[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mienemuis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 21:19

Hier even een update van mijn verhaal met foto's gisteren.
(overigens lijken die plekken van mij verdacht veel op die van jou ellepel..)
Ben met de foto's naar de kliniek gegaan en daar was het oordeel gelijk: schimmel..
De VA is vanmiddag gelijk naar de wei gekomen, maar eenmaal daar leek er alleen bij de shet slechts 1 plek echt goed op schimmel, maar goed..
3 keuzes: of wassen idd, of zo laten, dan gaat het vanzelf weer weg als het lichaam antistoffen aan gaat maken (wat ik zo even snel begreep) of enten. Uiteindelijk voor een inenting gekozen, wat ook gelijk wat ondersteunt bij een verminderde weerstand (shet is 35 en vrijwel tandloos en Saar heeft natuurlijk ZE)
Na 2 weken nog eens kijken of het weg is.
We wachten af!
Verder heb ik gisteren dat vaseline/tea tree olie gemengd en vandaag dus opgesmeerd.
Tijdens het opsmeren beet Saar mij verschrikkelijk in mijn arm, terwijl ze niet happerig is of uberhaupt ook maar 1 keer gebeten heeft.
Ik denk dat het spul in een wondje onder haar buik prikte of ze dacht dat het een vlieg was die haar stak..
Zie ik er morgen bij de schoonfamilie prachtig uit met mijn bloeduitstorting.. Jeetje, wat doet dat zeer zeg, hmm!
Ook moest de wei een stuk kleiner gemaakt worden waar Saar staat, zodat ze niet nog dikker kan worden, dat wordt ze namelijk al van lucht.. Had genoeg te doen dus!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:05

Naaltje : wasnoten, zijn schilletjes van een noot, de wasnoot
was ik het gros van mijn spullen mee, behalve de witte was,

koop ik bij de reform/natuurwinkel
ik doe bijna 2 jaar met een emmer van 16 euro :+
hoef er alleen nog wasverzachter bij te kopen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:15

aah, een soort wasmiddel dus :j
(ik dacht aan een balletje ofzo?''noot'' smam heeft zo'n bodywarmer die met een tennisbal(achtig ding) in de was moet om een of andere reden..) achja ;) ik dacht gewoon iets heel anders :))

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:40

over het middel cavalesse.

het wordt geleverd in europa door Janssen Animal health.

er bestaan twee producten het ene is een natuurlijk voedingssupplement bestaande uit oa. wateroplosbare vitaminen en mineralen waaronder nicotinamide.

je moet het 1 x per maand opgelost in water geven eventueel over voer.

het andere heet cavalesse topical en is bedoelt als huidverzorgende gel.

een schotse website gaf als prijsindicatie 80 tot 95 pound (!) per drie maanden.

janssen animal health is niet echt scheutig met info naar particulieren en de afgedrukte folder is onleesbaar afgedrukt, ze adviseren contact met je dierensarts.
heb niet kunnen vinden of het in nederland al leverbaar is.

waarschijnlijk wordt het ook hier als voedingssupplement gelanceerd en dus niet als geneesmiddel geregistreerd, wat vaak wat meer info over de werkelijke ingredienten opleverd.
er is nu nog niet te achterhalen of het opheffend of alleen ondersteunend werkt (meestal wel bij voedingssupplementen.

iedere link of leesbare folder is welkom!

lindapim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 08:52

hallo mijn pony heeft zomerexceem, en ik gebruik efrata dode zee gel van divoza.
maar ik gebruik het nu 1 x in de maand en het gaat goed , misschien ook omdat hij verhuisd is staat nu namelijk op het open veld zonder bomen, om het oude adres was een bos.

vraag, wat gebruiken jullie tegen het zomerexceem?

Gr linda

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:08

En helaas, ook hier de eerste eczeemreactie vanochtend. Tot nu toe naakt helemaal rustig, maar vanochtend stond hij toch echt naar zijn buik te trappen zoals alleen een eczemer dat doet ;( Nou ja, ik was niet echt verbaasd dat het toch nog kwam, tot nu toe waaide het hier al die tijd lekker. Nu windstil en lekker vochtig, tsja, daar houden die mugjes van hè.

