[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytail

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:00

Ik heb eerst met vanalles behandeld en t ging niet over tot ik op vlas over ging en ander smeermiddel.Één keer wassen met betadine dan de volgende dag weer wassen en uierzalf smeren(niet op vaseline basis).

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 22:42

Helaas hier ook weer erge mok. Normaal op de achterbenen maar nu voor. Echt tot bloedens toe.
Zijn erachter hoe het komt. Paarden krijgen voordroog en kan hier dus niet tegen. Zijn nu hooi aan het regelen waat eiwitarm en suikerarm is en hopelijk komt het snel weer goed. Ben druk aan het smeren maar het is pijnlijk voor der dus gaat wat lastig. Loopt er niet kreupel op gelukkig en been is niet dik/ warm. Hopelijk gaan we snel de goede kant weer op

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:23

Pff vandaag was het opeens een stuk beter! beetje rozig alleen nog. Paddocks zijn ook niet meer nat.

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 11:36

dianalamboo schreef:
Helaas hier ook weer erge mok. Normaal op de achterbenen maar nu voor. Echt tot bloedens toe.
Zijn erachter hoe het komt. Paarden krijgen voordroog en kan hier dus niet tegen. Zijn nu hooi aan het regelen waat eiwitarm en suikerarm is en hopelijk komt het snel weer goed. Ben druk aan het smeren maar het is pijnlijk voor der dus gaat wat lastig. Loopt er niet kreupel op gelukkig en been is niet dik/ warm. Hopelijk gaan we snel de goede kant weer op

temiste iemand die het snap _/-\o_ kijk eerst eens naar jullie voer en naar eiwitten en suikers voor dat je gaat sneren enzo
ook met krachtvoer!!!!!

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 15:27

En of we snappen hoe het zit. Krachtvoer is van marstall; de faser light en krijgen ze minimaal. We hebben inmiddels balen hooi gevonden wat eiwit- en suikerarm is. Paarden hebben dat 4 jaar lang geleden en een enkele keer mok en gelukkig konden we het weer krijgen ondanks dat we verhuisd zijn naar een andere stal. Op advies gaat ze nu puur mok tabletten krijgen en plekken worden gesmeerd met zink zwavelpasta nadat we goed gewassen hebben. Op de hele hardnekkige plekken gaat hydrocortiderm en hopelijk zien we snel resultaat

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 16:39

puur mok pillen zijn echt super goed en dat smeersel ook jullie zijn goed bezig om eerst bij de basis te kijken het voer toppie :o

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 20:53

Ook weleens van CPL gehoord?
Chronisch progressief lymfoedeem
foto van de achterbenen van Mac
Afbeelding

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:43

FireAndIce schreef:
Ook weleens van CPL gehoord?
Chronisch progressief lymfoedeem
foto van de achterbenen van Mac
Afbeelding

zeker van gehoord mijn vorige paard is daar door gestorven :(

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 10:59

pamela25 schreef:
dianalamboo schreef:

temiste iemand die het snap _/-\o_ kijk eerst eens naar jullie voer en naar eiwitten en suikers voor dat je gaat sneren enzo
ook met krachtvoer!!!!!

_/-\o_ Ja helemaal mee eens hoor...smeren kan de jeuk verminderen maar neemt de oorzaak niet weg...heb er 5 die altijd buiten staan en 2 met behoorlijk behang...en of ze nu wel eens nat staan buiten of niet...ik heb nooit mok..af en toe die fries als ik weer eens te soft ben om haar waar brok te geven..dan geeft dat gelijk reactie op dr benen..

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:41

Mijn verzorgTinkie krijgt per dag:
's ochtens 1 kilo biks met flinke krat kuilgras,tussen de middag een bakje
(ongeveer 750 gram)granenmix en brokken een krat kuilgras,
in de namiddag een kilo biks en 's avonds een krat kuilgras.
Ik moet de kratten flink voldoen,maar vindt het persoonlijk teveel.
Het liefst voer ik 'm hooi,maar dat wil de eigenaresse niet,omdat het paard kuil lekkerder vindt...

pamela25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 09:55

FireAndIce schreef:
Het liefst voer ik 'm hooi,maar dat wil de eigenaresse niet,omdat het paard kuil lekkerder vindt...

hooi is toch het beste :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:29

FireAndIce schreef:

ik vind dat je paardje wel erg veel krachtvoer krijgt, zou je daar niet naar kunnen kijken of dat anders kan??, in kuil zit ook al meer eiwit dan in hooi en dan ook nog zoveel kracht voer?? ik zou minderen en dan kijken hoe het gaat

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 12:57

Wat voor biks voor je aan de tinker en hoe ziet zijn week eruit kwa beweging? Ik vind het wel erg veel krachtvoer. Hoeveel kuilvoer zit er ongeveer in een krat?

