[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 14:30

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:02

Omdat het zo goed ging heb ik ze weer strip begrazing gegeven, 25 cm over 6 meter, dus niet veel en daarbij is het net hooi wat er op de wei staat, vanwege de droogte (dacht dat er weinig in zou zitten)
Ze staat ook weer onder de kleine bultjes (ontstekingen) volgens dierenarts eiwitbultjes en hier schuurt ze ook op.
Ik heb ze weer op de kale weide staan( Meer zand dan gras) ga haar vanavond ook weer wassen met teer en teetree shampoo.
Ze heeft verder geen tekenen van insuline resistentie. Volgens dierenarts ligt het aan de eiwitten.

Esther28

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:04

Eiwitbultjes kan ook een reden tot extra schuren zijn idd, is haar bloed al wel eens onderzocht?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:26

Nee, dierenarts zegt dat duidelijk eiwitbultjes in combinatie met zomereczeem, misschien toch een keer bloed laten prikken. Ze schuurt gelukkig wel met beleid aan de kant waar haar manen niet hangen en een beetje haar staart niet tot bloedens toe. Voorheen had ze een eczeemdeken om en die heb ik ook overdag afgedaan omdat het zo goed ging. Ik denk dat ik maar weer terug bij de basis ga beginnen en niet te enthausiast zijn als het goed gaat.
Ook heeft ze 2 dagen ander voer gehad. Had de verkeerde meegebracht. Ze had eerst voer van mijten, speciaal voor zomer eczemers en per ongeluk hebben we voer van mijten Qautro meegebracht. Die zakken zijn hetzelfde van buiten, dus misschien heeft het daar wel aangelegen in quatro zit melasse in wat dus die bultjes ook kan veroorzaken

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 15:42

Maar om ZE vast te stellen is toch een bloedonderzoek nodig?
Tja (nog) een keer bloed laten prikken kan nooit kwaad met paarden die een probleem met het afweersysteem hebben vind ik persoonlijk.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:37

Mijn paarden hebben geen bloedonderzoek gehad en toch is het zeker dat ze ZE hebben. Eén dan zonder deken en ze zijn gek van de jeuk, 3 dagen zonder deken en ze zitten onder de open wonden.

Dekens zijn m.i. de beste oplossing, voorkomen is immers beter dan genezen. :D

Vandaag heeft Famke haar RSIH gesloopt, hals deel is los van de rug en de singels zijn aan één kan van de deken af. De stof is nog heel dus wassen en laten repareren.
Nu heeft ze een nieuwe op, dan heb ik er nog ééntje voor reserve.

Overigens heb ik nog een Bucas 215 en een RamboRug 215, deze voldoen niet voor Famke, Bucas sluit te weinig af en RamboRug is te smal op de boeg voor een Groninger.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:51

Een teveel aan eiwitten kan idd flink jeuk geven! :j

Hier met veel pijn in m'n hart mijn hengst met eczeem te koop gezet ;(
Helaas ook vanwege de eczeem.. baal hier zo vreselijk van. -O-

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:03

Esther28 schreef:
Maar om ZE vast te stellen is toch een bloedonderzoek nodig?
Tja (nog) een keer bloed laten prikken kan nooit kwaad met paarden die een probleem met het afweersysteem hebben vind ik persoonlijk.

Mijn DA is van mening dat hij dan nog niet voor 100% zekerheid kan zeggen dat het puur en alleen ZE is. Volgens hem zou ieder paard in meer of mindere mate positief testen op ZE d.m.v. bloed prikken zelfs al hebben ze geen uiterlijke kenmerken van ZE.
Daarnaast zou het een ware beproeving zijn om bij onze Dunla bloed te laten prikken met haar 'prikken' trauma dankzij het chippen toen ze een veulen was :+ Die laat zich dus echt geen bloed afnemen :n DA ent haar tegenwoordig al maar aan haar rechterkant in i.p.v. aan de linkerkant.

Hier trouwens helaas ook slecht nieuws voor het veulen van vorig jaar... ziet er toch naar uit dat ook hij (in meer of mindere mate) last heeft van ZE ;( Heb de buren aangeraden om Derfen te gaan smeren. Buurmeisje wilde eigenlijk met Cavalesse beginnen omdat dat zo goed bij Dunla werkt maar heb haar dat afgeraden omdat het weinig nut had om midden in het seizoen daar mee te beginnen. In plaats daarvan heb ik d'r aangeraden om Derfen te smeren en (mocht ze het zelf nog nodig te vinden) om een reinigings-/drainagekuur te geven. Arme Eoin :(:)

@ Kytha: sterkte met de verkoop :(:)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:07

jeetje Kytha... bale!!! sta met 1000% achter je besluit..
eenmaal weg is weg...