Ach nou ja, straks ff lekker manen en staart wassen, manen er weer af, Mitch-off er op smeren en hup onder de Boett, is het probleem ook weer verholpen 8-)

Maar het was toch leuk om even een bloot paard met manen in de wei te hebben, al was het dan maar voor even.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:16

@Sosha: doe jij dan de manen er helemaal af?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:37

chipieke schreef:
@Sosha: doe jij dan de manen er helemaal af?

Yup, knip knip knip, weg er mee :D

Het is geen beginnen aan om mijn pony in te smeren met wat dan ook als hij zijn volledige haardos heeft. Je komt dan gewoon bijna niet op de huid en het kost dan ontzettend veel smeersel, gewoon niet te betalen. Het is echt enorm wat hij aan haar heeft, aan twee kanten een dik pak manen.

Ook wordt het een veel te warm pak manen onder de Boett. Ook voordat hij zomereczeem en Boett had, moest ik zijn manen regelmatig uitdunnen, anders stikte het beestje letterlijk zowat van de hitte. Hij is echt eens oververhit geweest temperatuur boven de 40 en er 2 dagen over doen voor het weer normaal was. En dat was van een stapritje bij circa 25 graden, veel stukken nog in de schaduw gereden. Heb toen gelijk de helft er af gehaald (zag je overigens niet veel van, maar hij merkte het verschil echt wel).

En zelfs zijn voorpluk moet ik inkorten tot boven de ogen, anders gaan die haren weer in zijn ogen plakken onder het vliegenmasker. Zo jammer, want tegen vliegen is die voorpluk eigenlijk het beste masker wat er is. Helaas tegen mugjes is de voorpluk niet afdoende en krijgt hij ook erge jeuk op zijn hoofd.

Maar zijn staart is zo'n beetje het laatste wat hij schuurt en die is dus ook altijd prachtig vol *D

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:49

Ik maak altijd een vlecht van de voorpluk.

Tug, de foto's komen er aan, alleen zitten de batterijen van mijn fototoestel in de lader! Dus nog eventjes geduld, maar t komt ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 17:44

AngelsDitch schreef:
Hoe doen jullie het trouwens met de sweet itch en regen? Nu staat mijn ponynog niet de hele dag op het land, maar als ze dat straks wel gaan en het regent? De bucas buz off en de ivanhoe en de pagony liet ik altijd gewoon op, die droogden snel. Maar hoe zit dat met de sweet itch?
Ik kan helaas niet s ochtends mijn dekens wisselen... dus zit echt met een probleem dan.

nog van niemand reactie gehad... dus maar even een quote :o

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:24

Angels Ditch, helaa, hier geen ervaring met de Sweet Itch..dus kan je er niet over vertellen ;)

Hier is sinds vandaag het eczeemseizoen voor officieel geopend..
Gekke is, niet de normale jeuk in staart en manen, maar schoppen met dr benen.
Deken weer voor het eerst omgedaan..maar helaas helaas, het maakte nihil verschil. Ze bleef trappen naar dr buik.
Vind het zo zielig, ze vluchtte echt dr schuilstal in. Slim wel van dr, hopelijk is ze ook zo slim daar te blijven tot na zonsondergang :P lange rit nog, haha.

pff, wordt weer van alles uitvissen. Vooralsnog smeer ik met sudocreme en nog geen jeuk gevonden in manen en ook geen schilvers.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:29

AngelsDitch schreef:
AngelsDitch schreef:
Hoe doen jullie het trouwens met de sweet itch en regen? Nu staat mijn ponynog niet de hele dag op het land, maar als ze dat straks wel gaan en het regent? De bucas buz off en de ivanhoe en de pagony liet ik altijd gewoon op, die droogden snel. Maar hoe zit dat met de sweet itch?
Ik kan helaas niet s ochtends mijn dekens wisselen... dus zit echt met een probleem dan.

nog van niemand reactie gehad... dus maar even een quote :o

Als het warm weer is kun je de deken gewoon oplaten hoor. Hij droogt vrij snel. Het is wel wat dikkere stof maar heel snel droog. Ik laat m altijd gewoon om als het regent.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:31

hmz, hier al korstjes onder de buik en de binnenkant van de achterbenen onder de rode bultjes. duidelijk geiriteerde huid...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:34

nou ik heb de boett er vanmiddag ook maar op gedaan hoor.
zag ap alweer verdacht vaak rollen en toen ik hem even op stal zette ging hij licht schuren met zijn hals
wil dan toch liever klachten voor zijn dus dekentje er op.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:58

deken heeft indi gewoon op. ik heb vandaag aloe vera gel gesmeert en uierzalf...

