werklust hield ook niet over. Nu staat hij op de Treurniet low sugar brok en Treurniet paardengraan (een kwart brok en een kwart paardengraan per voerbeurt) en daar doet hij het heel goed op. Verder krijgt hij wat magnesium bij.
Nu het weideseizoen weer is begonnen krijgt hij een half uurtje weidegang en meteen zie je hem aankomen. Kun je nagaan wat dat doet. Ik ben dus nu iets teruggezet in krachtvoer.
Ieder seizoen moet je weer een beetje uitvinden (trial and error) wat voor hem het beste evenwicht in zijn rantsoen is. Hij reageert snel met vocht in de achterbenen dus dat weet ik al dat ik hem iets moet terugzetten.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:21

Zinzi_jewel schreef:
Natuurlijk kun je alvast beginnen . Het begin kan maar gemaakt zijn .

oke fijn, dan krijgt ze vanavond haar voer voor de eerste keer. :)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:52

Ik ben nog opzoek naar meer foto's met typische voorbeelden van insulineresistentie. Mogen close ups zijn van bijvoorbeeld vet ophopingen etc. Hoeft niet perse heel paard op te staan.
Bestand moet wel minimaal 1mb zijn.

Foto's worden geplaatst, zoals eerder al aangegeven, bij een artikel over insulineresistentie in Haver Magazine.

Reacties graag naar: redactie@havermagazine.nl

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:54

Zamora schreef:
Ik ben nog opzoek naar meer foto's met typische voorbeelden van insulineresistentie. Mogen close ups zijn van bijvoorbeeld vet ophopingen etc. Hoeft niet perse heel paard op te staan.
Bestand moet wel minimaal 1mb zijn.

Foto's worden geplaatst, zoals eerder al aangegeven, bij een artikel over insulineresistentie in Haver Magazine.

Reacties graag naar: redactie@havermagazine.nl

je mag best mijn foto's op pagina 141 gebruiken (ribbels in de nek en keiharde manenkam) weet niet of die goed zijn en er is bij haar nog niet vastgesteld dat ze echt insuline resistent is.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 15:03

Bedankt voor de adviezen! Ik ben nu voor de Pure feed voeding aan het kijken!

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:14

Ze eet haar nieuwe voer, gelukkig!!
hier heb ik de beloofde standfoto's :)
Over een maandje heb ik mooi vergelijkingsmateriaal.
Wat vinden jullie ervan?
Afbeelding
Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:18

Ik vind ze er heel netjes uitzien ! :j Er kan hier en daar nog wel wat af, maar haffie zijnde, staat ze mooi in het " sportmodelletje '' vind ik !
Komt vast helemaal goed joh !

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:26

dankje :o ze ziet er zo vanaf het oog inderdaad goed uit, alleen haar hals en schouders zijn van dichtbij niet om aan te zien, je voelt op haar schouder allemaal hobbels en als ze haar nek buigt zie je de vetophopingen zitten. ook is haar nek knetterhard en staan er allemaal ribbels in haar nek.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:47

Zou je die foto's kunnen mailen, zonder logo van mijnalbum.nl ? Dan kan ik kijken of ze groot genoeg zijn.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 21:49

Zamora schreef:
Zou je die foto's kunnen mailen, zonder logo van mijnalbum.nl ? Dan kan ik kijken of ze groot genoeg zijn.

zal ik doen. kan wel een paar dagen duren ivm toetsweken

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 22:52

Ja, inderdaad...dat zijn die " paar " pondjes die er nog af kunnen :j . Had dat bij mijn merrie ook, duurt errrrug lang eer dat opgehoopte vet op die plaatsen weg is...moet je eerst langs de fase '' effe de ribben zien '' en dan smelt het overtollige vet ook langzaam weg. Ben er een kleine 8 maanden mee zoet geweest ...maar het resultaat mag er wezen ! Paard blij, ik ook blij ! :))

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:24

Dit zijn pas ribbels in een nek -O- Gelukkig is het al een stuk minder geworden bij hem! (Dat natte is geen zweet hoor, hij had gedoucht)
Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:35

Pfieuwww , zelfs zijn kont is dik op de foto . Vet ophopingen ..
Goed dat dat nu beter is

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:58

bij mijn pown zie je ze ook wel een beetje als je goed kijkt, ze begint ze nu ook te krijgen op haar buik? (niet te zien op de foto, vertekent een beetje)

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:58

Vind dit een interessant topic, ben me momenteel erg in dit onderwerp aan het verdiepen omdat dikke paarden hier in de buurt best wel wordt onderschat..
Vorig jaar was mijn paard echt VEEL te vet. Normaal heeft ze een veulen aan de voet en dan kon ze gewoon de volle weidegang wel gebruiken, vorig jaar
(en dit jaar) was dit niet het geval en ze werd echt gevaarlijk vet. Ik heb verder niets te zeggen over de weidegang dus zat een beetje met mijn handen
in het haar. Heb haar nu op gewicht en dit jaar heeft ze een graaskorf om, 's avonds en 's ochtends krijgt ze dan in stal een plak hooi en dan gaat ze
gemiddeld zo'n 10-12uur naar buiten met de graaskorf.

Zal nog even wat foto's bijvoegen voor het beeld, dit was vorig jaar ;( Manenkam was hard, vetbulten bij de staartaanzet en gewoon overal vet.. :n
Afbeelding

Afbeelding

Dit is afgelopen meivakantie op vakantie :) :
Afbeelding

Afbeelding

Ze is nu wel wat voller op de flanken als de foto's van mei maar wel binnen de perken :).

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:57

Zinzi_jewel schreef:
Pfieuwww , zelfs zijn kont is dik op de foto . Vet ophopingen ..
Goed dat dat nu beter is

Ja, hij barstte bijna uit elkaar! En het erge is... als er "vreemde" mensen komen en ze zien hem, zeggen ze altijd "Zo! wat een gave nek!" pff ze mogen hem zo hebben! (die nek dan :+ )

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:43

Leedebee, herkenbaar, zeiden veel mensen bij mijn fjord ook

Afbeelding

Gelukkig inmiddels 210 kilo eraf (voor de mensen die ons niet kennen, de fjord uit de openingspost.. Hij is eigenlijk helemaal beter.. Staat gewoon op de wei, normaal hooi, krachtvoer etc en niet eens overdreven trainen met hem..