Cavalesse... ik heb meegedaan aan dat onderzoek van Utrecht..
had alleen het placebo.. het neppe spul dus.
een ander stalgenootje had het echte spul.
haar paard begon als een malle te schuren! enige voordeel was dat hij sneller door zijn wintervacht heen was en vachtconditie is beter dan jaren daarvoor. maar zijn manen en staart... phoee.

we kregen na afloop allemaal het echte spul. alleen het zakje.
ik merk helaas geen verschil..

er zijn zoveel spullentjes op de markt. ik zie door de bomen het bos niet meer.

begin ok echter te twijfelen of derfen iets voor mij kan betekenen. het is te proberen waard maar het is voor mij wel van belang dat haar manen en staart schoon te krijgen zijn.

ik gebruik shampoo van cowboy magic. eerst was ik haar manenkam en staartwortel met teershampoo. daarna (loshangende staart/manen, dus niet de kam en wortel) met cowboy magic.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:15

even flink balen... Mijn haflinger heeft een scheur in haar deken aan de hals gemaakt (waarschijnlijk met schuren) en heeft dus weer een flinke 15cm manen weggeschuurd, steeds op DEZELFDE plaats als vorig jaar! Nu heb ik er genoeg van, ik stap over naar RSIH!!!

Ze krijgt (helaas) elke dag 3 sneetjes 1ste snit hooi en geen weidegang. Mest is goed, hals is heel soepel. Is dit dan nog eczeem of in welke richting moet ik denken? Heeft ook jeuk op 1 lijn op haar buik, staart is onaangeroerd.

Ik heb een stukje weiland dat flink afgegrazen is, is het aan te raden haar hier om de dag een hele dag op te laten of toch aan strookbegrazing te doen?

En als dat echt tot de laatste wortel is afgevreten, heb ik dan volgend jaar gewoon terug gras op dit stuk?

Mijn paard heeft niet dezelfde tekenen als vorig jaar! Geen schilfers en geen overduidelijke deugd van borstelen!!! Ook geen ribbels in de manenkam, alleen net achter de oren is er wat geschuurd, ook waar het gat in haar deken zat, hier en daar een heel klein plekje geschuurd op haar gezicht.

Of is het gewoon allemaal omdat ik haar van de weide heb gehouden? Anders vind ik dit al een schitterend resultaat :D

Worden er dit jaar terug in groep RSIH besteld?

Mijn haflinger is 1.46m hoog en zoals een haflinger beaamd, breed ;) Welke maat kan ik best nemen?

Heb nu de everline en het is mijn 4de deken op 2 jaar tijd, ben het echt kotsbeu nu ;) Scheurt steeds opnieuw en opnieuw aan de hals of rug!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:18

@ jolanda: altijd in je achterhoofd houden dat wat voor het ene paard helpt niet persé ook het andere paard helpt ;)

Cavalesse in combinatie met regelmatig moeten werken en altijd een deken op pakt dit jaar erg goed uit voor Dunla. Ze heeft een paar lichte schuurplekjes op haar hoofd en op de randjes van haar oren maar verder helemaal niks. Wel is er dankzij de deken een stuk van ca. 10 cm van haar manen weggeschuurd maar a la daar moeten we nog wat voor verzinnen ;)

@ chipieke: balen van de deken. Ik zou trouwens kiezen voor laten grazen op dat kale stukje land. Desnoods bijvoeren met hooi van vorig jaar (of minstens 2e snede).

Oeh, als er aan een groeps-aankoop van RSIH gedaan wordt heb ik ook wel interesse :j

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:29

ik heb een Boett.. ben erg erg tevreden over..

maar voel mij een beetje blond... hoe ziet een RSIH deken eruit??
is dat die deken van rambo?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:52

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 04:03

Ik zou toch even heel goed nakijken of ze geen parasiet bij zich draagt. Met name schurftmijt kan heel geniepig op een plaats blijven nestelen. Bij hardnekkige mok zie je soms ook dat de mijt de mok in stand houdt. Een reguliere mok bestrijding werkt dan maar even, maar komt dan vaak na een paar dagen weer terug, vaak rond de randen waar het weer genezen is. Luis kan ook een reden zijn van schuren -vooral bij de manen-. dan heeft een deken ook geen nut. Overigens is schuren bij de manen vaak het gevolg van luis of schurft. Goed behandelen met sebacil is dan een goede optie (3x behandelen met tussenpozen van 7-10 dagen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 08:55

Esther28 schreef:
Ellepel: dat kan je doen als je zeker weet of het ZE of insulineresistentie is. Eerst zekerheid hebben voor je zelf gaat rommelen met van alles ;)
Wij zijn ervaringsdeskundige op ZE gebied, maar zeker geen deskundige in medisch opzicht

maar het kan totaal geen kwaad om een dier met deze klachten een paar weken uit het gras te halen hoor.
ik kreeg die tip vroeger ook, uit het gras halen en op hooi zetten en kijken wat er gebeurd met manenkam en jeuk.
veranderd er wat dan kun je er vanuit gaan dat je dier reageerd op gras.

maar ingedodo, als je veearts ook zegt dat het van eiwit in het gras komt denk ik dat je je dier daar beter wat uit kunt houden?
geef dan hooi en goede vitamines bij?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 10:41

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:04

jolanda20 schreef:
jeetje Kytha... bale!!! sta met 1000% achter je besluit..
eenmaal weg is weg...