Mijn paard heeft weer mok gehad maar het is nu naar een paar dagen alweer bijna weg gelukkig.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 14:27

Ik moet zeggen dat ik het ook wel erg veel krachtvoer vind! 2 kilo en nog 750 gram granen. Wordt hij veel gereden?
Ik heb mijn paard een maand geleden helemaal van het krachtvoer afgehaald, had ook mok en kreeg eiwitbulten. Daarnaast hebben we winterstop, dus krijgt ze sowieso veel minder beweging. Ze heeft de energie dus ook niet nodig. Mok is praktisch weg en paard zit veel beter in haar vel ook.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:55

Ik reageer ook even;

Ik vind dat ook errug veel FireandIce, dat krijgt mijn ruin van bijna 1.80m die 5-6 x per week traint nog niet eens....

Ik zit met mijn merrie nu op een half kilo Natural balance verdeeld over de dag. Maar ze is nog steeds herstellende vd mok en staat op rust dus misschien nog teveel.

Mijn merrie is nu onder behandeling van een homeopaat. Eens zien hoe dat aanslaat. Mok is zo goed als weg maar been is nog niet goed helaas. Na beweging (licht longeren) dik en kreupel.

man73

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:44

mijn paard die al 3 jaar mok had reageert heel erg goed op groene leem inwendig!!!

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:43

Ik vindt het ook veel te veel hoor!
Je kent die kratten wel(komen vaak bij vleeshandel vandaan)
en dan helemaal vol(wat ik echt niet meer doe hoor)
Op de Tinker wordt ongeveer 4-5x per week gereden.
Ik ben bang dat ie alle afvalstoffen in zijn lichaam die hij overhoudt van het voer naar z'n benen gaan.

Ik rijdt ook af en toe een Quarterhorse bij,die krijgt ongeveer de helft aan voer!
Die krijgt halve kratten kuil,zeker geen hele!Dan wordt ie ook te dik.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:14

ik had het niet over de hoeveelheid kuil maar over de hoeveelheid biks. dat is erg veel. ruwvoer is dan minder schadelijk. hooi zou idd beter zijn, maar goed paardje heeft wel ruwvoer nodig. dus zou biks minderen en niet het kuil

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 00:53

callum schreef:
ik had het niet over de hoeveelheid kuil maar over de hoeveelheid biks. dat is erg veel. ruwvoer is dan minder schadelijk. hooi zou idd beter zijn, maar goed paardje heeft wel ruwvoer nodig. dus zou biks minderen en niet het kuil

De biks wordt standaard zo gevoerd op deze stal,
zit ook in de stallingskosten,net als stro en kuil.
Ik weet zeker dat de eigenaresse van dit paard niet wil minderen!
Ik probeerde het vorig jaar al uit te leggen,maar ze vindt minder biks(en kuil)zielig voor 'm.
Hij wordt zelf niet te dik ofzo,maar z'n benen vindt ik vaak wel wat te dik.

De Quarterhorse krijgt trouwens helemaal geen biks erbij,
alleen granenmix 0,5 kilo,handje luzerne(2x per dag)
en handje luzerne met een halve blok summerfit en dus halve kratten kuil(3x per dag)
Het is dan wel geen sokkenpaard,maar heeft nog nooit mok gehad
en staat elke dag de hele ochtend en middag buiten.
Hij wordt wel 5x per week gereden.

Natuurlijk is elk paard weer anders wat betreft werk/voersamenstelling
maar je kunt toch veel van ze leren!

Dus kan zijn dat de mok daarom zo hardnekkig is,door teveel/ongeschikt voer.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:39

das balen sterkte ermee dan. jammer dat de eigenaar het niet wil proberen. hoop dat het alsnog overgaat

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:00

Zou er ooit wel eens een paard niet hersteld zijn van mok (of niet meer bereden kon worden door de gevolgen ervan)? Ben nu al zo lang aan het dokteren dat ik er moedeloos van wordt.

Haar been was vanochtend weer wat opgelopen en vanmiddag toen ik thuis kwam nog steeds. En dat terwijl ze de hele dag al buiten staat. Kan natuurlijk wel zijn dat ze in de zon stond te slapen.

Maar krijg er wel de kriebels van aangezien we sinds zaterdag gestopt zijn met prednison. Been voelde ook warm aan :( .

elstro01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:04

Hydrocorthiderm van de DA of VA! _/-\o_

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 17:37

Ja, vooral doen. Wordt de huid helemaal dun en gevoelig van....zou dat echt maar een paar dagen gebruiken.
Hielp bij mij ook goed in het begin..

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 20:43

Ein-de-lijk is de mok bij ons zo goed als overwonnen.

Waarmee? Echt heel simpel:

Mokzalf van dierenarts NAS uit Bemmel.
1 x daags smeren, niet wassen of ander ongein.
(ze sturen op door heel nederland, want de zalf blijkt bekend in paardenland)

Hadden we dat maar als 1e middel genomen.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:52

Weet je wat erin zit?