geiriteerde huid:
Afbeelding

korstjes:
Afbeelding

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:08

Hier ook vandaag alles weer heel rustig. Had ergens verwacht dat ik die van mij ook aan zou treffen met de bekende klachten.
Maar nee, ze mepte wel wat met d'r staart, maar meer ook echt niet. Op naar morgen!! Hoop dat de situatie dan nog steeds goed is, want zoals ik lees beginnen ze nu zo ongeveer allemaal wel een beetje.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:34

Angelsditch: Ik laat de Rambo gewoon om met regen, droogt ook snel op.

Hier gaat het nog steeds heel rustig. Huid rond de koker begint wat te jeuken, maar smeer het nu dagelijks in en dan valt het goed mee. Deken zal eerdaags wel weer op moeten, maar buiten zijn koker heeft hij nog nergens last. Da's toch erg positief vergeleken met andere jaren :)

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:35

Ik heb met mijn DA over het scheren gesproken en hij zegt dat het zeker kan helpen om beter te behandelen dus ik denk dat ik het wel ga proberen. Vandaag was de eerste echte jeukdag, en jammer genoeg heb ik mijn deken moeten terugsturen want hij was te klein. Dus nog even geduld. :)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:46

Scheren van de manen zal wel degelijk helpen ja, omdat je veel beter bij de huid kan.
Gehele pony scheren vind ik beetje onzinnig.
Manen van mijn pony haalde ik ook altijd helemaal eraf, om die reden. Dit jaar niet, dan laat ik ze groeien.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:48

@auky waar smeer jij mee in rondom de koker?

hier ook weer volop feest voor de muggen. staat alweer paar dagen te trappen en schuren. vandaag haalde em uit de stal en zette hem buiten om te poetsen en hij kon nieteens stilstaan. vandaag wezen kijken voor een rambo deken maar was niet in zijn maat. en pas volgende week dinsdag weer.
net maar even masker gat in geknipt en aan de deken vastgemaakt kunne de mugjes al niet meer in zn kuif

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 19:51

hier nogsteeds niks :)
naja ''niks'' er vliegen wel krengen, maar hij is nogsteeds niet schurend gespot, wel afentoe een staartmep maar verder niet echt.. (ja oke, net voor het rollen trappelde hij een paar keer maar volgens mij doet hij dat altijd ;) hij rolde overigens ivm zweet :) )

Morgen inderdaad weer een dag :) ik denk dat ik morgenavond eventjes terug ga naar stal om te kijken of ik hem ook niet zie schuren :D

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:35

ikke20 schreef:
@auky waar smeer jij mee in rondom de koker?

Ik smeer D-Itch van NAF, dat had ik nog liggen van vorig jaar. Doe ik trouwens ruim om de koker heen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:37

Ik zag Ulvy vandaag wel wat vaker richting buik trappen, maar heb haar nog niet zien schuren of iets anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 20:47

ik had vanmiddag kelly ook even binnen( is mijn verzorgtink van stal) en die begon ook meteen weer met de hals te schuren.
kelly is zwanger en dan hefet ze ook wat lichte eczeem klachten.
bij haar heb ik de manen in een paar vlechten gedaan omdat ze ook erg zweette op de hals.
bij haar wacht ik het verder nog even af of ze echt gaat schuren en anders wil ik bij haar wel een middel gaan proberen wat ik nog niet gtst heb,maar moet nog even uitzoeken welke dat gaat worden

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 21:14

Vandaag Colonel nog een keer in de Sebacil gezet. Zoals verwacht ging hij daarna flink aan het rollen. Dus morgen even een flinke poetsbeurt en dan toch maar de deken op.
Ik heb tot nu toe een beetje mijn kop in het zand gestoken en gehoopt dat het alleen de mijten zouden kunnen zijn, maar zijn buik (vooral net voor de koker) is alweer geïrriteerd en zijn manenkam is alweer flink dik en hard. Dus we moeten er toch maar mee beginnen. Ik hoop dat de deken nog past, hij groeit enorm op het moment.