Cavalesse... ik heb meegedaan aan dat onderzoek van Utrecht..
had alleen het placebo.. het neppe spul dus.
een ander stalgenootje had het echte spul.
haar paard begon als een malle te schuren!
enige voordeel was dat hij sneller door zijn wintervacht heen was en vachtconditie is beter dan jaren daarvoor. maar zijn manen en staart... phoee.

we kregen na afloop allemaal het echte spul. alleen het zakje.
ik merk helaas geen verschil..

Dit is dus precies wat bij mij gebeurde en ik hoorde achteraf ( nadat ik gestopt was) ook dat ik het 'echte' spul had gebruikt, niet de placebo.

Mag ik nog even mijn vraag uit een vorige post herhalen: zijn er hier gebruikers-ervaringen met Phytotreat-PT-SEO?

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:13

Even een vraagje met spoed. Wie heeft er ook de pagony of premiere eczeemkap? Ik heb hem gister opggehaald, en wil hem vandaag opdoen. Maar.. hoe moet je precies die clipjes op de deken vastnaaien? Want aan de onderkant zitten er 2.. die moet ik gewoon aan de rand van de deken naaien, maar er zit ook een lang stiek aan? Maar waar die nou heen moet? Hij zit bovenop dus gaat richting schoft zeg maar.. ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 11:40

ik heb werkelijk waar geen flauw idee, heb net al even zitten zoeken voor je op google afbeeldingen,maar ik kan zo geen pagony kap vinden.
kun je die zelf op de foto zetten?
dan word misschien duidelijk hoe het vast moet?

jannepauli, ik ken de phytotreat niet,vreemd dat de huid zo las laat.
weet je de werkzame stof er in ook?

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:01

@suuszzzzz, ik heb ook die kap. Die 2 aan de onderkant komen aan de rand van je deken, dat klopt. Die lange hoort onder de hals te zitten, je moet in de deken een clipje maken, halverwege de hals (zo trekt de kap zich in de deken) snap je?

Het clipje in de deken moet je maken aan de kant waar de manen niet hangen. Anders schuren je manen er tegen aan (heb ik ook gehad en heb het verplaatst naar de andere kant).

Als het goed is kun je aan de bovenkant van het masker met een lus die aan je deken zit ook je masker vastmaken, aan de buitenkant.

Het is een hele goede kap, heb er al lange tijd plezier van!

Succes.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:26

Ik heb ook een pagony kap (erg blij mee). Ik maak alleen de kap vast bovenop de nek waar het lusje zit. De andere elastiekjes en lusjes heb ik eraf gehaald. Kap blijft prima zitten. Ik heb alleen de oren iets smaller gemaakt omdat de kap anders te veel over de ogen hangt.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:54

Ik heb ze al van het gras gehaald en meer hooi gegeven, maar door de droogte hier is het gras op de weide ook meer hooi dan gras en het staat ook al in bloei, daarom had ik het geprobeerd. Maar ze heeft de laatste drie weken ook haar deken niet meer opgehad. Ik denk dat het ook door het steken van ongedierte (vliegen, dazen, knutjes). Ik heb ze gewassen en weer onder haar deken gezet en hoop nu dat het weer wat beter gaat.
Ze heeft ook sinds gisteren rode ogen, ik denk van de vliegen. Haar hoofd ziet soms zwart van de vliegen, zoveel zijn er.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 12:57

als het gras net bloeit zit er in die graszaden echt veel suiker en eiwit hoor,verkijk je daar niet op.
wij hebben ook van dat lange gras staan en appie komt daar niet in,die reageerd daar meteen op.
als het is uitgebloeid verdwijnen die suikers weer en is het een stuk veiliger om ze op te zetten.

denk dat het met de deken op wel weer beter zal gaan,vervelend ook van die rode ogen. :(:)
zijn echt de ogen zelf rood?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:01

Wat geven jullie zoal voor extra vitamines.
Die van mij krijgt 1 kilo mijten voer speciaal voor zomereczeem paarden (zit geen melasse in en weinig eiwitten), daarnaast krijgt ze een vitamine blok van knz, scheut zonnebloemolie voor de huid en hooi, dus lijkt me voldoende vitamines en mineralen

Het gras is eigenlijk al uit gebloeit, want als je er doorloopt vallen de zaden er zo uit, (wordt de wei weer eens doorgezaaid)
Het wit van het ook is beetje rood

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:19

Vind ik wel veel eerlijk gezegd qua krachtvoer, weet niet wat voor paard/pony je hebt, maar mijn Groninger krijgt:
500 gram Pre Alpin Aspero (ruwvoer) per dag en 50 gr Pavo Vital
2x per dag flinke bult hooi van eigen land
weidegang op een schrale wei van 8 tot 20 u
Dagelijks slobber van kop zemelen met lijnmeel met omega olie